Nekromanti Litteraturpriset

Arfert

Facit
krank;n204699 said:
Det är ju lite det som är poängen: om man inte på allvar tror att det i princip enbart finns vita män som gjort bra saker.
Det är inte någon som tror, men vetenskapsvärlden var betydligt mer obalanserad 1960-1970 än var den är idag.

Conan

انتفاضة
Arfert;n204537 said:
Salman Rushdie tyckte det var ett bra val av pristagare. Så det kanske är det.
Han ville väl bara undvika att låta småsint, då han är en hundra gång mer värdig pristagare som troligtvis aldrig kommer få priset av politiska skäl.

Nero

Warrior
När jag i mellanstadiet hörde mina första Dylan-låtar trodde jag att det var uråldriga traditionella sånger. Vissa var ju det. Andra inte. Den tidlösheten i hans verk anser jag vara genial. Jag uppskattar Dylan mycket och tycker detta är välförtjänt. Han har massor av väldigt bra låttexter i sin repertoar. Hans självbiografi uppskattade jag också. Jim Morrison är död så han var ändå inte aktuell. Van Morrison är underskattad, men lär inte vinna priset heller. Så jag får nöja mig med Dylan, och jag är himla nöjd med det.

RasmusL

Champion
Nero;n205007 said:
När jag i mellanstadiet hörde mina första Dylan-låtar trodde jag att det var uråldriga traditionella sånger. Vissa var ju det. Andra inte. Den tidlösheten i hans verk anser jag vara genial. Jag uppskattar Dylan mycket och tycker detta är välförtjänt. Han har massor av väldigt bra låttexter i sin repertoar. Hans självbiografi uppskattade jag också. Jim Morrison är död så han var ändå inte aktuell. Van Morrison är underskattad, men lär inte vinna priset heller. Så jag får nöja mig med Dylan, och jag är himla nöjd med det.

Bah, Dylans självbiografi är inte det han får pris för,

Akademien said:
[FONT=&quot]”Nobelpriset litteratur 2016 tilldelas Bob Dylan som skapat nya poetiska uttryck inom den stora amerikanska sångtraditionen”[/FONT]

Musik kan väl belönas med musikpriser? Nä, jag gillar Dylan-valet mindre och mindre för varje dag som går, särskilt i jämförelse med exempelvis Aleksijevitj som jag annars tycker var en väldigt bra och "lättläst" parallell till den här populistiska tragedin.

anth

Vetefan
Arfert;n204535 said:
Nobelpriset ska vara 100% meritokratisk. Så ingen kvotering tack. Däremot säger det en hel del om världen för en 30-40-50-år sedan att det bara blev män i år (det är ju en bild av hur det var förr, inte hur det ser ut idag, med en en fyrtio års eftersläpning.) Nobelpriset är en tidskapsel.
Eh, fredspriset kan väl inte längre kallas för meritokratiskt?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
anth;n205029 said:
Eh, fredspriset kan väl inte längre kallas för meritokratiskt?
Fredspriset har väl alltid varit rätt tveksamt? Det säkraste sättet att få det har varit att börja skjuta folk och sedan sluta med det. Fast nu för tiden delas det ofta ut till någon som verkar vara en schysst kille eller något som var fint tänkt.

Ulfgeir

Swashbuckler
Kan ju inte direkt påstå att jag tycker att det jag hört av Dylan är vidare bra, vare sig musikaliskt eller litterärt. Men, det kan ju göra att det öppnar för nya typer av litteratur. Kanske en dag Graphic novels, eller bloggar. Det är det pris som vållar mest uppståndelse, och det enda som gemene man verkar bry sig om (möjligtvis med undantag för fredspriset).

/Ulfgeir

Paco

Veteran
Både Bob Dylan och nobelpriset kan fara åt helvete vad mig anbelangar...

luddwig

Lawful evil
Ulfgeir;n205039 said:
Men, det kan ju göra att det öppnar för nya typer av litteratur. Kanske en dag Graphic novels, eller bloggar.
Eller rollspel.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Paco;n205065 said:
Både Bob Dylan och nobelpriset kan fara åt helvete vad mig anbelangar...
MODERERING

Tänk på tonen, och tänk på att inte posta om du inte har något relevant att säga. Tack!

Paco

Veteran
Gurgeh;n205100 said:
MODERERING

Tänk på tonen, och tänk på att inte posta om du inte har något relevant att säga. Tack!

Får man inte svära?

Krille

Super Moderator
Paco;n205114 said:
Får man inte svära?
Moderering:

Reglerna säger så här:

Reglerna said:
Regel 9: Respektera våra beslut. Moderatorerna har rätt att dela ut tillsägelser, och tillfälligt eller permanent stänga av användare som bedöms agera i strid med dessa reglers mening; till och med användare som följer deras bokstav. Alla moderatorbeslut kan överklagas till redaktionen. En överklagan ska skickas som privat meddelande till en av redaktörerna eller som epost till redaktion@rollspel.nu. Svara inte på moderationen i tråden där den postades.

Riktlinjer för att posta i forumen

1. Var artig. Försök att visa hänsyn. Försök att använda korrekt språkbruk – stor bokstav, skiljetecken, stavning och grammatik – det underlättar läsning och förståelse. Använd svordomar sparsamt; som förstärkning eller betoning snarare än stapelvara. Använd helst inte html för att lägga in ljud- eller videoklipp i dina inlägg. Om du vill dela med dig av något, lägg upp en länk i stället.

[…]

6. Posta inte om du inte har något relevant att säga. Att översålla forumen med innehållslösa inlägg räknas som spammande – även om du faktiskt inte säljer något. Om du vill visa att du håller med någon utan att själv tillföra något nytt till ämnet, eller om du vill besvara en fråga och svaret ryms i ämnesraden kan det vara okej att posta ett NT-inlägg (no text, dvs. ett inlägg utan annat innehåll än vad som ryms ämnesraden) – men gör det sparsamt.
Notera de understrukna kursiva bitarna.

Du hittar reglerna här:

http://www.rollspel.nu/forum/allm%C3...23077-reglerna

Paco

Veteran
Hihihi ok, tack för tillrättavisningen (detta är inte ett svar på moderationen).

Förlåt om någon tog illa upp av min lilla oneliner. Det var inte meningen att trampa någon på tårna. Inte lätt att komma in som ny i ett så skönt elitistiskt forum, som det som riktar sig till the cream of the crop...

Och för att hålla mig till ämnet, men formulera mig utan att sprinkla med hänvisningar till den lede... Jag tycker att indignationen kring att Bob Dylan tilldelades priset är exakt lika fjantig som att han faktiskt tilldelades det och som att det pompösa aset inte tar emot det med hänvisning till sin egen spirit of rebellion, som han de facto inte har längre och knappt har haft heller. Självtillräcklig hippie.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Paco;n205117 said:
[…] att det pompösa aset inte tar emot det med hänvisning till sin egen spirit of rebellion, som han de facto inte har längre och knappt har haft heller. Självtillräcklig hippie.
Dylan själv har knappt sagt pip om Nobelpriset. Att han skulle ha vägrat ta emot det är bara hittepå av en s.k. satirsida.

Paco

Veteran
Dante;n205121 said:
Dylan själv har knappt sagt pip om Nobelpriset. Att han skulle ha vägrat ta emot det är bara hittepå av en s.k. satirsida.

Det må så vara. Att inte säga ett pip är också ganska pompöst.

RasmusL

Champion
Paco;n205117 said:
Hihihi ok, tack för tillrättavisningen (detta är inte ett svar på moderationen).

Förlåt om någon tog illa upp av min lilla oneliner. Det var inte meningen att trampa någon på tårna. Inte lätt att komma in som ny i ett så skönt elitistiskt forum, som det som riktar sig till the cream of the crop...

Och för att hålla mig till ämnet, men formulera mig utan att sprinkla med hänvisningar till den lede... Jag tycker att indignationen kring att Bob Dylan tilldelades priset är exakt lika fjantig som att han faktiskt tilldelades det och som att det pompösa aset inte tar emot det med hänvisning till sin egen spirit of rebellion, som han de facto inte har längre och knappt har haft heller. Självtillräcklig hippie.
Indignationen är hillarious på sina håll men jag håller med de indignerade i sak. Jag kan även förstå oron kring det minskade läsandet av "ordentlig" litteratur och snuttifieringen över lag och tycker att Akademien borde promota en lite bakåtsträvande och läsebtusiastisk front här. Det här är ju, utan tvekan, en markering och en provokation från deras sida vilket är cool men i mina ögon i fel riktning.

Ulfgeir

Swashbuckler
luddwig;n205075 said:
Eller rollspel.

Det hade ju varit något det. ;) Men snacka om att det hade gett diskussioner på alla rollspelsforum.

Tycker ju att en kandidat som hade varit intressant är ju J.K. Rowlings. Inte för hennes litterära kvaliteter, utan för att hon lyckats med konststycket att få en hel generation att VILJA läsa. Det lär inte någon tidigare pristagare lyckats med.

/Ulfgeir

Conan

انتفاضة
Dante;n205121 said:
Verkar vara ett larvigt försök av honom att verka spännande och intressant med sin bortavaro.

Sapient

Swashbuckler
Jag fortsätter att citera mig själv här, men denna gång betydligt mer "retroaktivt" - eftersom jag samma vecka som priset skulle delas ut fick frågan vem jag tyckte borde få det, i Tidningen Syres "läsarpanel", och svarade:

"Jag skulle gärna ha sett att Ian Banks fått Nobelpriset. Han var en strålande författare med brett register inom flera olika litterära genrer. Att han inte fått större uppskattning och erkännande kan till stor del bero på att Science Fiction, som han tyckte bäst om att skriva, inte erkänns som god litteratur. Tyvärr lär väl inte Akademien frångå sin regel mot att dela ut postuma priser. "

Ian (M) Banks är ju säkerligen bekant för många forumiter... :)

(Och nästa år ska jag definitivt föreslå Ursula Le Guin, som krank föreslog, om jag får frågan igen...)