Re: Israel, Taiwan och Korea (och andra oroshärdar)
Håller på det hela taget med. I vilket fall skulle det bli svårt för mig att få reservdelar till min bil (även om jag i ärlighetens namn inte har en aning om Hyundai är nord eller sydkoreansk...).
Håller med, bortsett från att jag tror att amerikanska flottenheter snabbt prioriterar ner Taiwan till förmån för hemlandet.
Israel
(snip)
Sedan så hänger ju också mycket på hur stor och hur homogen en arabisk koalition kan bli, i dagsläget så har väl de flesta arabstaterna inte allt för allvarliga invändningar mot israel utöver att man givetvis har en helt befogad indignation över hur palestinierna behandlas. Har extremt svårt att se vad länder som t.ex. Tunisien och Saudiarabien skulle ha för motiv att delta aktivt i ett krig. Saudierna samarbetar väl t.o.m. en del med israel idag?
Så här har jag fått det beskrivet för mig under min tid i Jordanien: Araberna kan bråka lite sinsemellan, men de är alla eniga om att israel är huvudfienden. Några stater har av nödvändighet tvingats till att acceptera israels existens, men de skulle alla omedelbart ta en chans att avlägsna israel. Skulle läget komma så enas man.
Tunisien har stöttat Palestina en hel del och även om de inte aktivt deltar så kan de stötta politiskt och ekonomiskt.
Saudi skickar in enorma pengar i Palestina, allt från pengar till att bygga upp raserade hus och byar till ekonomiskt underhåll åt de familjer som drabbats i attacker eller som förlorat familjemedlemmar i attacker mot israel. Man skickar även in pengar för att bygga sjukhus, köpa ambulanser, bygga skolor, utrusta polisen, stötta PLO och så vidare.
Håll ett öga på nyheterna som de rapporteras därifrån också, inte bara i västmedia, så ser du en annan bild. Det sker hela tiden gränsöverskridande solidaritetshandlingar. När Arafat släpptes ur sin fångenskap (då israel hade förstört hans helikoptrar) ställde Jordanien upp med två helikoptrar som hämtade honom, den ena med jordanska kungen, kung Abdallah, som pilot, eftersom man antog att israel då inte vågade skjuta ner dem. Det säljs vapen i Jordanien och andra länder vars användningsområde definitivt är i Palestina (Jag såg tex en affär som bland annat sålde ett stort gevär, helt i mattsvart med ett stort kikarsikte och stödben på pipan. Vilken civil användning finns för ett sådant? Hos en annan handlare såg jag en SPAS12. Vad jagar man med en sådan i ett land där det inte finns några villebråd att jaga?). Halva Jordaniens befolkning är palestinier, de skickar pengar och prylar till sina anhöriga i Palestina. Man skriver ut jordanska pass till de som vill åka till Palestina av humanitära skäl men som inte släpps in av israel.
Det finns en större enighet mellan araber än vad det tex finns mellan skandinaver. Skandinaver är i första hand en nationalitet, i andra hand skandinaver. Araberna är i första hand araber, i andra hand en nationalitet. Till och med när länderna krigar sinsemellan så finns det en attityd av att det är något som sker mellan regeringar, inte mellan folken, folken bara råkar komma i kläm. Man enas ganska fort efter ett krig. Det finns en stor rörlighet mellan länderna, nästan alla har bott och jobbat ett tag i ett annat arabland, man talar samma språk, man har liknande kultur och så vidare. Man är ett folk. Man har dessutom en gemensam fiende, vilket alltid funkar bra som enande faktor...
När israel väl fallit kommer kanske samarbetet att spricka, men fram tills dess håller man ihop.
Lite
, men det kanske kan ge en inblick i regionen som någon kan ha nytta av i andra spelsammanhang.