Rickard
Urverk speldesign
"För att inte tröttna på rollpersonen så måste man ständigt förändra den", skrev jag i en rollspelsartikel. Det är rätt konstigt skrivet eftersom det är något som är uppenbart; vad jag menade är att man ska se till att ha mål i livet som kan vara utvecklande för rollpersonen. Det är något som jag vill försöka bygga in i EDoD, så att spelledaren ska få element att kunna inkludera i sin berättelse som denne skapar med spelarna. Jag har gluttat lite i Usagi Yojimbo som har med delmål i livet som ett alternativt förbättringssystem, vilket är rätt nära vad jag vill ha fram. Sedan kan jag säga att detta inlägg också är åt det håll som jag strävar mot.
När jag sade till spelarna att de skulle skriva upp livsmål, något som deras rollpersoner strävar åt och är deras drivkraft, så såg de ut som frågetecken. De tyckte att det var svårt att komma på något sådant. Dum som jag är så slängde jag till dem, som hade svårast med detta, EDD-boken med livsmål. Jag var dum, eftersom de där livsmålen är mer "alignments" - personlighetsdrag - som man ska spela efter. Detta var vad de skrev upp för livsmål.
- Leva i frihet. Den starkes rätt. Egoism.
- Rikedom. Egoism. Upptäckarlust (svår). (Kan vara efterlyst)
- Lämna jägarlivet för något bättre. Äventyrlig på gränsen till dumdristig. Vill leva i lyx, så jag är lite girig.
Ok, vi har ett gäng själviska typer som vill bli rika men vad hjälper det mig egentligen? Det är ju alla äventyrare. Vad jag ville ha var saker som man kunde uppfylla och sedan gå vidare med. Något som man kan krydda handlingen med. Saker som förändrar dem personligt eller tankemässigt. Men kanske utgår jag alltför mycket från mig själv, när det kommer till sådana saker? Kanske är det bara jag som vill ha sådant.
Det jag efterfrågar nu är:
a) Hur ska jag egentligen formulera mig för att få folk att förstå vad drivkrafterna innebär och gör?
b) Vilka saker som kan driva rollpersonerna, eftersom jag känner på mig att jag behöver exemplifiera?
/Han som tycker det är lustigt att han gör ett inlägg om hur man ska formulera sig, eftersom han måste formulera sig i inlägget så att andra förstår vad han vill få fram
När jag sade till spelarna att de skulle skriva upp livsmål, något som deras rollpersoner strävar åt och är deras drivkraft, så såg de ut som frågetecken. De tyckte att det var svårt att komma på något sådant. Dum som jag är så slängde jag till dem, som hade svårast med detta, EDD-boken med livsmål. Jag var dum, eftersom de där livsmålen är mer "alignments" - personlighetsdrag - som man ska spela efter. Detta var vad de skrev upp för livsmål.
- Leva i frihet. Den starkes rätt. Egoism.
- Rikedom. Egoism. Upptäckarlust (svår). (Kan vara efterlyst)
- Lämna jägarlivet för något bättre. Äventyrlig på gränsen till dumdristig. Vill leva i lyx, så jag är lite girig.
Ok, vi har ett gäng själviska typer som vill bli rika men vad hjälper det mig egentligen? Det är ju alla äventyrare. Vad jag ville ha var saker som man kunde uppfylla och sedan gå vidare med. Något som man kan krydda handlingen med. Saker som förändrar dem personligt eller tankemässigt. Men kanske utgår jag alltför mycket från mig själv, när det kommer till sådana saker? Kanske är det bara jag som vill ha sådant.
Det jag efterfrågar nu är:
a) Hur ska jag egentligen formulera mig för att få folk att förstå vad drivkrafterna innebär och gör?
b) Vilka saker som kan driva rollpersonerna, eftersom jag känner på mig att jag behöver exemplifiera?
/Han som tycker det är lustigt att han gör ett inlägg om hur man ska formulera sig, eftersom han måste formulera sig i inlägget så att andra förstår vad han vill få fram