Har aldrig varit så himla mycket för musik medan jag spelar. Om något känner jag att det mer ofta kan vara ett negativ grej, snarare än en positiv... för att för mig så kan något som musik, specielt om jag tycker om den (men även om jag verkligen inte tycker om den), dra min fokus bort från spelet till musiken. Det är därför som jag tenderar att antingen stänga av, eller kraftigt sänka (ner till 10-30% av max nivån), musiken i tv/data-spel, beroende på hur "störande" den kan vara för mitt spelande. Jag kan till och med störa mig på musik till viss nivå i film och tv-serier... XD
Ljudeffekter har jag väl ingen igentlig känsla om... har aldrig haft det medan vi spelat rollspel. Men rent så där spontant så känner jag att det kanske kan funka, samma med musik igentligen... förutsatt att det inte stör spelandet, förutsatt att det funkar som det ska större delen av tiden, etc.
Men detta är ju jag då, jag tror jag är lite mer "känslig" än andra för när musik (och eventuelt ljudeffekter) är på en sådan nivå att det kan dra bort min fokus på spelet i sig själv. Min fokus har alltid fungerat som en laser, där andras är mer som en ficklampa... där om något annat drar min fokus bort från en grej, så tappar jag nästan helt någon typ av fokus på det där andra jag höll på med. Med det sagt så när jag väl är totalt fokuserad på något, så är det svårt att dra min fokus bort från det (så pass så att folk har behövt höja rösten åt mig för att jag ens skulle notera att de pratade med mig XD )... till och med om det är musik... men när det väl händer så kan jag ha svårt att fokusera tillbaka under en tid. Det kan tar mig ett tag att "get into the zone", så att säga... och om något konstant drar min fokus iväg, som musik kan göra tidsvis om den är "för mycket" (men även annat som att en person pratar med mig om jag spelar tv/data-spel, eller tittar på film eller tv-serier mm), så kan det bli svårt för mig att konsentrara mig på båda, utan måste ofta välja antingen det ena eller det andra.
Jag har alltid använt liknelsen, om min fokus och sådant, av att: När jag spelar tv/data-spel, tittar på film/tv-serier/etc, eller läser en bok eller något, och någon försöke prata med mig medan jag gör dessa saker... så är det som att man kör bil på motorväg, där ens passagerare har tillgång till en egen bromspedal, som dom stampar hårt och ställer sig på var 5-10 sekund.