Nekromanti Ljudeffekter vs. bakgrundsmusik

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Har så länge jag kan minnas använt mig utav bakgrundsmusik för de rollspel jag kört. Men till nästa säsong/kampanj hade jag tänkt testa något "nytt" (åtminstone för min egen del) genom att använda mer ljudeffekter än musik. Jag kommer fortfarande använda musik men endast i dramatiska/stressiga situationer.

Några fler SL som har erfarenhet av att använda ljudeffekter kontra bakgrundsmusik, och i så fall ger ljudeffekter mer djup och "liv" i spelet än musik?
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
Jag har tyckt, och tycker, att det låter (höhö, "låter") bra i teorin, men jag blir alltid så försjunken i övriga aspekter av spelledandet och vad spelarna gör att jag glömmer bort att aktivera rätt ljudeffekt.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,164
Kör ofta lord of the rings soundtracken som bakgrundsmusik.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,274
Location
Göteborg
Beror på vad du menar med ljudeffekter. Jag har ett bibliotek med stämningsljud - spår som inte är musik utan är komponerade för att simulera bakgrundsljud i en viss miljö - som jag låter gå på repeat. Sedan har jag även ljudeffektspår för specifika händelser (pistolskott, monster som ryter o.s.v.) men de kommer jag aldrig ihåg att använda...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag är inte så förtjust vare sig i musik eller ljudeffekter. Sagan om ribgen-musiken är jättebra, men när man hör samma musik för 300:e gången så börjar man tröttna. Samma sak med ljudeffekter: det är bra att illustrera regn med ljudeffekt, men satt på repeat är det inte lija braefter 5 timmars kontinuerligt strilande. Enstaka ljudeffekter, som pistolskott brukar ha problemet att spelledaren har dålig tajming. Som: "och plötsligt hör ni... ni hör... hör ni... vänta... eh... ja!, 'rassel', förlåt fel... där... ... ... 'PANG'"... Det är kort sagt sällan plötsligt.

Men hade jag en spelledare som var professionel ljudtekniker med ett en gigabyte stort ljudbibliotek som denne hitrade i hafe det antagligen varit trevligt. :)
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,049
Location
Carapalea
Landrim;n130424 said:
Har så länge jag kan minnas använt mig utav bakgrundsmusik för de rollspel jag kört. Men till nästa säsong/kampanj hade jag tänkt testa något "nytt" (åtminstone för min egen del) genom att använda mer ljudeffekter än musik. Jag kommer fortfarande använda musik men endast i dramatiska/stressiga situationer.

Några fler SL som har erfarenhet av att använda ljudeffekter kontra bakgrundsmusik, och i så fall ger ljudeffekter mer djup och "liv" i spelet än musik?


Då vill jag tipsa om Syrinscape och Tabletop Audio. Båda har ambienta bakgrundsmiljöljud som ger ett extra lager stämning.

Jag brukar kombinera TA eller Syrin med musik från Spotify. Visst, man får planera lite innan, men lätt värt det. :)
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Godzillikles;n130428 said:
Jag har tyckt, och tycker, att det låter (höhö, "låter") bra i teorin, men jag blir alltid så försjunken i övriga aspekter av spelledandet och vad spelarna gör att jag glömmer bort att aktivera rätt ljudeffekt.
Jo jag gjorde likadant förr, men sen vi började spela Numenera så har allt sånt blivit enklare :p

Bolongo;n130438 said:
Beror på vad du menar med ljudeffekter. Jag har ett bibliotek med stämningsljud - spår som inte är musik utan är komponerade för att simulera bakgrundsljud i en viss miljö - som jag låter gå på repeat. Sedan har jag även ljudeffektspår för specifika händelser (pistolskott, monster som ryter o.s.v.) men de kommer jag aldrig ihåg att använda...
Med ljudeffekter syftade jag på miljöljud, har också sammanställt ett ljudbibliotek med bl.a. ökenvindar, stadsljud, skogsljud, mm.

Men främsta anledningen till att använda ljudeffekter istället för musik är just för att vi spelar Numenera och jag har inte lyckats hitta någon bra bakgrundsmusik som jag tycker passar till det. All sci-fi musik jag hittat låter antingen för mycket "rymdfärd" eller "dystopisk cyberpunk", och all fantasymusik låter för mycket "medeltid" eller "sagan om ringen-ish". Sjukt svårt att hitta någon gyllende mellanväg för science-fantasy, speciellt när man själv har en klar bild över hur man vill att världen ska upplevas.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
IcarusDream;n130443 said:
Då vill jag tipsa om Syrinscape och Tabletop Audio. Båda har ambienta bakgrundsmiljöljud som ger ett extra lager stämning.

Jag brukar kombinera TA eller Syrin med musik från Spotify. Visst, man får planera lite innan, men lätt värt det. :)
Låter intressant får kika på det!
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Under många år plockade jag ut varenda instrumentalspår på varenda CD jag köpte, sedan försökte jag göra uppdelningar i olika stämningar. Resultatet blev sådär, mycket för (som redan nämnts av andra) fel timing och att spelet segade till vid byte av musik.
Sedan blev det rätt märkliga blandningar av Morricone, Nile, Iron Maiden, div. film soundtracks (från Star Wars, Conan, Jennifer 8, Hellraiser m.fl.), King Diamond etc. Jag har inte släppt det helt, men lägger inte tid på det. Ljudlandskap låter helt klart intressant.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag tycker att det generellt innebär för mycket jobb att mixtra med bakgrundsljud och effekter, och så tycker jag att resultaten sällan blir bra. Som SL har man för det första tillräckligt mycket att hålla reda på ändå, och det gäller ju att man är på tårna och ser till att bakgrundsljuden börjar och slutar med scenerna - annars faller stämningen pladask.

Jag skulle verkligen avråda från att använda ljudeffekter av stilen stridsljud och skrik, eftersom det snabbt riskerar urarta i bondkomik.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Jag brukar bygga två jättestora spellistor: en för strid och en för icke-strid. Sen får de tuffa på. Enskilda spår eller ljudeffekter kräver för mycket jobb. Blir det strid byter jag till den spellistan, tar striden slut byter jag till den andra – det är ungefär så mycket jag mäktar med.

Jag är hyfsat portabel tack vare en iPad Mini och en Bose Soundlink Mini.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Min grundregel är att ska det vara bakgrundsmusik (ofta tycker jag att det är onödigt) så ska det bara vara lugn musik. Det går utmärkt att ha lugn musik i en stressig scen, men stressig musik i en lugn scen sabbar allt.

Detta förutsatt att spelet inte har regler för bakgrundsmusik, såklart, som i Nerver av stål eller Ribbon Drive.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,121
Location
Sthlm
Jag gillar att ha en vinjett, att köra mellan recap av förra mötet och att det nya börjar. När vi körde Star Wars nyss så var det såklart Fox-famfaren och introlåten, vilket fick mig att tänka på att det alltid har funkat granska bra när vi kört med vinjett.

Annars så följer jag några listor på spotify som heter typ "rpg horror" och dylikt, men jag har nästan aldrig sinnesnärvaro att använda dem.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,049
Location
Carapalea
Jocke;n130605 said:
Jag gillar att ha en vinjett, att köra mellan recap av förra mötet och att det nya börjar. När vi körde Star Wars nyss så var det såklart Fox-famfaren och introlåten, vilket fick mig att tänka på att det alltid har funkat granska bra när vi kört med vinjett.
Alla mina kampanjer brukar åtminstånde ha en vinjett, de flesta även en separat outrolåt.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Jocke;n130605 said:
Jag gillar att ha en vinjett, att köra mellan recap av förra mötet och att det nya börjar. När vi körde Star Wars nyss så var det såklart Fox-famfaren och introlåten, vilket fick mig att tänka på att det alltid har funkat granska bra när vi kört med vinjett.
Vinjett låter som en intressant idé! Får testa att köra med en vid nästa tillfälle! Speciellt med tanke på att i vår grupp försöker vi köra med tv-seriekänsla över våra kampanjer (som vi därför kallar "säsonger" :p )
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Landrim;n130652 said:
Vinjett låter som en intressant idé! Får testa att köra med en vid nästa tillfälle! Speciellt med tanke på att i vår grupp försöker vi köra med tv-seriekänsla över våra kampanjer (som vi därför kallar "säsonger" :p )
Har du kollat in Prime Time Adventures? Det spelet är till just för att spela en TV-serie. Man har vinjett och "Detta har hänt" och "Nästa vecka" och fanmail och annat. Delar upp spelet i avsnitt och säsonger. Ett av de riktigt klassiska rollspelen och ett väldigt bra spel, som jag tror nyligen kom ut i en ny utgåva. Bara ett tips.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Genesis;n130653 said:
Har du kollat in Prime Time Adventures? Det spelet är till just för att spela en TV-serie. Man har vinjett och "Detta har hänt" och "Nästa vecka" och fanmail och annat. Delar upp spelet i avsnitt och säsonger. Ett av de riktigt klassiska rollspelen och ett väldigt bra spel, som jag tror nyligen kom ut i en ny utgåva. Bara ett tips.
Låter intressant ska kolla upp det! Vi kör redan något liknande i Numenera och innan dess även i World of Darkness
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Har aldrig varit så himla mycket för musik medan jag spelar. Om något känner jag att det mer ofta kan vara ett negativ grej, snarare än en positiv... för att för mig så kan något som musik, specielt om jag tycker om den (men även om jag verkligen inte tycker om den), dra min fokus bort från spelet till musiken. Det är därför som jag tenderar att antingen stänga av, eller kraftigt sänka (ner till 10-30% av max nivån), musiken i tv/data-spel, beroende på hur "störande" den kan vara för mitt spelande. Jag kan till och med störa mig på musik till viss nivå i film och tv-serier... XD

Ljudeffekter har jag väl ingen igentlig känsla om... har aldrig haft det medan vi spelat rollspel. Men rent så där spontant så känner jag att det kanske kan funka, samma med musik igentligen... förutsatt att det inte stör spelandet, förutsatt att det funkar som det ska större delen av tiden, etc.

Men detta är ju jag då, jag tror jag är lite mer "känslig" än andra för när musik (och eventuelt ljudeffekter) är på en sådan nivå att det kan dra bort min fokus på spelet i sig själv. Min fokus har alltid fungerat som en laser, där andras är mer som en ficklampa... där om något annat drar min fokus bort från en grej, så tappar jag nästan helt någon typ av fokus på det där andra jag höll på med. Med det sagt så när jag väl är totalt fokuserad på något, så är det svårt att dra min fokus bort från det (så pass så att folk har behövt höja rösten åt mig för att jag ens skulle notera att de pratade med mig XD )... till och med om det är musik... men när det väl händer så kan jag ha svårt att fokusera tillbaka under en tid. Det kan tar mig ett tag att "get into the zone", så att säga... och om något konstant drar min fokus iväg, som musik kan göra tidsvis om den är "för mycket" (men även annat som att en person pratar med mig om jag spelar tv/data-spel, eller tittar på film eller tv-serier mm), så kan det bli svårt för mig att konsentrara mig på båda, utan måste ofta välja antingen det ena eller det andra.

Jag har alltid använt liknelsen, om min fokus och sådant, av att: När jag spelar tv/data-spel, tittar på film/tv-serier/etc, eller läser en bok eller något, och någon försöke prata med mig medan jag gör dessa saker... så är det som att man kör bil på motorväg, där ens passagerare har tillgång till en egen bromspedal, som dom stampar hårt och ställer sig på var 5-10 sekund.
 
Top