Nekromanti Lokala obehagligheter

God45

#PrayersForBahakan
Jag har ett gammalt intresse för skräck i Sverige. Jag tycker allra bäst om saker som känns genuina eftersom de kommer från författare med lokalkännedomen för att få saker att kännas rätt. Det är, tror jag, en av sakerna som gör Barkhäxan så bra! Det är varför jag skriver så mycket om Skåne.

Men jag har på riktigt börjat se över möjligheterna att göra en kampanj som fokuserar på lokala svenska moderna myter och lokala obehagligheter. Att verkligen lämna de större städerna och ge sig ut bortom ljusföroreningarna och in i de gamla kvarteren där alla "vet om" den lokala obehagligheten.

Jag har en hel del research redan (nog för att vara en NPC som blivit dödad i ett skräckscenario och vars obehagliga laptop man hittar) men jag har svårt att nå lika djupt och brett i resten av Sverige. Jag har helt enkelt inte lika många kontakter där. Men ni bor ju över hela Sverige!

Så, har ni några lokala obehagligheter åt mig? Några mord/självmord som alla tyckte verkade fel? Några platser som folk undviker? Några genuina spökhistorier eller liknade? Personliga upplevelser? Vad än ni vill dela med er av vore hjälpsamt.

cogitare

Swashbuckler
Inga spökhistorier som sådana men du skulle kunna läsa på lite vad som hände på St. Lars i Lund. Kort var St. Lars ett mental-sjukhus som var som ett eget litet samhälle (då) någon kilometer utanför Lund. Komplett med en helt egen kyrkogård (för galningarna kunde ju inte begravas bland vanligt folk) t.ex.

Var på en stadsvandring där för någon månad sedan och historierna var intressanta och många var helt knäppa med nutida mått mätt.

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
cogitare;n324228 said:
Inga spökhistorier som sådana men du skulle kunna läsa på lite vad som hände på St. Lars i Lund. Kort var St. Lars ett mental-sjukhus som var som ett eget litet samhälle (då) någon kilometer utanför Lund. Komplett med en helt egen kyrkogård (för galningarna kunde ju inte begravas bland vanligt folk) t.ex.

Var på en stadsvandring där för någon månad sedan och historierna var intressanta och många var helt knäppa med nutida mått mätt.

Cog.
Det här är ju mina hemtrakter så här har jag redan gjort en hel del research (och lite intervjuer med folk som jobbbade där). Det finns mycket, mycket obehagligheter där. Från experimenten till tunnlarna under byggnaderna som hemlösa bott i till konstiga saker folk sett där. Det är precis mer sådana här saker jag letar efter!

God45

#PrayersForBahakan
Ape of Wrath;n324247 said:
Hur lokalt ska det vara?

Jag är rätt säker på att jag hade ett spöke i min lägenhet i Göteborg.
Det här är perfekt! Berätta mer! Såg du det? Hände något oförklarligt? Hur länge var det där?

Khan

Kondottiär
Hm... Jag hörde ju tusen spökhistorier om övningsfälten vi använde när jag gjorde lumpen. Runt P4 och T2 i Skövde pratas det om folk som skjutits av misstag, självmördare och trafikolyckor och allehanda handgranater som kastats snett med hemska resultat. Men tusan om jag inte kan komma ihåg några detaljer nu.

God45

#PrayersForBahakan
Khan;n324256 said:
Hm... Jag hörde ju tusen spökhistorier om övningsfälten vi använde när jag gjorde lumpen. Runt P4 och T2 i Skövde pratas det om folk som skjutits av misstag, självmördare och trafikolyckor och allehanda handgranater som kastats snett med hemska resultat. Men tusan om jag inte kan komma ihåg några detaljer nu.
Det är ett nytt spår att undersöka i alla fall! Tack så mycket :)

Lightshy

Hero
Har du lyssnat på Creepy-podden i P3?
Där finns gott om avsnitt med berättelser om precis det du frågar om.

God45

#PrayersForBahakan
Lightshy;n324258 said:
Har du lyssnat på Creepy-podden i P3?
Där finns gott om avsnitt med berättelser om precis det du frågar om.
Det har jag. :) Det är bra stuff!

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Ok, here it goes...

Jag köpte en lägenhet. Den som sålde var en mäklare samt barnen till föregående innehavare av lägenheten. De bedyrade att ägaren (deras far) dött i stillhet på sjukhus.

Jag installerade mig så gott jag kunde.

Redan första natten märkte jag något. Det var en känsla mer än något annat. Inget påtagligt och inget fysiskt. Jag la mig för att sova och vaknade efter ett par timmar, runt tresnåret och satte mig direkt upp i sängen klarvaken. Min blick drogs till ett hörn i taket och när jag slog upp ögonen förväntade jag mig att få se ett ansikte där. Jag kan inte minnas vad jag drömde men bilden av ett ansikte var tydlig inuti mig men jag skulle inte för mitt liv kunna beskriva detta ansikte.

Detta pågick i någon vecka eller två. Jag vaknade mitt i natten, satte mig, och blicken drogs till hörnet i taket.

Jag avfärdade det hela som noja för att jag sov i en ny lägenhet.

Jag började snart få känslan av att vara betraktad. Ungefär samtidigt började lådor att vara öppna på morgonen samt dörrar i lägenheten. Jag rationaliserade och tänkte "fastigheten är gammal och vind, saker och ting är sneda och krokiga." Under några veckor därefter var jag ytterst noga med att stänga allting innan jag la mig. Ändå var lådor utdragna i köket, skåp öppna och dörren till både klädkammaren och toaletten stod vidöppna när jag vaknade.

Vid två tillfällen blev jag också fysiskt väckt mitt i natten. En gång av att jag kände andetag på min arm och en annan gång av att jag kände hur någon liksom "smätte" med fingrarna på min pung. Det var ganska hårt och jag hade ont i testiklarna en stund efter att jag vaknat.

Ungefär då började jag på allvar språka med grannarna som förklarade att tidigare ägaren inte alls dött på sjukhus utan supit ihjäl sig i lägenheten. Då fick jag en slags känsla i kroppen, inte i min hjärna, av att det inte var något farligt alls.

Vid detta tillfälle hade jag bott i lägenheten i kanske ett halvår och började känna mig illa till mods. Så pass att jag satt och bläddrade i gula sidorna efter någon som skulle kunna "välsigna" lägenheten åt mig.

Men jag fick nytt mod efter att jag fått reda på vad som hänt i lägenheten så en kväll tog jag en stadig whisky och ställde mig i mitten av vardagsrummet och sa följande ordagrant:

"Nu pratar jag till spöket av Stig Fjellman. Jag heter Markus och jag ska bo i din lägenhet. Jag är en bra kille och vill inget ont. Om du behöver hjälp med något så visa mig så lovar jag att hjälpa dig".

Sedan den kvällen slutade precis allt. Ingenting var längre öppet på morgonen. Jag vaknade inte med blicken fäst i hörnet av taket. Jag kände mig inte längre förföljd.

Sedan gick ett år och jag träffade en tjej som jag blev ihop med. Hon flyttade in och tog med sig sin hund. De första tre veckorna kunde hunden ställa sig och skälla rakt in i hallen som på en osynlig figur. Vid de tillfällena vägrade hon också gå in i hallen. Hon stretade emot med tassarna mot tröskeln och ville inte ens äta. Det gick över efter 2-3 veckor och sen tänkte ingen mer på detta. Vi levde ihop i 7 år innan det tog slut.

Sen träffade jag en ny tjej som också flyttade in. Hon hade två hundar med sig och de första 2-3 veckorna gjorde hennes hundar exakt likadant. De kunde vakna från sin slummer på kvällskvisten som på kommando och springa till tröskeln och skälla ut i hallen. Men efter en stund slutade detta beteende, precis som förra gången.

Efter detta har ingenting hänt.

Men än idag kan jag skicka en tanke till denna Stig, före detta ägaren, och liksom önska honom välgång.

-----------------------------------------------------

Jag ska inte säga att detta var ett spöke, för det vet jag inte. Jag är dessutom ingen bra källa då jag är lite sån av mig att jag gärna tror på ditten och datten. Jag är inte direkt logisk av mig.

Men allting förflöt så som jag beskrivit det, sen får man göra vad man vill av det.

RasmusL

Champion
God45;n324222 said:
Jag har ett gammalt intresse för skräck i Sverige. Jag tycker allra bäst om saker som känns genuina eftersom de kommer från författare med lokalkännedomen för att få saker att kännas rätt. Det är, tror jag, en av sakerna som gör Barkhäxan så bra! Det är varför jag skriver så mycket om Skåne.

Men jag har på riktigt börjat se över möjligheterna att göra en kampanj som fokuserar på lokala svenska moderna myter och lokala obehagligheter. Att verkligen lämna de större städerna och ge sig ut bortom ljusföroreningarna och in i de gamla kvarteren där alla "vet om" den lokala obehagligheten.

Jag har en hel del research redan (nog för att vara en NPC som blivit dödad i ett skräckscenario och vars obehagliga laptop man hittar) men jag har svårt att nå lika djupt och brett i resten av Sverige. Jag har helt enkelt inte lika många kontakter där. Men ni bor ju över hela Sverige!

Så, har ni några lokala obehagligheter åt mig? Några mord/självmord som alla tyckte verkade fel? Några platser som folk undviker? Några genuina spökhistorier eller liknade? Personliga upplevelser? Vad än ni vill dela med er av vore hjälpsamt.
Jag bor i ett hus med "intressant historia" i Knutby, wanna come play? :)

Mundo

Myrmidon
God45;n324222 said:
Men jag har på riktigt börjat se över möjligheterna att göra en kampanj som fokuserar på lokala svenska moderna myter och lokala obehagligheter.
Hur modernt är modernt? Tore Hedin gör ju alla besök till Bosarpsjön sådär lagom trevliga när man tänker efter.

"Vill ni veta svaret på denna gåta så ska ni leta i det våta."

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Ape of Wrath;n324320 said:
Ja.

Ingenting har hänt sedan senaste flickvännen med hundarna.
Haha underbart. Tack för att du delar historien!

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Tant Ragnar;n324326 said:
Vad sägs om ett UFO som landade i Ängelholm 1946?

Det har ett eget monument och allt...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/UFO-Memorial_Ängelholm
Påtal om UFO så minns jag att min mamma berättade om ett enormt starkt ljussken på himlen i vårt gamla sommarhus i mitten på 70-talet. En stund senare såg hon en grupp män med skjutvapen komma in i trädgården som om de letade efter något/någon. Hon tyckte det var obehagligt och gick in och låste dörren och när hon senare tittade ut var de borta.

Tant Ragnar

Gamle usling
Kanske något utanför vad du letar efter meeeen....

I samband med bygget av Friends arena, och den omkringliggande "arenastaden" i Solna skrämdes en massa råttor som normalt höll sig under jorden till ytan. Det var inte ovanligt att få syn på råttor i parker, och rubriker skapades då "världsmästarråttan" på 40 cm fångades i en lägenhet (googla typ "stora råttor i solna" för att hitta nyheter om det).

Inte i sig direkt "creepy", men det är lätt att börja fundera på råttkungar, Skavens eller varför inte en variant av "they dug too deep and too greedily, and have now awaken XXXX". Typ, kanske råttorna inte stördes av pålkranarna i sig - de flyr från det som väcktes av dem!

https://en.wikipedia.org/wiki/Rat_king
https://en.wikipedia.org/wiki/Races_...Fantasy#Skaven
https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.p...tes/DugTooDeep