Nekromanti [LoL] Bildkvalitet och sånt

Caligo

Swashbuckler
Konrad Konvalj said:
krank said:
Konrad Konvalj said:
Den som visas är i gråskala omgjord från TIF till JPG. Jag pluppade upp den och öppnade den i paint och förminskade den. Mina bilder blir tydligen sjukligt stora när jag scannar dom. Troligen hänger det ihop med dpi´n och kanske att det där filformatet TIF är stort.
Snabb grej:

DPI står för dots per inch, och är ett mått på hur många pixlar per tum bilden har. På en datorskärm är det alltid (typ) samma dpi. Så om man tar en bild som är 300 dpi och visar den på en datorskärm så är den väldigt mycket större än den skulle ha varit i tryck.

Skärmar har generellt sämre "upplösning" än skrivare, alltså.

Och Paint är inte riktigt anpassat för att jobba med bilder som är anpassade för tryck. Därför går det långsamt med stora bilder.

Jag tror att dina bilder, gråskalan eller färgen, skulle funka för tryck. Eventuellt om du vill be nån (mig, till exempel) om hjälp med lite bildhantering så kan man kolla så att sånt som ska vara svart faktiskt blir svart och sånt som ska vara vitt faktiskt blir vitt.
dpi är alltså någonting i verkligheten! Fnuk. Nu har jag lärt mig nått nytt igen.
Nja - fast Krank har rätt i sak så är hans förklaring inte 100% korrekt. Jag tror det är enklare såhär:
Dpi är ett värde som man får när bilden väl sitter på pappret (eller åtminstone inmonterad i Word eller InDesign). Till dess är det bara antalet pixlar som är viktigt.

Det är dock ganska enkelt att räkna ut hur stor en bild kan bli i tryck (och i utskrift).

Ta din gråskalebild t.ex. Den har 3798x4141 pixlar (alltid bredden först).
Och om vi säger att vi behöver 300 dpi i tryck så tar du helt enkelt och delar dina pixlar i 300 och får då värdet i tum!
Exempel:
3798 pixlar bred delat på 300: 3798/300=12.66 tum. 12,66 tum blir ca 32 cm. Alltså blir din bild bra upp till 32 cm i tryck (bredden då alltså).

Observera att de här "heliga" 300 dpi bara är en relativt grov förenkling men funkar bra i de flesta fall.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Konrad Konvalj said:
Paint använde jag i detta fall för att få ner storleken på bilden. Jag antar att det går att göra det med CS5:an i lämpligt verktyg, men det skulle troligen ta för lång tid för mig. Paint är det ju bara att öppna och trycka ctrl+w och skala ner skiten. Det är quick, sharp and cheesey och det är ju LoL med.
I Photoshop trycker du Ctrl+Alt+i eller klickar på Image och Image Size. Då får du skriva in nya mått du vill ha; jag rekommenderar att man ändrar mått till pixlar.

Inte heller speciellt svårt - kanske nåt för när du vill ändra storlek på nån riktigt stor bild.

Om du har bilder du vill att jag ska titta på kan du skicka dem till krank23 snabel-a gmail.com. Eller dela ut en Dropboxmapp eller nåt. Vad som känns bekvämt.

Caligo

Swashbuckler
Möller said:
Jag är verkligen ingen tryck-expert, men din gråskala där ser bra ut. Vrid upp kontrasterna en aning kanske och få den lite crispiare (i ett bildbehandlingsprogram alltså, inte i scannern). Den borde kunna tryckas ca 16x17cm med 600 pixlar/tum (fast, det är väl inte exakt samma sak som ddi?)
Det räcker med 300 pixlar per tum i normalt tryck - alltså blir det 32x35 cm.

Caligo

Swashbuckler
Dpi kan man ställa in i Photoshop. Här är en liten guide som jag postade på Cartographers' Guild:
----------------------
"Here's a little mini-guide to scaling things in Photoshop:
If you want to change only the dpi (to 300 dpi) but keep the pixel size:
Image > Image Size (or alt+ctrl+I)
Make sure "Scale styles" and "constrain proportions" are checked. "Resample image" should NOT be checked.
Type "300" in the resolution box (you now see the printing size) and click OK.

If you want to scale the image and increase both pixel size and resolution (to 300 dpi):
Image > Image Size (or alt+ctrl+I)
Make sure "Scale styles", "constrain proportions" AND "Resample image" are checked.
Type "300" in the resolution box and click OK.

Does it make sense?

Be careful when you increase the number of pixels of a picture - you'll always loose quality."
-------------------
Så om man vill kolla på hur stor en bild blir i 300 dpi så gör man alltså som exempel 1 ovan.
Observera att man normalt sätt inte ändrar NÅGONTING i bilden då man sätter DPI till 300 i Photoshop. Bildens storlek i pixlar i datorn är exakt samma om den är sparad i 72 dpi eller 300 dpi. Det som skiljer är storleken när man monterar bilden i InDesign.