Den här slp:en lämpar sig typ bäst för väldigt episka kampanjer där väldigt mycket står på spel och urbefolkningens schamaner beslutar sig för att skicka språkrör till den gamla ormen. Alternativt för kampanjer där RP är kryptozoologer som tar sig vatten över huvudet.
Ido-Hawedo, Storhetens Välgörare, Månslukaren, Den Första På Slätterna
I sagorna omtalas en gigantisk orm som bebodde området som nu är Lomar med omnejd. Myterna om Ur-Ormen som kallades Ido-Hawedo är många, i sitt gigantiska gap ska denne ha burit hjältar till fjärran platser, förhindrat en gigantisk översvämning från Malásar-sjön genom att cirkla runt sjön med sin oerhörda längd och slukat själva månen i skyn när denne förargade sig på folket och spred sin galenskap bland allt som levde på slätterna. Enligt vissa sägner ska Ur-Ormen ha begett sig upp till stjärnorna för att inte sprida gigantiska mängder exkrement på Mundana efter att ha slukat månen, andra menar att Ur-Ormen har lagt sig på bottnen av den stora sjön för att svalka sig och vissa säger att Ur-Ormen är synlig för sovande ögon då denne fortfarande vakar över folkens drömmar.
Den som skulle lyckas finna Ur-Ormen bör vara försiktig, sagorna berättar om storslagna öden för vissa som har korsat Ido-Hawedos väg, medan andra har försvunnit för evigt.
Ido-Hawedos mest typiska skepnad är av en arton meter lång orm, även om Ur-Ormens exakta storlek är väldigt svår att avgöra. Dennes fjäll är huvudsakligen orange med svarta prickar och ljusbeigea ränder i ett regelbundet mönster. Ur-Ormens ljusröda ögon är bortsett från sin storlek förvånansvärt mänskliga med runda pupiller, avsaknaden av ögonlock gör dock att Ido-Hawedo aldrig blinkar.
För att kommunicera med de dödliga folken använder sig Ido-Hawedo av telepati, och det kan vara svårt att dölja sina avsikter för den gamla ormen när denne misstänker att man har fuffens för sig.
Ur-Ormen är inte ovänlig, men ganska paranoid. Om någon eller några som inte har för avsikt att slåss mot Ido-Hawedo skulle hamna i dennes boning kommer Ur-Ormen hålla de här objudna gästerna kvar som fångar i sitt bo. Fångar som har vunnit Ur-Ormens tillit kan tänkas få putsa Ur-Ormens fjäll och rengöra dennes gamla artefakter, eventuellt skulle fångar till och med få lära sig hemliga kunskaper om magi eller bortglömda stridstekniker som ”Shakas Dräpande Stick”. Om fångarna skulle behövas ute i stora världen och Ur-Ormen har lärt sig lita på dessa så får de dennes tillåtelse att bli fria från sin fångenskap. Annars ska det mycket till för att objudna gäster ska få lämna Ido-Hawedos boning. När Ur-Ormen inte sover har den en tendens att berätta långa historier och anekdoter från svunna tider.
Färdigheter
Primära färdigheter (6t6+10): Sträcka sig bortom sin fulla längd, Smaka på lukten, Andesyn, Anekdoter, Topotropi, Harmonisera, Undervisa
Sekundära färdigheter (6t6): Genomskåda, Förvränga, Ceremoni, Extemporera, Svälja gigantiska byten, Simma, Bedöma avstånd, Magiförnimmelse
Egenskaper
En(orm) (Höhöhö): Ido-Haweda är av sådana proportioner att försvar med stridsfärdigheter får ett avdrag på -2t6 och bonus för numerärt överläge mot denne ger heller ingen bonus.
Gigantens Skepnad: Ido-Hawedo ser visserligen stor ut i sin vanliga form, men inte i närheten av de vansinniga proportioner som berättelserna målar upp. Inte desto mindre har Ur-Ormen en tendens att plötsligt kunna växa eller krympa väldigt mycket, och i dennes närvaro blir avstånd väldigt svårbedömda. För att kunna anfalla varelsen måste angriparen lyckas med ett uppfattningsslag mot svårighet 18. Om slaget misslyckas missbedöms avståndet och anfallet missar.
Förmågor
Den Stulna Himmelspärlan: Med ett väsande öppnar Ido-Hawedo sitt gap och visar ett fragment av den galenskap som denne slukade för länge sedan. Den som utsätts för det här angreppet behöver klara ett självkontrollslag mot svårighet 16. Om slaget misslyckas drabbas offret av ett slag från störningstabellen och drabbas av någon av följande mentala efterverkningar 1) Bryter ihop 2) Frånvarande 3) Lamslagen 4) Utbrott 5) Vildsint anfall 6) Orkar inte mer. Resultatet fås fram genom att slå 1t6. Den som klarar självkontrollslaget äger förmågan att beskåda himmelspärlan utan att förlora sitt förstånd och behöver inte slå fler slag mot det här angreppet.
Ingen Stad För Fjärran, Inget Berg För Högt: Ur-Ormens märkliga egenskaper att böja på rummets lagar kan användas för att bli av med oönskade gäster utan att avsluta dessas liv. Om Ido-Hawedo träffar med sitt bettanfall mot en försvarare kan Ur-Ormen välja att inte göra sin vanliga skada, utan istället sluka sitt offer hel och genom sin makt över dimensionerna få offret att dyka upp oskadd på en fjärran plats. En inkräktare i Ido-Hawedos boning löper dock en väldigt stor risk att inte få lämna denne levande utan vidare.
Lyss till mig hjälte: Förutom en oerhörd förmåga att kunna bedöma och påverka faktiska storheter eller storleksförhållanden har Ur-Ormen dessutom förmågan att kunna upptäcka en form av bildlig storhet eller potential till storslagenhet hos personer denne möter. Den som lyssnar på Ido-Hawedas råd får en bonus på +2t6 som denne kan använda vid ett valfritt tillfälle och räknas dessutom ha varit med om en livsavgörande händelse.
Svagheter
Ido-Hawedo har utfört stora bedrifter i förfluten tid, men bidar nu sin tid och vill inte ta risken att röra sig öppet i världen. I sin vila minns Ur-Ormen stora ledare, kataklysmer och möten med sina gamla fränder. En berättare som känner till sagorna om den mäktiga Ido-Haweda och som förtäljer dessa för Ur-Ormen får +2 om denne ger sig in i en social konflikt med Ur-Ormen.
Anfallsmanövrer (Närstrid)
Bett 5t6+2 Hugg 10t6
Svanssnärt 5t6+2 Kross 11t6
Anfallsmanöver (Avstånd)
Vattenstråle 5t6+2 Kross 5t6 Medellångt Ett slag ska slås för kroppsbyggnad med lika hög svårighet som skadan som slogs fram om anfallet träffade. Om slaget misslyckas faller den som träffades av anfallet.
Försvar
Närstridsförsvar 5t6
Avståndsförsvar 5t6
Mystikförsvar 6t6
Skydd
Fjäll 20 25 20
Förflyttning 5t6
Intryck 5t6+2
Kroppsbyggnad 6t6+40
Livskraft 6t6+20
Reaktion 6t6+10
Självkontroll 6t6+10
Vaksamhet 6t6
Skada Utm. Vänd.
1-4 +1 -
5-9 +1 -
10-14 +2 1T10
15-19 +3 1T10
20-24 +4 1T10
25-29 +5 1T10
(+5) (+1) (…)
Vändningar
1 Anfallaren träffar Ido-Hawedo, som i irritation slår till anfallaren med sin svans. (Undvika 16, annars 9t6 skada i slumpvis vald kroppsdel.)
2 Anfallet träffar Ur-Ormen, men då denne vänder sin blick mot anfallaren befinner sig anfallaren plötsligt på medellångt avstånd från ormen och behöver undvika en vattenstråle från ormens gap (Undvik mot 16, annars 5t6 i skada inklusive vattenstrålens andra effekter.)
3 Anfallet lyckas riva upp en spricka i Ido-Hawedos fjäll, genom vilken skenet från Himmelspärlan skymtas. (Alla runtomkring behöver klara självkontroll mot 16 eller bli plågad (2) av den verklighetsförvridande synen.)
4 Ur-Ormen väser i smärta och ringlar förbi anfallaren, men Ur-Ormen verkade befinna sig närmare anfallaren än vad anfallaren först trodde. (Anfallaren behöver klara uppfattning 18, och om anfallaren misslyckas kommer dennes nästa anfall automatiskt missa då denne inte kan bedöma Ur-Ormens position.)
5 En nomotropisk urladdning sker utan förvarning och de stridande fylls av ett märkligt lugn. Striden kan fortsätta som vanligt om de stridande så önskar.
6 Ur-Ormen får tillfälligt något glasartat över blicken och ler ett ormleende. ”Detta påminner mig om striden mot Shaka.” (Nästa anfall mot Ur-Ormen får en bonus på 1t6.)
7 En kraftfull träff får Ido-Hawedo att försöka ringla sig undan från anfallaren (Tllbakaknuffad)
8 Anfallaren lyckas ta sig upp på Ur-Ormens rygg. (Nästa anfall får anfallsbonus +1t6, om det träffar +2t6 skada och +1 på vändningstabellen.)
9 Ett mäktigt anfall träffar en bula på Ido-Hawedos hals vars ögon börjar flacka och anfallarnas sinnen fylls med nonsensord. Ur-Ormens taktiska sinne verkar ha försvunnit. (+3 Utmattning och Ido-Hawedo får -1t6 på alla handlingar under scenen.)
10 Ur-Ormen vrålar när anfallaren lyckas ta sig igenom dennes fjäll och orsaka inre skador. (Ido-Hawedo blöder 1 utmattning per runda.) Om stick: (Vapnet träffar nära Ido-Hawedos hjärta och denne blöder nu 2 utmattning per runda. Vapnet som tillfogade skadan försvinner dock plötsligt när det tränger in i såret om det inte är magiskt eller heligt.)