Okej, jag kan ha missat poängen lite. Du vill ha spel som har både strid och annat. Vill man ha spel som inte handlar om strid tycker jag inte att man behöver läsa något av spelen jag listade. Det var bara svar på frågan om vilka spel som gör det väl. Vill man göra ett spel som inte handlar om strid är det bara att skriva ett spel som handlar om något annat. Till exempel hästkapplöpning!Har du läst frågeställningen i trådstarten?
‘Vilka regelmekaniker, vilka tipskapitel, vilka slumptabeller, etc., gör att rollspel--trots sina stridskapitel--kan vara mer än "lots of action, but little else"?’
Jag känner att ditt svar på frågeställningen är “lol, läs Montsegur 1244, dude”.
Men okej, det är inte det tråden handlar om. Du vill ha strid ibland och annat ibland, och få en balans mellan detta. Jag har väldigt lite erfarenhet av rollspel med stridskapitel, och har inte varit med om att för mycket strid är ett problem, så det här är bara gissningar på hur man kan hantera det. Andra som har upplevt problemet mer har säkert bättre idéer.
- Mouse Guard har väl olika faser, va? En fas när man är ute på uppdrag, och en annan när man är i byn.
- OSR-spel gör strid skitfarligt, så att man helst undviker det, eftersom man ofta dör när det blir strid.
- Dogs in the Vineyard gör våld personligt och nära, och inte roligt och actionfyllt. Det här är vanliga människor, och du är på väg att skjuta en av dem i huvudet.
- Skriver man scenarion kan man ha med utmaningar som inte kan lösas med våld.
- Jag kan tänka mig ett spel där våld alltid är en lätt lösning, men det skapar alltid mer problem än det löser. Det borde man kunna bygga en mekanik kring.
- Fokusera mer på drama och konflikter mellan rollpersoner. Spelare är mindre benägna att lösa konflikter mellan rollpersoner med våld.
- Bygg ett erfarnehetssystem där du kan få V-poäng för våld och S-poäng för sociala interaktioner, och dina erfarenhetspoäng är lika med den pöl som är minst.
- Ha en budget av olika typer av scener. Actionscener, relationsscener och intrigscener.
- Ha en mekanik med återhämtning. När du har konflikter så spenderar du resurser, och för att återhämta dessa resurser måste du göra saker som att umgås med andra, slappna av, ha roligt, ha sex, spela hasardspel, uppleva något nytt, etc.