Mogger
Hipsteranka
Det är det kanske men om spelet inte aktivt ger stöd för annan typ av problemlösning/konflikthantering/teman så är det inte helt enkelt att lägga in det själv.Är det inte lite orättvist att ge spelet skulden oavsett?
Som sagt tycker jag inte att detta är ett problem längre. Alla spel jag spelar har stöd för detta, och jag behöver inte söka mig till indiespel längre. Sedan ska det sägas att jag och min spelgrupp har tagit med oss väldigt mycket från dessa spel, och innan dess så spelade vi betydligt mer actionfokuserat. Nu kan det gå flera spelmöten (i samma kampanj) utan någon strid.
Men för mig är nog spelvärldskonsekvens det viktigaste. Varför löser man inte alla problem med våld? För att man då är en högst dysfunktionell individ som ingen vill umgås med, samt att myndigheterna gör sitt yttersta för att plocka bort dig ur samhället. Det här med RP som liksom flyter ovanpå och gör som de vill har jag slutat tycka vara intressant.
Det sagt så har jag inget emot kampanjer/spel som fokuserar på våld. Ta Bonnie & Clyde ex. Bra stoff för en intressant historia även om de var just murder hobos.