Nekromanti Lukas läser: Helvetesfortet

Ram

Skev
Re: Erkännande

Det är egentligen inte alls så konstigt tycker jag. Det fanns förhållandevis få riktigt episka, storslagna äventyr till DoD. Flera försöker ge sken av att vara det, men de allra flesta är egentligen isolerade incidenter i någon landsända som inte sällan ens är namgiven för att de skall kunna placeras ut på lämplig plats.

Därtill så säger jag som jag alltid säger; Rälsning är bara dålig om det är dålig rälsning. Nu skall jag iofs villigt erkänna att detta har precis alla ingridienser för att vara just dålig rälsning, men det finns alltid utrymme för faktoer som "Bra SL" eller "Spelare som inte bryr sig om om de blir rälsade".

Men FTR, jag tycker också att det är mycket dåligt.

Flurtis

Hero

Jag är lika konfunderad som Han över intresset i tråden. Äventyret skrevs när killen var sjutton på nittiotalet. Kom igen, det är som att håna elvis för att han inte kunde spela Death Metal.

Men men, det är ju alltid kul att logga in här på WRNU efter ett tags uppehåll och inse att kramkalaset och "vi vet bäst" mentalitet görs sig tillräckligt påmind för att man ska tappa lusten att läsa vidare.

//Mattias, tappar suget igen.

Ram

Skev

Ho hum... Är det inte att ta saker på ganska stort allvar? Det här ser jag mest som ett stycke rollspelshistorisk kuriosa. Den nidländska reningen var en av ett fåtal riktigt stora äventyrspaket som fanns när flera av oss var unga och analysen av det reflekterar lite över hur smak, upplevelse och (krav på) struktur har förändrats över åren på ett raljerade sätt. Typ.

Varför kramkalas och vad är det stora felet?

Dimfrost

Special Circumstances

flurtis said:
Men men, det är ju alltid kul att logga in här på WRNU efter ett tags uppehåll och inse att kramkalaset och "vi vet bäst" mentalitet görs sig tillräckligt påmind för att man ska tappa lusten att läsa vidare.

//Mattias, tappar suget igen.
Åh, trevligt att höra. Innebär det att du håller dig borta för gott? :gremgrin:

Meningsfullt inlägg? Nä, men ungefär lika meningsfullt som ditt.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Äventyr till SRR

Gurgeh said:
Att ge sig i kast med att såga ett äventyr som är erkänt dåligt är som att sparka på en liggande.
Är det verkligen så erkänt att det är dåligt? Jag har hört flera (eller i alla fall två) personer hävda att de haft väldigt kul när de spelat den nidländska reningen, och det antar jag betyder att de tycker att äventyren är helt okej.
Ok, jag har hört av flera att Den nidländska reningen är rälsningarnas rälsning. Jag har också läst att en del gillar det, men då har de nog lite andra krav. Så när jag läste den putslustiga recensionen var jag mest "Va? Var är det jag inte redan vet?".

/Han som inte har läst äventyrssviten

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Han said:
Ok, jag har hört av flera att Den nidländska reningen är rälsningarnas rälsning. Jag har också läst att en del gillar det, men då har de nog lite andra krav. Så när jag läste den putslustiga recensionen var jag mest "Va? Var är det jag inte redan vet?".
Det är inte poängen med recensionen. Poängen är att driva med ett dåligt äventyr, inte att ge konsumentupplysning.

Flurtis

Hero

Åh, trevligt att höra. Innebär det att du håller dig borta för gott?
Ahh ovanligt att se dig stå för en personlig åsikt för en gång skull. Du brukar ju gömma dig bakom IRC:en annars. Tyvärr har jag träffat dig personligen så jag vet vilken liten skit du egentligen är.

Meningsfullt inlägg? Nä, men ungefär lika meningsfullt som ditt.
Ja meningsfulla inlägg har lyst med sin frånvaro i tråden, det håller jag med om.

//Flurtis, älskar dig med

Ram

Skev

Nähä, för om så var fallet så hade du ägnat dig åt allmäna dåliga skämt utan koppling till någonting snarare än något som faktiskt är en smädande och komisk analys av ett gamalt äventyr juh.

Dåliga vitsare finns det hinkvis av, det är ditt ämnesval och din slagfärdighet som gör det intressant.

Så det så.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Flurtis, Dimfrost, upphör.

Flurtis och Dimfrost, lägg av med dumheterna nu.

Tack på förhand.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Att kalla en annan användare "en liten skit" är så tydligt personangrepp det kan bli. Nästa gång du gör det blir det en veckas semester.

Alla andra bör också ta det lugnt med insinuationer åt det ena eller andra hållet.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Arvidos said:
Tack. Nu slipper jag skriva en lång tirad och skrika på solvebring för han inte läser mina poster.

Jag dedikerar denna posten till Arvidos, som faktiskt läser mina poster. :gremsmile:

Robert Jonsson

Gurgeh said:
Det ena utesluter ju förstås inte det andra. Det är därför jag hävdar att man inte ska spela rollspelsäventyr när man recenserar dem. :gremwink:
Det är sant. En bra SL kan göra mirakel med ett dåligt äventyr, precis som rätt karaktärer också kan göra en spelkväll. Men rent generellt vill jag nog ändå mena på det. Sen tror jag Ram ringar in exakt varför många gillade det: det var ett storslaget och episkt kampanj, och det var vad folk gillade då.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Endyamon said:
Det är sant. En bra SL kan göra mirakel med ett dåligt äventyr, precis som rätt karaktärer också kan göra en spelkväll.
Jepp. Däremot kan man inte ta detta som en ursäkt för varför ett äventyr är dåligt -- tar man den logiken till sin slutpunkt behövs ju inte några bra äventyr eller regler överhuvudtaget, en bra SL löser ju ändå allt.

Robert Jonsson

Nej, givetvis inte. Ett dåligt äventyr är ju dåligt, det håller jag med om. Men man bör alltid komma ihåg att vad som en uppfattar som dåligt, är bra för en annan. Allt handlar ju om målgruppen.

Lindenius

Swashbuckler

Endyamon said:
Nej, givetvis inte. Ett dåligt äventyr är ju dåligt, det håller jag med om. Men man bör alltid komma ihåg att vad som en uppfattar som dåligt, är bra för en annan. Allt handlar ju om målgruppen.
Jag håller inte med. Häller du bajs i maten så smakar den bajs och du är dålig på laga mat. Skrapar du bilen mot gångtrafikanter och truckar så är du en dålig chaufför. Skriver man ostrukturerat, ogenomtänkt elklrer stavlar fel myket, så är man dålig på skriva.

Sådetså.

//erik. däremot kan man ju öva och bli bättre.

Ram

Skev

Lindenius said:
Jag håller inte med. Häller du bajs i maten så smakar den bajs och du är dålig på laga mat. Skrapar du bilen mot gångtrafikanter och truckar så är du en dålig chaufför. Skriver man ostrukturerat, ogenomtänkt elklrer stavlar fel myket, så är man dålig på skriva.

Sådetså.

//erik. däremot kan man ju öva och bli bättre.
Äpplen och päron. Att fråga sig här är vad man söker i ett äventyr, speciellt av den här typen. Om man söker en episk hjältehistoria så är struktur, stavning och även genomtänkthet av underordnad betydelse. Man blir ändå gladare av den här än av en välskriven, välstrukturerad och rättstavad icke-episk historia.

Sedan är det naturligtvis att föredra, men det är en ganska bakåtrsträvande syn på saker och ting, speciellt i en tid där allt mindre fokus läggs på struktur, stavning, gramatik etc. Se till exempel på dagens bloggsfär, nättidningar och liknande. Det viktiga är innehållet, inte presentationen.

Lindenius

Swashbuckler
Re: Äventyr till SRR [OFF]

Ram said:
Sedan är det naturligtvis att föredra, men det är en ganska bakåtrsträvande syn på saker och ting, speciellt i en tid där allt mindre fokus läggs på struktur, stavning, gramatik etc.
Det där är ju som att en billackerare skulle säga: "Jo, jag lackade bilen haltaskigt för att nuförtiden skrapar folk bilarna ändå i tid och otid."

Se till exempel på dagens bloggsfär, nättidningar och liknande. Det viktiga är innehållet, inte presentationen.
Bakåtsträvande? Jag skulle säga tvärt om. Det är inte en slump att skolan utbildar en massa människor som bara kan skriva saker i affekt (påverkade av starka känslor) och som då inte ens lyckas förmedla vad de egentligen är arga på. Läs en genomsnittlig kommentarsida på Aftonblodet.

Sedan överskattar du hur stort genomslag bloggar har. Bloggar skrivs till stor del av akademiker FÖR akademiker. Ytterst få bloggar läses dessutom av andra än den närmast sörjande bloggossfären (d v s samma 1000 pers som läser Nisses blogg, läser också Klaras blogg). Hur många tror du dessutom skulle orka stanna kvar och läsa en blogg sida med töffligt spräk och ständiga sär skrivningar. och dessutom en felaktig och meningsbyggnad och dessutom en rubrik
Felpacerad och poänglös

Jag kan också garantera dig att du skulle kunna leta fram en ganska saftig andel kommunikationstudier som säger att det just är presentationen som är primärt och att innehållet är sekundärt. Du skulle hitta ytterst få som säger motsatsen.

Det enda tillfälle vi i princip bryr oss om innehåll mer än presentationen (eller snarare: kan överse med en dålig presentation) är när vi konsumerar saker som verkligen intresserar oss.

//erik. föreställ dig till exempel hur många som skulle tycka en regelbok var me go ty kli a bokst ver bortt gna var trevlig att läsa.

KostaFriaLigan

Warrior
Andy said:
Jag önskar att du gör samma recension av hela Undergångens Arvtagar-trilogi.

Jag upplever de äventyren som både fantastiska men extremt rälsade och "vad spelarna än gör så påverkar det inte historien".
Jag är också himla nyfiken på den :gremsmile: recensionen