Nekromanti Lura dina spelare!

Björn den gode

Swashbuckler
Lite bakgrund: Nyligen visade det sig att Sveriges mest använda medicin mot för högt blodtryck har ingen som helst klinisk effekt utan kan lika gärna ersättas med sockerpiller. Samtidigt så har många personer blivit hjälpta av medicinen och man varnade folk för att sluta ta den utan att kontakta läkare först. Även andra undersökningar om placeboeffekten visar att detta är en verklig effekt.

Slutsatsen måste bli att det finns ett värde i att föra patienterna bakom ljuset. För hade man redan från början hävdat att medicinen inte hade någon effekt, så hade den ju inte haft någon effekt. Detta strider dock helt mot den allmänna åsikten att total öppenhet och kunskap aldrig kan vara dålig och särskilt inte inom ett så viktigt område som personlig medicinering.

Vart vill jag då komma? Jo, det jag funderar på är om det kanske helt enkelt är bättre att dölja saker för spelare även efter att kampanjen eller äventyret är avslutat. Själv har jag länge använt principen att det både är roligare och mer utvecklande om man kan diskutera allting med spelarna efteråt. Exempelvis att jag berättar vad jag improviserade, vad som var planerat, slps jättehemliga agendor (oavsett om dom avslöjats i spelet eller inte), om jag fuskat med några slag, eller helt enkelt vad jag tyckte varit extra roligt. Jag uppskattar också ifall spelare om dom planerar någon drastisk kursändring berättar detta före spelmötet så jag kan förbereda mig på det.

När jag läst kommentarer som att ?Det är ok om det är rälsat så länge man inte märker att det är det? så har jag primärt tänkt på det som en rätt dålig lösning, fast samtidigt så förstör man kanske spelarnas glädje om man efteråt säger att ?Det spelade ingen roll vad ni gjorde, det här händelseförloppet hade jag bestämt från början?, om nu spelarna faktiskt trott att det inte var rälsat. Jag kan också ibland känna när jag sett en film eller läst en bok att jag inte är intresserad av att få saker förklarade, min fantasi fyller i mycket bättre. Som exempel så läste jag en modern svensk deckare för ett par år sen där man inte fick reda på vem mördaren var, författaren lär sen ha sagt att han ska berätta det 2010 eller nåt sånt, men jag vill inte veta!

Gör man spelare en björntjänst om man berättar saker om sin spelledarstil, kampanjen eller dolda slag? Borde man istället bara lägga upp ett mystiskt flin och säga att ja, det kan ju du få fundera på? Finns det en gyllene medelväg? Vilka saker borde få förbli hemliga?

Zire

Swashbuckler
"Nyligen visade det sig att Sveriges mest använda medicin mot för högt blodtryck har ingen som helst klinisk effekt utan kan lika gärna ersättas med sockerpiller."
Samma gäller alkohol. Där skulle man kunna blåsa staten på alkoholskatten :gremsmile:

"...så förstör man kanske spelarnas glädje om man efteråt säger att ?Det spelade ingen roll vad ni gjorde, det här händelseförloppet hade jag bestämt från början..."

Det jag irriterar mig på när en spelledare säger så, är att en del av nöjet ju sitter i att tänka "detta gjorde vi tillsammans", och det försvinner ju iom att SL påstår att det var hans förtjänst allena. Jag imponeras mer av en händelse när den "bara händer" genom gott samarbete, än om den har regisserats av en person i förväg.
Visst det har ingen betydelse för handlingen i spelet, men det har ju betydelse för känslan av att vi är ett bra team. Och det är en del av känslan av att det är kul att spela rollspel. Åtminstone för mig.

- Zire

Nemesis IV

Veteran
Min spelledare har en kraftig tendens att improvisera ihop de mest viktiga saker ca 3 sekunder innan de sker. Detta märks dock aldrig förrän efter kampanjens/scenariots slut, då han själv berättar det. Ibland önskar man nästan (fast bara nästan, jag är nyfiken som... eh... något riktigt nyfiket) att han hade hållit tyst om det. Det känns som om lite av coolheten med att lura skurkarna på den där mystiska, låsta lådan som verkade så viktig, och sedan sälja vidare den mot en fet betalning försvinner när man får reda på att spelledaren varken visste vad som fanns i den, varför skurkarna var ute efter den, eller varför min uppdragsgivare var villig att betala så mycket för den.

Jag måste väl erkänna att jag inte är mycket bättre själv, även om jag i alla fall inte improviserar ihop alla viktigare saker. Så fort en kampanj är över måste jag alltid börja berätta hur allt hängde ihop, vad alla faktioners och slp:s planer var, vad jag planerat och inte, vad jag ändrade allt efter kampanjens gång osv. Fast nu på senare tid har jag i alla fall slutat med de två sista sakerna. När jag berättar om kampanjen låtsas jag hela tiden som om all fakta var planerade från början, och att improviserandet helt och hållet berodde på spelarnas agerande... Och det är i alla fall vad jag skulle vilja höra som spelare. En bekräftelse på att jag var med om en välplanerad, hållbar handling full med intriger, men som ändå gav mig frihet att agera precis som jag ville.

Så för att sammanfatta mitt svamlande: Att avslöja hur kampanjen hängde ihop, alla dolda intriger, planer och faktorer kan vara ganska kul, både för spelare och spelledare. Vad spelare däremot inte vill höra är vad som var oplanerat, improviserat, snabbt påhittat och liknande. Tror jag, i alla fall.

Borde man istället bara lägga upp ett mystiskt flin och säga att ja, det kan ju du få fundera på?
Ibland önskar jag verkligen att jag hade tillräckligt mycket viljestyrka för att kunna göra så. Går det att höja sitt värde i viljestyrka på något sätt, eller är verkligheten ett sånt där tråkigt rollspel där man inte kan höja attribut?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Placeboeffekten och elallergi (OT)

"Lite bakgrund: Nyligen visade det sig att Sveriges mest använda medicin mot för högt blodtryck har ingen som helst klinisk effekt utan kan lika gärna ersättas med sockerpiller. Samtidigt så har många personer blivit hjälpta av medicinen och man varnade folk för att sluta ta den utan att kontakta läkare först. Även andra undersökningar om placeboeffekten visar att detta är en verklig effekt."

Placeboeffekten är mycket starkare än man trodde. En god väns far är professor i psykologi på Uppsala universitet. Han och en kollega till honom hade forskat på just nu placeboeffekten och undersökte elallergi. Dom tyckte att det var lite lustigt att vi haft el i vårat samhälla i runt 100 år men bara haft elallergiker i ungefär 10 år. Så dom fick till sin lycka ganska stort forskningsbidrag och kunde således bygga ett rum skyddat från magnetfält, kosmisk strålning, fan och hans moster.

Väl där, så tog dom inte massa elallergiker och hade omväxlande ström på och av, utan att testpersonerna visste när. Omväxlande så sa dom även att strömmen var och på, fast utan korrelation till om den faktiskt var det. Dom kunde alltså ljuga ibland och tala sanning ibland och testpersonerna visste inte när (om dom ens visste om att dom ljög öht).

Hur reagerade dom då då? Ja... deras reaktioner hade ingen som helst korrelation med huruvida strömmen var av eller på, utan endast till vad om dom trodde den var av eller på. Somliga uppgav vissa symptom när dom trodde att den var av men överlägset mest fick symptom när dom trodde att den var på. Faktum var att somliga fick så allvarliga symptom när strömmen var av men dom trodde att den var på att dom fick föras till sjukhus!

Slutsats 1:
Placeboeffekten är stark. Starkare än man trodde, men visade sig vara relativt kortvarig och uppenbarligen helt beroende av patientens egna föreställningar.

Slutsats 2:
Elallergiker har uppenbarligen problem, men det har inte att göra med el.

/Naug, hoppas att han inte trampar någon elallergiker på tårna, men kommer på sig att man behöver en dator för att komma åt forumen :gremsmile:

Olle Linge

Snigel
Gör man spelare en björntjänst om man berättar saker om sin spelledarstil, kampanjen eller dolda slag? Borde man istället bara lägga upp ett mystiskt flin och säga att ja, det kan ju du få fundera på? Finns det en gyllene medelväg? Vilka saker borde få förbli hemliga?
Allt hemligt! Det kör jag på i alla fall. Om spelarna väljer att inte besöka den mystiska grottan eller vänta tills det hemliga valvet öppnas, då får de banne mig inte veta vad som finns där heller. På samma sätt: om äventyret slutar på ett abrupt (men planerat) sätt, ger jag inte mer förklaringar än vad spelarna får i samband med scenariot. Jag försöker att aldrig prata om sådant. Vaför det då?

För det första ger det mig möjlighet att återanvända idéer som ännu inte blivit upptäckta. Dessutom tror jag att de bidrar till spänningen. Det är liksom inte spännande att undersöka något närmare om man vet att man kan fråga spelledaren efteråt för att se vad det är. Jag har sett mycket roliga slitningar inom spelare som å ena sidan väldigt gärna vill veta, men å andra sidan anser det för farligt och vill dra sig undan.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Placeboeffekten och elallergi (OT)

Har du en länk till något om denna undersökning?

/RipperDoc - intresserad

Rosen

Myrmidon

Placeboeffekten är mycket starkare än man trodde.

Oja; i en undersökning i början av 80-talet (minns inte var; antingen i Uppsala eller Umeå) så fick två grupper försökspersoner testa en ny medicin, där ena gruppen fick de riktiga tabletterna och de andra fick sockerpiller.
En tjej som var med drabbades av starkt förhöjt blodtryck, kraftig yrsel och andningssvårigheter inom ett par timmar efter hon hade tagit sin tablett. Hon blev tvungen föras till akuten i ambulans, och läkarna bedömde att hon skulle ha dött om hon inte hade kommit under behandling...

Hon ingick i gruppen som hade fått sockerpiller.

Dom tyckte att det var lite lustigt att vi haft el i vårat samhälla i runt 100 år men bara haft elallergiker i ungefär 10 år.

Har hört andra som tycker det är lustigt att när elallergin kom så försvann den orala galvanismen... (-:

--
Åke

GrottrolletNaug

Swashbuckler

Tyvärr, det är bara hörsägen från Ermine som har berättat om sin fars arbete. Så jag kan inte peka på någon rapport eller så, men jag kan säkert leta upp hans email-adress åt dig ifall du vill ha den.

/Naug

RM_GM Pontus

Veteran
Tja, varför inte berätta en del. Framför allt sådant som man tycker att karaktärerna borde ha fått ta del av, fast de hade för bråttom in i nästa rum, t ex.

Oftast brukar jag inte berätta mer än om spelarna frågar, och det gör de faktiskt inte så ofta. Och jag berättar sällan om något var improviserat eller planerat. De får helt enkelt leva med att ha en spelledare som blandar improvisation och "milstolpar" i en salig röra.

Jag tror att det är mycket upp till spelgruppen och individerna huruvida man avslöjar sina intentioner och speltekniker. Ett fuskat slag avslöjas ALDRIG, tycker jag. Det är ju själva grejen med att göra dolda slag och fuska... Om man sagt att någon lyckas eller misslyckas med ett slag för att driva en handling blir det ju fel om man i slutet sen säger; "fast jag trixade lite med tärningen då..".

Jarre

Swordsman

Betyder det här att man bör undanhålla den "vanliga människan" kunskap (och speciellt rykten) om sjukdomar, fobier, överkänsligheter och annat myskopysko? Vilket konstigt samhälle skulle inte uppstå då? Eller är det så redan idag? Hur mycket "jobbigt vetande" sitter en del individer egentligen på, som skulle leda till både det ena och det tredje och det kom till allmänhetens kännedom? Synnerligen intressant att spåna i...

Med kunskapen om placeboeffektens stryka, skulle man sannolikt kunna förklara mycket märkligt. Låt säga hela healingkulturen, fältlinjeteoriena och auramumbojumbot - det är inte konstigt att en del mår bättre efter att de lyder de råd som lärda inom dessa konster förespråkar. Två konkreta exempel är att om man har en kopparplatta nära sin sovplats så neutraliseras fältlinjernas negativa effekter och du sover genast bättre (förutsätter nog att du redan innan sov dåligt), samt att om man placerar en "virvlare" på dina kranar, som gör att vattnet som rinner därigenom skruvar sig, kommer vattnet få något slags positiv healingeffekt, i stil med minskad risk för åderförfettning...

(Jag reserverar mig för eventuell felfakta, då jag inte är helt insatt i ämnet)