Mekanurg said:
Men jag vill gärna få upp en startmeny först där jag kan aktivera textremsorna. (Jag har fått hörselproblem och vill helst ha textning på det mesta nuförtiden.)
Samma här, faktiskt, men såvida inte skivan är stenpuckat kodad (ja, jag menar DIG, George Lucas! Fan ta dig för dina puckade påhitt med Star Wars och Indiana Jones, där man bara kan välja språk genom menyn!) så behöver man bara trycka på "Subtitles"-knappen på fjärrkontrollen. Den lilla irritationen kan jag köpa.
I tredje hand så kan jag gå med på en startmeny så länge som den inte är animerad med en massa tjugosekunders övergångar bara för att byta till en annan meny (ja, jag menar DIG, George Lucas! Fan ta dig för dina puckade påhitt där det tar tio sekunder att byta till språkmenyn för att du vill drägla över dina rymdskepp hela tiden!).
I
första hand skulle jag vilja ha en förinställning på spelaren, där jag kan ställa in vad jag helst vill ha. Helst vill jag ha originalspråket med så bra ljudkvalitet som möjligt, och helst vill jag ha engelsk textning på engelsk film och svensk eller engelsk textning på filmer på andra språk. Sen skulle spelaren helt enkelt leta upp de ljud- och textspåren och spela filmen med dem, utan att jag skulle behöva fippla med menyer eller fjärrkontrollknappar.
---
Höjden med irritation över låsta spår på DVD-skivor kom i någon av Star Wars-filmerna, när jag lyssnade på någon av kommentarsspåren. Ljuddesignen Ben Burtt kläcker ut sig något i stil med "ljudet som ni just hörde kommer från..."
-Nej, Ben, det hörde jag inte, för det ligger på det andra spåret och jag kan inte klicka på knappen Audio för att byta det, utan måste avbryta filmen, klicka på Top Menu, titta på en rymdskeppsanimering, välja Languages-menyn, titta på en rymdskeppsanimering, välja filmens originalljudspår, starta om filmen, hoppas att spelaren kommer ihåg stället där filmen avbröts, spola bak en stund, lyssna efter ljudet, och sen göra om hela den där resan via Top Menu för att höra vad din poäng var.