Nekromanti Lycka!

Krille

Super Moderator
Jag satte just in min nyligen inköpta "2001: A Space Odyssey" i blurayspelaren, och upptäckte till min glada förvåning att filmen började spela direkt. Inga FBI-varningar, inga anti-piratspots, inga animerade menyer, inga trailers - rakt på sak. In i filmen. Och eftersom det är bluray och Kubrik så är det ren audiell och visuell porr.

Så vill jag ha varenda köpefilm jag har! Hade fler filmer varit sådana så hade jag inte piratat alls!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag gillar i och för sig menyer, om de innehåller något vettigt - välgjorda making-ofgrejer, eller som när de i vissa utgåvor av Hellboy lade med roliga små gamla animerade kortfilmer som varit med i själva rullen, och så.

Trailers däremot går fetbort.

Fast jag gillar en del av grejerna till Fight Club, som de där "stäng av mobiltelefonerna, brandutgångarna finns längst bak, och visste ni att urin är sterilt - man kan dricka det!"- grejerna t.ex.

Johan K

Gammal & dryg
Det låter bra!
Är heller inget fan av att slippa se en massa bös före filmen. Dock finner jag ett visst nöje av att se lite tabbar & sådant efter filmen. Sådant är skoj.

Krille

Super Moderator
Menyer och extramaterial ska man ha tillgång till genom knappen "Top Menu" eller "DVD Menu", eller vad det heter. Men jag ogillar att det tar tjugo sekunder att animera fram menyn "starta filmen" och sedan ytterligare tjugo sekunder att animera att filmen startar när man väl tryckte på knappen (efter att man animerade fram Språkmenyn på tjugo sekunder, sedan sidan två på fem sekunder, sedan tillbaka till huvudmenyn på tjugo sekunder).

Hellzon

Långsamma Vargen
Inga trailers? De är ju det bästa när man går på bio. "EN MAN. ETT ÖDE. EN FILM å den kommer imars."

(Okej, kanske inte så kul med trailers för två år gamla filmer när man hyr tre år gamla filmer, iofs.)

!Paxen

Swashbuckler
Hellzon said:
(Okej, kanske inte så kul med trailers för två år gamla filmer när man hyr tre år gamla filmer, iofs.)
Är ju dom som är roligast, dom som man har hört så många gånger att man kan det i huvet utantill :gremlaugh:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Grattis.

Men jag vill gärna få upp en startmeny först där jag kan aktivera textremsorna. (Jag har fått hörselproblem och vill helst ha textning på det mesta nuförtiden.)

krank

Mekanurg said:
Grattis.

Men jag vill gärna få upp en startmeny först där jag kan aktivera textremsorna. (Jag har fått hörselproblem och vill helst ha textning på det mesta nuförtiden.)

Jag har inga hörselproblem men använder ändå text på det mesta (delvis för astt folk mumlar så förbannat i vissa filmer, samtidigt som nån drar upp bakgrundsljudet till max - ett problem om man som jag saknar häftigt surroundsystem etc). Text brukar man väl iofs kunna aktivera via fjärrkontrollen och DVD-spelarens interface?

Krille

Super Moderator
Mekanurg said:
Samma här, faktiskt, men såvida inte skivan är stenpuckat kodad (ja, jag menar DIG, George Lucas! Fan ta dig för dina puckade påhitt med Star Wars och Indiana Jones, där man bara kan välja språk genom menyn!) så behöver man bara trycka på "Subtitles"-knappen på fjärrkontrollen. Den lilla irritationen kan jag köpa.

I tredje hand så kan jag gå med på en startmeny så länge som den inte är animerad med en massa tjugosekunders övergångar bara för att byta till en annan meny (ja, jag menar DIG, George Lucas! Fan ta dig för dina puckade påhitt där det tar tio sekunder att byta till språkmenyn för att du vill drägla över dina rymdskepp hela tiden!).

I första hand skulle jag vilja ha en förinställning på spelaren, där jag kan ställa in vad jag helst vill ha. Helst vill jag ha originalspråket med så bra ljudkvalitet som möjligt, och helst vill jag ha engelsk textning på engelsk film och svensk eller engelsk textning på filmer på andra språk. Sen skulle spelaren helt enkelt leta upp de ljud- och textspåren och spela filmen med dem, utan att jag skulle behöva fippla med menyer eller fjärrkontrollknappar.

---

Höjden med irritation över låsta spår på DVD-skivor kom i någon av Star Wars-filmerna, när jag lyssnade på någon av kommentarsspåren. Ljuddesignen Ben Burtt kläcker ut sig något i stil med "ljudet som ni just hörde kommer från..."

-Nej, Ben, det hörde jag inte, för det ligger på det andra spåret och jag kan inte klicka på knappen Audio för att byta det, utan måste avbryta filmen, klicka på Top Menu, titta på en rymdskeppsanimering, välja Languages-menyn, titta på en rymdskeppsanimering, välja filmens originalljudspår, starta om filmen, hoppas att spelaren kommer ihåg stället där filmen avbröts, spola bak en stund, lyssna efter ljudet, och sen göra om hela den där resan via Top Menu för att höra vad din poäng var.

krank

Hur är det på Blue-ray, kör de fortfarande med CP-störda hårdkodade bitmaptexter?

Där har nerladdade filmer stor fördel, tycker jag: Skaffar man subs till dem så är de i textform, inte jäkla bitmappad skit. Det betyder att när de renderas på skärmen slipper man pixliga kanter etc oavsett TV'ns upplösning, och kan dessutom välja typsnitt, storlek, färg och kanttjocklek alldeles jävla själv. Skulle det vara så jävla svårt att ha med en UTF-8-kompatibel dekodare? Det räcker med plaintext, även om de här finurliga formaten brukar ha stöd för både position, fetstil och kursiv stil.

Det är ett jäkla val: Nerladdad film i sunkig kvalitet men text man inte kräks på, eller köpt DVD-film där man knappt kan ha igång texten för att den stör mer än den hjälper bara för att den är stor/ful/har konstig färg/tar upp halva skärmen.

Rickard

Urverk speldesign
Det betyder att när de renderas på skärmen slipper man pixliga kanter etc oavsett TV'ns upplösning,
Däremot påverkar kvaliteten och framförallt upplösningen på filmen textningens kanter. Fast du kanske tänker att man alltid laddar ner blueray-rippar?

/Han som har ett par sunkiga versioner

krank

Han said:
Det betyder att när de renderas på skärmen slipper man pixliga kanter etc oavsett TV'ns upplösning,
Däremot påverkar kvaliteten och framförallt upplösningen på filmen textningens kanter.

/Han som har ett par sunkiga versioner
Beror lite på vilken spelare man använder; man kan ju rendera filmen i en annan upplösning än texten - det är ju just det som är fördelen med systemet, att hålla dem separata.

Krille

Super Moderator
krank said:
Hur är det på Blue-ray, kör de fortfarande med CP-störda hårdkodade bitmaptexter?
Efter lite googling så fick jag reda på att bluray kör med 8-bitars eller 2-bitars bitmap för textning.

krank

Krille said:
Efter lite googling så fick jag reda på att bluray kör med 8-bitars eller 2-bitars bitmap för textning.
Urrk.

Ja, då har jag ytterligare en anledning att vänta lite innan jag köper in mig på formatet, då.

Jäkla stenåldersstandarder...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Olycka!

Samma här, faktiskt, men såvida inte skivan är stenpuckat kodad (ja, jag menar DIG, George Lucas! Fan ta dig för dina puckade påhitt med Star Wars och Indiana Jones, där man bara kan välja språk genom menyn!)
Jo, vi blev extremt frustrerade när vi skulle ställa in textningen på frugans SW-skivor och gränssnittet var nästintill oläsligt på teven. :t6b-1: :t6r-1: :t6b-1: