Lyxigare men ändå lättlagad middag?

GVDT

Warrior
Joined
19 Oct 2021
Messages
203
En gigantisk lasange med en tomat/lök/bönsallad.... Enkelt, så in i helvete gott och kan göras vegetarisk om man nu lider av det (beklagar).

Dessutom, blir det lasange över så har man episka lunchlåder att se fram emot.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,037
Bœuf Bourguignon är enkelt men tar tid, så jag vet inte om det platsar. Man behöver inte larva sig med vad man kör för vin, så länge det är torrt eller halvtorrt.
Är man inte så fin i kanten kan man göra den på köttfärs i stället för grytbitar. Då går det mycket fortare. Gjorde det senast nu i helgen (på lammfärs), inte dumt alls.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,114
Location
Helsingborg
Jag och frugan vill bjuda våra ungdomar (19, 18, 17, 15, 12) på någon trevlig mat som känns lite lyxigare nu på fredag. De har... en vid och diversifierad palett vad gäller saker de inte gillar. En gillar inte pasta, flera gillar inte kött och skär bort två tredjedelar av det mesta, ingen gillar ris, ... Men skit samma egentligen, den delen är mest gnäll för att ni skall se hur utmanande mitt liv är. :)

Har någon något förslag på mat som känns lyxigt eller speciellt? Något som sticker ut från det vanliga, som har den där lätta auran av guldkant?
Har ni tillgång till någon asiatisk butik så rekommenderar jag hot pot.

Man har två olika buljonger som man lägger i de ingredienser som man vill äta av. I princip tar man direkt från grytorna till tallriken.

Sedan kan man har 2-3 olika såser till vad man plockat upp på tallriken.

Ingredienserna kan vara tofu, svamp (ex. shimeji eller enoki), finskuren entrecot, kyckling, lax, udon-nudlar, dumplings, zucchini, morötter, pak choi, räkor och pilgrimsmusslor. Det enda jag tycker är ett måste är entrecoten och den finns att köpa frusen i vettiga asiatiska butiker.

Man tillagar inte allt på en gång, utan lägger i det man känner för och väntar tills det blir klart (någon minut).
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,845
En god fiskgryta med lax, torsk och räkor. Smaksatt med saffran så klart. Serveras med gott bröd.

Sen för att göra saker lyxigare tycker jag en stor del är att ha en bra förrätt och efterrätt, samt servera med gott vin (eller champagne?)
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,516
En egengjord pizza med lyxiga toppings på. Kanske selleri, getost, någon lite lyxigare svamp och så vidare.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,727
trots att de är jättegoda, en eller ett par nivåer under det som jag tror vi letar efter
Grava oxfilét då. Eller hjortfilét om ni vågar. Med nobissås.
Det är mest en förrätt.

Inte lika lyxigt, men torskrygg kan funka bra som huvudrätt.
Eller torskkinder, ifall ni vill lyxa till även huvudrätten.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
300
Tacos fast med flatbröd som du steker själv och lägg upp allting snyggt. Det är enkelt, billigt och alla kan välja precis vad de vill ha, men det ser speciellt ut. Gör egna såser också, som tzatziki och salsa.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,646
Location
Stockholm
Lyxigt. Lätt.

Grillad tonfisk med avocado- och mango-salsa.

That's it.

Skär upp gurka, paprika i olika färger, avocado och mango i små bitar. Kanske släng in lite färsk ananas. Blanda med vitlök och någon form av balsamico. Krydda med salt och peppar enligt egen smak.

Halstra tonfisk (cirka 2 cm tjocka bitar) på het värme cirka 30 till 45 sekunder på varje sida. Den ska vara "rå" i mitten.

Ät och upplev sjunde himlen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,494
Location
Ludvika
Menyförslag;

Förätt - Löjrommare.
Löjrom, smörstekt brödskiva, hackad rödlök, creme fraiche.

Nödvändig prepp; stek brödskivor i smör (typ en trekant var. Trimma kanter innan så får det plats många i stekpannan), hacka lite rödlök, rör löjrommen med en droppe konjak eller vodka för att ta udden av fisk-igheten (men inte för mycket!)

Varmrätt - Oxfille med potatisgratäng.
Oxfile, potatisgratäng, stekt sparris.

Nödvändig prepp; stek oxfile, montera potatisgratäng (kan göras kvällen innan och ställas i kylen. Men med skivartillsats i en matberedare tar det inte lång tid!), steka sparris.

Efterrätt - chokladmouse
Enligt tidigare förslag. Toppa med lite kakaonibbs.

Nödvändig prepp; blanda chokladpudding. Kan göras dagen innan, men tar i ärlighetens namn bara fem minuter.

Bonus - ostbricka
Låt ett par dessertostar ligga framme hela dagen. Lägg på en fin träskärbräda tillsammans med någa kex, lite klyftat päron, vindruvor och en fikonmarmelad.

Tips;
Strunta i att skala potatisen. Det märks inte i den färdiga gratängen. Bara att skölja, skiva och hälla i en form. Blanda ner lite pressad vitlök. Häll över grädde. Kör i ungen i 60-90 minuter på 225 grader. Täck med folie om den börjar få för mycket färg.

Stek sparrisen i samma panna som du stekte brödskivorna i medan den är varm, under tiden du monterar löjrommarna på tallriken. Släng in dem i ugnen medan ni dukar av förrätten för att värma på, medan gratängen står och svalnar lite.

Smält chokladen till moussen i micro. Max 30 sekunder i taget. 10 sekunder i taget när den väl börjar smälta.

Jag skulle gissa på tidsåtgång ca 15 minuter aktiv tid för löjrommarna. Lika länge för att preppa potatsgratängen om ni har en matberedare. ca 5 minuter för moussen.

Utöver det har du att steka oxfile, samt dukning och sånt. Tidsåtgång beror på hur du väljer att göra det. Jag hade sousvidat den i ett par timmar, och sen brynt av den i het stekpanna.

Därefter är det bara disken kvar =D
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,236
I avdelningen "lång tid men inte svårt" hittar man hel slowcookad bog i ugnen, som ugnsgrillad bog med mojo (som jag satte igång just nu här hemma, fast på vanlig rea-karré från Coop) eller hel krispig bog. Det är inte traditionell svensk finmiddag, men rätt spektakulärt med en jättebit kött och såser och tillbehör.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,727
ett par nivåer under det som jag tror vi letar efter
Att flambera vad som helst är lyxigt.

Att sitta runt en fondue-gryta kan kännas lyxigt.

Vilda svenska fåglar får väl betraktas som lyxiga: gräsand, duva, fasan (ripa och morkulla).
Kan tänka mig att det går att köpa så här års... eller om några veckor.

Lyxiga fiskar: marulk, helgeflundra, piggvar. Sedan finns det vildlax och hållbart odlad lax. Jag tror till och med att det finns ål att köpa där hela verksamheten går ut på att finansiera återuppbyggnaden av ålbestånd (annars är ål svårt utrotningshotad).

Kalvbräss - lyxigt eller mest konstigt?

Så finns det kobebiff (och typ kobebiff som inte är från Japan).

Stora biffar är inte så moderna, så en T-benstek tycker jag är rätt lyxigt.

Lyxiga grönsaker är det mera ont om. Vit sparris? Jättefärsk färskpotatis. Inte i säsong nu.

Själv föredrar jag en enkel Pokebowl vilken dag som helst, framför vad som helst ovan.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
300
Kom på att Carl Butlers kokböcker alltid brukar ha något gott och ganska enkelt att laga till, som boeuf buourguignon. Det är mest bara att blanda ihop och sedan lämna på spisen några timmar.
 
  • Like
Reactions: Ram

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,864
Location
Ereb Altor
Ankbröst är inte dumt! Gärna med något lite fruktigt till (apelsin eller äpple passar fint!).
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,112
Location
Umeå
Börja med en förrätt på carpaccio med stekta gula kantareller, rostade pinjenötter och rikligt med parmesan! Den kan göras på tusen sätt så det är bara att googla och experimentera.

Sedan går ni vidare med dubbelmarinerad fläskfilé och potatisbakelser. Till det bearnaisesås och stekt sparris. Fläskfilén ska vara ordentligt putsad och det görs med fördel innan första marinaden (viktiga komponenter i marinaden enligt mig är honung, vitlök och en bra soja). Efter någon dag så steker du den först för utseendets skull, kör klart i ugn på låg värme, skiva upp och lägg i andra marinaden (viktigt: se till att den har basilika, jag har aldrig blivit besviken när den har basilika). Fördelen är att man gör köttet klart i förväg, så enkelt!

Potatisbakelser som vanligt, jag har aldrig orkat göra egen smördeg, det går utmärkt att köpa färdigkavlad även om den inte innehåller något smör. Använd en bra potatissort som typ Amandine eller bara mandelpotatis. Snåla inte med osten, för att lyxa till det så måste jag ju rekommendera att blanda in Västerbottensost (även om jag som tidigare boende i Ånäset är partisk).

Sparrisen serveras med någon bra rödvinsvinäger, riven parmesan och flingsalt.
 
Top