MÖRK BORG: husregler?

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,112
Vi har kört Mörk Borg, och gillar det. Men som alltid finns det sådant som jag skulle vilja göra annorlunda. Men varför uppfinna hjulet på nytt?
Detta är vad jag funderar över:
- Jag vill att SL skall slå slag i strid! Men hur? Går det att lösa utan att lägga till ytterligare värden till monster och motståndare?
- Att dra av skada för rustning gillar jag inte alls; det är ett av DoD:s svagaste delar, och jag har alltid föredragit att SG i strid slås mot ett AC som beror på DEX-bonus och rustning. Har någon moddat MB på detta sätt?

Sedan en fundering: varför är normal SG 12? Med 11 hade chansen att lyckas varit 50% chans om värdet man slår mot är 0, nu är den alltså 45%. Vilken är tanken bakom?
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
583
Location
Skogen
Enklast vore att jacka in vanlig AC i systemet. Utgå ifrån att bas-AC är 12 (eller 11 om du hellre vill) och lägg till +2 för lätt rustning, +4 för medelrustning och +6 för tung rustning. Eventuellt också plus/minus för smidighet. Då hamnar du typ på lotfp-nivåer av AC.
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
115
Location
Malmö
Du kan byta ut monstrens SG 10, 12 och 14 till anfalls- eller AC-bonus på -2, 0 respektive +2.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
529
McKatla;n347515 said:
Vi har kört Mörk Borg, och gillar det. Men som alltid finns det sådant som jag skulle vilja göra annorlunda. Men varför uppfinna hjulet på nytt?
Detta är vad jag funderar över:
- Jag vill att SL skall slå slag i strid! Men hur? Går det att lösa utan att lägga till ytterligare värden till monster och motståndare?
- Att dra av skada för rustning gillar jag inte alls; det är ett av DoD:s svagaste delar, och jag har alltid föredragit att SG i strid slås mot ett AC som beror på DEX-bonus och rustning. Har någon moddat MB på detta sätt?

Sedan en fundering: varför är normal SG 12? Med 11 hade chansen att lyckas varit 50% chans om värdet man slår mot är 0, nu är den alltså 45%. Vilken är tanken bakom?
Tanken bakom är att en RP som börjar med +/0 i en egenskap (kan variera initialt mellan -3 till +3) har en aningen sämre chans än 50 %. Varför? Därför att det är väldigt lätt (vid "levling") att höja egenskaper till +1, +2 och hyfsat +3. Det känns lämpligt att någon med medelmåttigt (0) värde har aningen sämre chans än 50 %, också för att det passar spelets tema. Så det är uttänkt och balanserat utifrån det ovan skrivna.

Att rustnings leder till varierande skydd är helt enkelt för att rustningar i "verkligheten" skyddar olika beroende på var träffen landar, kraft bakom slaget etc. De flesta som spelar tycker det är kul. Om du inte gillar det är det rätt enkelt att konvertera till AC som pappa ovan nämnde, i enlighet med vanliga OSR-kloner: lätt rustning är AC12, medel AC14 etc.

Om du vill att SL ska slå för varelser (strid är tänkt att vara snabbt och ärligt utan för många dolda slag, inspirerat av The Black Hack etc) är en enkel variant att slå varelsens anfall med t20 mot SG12 och modda med RP:ns Smidighetsvärde. Eller RP:ns rustning och köra AC om du hellre gillar det.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,112
P.eLL.e;n347542 said:
Tanken bakom är att en RP som börjar med +/0 i en egenskap (kan variera initialt mellan -3 till +3) har en aningen sämre chans än 50 %. Varför? Därför att det är väldigt lätt (vid "levling") att höja egenskaper till +1, +2 och hyfsat +3. Det känns lämpligt att någon med medelmåttigt (0) värde har aningen sämre chans än 50 %, också för att det passar spelets tema. Så det är uttänkt och balanserat utifrån det ovan skrivna.

Att rustnings leder till varierande skydd är helt enkelt för att rustningar i "verkligheten" skyddar olika beroende på var träffen landar, kraft bakom slaget etc. De flesta som spelar tycker det är kul. Om du inte gillar det är det rätt enkelt att konvertera till AC som pappa ovan nämnde, i enlighet med vanliga OSR-kloner: lätt rustning är AC12, medel AC14 etc.

Om du vill att SL ska slå för varelser (strid är tänkt att vara snabbt och ärligt utan för många dolda slag, inspirerat av The Black Hack etc) är en enkel variant att slå varelsens anfall med t20 mot SG12 och modda med RP:ns Smidighetsvärde. Eller RP:ns rustning och köra AC om du hellre gillar det.
Tack, då fattar jag varför det var 12 och inte 11!

Och jag kommer använda de av dig och andra föreslagna justeringarna när vi på söndag skall spela Uråldrig hud :)
 
Top