Långt inlägg.
"Men vad är det som händer med personen som plötsligt höjer sina KP med 30 poäng eller SPI med 15.....Under denna månad...."
"Om han har tur så kanske han dubblerar sina värden.....En enorm höjning som enligt mig är helt omotiverad....."
Tja, säg det, liksom alla rollspelsystem så är det något man endast kan spekulera över. Vad händer till exempel med en rollperson i EDD när han blir hjälte och automatiskt Karisma 19 fast han är den mest otrevliga och fulaste person som gått i ett par skor ? Byter han personlighet över natten ?
Hur kommer det sig att han plötsligt alltid landar på fötterna när han blivit hjälte (spenderat poäng för att få förmågan kattfot) eller att hans knytnävar alltid gör maximal skada (spenderat poäng för förmågan järnnäve). Det är lika bra frågor det.
Man kan helt enkelt konstatera att rollspel inte är realistiska, och kan aldrig bli det. Att försöka simulera verkligheten är en omöjlig uppgift, och en som troligtvis är föga önskvärd.
Det bästa man kan göra är en uppskattning av verkligheten som är anpassad efter hur man vill spelet ska vara, vill man ha heroiskt spel, då dör inte hjältarna hur lätt som helst, vill man ha alldagligt spel så riskerar hjälten att bryta nacken för att han halkar på en isfläck osv...
Det rör sig ju som sagt om fiktion och inte verklighet.
"Det står ingenstans om träning i Regelboken......På sidan 33 står det hur man ökar färdigheterna med FP och på sidan 143 står det hur man ska använda ÄP...Inget mer....."
Ok, det står att man ska återhämta sig en period innan de stiger en yrkesnivå. Att detta är för att de ska få tid för att reflektera över tidigare erfarenheter och lära sig utav dem är något som är ganska uppenbart.
"Genom att se till att de ingår i den träning som krävs för att du ska kunna stiga en yrkesnivå""
"???????"
Citat från sidan 33: "Vid varje yrkesnivå som en rollperson uppnår, går det även att höja och därmed förbättra sina gamla färdigheter"
Därmed så lär man sig inte nya färdigheter ur tomma intet, utan det är uppenbart att man måste finna någon som kan undervisa en i färdighetens grunder innan man kan börja bli bättre i färdigheten på egen hand (ganska uppenbart tycker jag), där efter så kan man sedan höja färdigheten utan träning då man går upp en yrkesnivå. Därmed så är det ganska logiskt att denna träning bör ske under tiden som ska passera innan man tillåts att stiga en yrkesnivå.
Är du nu med på vad jag menar ?
"Sant.....Jag gillar bra Rollspel, som EDD."
Sant, EDD är bra, liksom nya DoD, IMHO, men det rör sig om två separata versioner. Om du förväntade dig ett nytryck av EDD så förstår jag om du är besviken. Det är bara naturligt att Riotminds inte vill släpa med sig att fortsätta stödja de gamla versionerna utan göra ett helt nytt spel.
Dessutom, om du gillar EDD så mycket, varför diskuterar du inte det istället för att sitta och häva ur dig galla över ett spel som du inte gillar. Det är mer kreativt både för dig och för andra som spelar EDD.
Detta forum är ju trots allt till för alla versionerna av DoD, oavsett vad enskilda personer kan tycka om det.
När någon lägger in ett inlägg om en version av spelet som jag inte tycker om, då ignorerar jag det bara, eller läser igenom det utan att direkt börja kommentera mina negativa åsikter om det och spy galla över det. Att skriva inlägg här på forumet är som någon skrev, en frihet under ansvar. Och jag tycker att vi som befinner oss på detta forumet visar att vi kan ta detta ansvar och sluta börja klaga på en version av DoD så fort någon gör ett inlägg om den versionen. Det är i så fall bättre att inta en ignorerande attityd och inte bry sig om de inläggen än att börja spy galla över det som skrivs eller spelet i sig.
Trots allt så är väl meningen med diskutionerna på forumet att folk ska få svar på sina frågor, finna nöje i att diskutera sitt favoritspel och kunna få kontakt med de som tycker samma sak, inte att få en massa galla spydd över sig. Så som läget är nu så ser jag inte att forumet fungerar på detta sätt.
Att få göra ett inlägg om att man inte tycker om en sak och varför är givetvis det en frihet som forumsanvändare har, men även det är en frihet under ansvar. Och om man ältar samma ämne om och om igen så fort någon skriver något om det man inte tycker om så anser jag att man inte tar detta ansvar.
Så nu tycker jag att vi forumsanvändare visar att vi kan ta detta ansvar och föra diskutionerna på detta forum på ett mer vårdat och hyffsat sätt.
Ha det så bra, och ursäkta för ett långt inlägg.
/Johan - Väktare av Rustningskammaren (
Http://on.to/gemini)