Nekromanti Mäktiga superkaraktärer i DoD6

Feliath

Swashbuckler
*host* Har du inte glömt något här? Jo, just det: en karaktär som skapas på YN: Amatör FÅR INTE KÖPA MER ÄN 5 I FV I NÅGOT! SÅ, helt enkelt, enda chansen att starta med mer än så är att köpa 5 i någon färdighet som du får bonus på från början (alver på smyga o.s.v.). Således, du måste ha nått YN: Utövare innan du kan ha 15 i FV i något.

Feliath

Swashbuckler
>>>>En av mina spelares Trollkarl ökade en nivå från amatör till läring senast vi spelade.....Dom flesta av hans besvärjelser ökade >>>>från 10-12 till 20-22.....!!!!
>>Jag kan inte tänka mig att det finns en sådan bugg. Hur tusan är reglerna för höjning eg.? Säkert att du inte läst/tolkat fel?

Nej, det är faktiskt helt rätt. En trollkarls FV i en godtyckligt vald besvärjelse är lika med trollkarlens SPI-värde (ja, SPI-värde, som i maximala SPI. Inte kvarvarande SPI-poäng, vilket jag tycker verkar intressantare) minus besvärjelsens SPI-kostnad. Det är bl.a. därför vissa besvärjelser har så fördömt hör SPI-kostnad...detta innebär att vid YN: Legend, där en trollkarl utan problem kan ha SPI
50, har han FV 40 i Astralvapen, även om han lärde sig Astralvapen vid YN: Amatör och då hade CL 5 i den...men jag tycker att trollkarlar är för veka i många rollspel, så jag är bara glad att trollkarlarna äntligen är MÄKTIGA.

Feliath -- som tycker att DoD6 är den bästa versionen av DoD, någonsin

Archer

Swashbuckler
Du har fel på en punkt. Trollkarlen ska göra ett SPI-Slag med besvärjelsens kostnad som avdrag. Detta innebär att man använder Nuvarande SPI värde (innan besvärjelsens kostnad dragits bort från SPI) för att beräkna CL att lyckas med besvärjelsen.

Det är skillnad att göra ett SPI-Slag som görs mot nuvarande värde och att slå ett slå ett slag mot Totala SPI, vilket är det maximala antal SPI.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)

lave

Warrior
tja, MEN

...hjältar i fiction misslyckas ALDRIG! i rollspel finns det en viss chans att fumla, och då är man i regel stekt. belgarion skulle ju KNAPPAST tappa svärdet när han stod inför torakh! frodo skulle NÄPPELIGEN råkat snubbla över sina egna fötter och trillat ner i domedagsberget, och rand al thor skulle INTE råka skjuta sig själv i foten med balefire.... (lanseld)
sen har hjältar en märklig förmåga att såras på "rätt sätt" (det är bara en skråma, lungt det är bara ett köttsår, ingen fara kulan tog mig bara genom kinden, jag behöver bara en lunga, uuj pilen träffade min penningpung istället för hjärtat.....)

bygg in speltekniska regler för detta bättre än DOD6 om du kan...

NecTech

Swordsman
!!!!!!

Groteskt.......Varför skulle man inte göra det.....Jag menar, en osmart (låg INT) person kan ändå bli riktigt duktig på Geografi......Reser man mycket osv så lär man sig saker.....Det kallas för erfarenhet...

Det där att slå Grundegenskapsslag......Jag tycker inte det är så bra alltså......Anta att en person med Jättehör INT som aldrig lämnat sin bostad börjar prata Geografi med personen ovan..(Alltså låg INT, men väldigt erfaren) då vinner juh personen med högre INT (I genomsnitt)....Trots att han bara suttit hemma och kanske inte änns läst en bok om geogragi.....Nä....Uhhhhh

Man ska kunna höja Färdigheterna över sina Grundegenskaper.....Annars finns det ju ingen mening med att ha färdigheter över huvudtaget....Då kan man ju bara köra med Grundegenskaperna istället...

Inarbetad modifikation?????

Jag har under alla mina år som SL ALLTID använt modifikationer i Rollspel...ALDRIG har ett FV varit =CL......Så varför skulle DoD6 Revolutionera på den punkten???

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>

Azagthoth

Myrmidon
Re: tja, MEN

belgarion skulle ju KNAPPAST tappa svärdet när han stod inför torakh! frodo skulle NÄPPELIGEN råkat snubbla över sina egna fötter och trillat ner i domedagsberget, och rand al thor skulle INTE råka skjuta sig själv i foten med balefire.... (lanseld)

Det är ju å andra sidan dessa ögonblick (när man fumlar) som man minns och skrattar åt än idag, även om de säkerligen är över tio år gamla rollspelshistorier. Rollspel går ut på att ha roligt, och det är banne mig roligt när hjälten lyckas slunga iväg svärdet i en riktning vald av slumpen i duellen med ärkeondingen (åminstone tycker man det efter det har hänt, just i detta ögonblick tänker man nog "fan också").

Annars verkar lösningen på ditt problem vara att börja med storytelling, då får du en hjältesaga som innehåller precis de moment som inträffar i en hjältesaga. Å andra sidan så tycker jag att man missar en stor del av de roligaste ögonblicken som tärningar och slumpen frammanar.

/Azagthoth

Archer

Swashbuckler
Det där att slå Grundegenskapsslag......Jag tycker inte det är så bra alltså......Anta att en person med "Jättehör INT som aldrig lämnat sin bostad börjar prata Geografi med personen ovan..(Alltså låg INT, men väldigt erfaren) då vinner juh personen med högre INT (I genomsnitt)....Trots att han bara suttit hemma och kanske inte änns läst en bok om geogragi.....Nä....Uhhhhh"

Nu är det så att grundegenskapsslag slås endast för handlingar som inte kräver någon form av träning, det vill säga allmänna färdigheter, sådant som alla kan så som att klättra upp i ett trä, laga mat eller liknande.
Geografi kräver definitivt träning, och därmed ett FV i den färdigheten.

"Jag har under alla mina år som SL ALLTID använt modifikationer i Rollspel...ALDRIG har ett FV varit =CL......Så varför skulle DoD6 Revolutionera på den punkten???"

Det gör det inte heller, men det faller mer naturligt att använda dem i denna utgåva då man numera inte har löjligt höga FV i de flesta färdigheterna. I gamla utgåvor så var det knappt idé att bry sig om att använda några som helst positiva modifikationer när spelarna hade FV20+ (något som var särskilt vanligt i DoD'91 och Chronopia, främst den senare). Modifikationer har man väl alltid använt sig av, men personligen så tycker jag de flyter smidigare in i nya utgåvan, tack vare att rollpersonerna inte längre har extremt höga FVn.

NecTech

Swordsman
"tack vare att rollpersonerna inte längre har extremt höga FVn"

40-50 i CL i kasta en besvärjelse kallar jag löjligt högt.....

aldrig hört på maken av löjligt höga FV´n i EDD. Under alla mina år så ligger väl maxvärdet på ca 20-25....Värden runt 26-30 är extremt ovanliga...

Men, men....Om nu man inte kan höja sina FV´n vad ska man göra med sina FP när man har höjt sin Färdigheter till max.....Man får ju trots allt nya FP varje Nivå...Tillslut lär man ha höjt sina FV.

Vad ska en krigare göra när han höjt sin SK till max....Han kan alltså inte bli bättre????....Ok, den grundegenskap man ska sattsa på i DoD6 är alltså SMI.....

Så en vanlig människa kan aldrig ha högre värden än 11 i Hantverk.....En hantverkare i världsklass måste alltså ha SMI 18 minst.....

Tsss.....Låter hur dumt som helst.....
Det är just det jag alltid har gillat med EDD....Det är inte så Grundegenskaps baserat....Du kan fortfarande spela en person med medelvärden, men fortfarande vara bra på dina färdigheter......

Jag minns en gång. Jag gjorde en Soldat, en reguljär infanterist. Hans högsta värde var 12. Resten låg mellan 9-11....Inte så bra...Men han hade varit med ett tag, en veteran. Hans primära FV´n låg runt 13-17 till slut.....Det är roligt. Hade inte han fått höja sina Färdigheter till mer än 9-12 så hade det inte varit lika kul....

Nä...Grundegenskapsbaserade Rollspel är tråkiga....!!

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>

Dart

Warrior
Grundegenskaperna kan visst höjas t.ex SPI för en magiker när han avancerar en yrkesnivå.

Walk softly and carry a big stick.

NecTech

Swordsman
Det var en Grundegenskap.....Resten då????

Nä...Kan man inte höja sin FV´n mer än vad man har i sina Grundegenskaper så tycker jag att man ska kunna höja sin Grundisar...Klart som spad....Annars är det ju ingen mening med det hela...Det är ju det som är roligt med rollspel, att bli bättre med sin Rollperson...

Mvh
Necrotech

Archer

Swashbuckler
"40-50 i CL i kasta en besvärjelse kallar jag löjligt högt....."

Tja, CL sjunker ju för varje besvärjelse som kastas då SPI sjunker. Det är väl det som är den största ursäkten.

"aldrig hört på maken av löjligt höga FV´n i EDD. Under alla mina år så ligger väl maxvärdet på ca 20-25....Värden runt 26-30 är extremt ovanliga..."

Exakt vad jag menar med inflation, allt över 15 är HÖGT, att ha över 20 ska igentligen vara så extremt bra som det någonsin går att bli.
Det är ju trots allt så att det är beskrivet att FV är en skala på 1 till 20...

"Men, men....Om nu man inte kan höja sina FV´n vad ska man göra med sina FP när man har höjt sin Färdigheter till max.....Man får ju trots allt nya FP varje Nivå...Tillslut lär man ha höjt sina FV."

Precis som i verkliga livet så lär man sig mer saker än vad som hör till yrket till.

"Vad ska en krigare göra när han höjt sin SK till max....Han kan alltså inte bli bättre????....Ok, den grundegenskap man ska sattsa på i DoD6 är alltså SMI....."

Om du hade läst reglerna så skulle du veta att det inte finns något max värde på Totala SK.

"Så en vanlig människa kan aldrig ha högre värden än 11 i Hantverk.....En hantverkare i världsklass måste alltså ha SMI 18 minst....."

De olika hantverken är också baserade på olika grundegenskaper, vilket du också hade upptäckt om du läst reglerna lite mer nogrannt. Och precis som i verkliga livet så har vissa personer anlag för att bli skickliga hantverkare, medans andra omöjligt går att träna till mästerlig nivå. De flesta går dock att träna till en hyffsad nivå (11).

"Nä...Grundegenskapsbaserade Rollspel är tråkiga....!!"

Vad jag vet så är EDD grundegenskapsbaserat, i och med Baschansen. Dock så hanteras det på ett annorlunda sätt än i nya utgåvan.
Och om du inte gillar att Grundegenskapsvärdet är maximum så är det ju lätt att åtgärda (jag fattar inte att du inte gjort det istället för att sitt och klaga så mycket). Mitt förslag är att när man vill höja FV över värdet på grundegenskapen så dubblar man kostnadet, på grund av att man försöker lära sig saker till en nivå som ligger bortom vad man har anlag för att kunna hantera utan svårighet.

NecTech

Swordsman
"Precis som i verkliga livet så lär man sig mer saker än vad som hör till yrket till"

Hur ska det gå till?????
Finns det regler för sådant????

O så det där med inflation????
Du sa ju det själv förut....Det finns ju modifikationer, eller hur.....

Jag har läst boken....Ok...Missade det där med SK...Men att en mästersmed MÅSTE ha 18 i SMI för att bli en mästare finner jag bara löjligt....

Det störsa problemet är dom obalanserade reglerna....När en Trollkarl som är Legend har SPI värden på ca 100 och 30-40 i sitt CL (kallar jag inflation, men, men....)så kommer Legendkrigaren att bara ha ca 12 i 2 attacker och 2 parader....
Kallar jag obalans...

O så lilla du...Jag sitter inte och bara klagar....Jag plus några kamrater till mig sitter just nu och skriver på ett nytt DoD som kommer passa oss.....

Men ett forum är ett forum så jag får väl tycka så som jag vill, eller.....????

Säg bara inte att det håller på att bildas en Riotminds sekt nu också....

Bläää!!! /images/icons/tongue.gif

Mvh
Necrotech

NecTech

Swordsman
"Hur heroisk kampanjen ska vara beror ju ganska mycket på SL. Håller han en låg nivå på att dela ut ÄP så tar det lång tid att nå sådan nivå att man kan räknas som hjälte"

Hela idén med nivåer håller helt enkelt inte......
Förklara för mig vad som sker i kroppen och i en människa´s sinne när han över en natt går upp en massa steg i en massa färdigheter. Färdigheter som han för den delen inte kanske änns har använt.....

Hur kan det komma sig????

Exempel....Efter ett äventyr lyckas krigaren sammla på sig ÄP som gör att han går upp i en nivå.....Han höjer sina färdigheter..Han höjer Finns Dolda ting, ok. Han höjer Upptäcka fara, ok. Han höjer Botanik, Öhhh...Dom har ju inte änns varit i en skog i denna kampanj???, Han ökar i en nytt vapen, vadå...Han har bara använt sin stridsgissel???...

Du fattar nog vad jag menar.....Hur kommer det sig???? Det håller inte enligt mig....

Sen när man har höjt sina FV till MAX....Hur lär man sig nya färdigheter..????

Intresserad....

Mvh
Necrotech

Archer

Swashbuckler
"Hela idén med nivåer håller helt enkelt inte......
Förklara för mig vad som sker i kroppen och i en människa´s sinne när han över en natt går upp en massa steg i en massa färdigheter. Färdigheter som han för den delen inte kanske änns har använt....."

Först och främst, LÄS reglerna. En rollperson går inte upp en nivå över en natt, det krävs träning för att gå upp en nivå när du väl har samlat på dig såpass mycket erfarenhet att du kan börja göra något åt det. Och när det gäller färdigheter så är det just så att du med SLs tillåtelse höjer färdigheter, och meningen är att du ska höja färdigheter du har använt, eller genom den träning som krävs för att stiga en yrkesnivå.

"Sen när man har höjt sina FV till MAX....Hur lär man sig nya färdigheter..????"

Genom att se till att de ingår i den träning som krävs för att du ska kunna stiga en yrkesnivå.

Allt detta är dock upp till SLs bedömning, och det kanske är något som du inte brukar använda dig av ? utan vill att allt ska stå beskrivet i tjocka luntor exakt hur man går till väga, punkt för punkt, regel för regel ? i så fall så är det bara att konstatera. Detta spel är inte till för dig.

Archer

Swashbuckler
"Hur ska det gå till?????
Finns det regler för sådant????"

Se mitt inlägg ovan.

"Men att en mästersmed MÅSTE ha 18 i SMI för att bli en mästare finner jag bara
löjligt...."

Beror som sagt på vilken typ av smide han sysslar med. Det är som jag tidigare sagt, inte alla hantverk som baseras på SMI.

"Det störsa problemet är dom obalanserade reglerna....När en Trollkarl som är Legend har SPI värden på ca 100 och 30-40 i sitt CL (kallar jag inflation, men, men....)så kommer Legendkrigaren att bara ha ca 12 i 2 attacker och 2 parader.... Kallar jag obalans..."

Nu var det inte CL, utan FV som jag talade om när det gällde inflation. Det är skillnad på de två.
I och med SPI sjunker då du kastar besvärjelser (kostar SPI poäng) så minskar även CL för att kasta besvärjelser. Ganska uppenbart. En krigare med BARA FV12 i 2 attacker och parader är nog mer än tillräckligt livsfarlig. Vid legendnivå så är det nog även troligt att krigaren (beroende på hur spelaren väljer att placera SK) har fler än två attacker eller parader.

"O så lilla du...Jag sitter inte och bara klagar....Jag plus några kamrater till mig sitter just nu och skriver på ett nytt DoD som kommer passa oss...."

Lilla och lilla, sist jag mätte så var jag ganska stor, åtminstonde runt midjan ;)
Bra, skriv ett DoD som ni vill ha det, spela och ha kul. Det är ju det som är meningen, och det är dessutom mer kreativt än att sitta och spy galla över DoDv6. Dessutom så visar det att ni har förmågan att ta egna initiativ och göra saker och ting som ni vill ha dem (något som jag fick uppfattningen av att ni inte hade, ursäkta mitt tidigare inlägg om detta).

"Säg bara inte att det håller på att bildas en Riotminds sekt nu också...."

Ingen sekt. Bara någon som tycker att nya DoDv6 är ett bra spel. Men att säga det i forumet som är till för spelet verkar vara i mot reglerna eller något liknande, för hittills så verkar det som om de som har något mot spelet är de enda som får uttala sig. En sak är säker, oavsett version så rör DoD upp känslor på ett sätt som få andra spel i sverige verkar göra.

Rickard

Urverk speldesign
<EM>hjältar i fiction misslyckas ALDRIG</EM>
Det får mig att tänka på Han Solo när han skulle fixa dörren i SW2 (el. 4 om du nu vill det).

<EM>En hantverkare i världsklass måste alltså ha SMI 18 minst.....</EM>
Själv brukar jag köra med att när man har 17 så är man mästare och 21 så är man erkänd mästare (och får 1T4 HP, en regel jag eg. ogillar men har man överlevt så länge att man fått en färdighet över 20 så måste man belönas).
När jag säger till mina spelare att det är när man uppnått FV 17 så är man mästare på sitt område så brukar de "bara" köpa 14 i vapen och nöja sig med det.

<EM>Nä...Grundegenskapsbaserade Rollspel är tråkiga....!!</EM>
Håller med, men om man ska vara petig (som Archer tydligen var) så är rollspel med <EM>restriktioner</EM> tråkiga. Att det finns tyder på dålig fantasi från spelmakarna.

<EM>Det är ju det som är roligt med rollspel, att bli bättre med sin Rollperson</EM>
Helt rätt!

<EM>jag fattar inte att du inte gjort det istället för att sitt och klaga så mycket</EM>
En åsikt jag delar fullt och fast, men man ska (enligt mig) ändå få lufta ur sig och säga vad man tycker. Det är ju ändå det forumet är till för (som Nectech också sa).

<EM>Och när det gäller färdigheter så är det just så att du med SLs tillåtelse höjer färdigheter, och meningen är att du ska höja färdigheter du har använt</EM>
Det var ju så erf-systemet i EDD funkade. Det jag inte förstår är varför Riotmind tog bort det. Sedan måste de skriva dit "med SLs tillåtelse" och "höja färdigheter som du använt" för att komplettera sitt eget system.

/[color:green]Han</font color=green> som hade en kul stund när han läste Archers och Nectechs diskussion

NecTech

Swordsman
Det står: Att man ska låte Rollpersonerna återhämta sig ett tag innan dom kan gå upp i en yrkesnivå. Tumregel 1 mån. Eller SL´s bedömmning. Ok...Inga problem.

Men vad är det som händer med personen som plötsligt höjer sina KP med 30 poäng eller SPI med 15.....Under denna månad....

Om han har tur så kanske han dubblerar sina värden.....En enorm höjning som enligt mig är helt omotiverad.....

"Och när det gäller färdigheter så är det just så att du med SLs tillåtelse höjer färdigheter, och meningen är att du ska höja färdigheter du har använt, eller genom den träning som krävs för att stiga en yrkesnivå"

Det står ingenstans om träning i Regelboken......På sidan 33 står det hur man ökar färdigheterna med FP och på sidan 143 står det hur man ska använda ÄP...Inget mer.....

"Genom att se till att de ingår i den träning som krävs för att du ska kunna stiga en yrkesnivå"

???????

"Allt detta är dock upp till SLs bedömning, och det kanske är något som du inte brukar använda dig av"

Jo visst gör jag det...Men jag gillar regler som är genomtänkta......Du tycker det råder inflation i EDD...Att höja KP med 5T6 är inte inflation????

"i så fall så är det bara att konstatera. Detta spel är inte till för dig"

Sant.....Jag gillar bra Rollspel, som EDD.

Puss på pungen!!!

Mvh
Necrotech

Archer

Swashbuckler
Långt inlägg.

"Men vad är det som händer med personen som plötsligt höjer sina KP med 30 poäng eller SPI med 15.....Under denna månad...."
"Om han har tur så kanske han dubblerar sina värden.....En enorm höjning som enligt mig är helt omotiverad....."

Tja, säg det, liksom alla rollspelsystem så är det något man endast kan spekulera över. Vad händer till exempel med en rollperson i EDD när han blir hjälte och automatiskt Karisma 19 fast han är den mest otrevliga och fulaste person som gått i ett par skor ? Byter han personlighet över natten ?
Hur kommer det sig att han plötsligt alltid landar på fötterna när han blivit hjälte (spenderat poäng för att få förmågan kattfot) eller att hans knytnävar alltid gör maximal skada (spenderat poäng för förmågan järnnäve). Det är lika bra frågor det.

Man kan helt enkelt konstatera att rollspel inte är realistiska, och kan aldrig bli det. Att försöka simulera verkligheten är en omöjlig uppgift, och en som troligtvis är föga önskvärd.
Det bästa man kan göra är en uppskattning av verkligheten som är anpassad efter hur man vill spelet ska vara, vill man ha heroiskt spel, då dör inte hjältarna hur lätt som helst, vill man ha alldagligt spel så riskerar hjälten att bryta nacken för att han halkar på en isfläck osv...
Det rör sig ju som sagt om fiktion och inte verklighet.

"Det står ingenstans om träning i Regelboken......På sidan 33 står det hur man ökar färdigheterna med FP och på sidan 143 står det hur man ska använda ÄP...Inget mer....."

Ok, det står att man ska återhämta sig en period innan de stiger en yrkesnivå. Att detta är för att de ska få tid för att reflektera över tidigare erfarenheter och lära sig utav dem är något som är ganska uppenbart.

"Genom att se till att de ingår i den träning som krävs för att du ska kunna stiga en yrkesnivå""
"???????"

Citat från sidan 33: "Vid varje yrkesnivå som en rollperson uppnår, går det även att höja och därmed förbättra sina gamla färdigheter"

Därmed så lär man sig inte nya färdigheter ur tomma intet, utan det är uppenbart att man måste finna någon som kan undervisa en i färdighetens grunder innan man kan börja bli bättre i färdigheten på egen hand (ganska uppenbart tycker jag), där efter så kan man sedan höja färdigheten utan träning då man går upp en yrkesnivå. Därmed så är det ganska logiskt att denna träning bör ske under tiden som ska passera innan man tillåts att stiga en yrkesnivå.

Är du nu med på vad jag menar ?

"Sant.....Jag gillar bra Rollspel, som EDD."

Sant, EDD är bra, liksom nya DoD, IMHO, men det rör sig om två separata versioner. Om du förväntade dig ett nytryck av EDD så förstår jag om du är besviken. Det är bara naturligt att Riotminds inte vill släpa med sig att fortsätta stödja de gamla versionerna utan göra ett helt nytt spel.

Dessutom, om du gillar EDD så mycket, varför diskuterar du inte det istället för att sitta och häva ur dig galla över ett spel som du inte gillar. Det är mer kreativt både för dig och för andra som spelar EDD.
Detta forum är ju trots allt till för alla versionerna av DoD, oavsett vad enskilda personer kan tycka om det.

När någon lägger in ett inlägg om en version av spelet som jag inte tycker om, då ignorerar jag det bara, eller läser igenom det utan att direkt börja kommentera mina negativa åsikter om det och spy galla över det. Att skriva inlägg här på forumet är som någon skrev, en frihet under ansvar. Och jag tycker att vi som befinner oss på detta forumet visar att vi kan ta detta ansvar och sluta börja klaga på en version av DoD så fort någon gör ett inlägg om den versionen. Det är i så fall bättre att inta en ignorerande attityd och inte bry sig om de inläggen än att börja spy galla över det som skrivs eller spelet i sig.

Trots allt så är väl meningen med diskutionerna på forumet att folk ska få svar på sina frågor, finna nöje i att diskutera sitt favoritspel och kunna få kontakt med de som tycker samma sak, inte att få en massa galla spydd över sig. Så som läget är nu så ser jag inte att forumet fungerar på detta sätt.
Att få göra ett inlägg om att man inte tycker om en sak och varför är givetvis det en frihet som forumsanvändare har, men även det är en frihet under ansvar. Och om man ältar samma ämne om och om igen så fort någon skriver något om det man inte tycker om så anser jag att man inte tar detta ansvar.

Så nu tycker jag att vi forumsanvändare visar att vi kan ta detta ansvar och föra diskutionerna på detta forum på ett mer vårdat och hyffsat sätt.

Ha det så bra, och ursäkta för ett långt inlägg.

Azagthoth

Myrmidon
Kort inlägg

Vad händer till exempel med en rollperson i EDD när han blir hjälte och automatiskt Karisma 19 fast han är den mest otrevliga och fulaste person som gått i ett par skor ?

Detta har jag i mina spelgrupper diskuterat ganska mycket. Vi kom fram till att det rör sig om ett "Hollywood-syndrom". Man blir känd helt enkelt, och kändisar har en tendens att ha en utstrålning som gör att de märks i en grupp vanliga människor. Sedan är ju frågan om man vill uppnå denna utstrålning, många gånger (innan vi gjorde höjningen frivillig) så suckade spelaren, vars favoritkaraktär var tjuv, djupt när denne insåg att detta förmodligen skulle resultera i ett hjältepoäng eller två...

...istället för att sitta och häva ur dig galla över ett spel som du inte gillar.

Jag tycker att vi skall göra en viss skillnad på inlägg som på något vis tar upp en konstighet i reglerna (som kan diskuteras) eller liknande och inlägg som i princip består av "nya DoD suger fett". Denna tråd har ju trots allt lett till en diskussion kring färdighetshöjandet i den nya versionen av DoD, inte hur bra/dåligt det är.

/Azagthoth