Nekromanti Mäktigast Class

Draugin

Warrior
Kobold inlägg!!!

Undvik det i fortsättningen annars kommer det här forumet att förvandlas som de engelska D&D forumen och snabbt fyllas av kobolder... Det är inte vilken klass som är mäktigast, vilken karaktär som har högst stats eller vilket magiskt vapen som är hårdast utan det är ROLLSPELANDET som är det viktiga... :gremsmile: och att man har kul...

Draugin

Warrior
Clerics har inte Delayed Blast Fireball...

eller meteor svarm så det så, så du kan ju komma med din Harm eller Blade Barrier om du vill :oP

Rosen

Myrmidon
Besserwisserinlägg!!!

<I>Undvik det i fortsättningen annars kommer det här forumet att förvandlas som de engelska D&D forumen och snabbt fyllas av kobolder... Det är inte vilken klass som är mäktigast, vilken karaktär som har högst stats eller vilket magiskt vapen som är hårdast utan det är ROLLSPELANDET som är det viktiga... :gremsmile: och att man har kul...</I>

Om det viktiga är att man har kul, varför skriva inlägg om hur man Ska och Inte Ska spela, eller vad man Ska och Inte Ska skriva inlägg om? Cleric-classens powernivå är iaf on-topic och något som man kan tänkas märka ganska påtagligt under spel.

--
Åke

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tråkmåns!

Folk får väl snacka om precis vad de vill på forumet, så länge de håller sig till reglerna.

Läs gärna följande krönika av allas våran Monte Cook:

<a href='http://www.montecook.com/anrant.html'>A rant</a>

Och ta en funderare på vad det är han säger.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Nightowl

Champion
Re: Kobold inlägg!!!

Dumdingelistruntsnack!!
"Det är inte vilken klass som är mäktigast, vilken karaktär som har högst stats eller vilket magiskt vapen som är hårdast utan det är ROLLSPELANDET som är det viktiga... "
Och om det för min rollgestaltning är väsentligt att min karaktär är mäktig, dvs att han klarar av att göra X eller Y? Om det är viktigt för mig att jag är minst lika effektiv med min värja som Anders halvork med sin stridsyxa, eftersom det är _så jag ser min karaktär_?

"Kobold" är ord man skall vara lika diekla försiktig med som "hora", "bög" och "nigger", för övrigt. En persons koboldande är en annan persons trevliga spelmöte.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

chrull

Stockholm Kartell
Lägg av nu.

Är det nått jag avskyr så är det hetsjakten på kobolder. Och det här inlägget var ett av de värsta jag sett på länge.

för det första ser jag inte det 'koboldiga' i att fråga om inte clericen blir lite mäktig... För det andra så ska du låta folk spela som dom vill.

Dessutom är det just sådana här frågor som SKA tas upp på det här forumet, jag skulle vilja se hur en diskussion som: Jag har precis gjort en lvl 14 Nekromantiker, han är lång smal och ser i det stora hela ut som Morpheus från Gaimans Sandman serier... Dessutom har han en Korp som temporärt heter Matthew som familari..
Hur ska jag spela honom?

Försök få en seriös debatt om det...
Kalle: Jag tycker du ska spela honom som en homosexuell (byggt på fördomar då), übergoth.
Arne: Nej, spela honom som en livsälskande partymänniska...

Hmm? ... Nej Rollspelandet får man stå för själv, reglerna kan vi hjälpa till med...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

chrull

Stockholm Kartell
Re: börjar likna noah-forumet :)

Javisst, barderna är väl trevliga att rollspela... Men eftersom de i början suger på allt de gör så blir andra rollpersoner arga på att de inte tillför något..

Fast om man inte har med en wiz, eller sor så är han nog välkommen..

Men i den kampanj jag kör nu så hade vi en Fighter, en Monk, en Druid, en cleric och en Bard. Barden fyllde ganska väl bristen på en Rogue och Sor/Wizard, Men eftersom det var ganska low-leveled så tillförde han inte mycket..
När han dog var spelarens nya Gnome Sorcerer ett välkommet tillskott..

Att ingen riktigt märkte när Clericen gick och dog är ju en annan sak :o)

Hehe.. kom precis på att de är lite oroliga för det där med barden... de råkade begrava honom på något som tydligen var ohelig mark och dagen efter var graven öppnad och barden borta.. *muhahahaha*

nåja..

over and out
chrull

Quan'talis

Swashbuckler
Precis; om man rollspelar en cleric "ordentligt" borde man ju åtminstone försöka omvända andra till sin tro och vem finns närmare till hands än resten av partyt? (Nästa gång jag spelar en cleric tänker jag dessutom försöka omvända alla monster också i stället för att slå ihjäl dem)

Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Varför Clerics är tuffa i 3rd edition.

Cleric är ju dessutom den class som går att anpassa mest; det är rätt stor skillnad mellan en cleric of Heironeous och en cleric of Boccob, så det råder en del obalans inom klasserna också.
(Just typiskt; när en diskussion börjar bli intressant är den så lång att man knappt vet vilket inlägg man svarar på)

Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)

humongos

Veteran
Så här skulle jag rollspela honom

<I>Dessutom är det just sådana här frågor som SKA tas upp på det här forumet, jag skulle vilja se hur en diskussion som: Jag har precis gjort en lvl 14 Nekromantiker, han är lång smal och ser i det stora hela ut som Morpheus från Gaimans Sandman serier... Dessutom har han en Korp som temporärt heter Matthew som familari..
Hur ska jag spela honom?

Försök få en seriös debatt om det...
Kalle: Jag tycker du ska spela honom som en homosexuell (byggt på fördomar då), übergoth.
Arne: Nej, spela honom som en livsälskande partymänniska... </I>

HM! Jag är kanske skadad, men jag tycker det låter riktigt intressant!
Jag skulle spela honom som en makaber snubbe som egentligen har en bra agenda och vill väl, men det kanske inte alla fattar, för att han har bisarra bekanta och många nattliga möten och så där... kanske...
Hur skulle ni andra spela honom? :gremsmile: hehehe

Chrull, du borde byta namn på din familiaris. Matthew? herregud! :9 hehehe

chrull

Stockholm Kartell
Så här spelar jag honom:

Nastori den Svarte av Nekromantins skola
(Nekromantiker lvl 15, LN)

Nastori har dödsångest. Därför gör han vad han kan för att säkra sin fortlevnad om han skulle dö. Dvs, samlar saker till sin phylactery... Han säger inte mycket utan brukar spendera tiden med att stå och se mystisk ut eller röka pipa, gärna båda två... Pipan han använder är av behandlat ben, vad det är för ben vill han inte riktigt säga och paladinen i gruppen har sina aningar..
I överhuvudtaget kommer Endrin och Nastori inte överens... Endrin är inte riktigt säker på om Nekromanti inte är ont, Nastori hävdar ju att nekromantin varken är ond eller god, men Paladinen är tveksam..

Nastori har aldrig varit intresserad av flickor. Inte heller pojkar... Han är väldigt asexuell....

Vad gör han då mitt ute i den stora stenöknen på Faërun då? Tja, ända sedan natten på den gyllene kockatricen när två spindlar med varghuvuden började störa ordningen så förstod Nastori att det inte var en vanlig pinne de hittade.. (doh!)
Och med tanke på vad undersökningarna av staven visade så var det bara attfortsätta... Nyfikenheten och en magikers upptäckarglädje hade nog också en och en annan inverkan på beslutet...

Nåja.. Nu har han och hans kompanjoner en Miskha att spöa.. shit asså....

Angåendet familarin... Hmm.. känns inte som det behövs.. han används aldrig.. inte ofta iaf.. bara som recon runt läger och sånt.. vi glömmer ofta bort att han finns..

chrull

humongos

Veteran
Re: Så här spelar jag honom:

<I>Angåendet familarin... Hmm.. känns inte som det behövs.. han används aldrig.. inte ofta iaf.. bara som recon runt läger och sånt.. vi glömmer ofta bort att han finns.. </I>

Det är inte bra. Er spelledare borde göra ett sidospår där familiarusen får hamna i rampljuset lite grann.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Så här spelar jag honom:

tja.. vet inte det.. låter intressant.. men med tanke på alla sidospår vi är på för tillfället..

Thor - gruppens fighter och hammarsvingare blev precis iväg teleporterad till snöområdena norr om världens ryggrad... vi träffade en emerald golem och han kom för nära... nåja.. på nått sätt hittar han nog också hem.. barbarstammen han hittade verkade ju vara sympatiska.. hehe

chrull

WolmerX

Warrior
Varför balansera hela tiden?

Jag hajar inte varför allt måste vara så himla balanserat hela tiden. Varför ska inte en klass få var mäktigare än en annan? Jag har iofs inga argument för min tes men jag kan heller inte se nåt fel i att klasserna är olika mäktiga.

/Anders
Partiledardebatter KAN vara intressanta

chrull

Stockholm Kartell
Re: Varför balansera hela tiden?

Tja.. det blir obalans?

Om någon i gruppen är mäktigare än de andra så blir det tråkigt.. I alla fall om det inte kan bortförklaras med: "Men han ÄR ju tre levlar högre" ... Strid och konflikter är en stor del av d&d, och om någon har högre värden och bättre förmågor än de andra så märks det tydligt.. hur kul är det?

Om en rollperson är mäktigare än de andra blir han ledaren och de andra bara hjältens kompanjoner..
Alla spelgrupper tycker inte om idéen..

Men om man inte vill ha balansen så tycker jag det är lätt löst.. låt karaktärerna ha olika levlar..

Levlarna är ju också en anledning till balansen. De är där för att mäta hur mäktig figuren är.. allt faller om en klass är mäktigare än den andra..

chrull

WolmerX

Warrior

Men allt blir så prestationsinriktat. Sen är min åsikt att nyanserna försvinner om alla är precis lika bra, allt blir lixom overkligt. Balans är ju inget man kan förvänta sig i verkligheten.

Men om man inte vill ha balansen så tycker jag det är lätt löst.. låt karaktärerna ha olika levlar..

Fattar inte riktigt.. Hur ska de kunna ha det om de görs samtidigt?

/Anders
Partiledardebatter KAN vara intressanta

Dilandau

Myrmidon

Men allt blir så prestationsinriktat.

Och du menar att om en klass var överlägsen alla andra klasser så skulle det inte bli prestationsinriktat? Ha! Det håller inte, serru. En "überklass" skulle vara en konkret manifestation av prestationsångest.

Om man inte vill ha prestationsinriktat rollspel får man göra en karaktär som inte kan ett skit.

Sen är min åsikt att nyanserna försvinner om alla är precis lika bra, allt blir lixom overkligt. Balans är ju inget man kan förvänta sig i verkligheten.

I D&D är alla inte lika bra. De olika klasserna har somliga områden de är bra på, andra de är dåliga på. Mycket likt verkligheten - för inte finns det någon typ av människa som _automatiskt_ är överlägsen alla andra?

>Men om man inte vill ha balansen så tycker jag det är lätt löst.. låt karaktärerna ha olika levlar..
Fattar inte riktigt.. Hur ska de kunna ha det om de görs samtidigt?

Enkelt: Genom att spelledaren säger "Du kan låta din karaktär börja på lvl 8, men ni andra får börja på lvl 1".

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"