Jag snubblade över en artikel som berättar om Standford School of Medicine's senaste forskning som visar att män är betydligt mer motiverade att vinna i spel än kvinnor. Artikeln spinner vidare på detta och undrar om detta helt enkelt är förklaringen till varför dataspelsbranschen är så mansdominerad. Nu handlar inte rollspel normalt sett om att vinna, men vad tror ni? Ska man förkasta undersökningen, har den ingen bäring eller säger den något vi redan visste?
Min egen första insikt var ju att vare sig undersökningens resultat är sant (vilket jag tror) så säger det ju inget direkt om påstående "män är födda att vinna" eller liknande tänkbara påståenden. Att uppfostras på ett visst sätt lär väl kunna påverka hjärnan eller vilka delar av hjärnan man föredrar att använda.
Min egen första insikt var ju att vare sig undersökningens resultat är sant (vilket jag tror) så säger det ju inget direkt om påstående "män är födda att vinna" eller liknande tänkbara påståenden. Att uppfostras på ett visst sätt lär väl kunna påverka hjärnan eller vilka delar av hjärnan man föredrar att använda.