Nekromanti Människor som en fantasy ras

Cassius

Hero
God45 said:
Om en av raserna verkligen är baserade på folk från nord-afrika kommer jag aldrig böra slutet på det :gremwink:
Ifall man inte baserar dom på myten av nordafrikaner under medeltiden, alltså personerna som var grymt duktiga på matte och arkitektur! :gremsmile:

Max Raven

T12-kultist
I min halvseriösa D&D heartbreaker hade jag en fundering på defaultsetting, men har inte kommit så långt med människor - jag har varit inne på Master of Orion (diplomater) och slampor-biten innan (varför finns det så många halvmänniskor, liksom) men är osäker på om det är tillräckligt, ja, coolt.

De skulle isf få en egenskap som gjorde dem bra på att få sin vilja fram och belönade dem för att skapa/förbättra/ena gemenskaper (mellan personer, bysammanhållningar, kungariken, etc).

Nedgrottning av luddiga tankar:
För förståelse varför detta kan vara lite "meh" i det här fallet - för närvarande har jag något som kallas Traits - Egenskaper alltså. Det är (f n) nyckelord som ger en specialregler (ex bonusexp) och tillgång till krafter/manövrer/etc, men också kan göra en till mål för vissa krafter. En 'Paladin' (Fighter-variant f n) får t ex Trait:en Divine, vilket ger tillgång till saker som Smite 'Evil' etc. En tiefling å andra sidan får Trait:en Infernal, vilket är något som krävs för att Smite Evils bonusskada. (Obs - Infernal gör en inte ond, däremot får man bonusexp om man utför vissa "onda" handlingar). Traitsen tänkte jag också skulle en förnekelsefunktion där man kan plocka bort (byta ut?) dem mot en kraftfull engångseffekt, dock med någon risk involverad.

Människor skulle alltså få en trait som gjorde dem bättre på diplomati, typ "Diplomatic" (Friendly?), vilket låste upp en (flera?) kraft/manöver som lät en få sin vilja fram i en social situation automatiskt, samt gav bonusexp för att typ, lösa sociala konflikter (och skapa gemenskap)?

... Det kanske skulle fungera ändå. Religiösa är också lite coolt.

Man Mountainman

Storsvagåret
Många har nämnt rollspelsfantasytropen att människor är mer flexibla och listiga än andra varelser. Jag tror det säger mer om oss spelare och den kultur vi tillhör, vår självbild, än om människorna i sig.

Det är häftigt att du valt att betona en annan aspekt av det mänskliga. I princip kan man ju betona vilken aspekt man vill; enda konsekvensen blir att man är tvungen att anpassa övriga raser efter sitt beslut. Betonar man människornas aggressivitet, blir man tvungen att göra alla andra raser förhållandevis mindre aggressiva, osv.

Skapade jag ett fantasyrollspel skulle jag nog betona den enda egenskap de kan sägas äga rent objektivt i en fantasysetting: deras verklighet. Det vill säga, jag skulle betona hur prosaiska, hur vanliga, hur smutsiga, hur småsinta de är. De är människorna, och deras roll är att vara just precis mänskliga -- att stå i kontrast till de andra fantasyvarelsernas sagoskimmer.

Jag förstår att det inte riktigt är det svar du söker. Men jag tror att när man väl introducerar andra raser än människor i en fantasyvärld så är det just precis för att erbjuda kontraster till eller variationer på det mänskliga. Något som är mer romantiskt, mer obegripligt, mer magiskt.

Men lyssna inte på mig ty jag är full.

Troberg

Sinister eater
Bassejr said:
God45 said:
Mina spelare gnällde en gång för att jag var racistisk not orker. Orker! Du kan inte vara racistisk mot orker! Men gnällde gjorde de.
vi har snackat hom det här förr. intressant ämne.
Jo, fast egentligen så handlar det inte om att man är rasistisk mot orcher, utan att man genom att göra orcher till en genomgående badguy-ras och dessutom ge dem visuellt identifierande egenskaper som en grupp av verkliga människor så har man varit rasistisk mot dessa människor.

Edit: Jag stavar som en mördarsnigel på LSD...

God45

#PrayersForBahakan
Troberg said:
Bassejr said:
God45 said:
Mina spelare gnällde en gång för att jag var racistisk not orker. Orker! Du kan inte vara racistisk mot orker! Men gnällde gjorde de.
vi har snackat hom det här förr. intressant ämne.
Jo, fast egentligen så handlar det inte om att man är rasistisk mot orcher, utan att man genom att göra orcher till en genomgående badguy-ras och dessutom ge dem visuellt identifierande egenskaper som en grupp av verkliga människor så har man varit rasistisk mot dessa människor.

Edit: Jag stavar som en mördarsnigel på LSD...
Jag brukar ha orker som bokstavlig talat har gris huvuden eller så är de gröna viking/mongoler. Jag känner att inget av de allternativen är visuellt identifierande med någon riktig folkgrupp som skulle ta illa upp. :gremwink:

Klart de är en badguy ras. De är gjorda som fiender till allt gott som man kan ha ihjäl utan att känna sig obekväm. Att ge dem djup är att missa poängen med att ha dem. :gremwink:

God45

#PrayersForBahakan
Du har en poäng men det är inte särskilt cinematiskt vilket är vad jag gillar att gå efter :gremsmile:

Max Raven

T12-kultist
Fler möjliga flavour-grejer:
-Människor har ritualer. Det här är inte direkt kopplat till tro - men människor har ritualer och böner för alla tillfällen. Andra fantasyraser känner inget behov av dem.

-Människor bevarar kunskap i skrift.

-Människor kan manipulera andra väldigt bra.

- Människor drömmer.

-Människor har fantasi.

Birger King

Veteran
Att kunna röra vid silver som en specialförmåga är ju jättehäftigt, silver känns också bättre som anti-magisk metall än D&D's bly.

En annan idé till listan: Bara människor kan spela musik och sjunga.

God45

#PrayersForBahakan
Wilhelmina said:
Att kunna röra vid silver som en specialförmåga är ju jättehäftigt, silver känns också bättre som anti-magisk metall än D&D's bly.

En annan idé till listan: Bara människor kan spela musik och sjunga.
Sen när är Bly anti-magiskt i Dungeons & Dragons? Det är väll kallt-stål mot lawful evil och silver mot chaos?

Tycker det är synd att göra att bara människor KAN sjunga, då missar vi ju alla glada alv och dvärg sånger om att döda invaderande människor :gremsmile: Men människor kan vara bäst på att sjunga, det funkar rätt bra med Människor som fantasy världens Vegas iden som vi hade i den här tråden :gremlaugh:

Birger King

Veteran
Ett tunt lager bly stoppar alla slags Detect-magier. Jag fick för mig att andra magier påverkades av det också, men nu vet jag inte riktigt var jag fick det ifrån.

God45

#PrayersForBahakan
Max Raven said:
Order of the Stick kanske?
Jag minns att de har ett skämt om silver/cold steel när Haley skjuter Sabine. Har de ett skämt om bly jag har glömt?

God45

#PrayersForBahakan
Tackar :gremsmile: Hur hade jag glömt det där? Mitt trivial sense försvinner. :gremwink:

Ymir

Liten kantbaron
Jag skulle byggt vidare på Tolkiens ursprungliga grej, helt sonika, dvs:

Människor är dödliga. Detta var skaparens gåva till dem, men The Dark Lord fyllde deras hjärtan med dödsångest när han korrumperade världen, så nu eftersträvar människorna med hela sitt väsen att inte dö, och kan bli fullständigt galna av hybris om de upplever sig ha odödlighet inom räckhåll.

Det är ett rätt bra koncept, really, det hade bara behövt renodlas lite.

Nån längre ned i tråden hade idén 'människor drömmer', det var också väldigt koolt.

Ymir

Liten kantbaron
Skapade jag ett fantasyrollspel skulle jag nog betona den enda egenskap de kan sägas äga rent objektivt i en fantasysetting: deras verklighet. Det vill säga, jag skulle betona hur prosaiska, hur vanliga, hur smutsiga, hur småsinta de är. De är människorna, och deras roll är att vara just precis mänskliga -- att stå i kontrast till de andra fantasyvarelsernas sagoskimmer.
Detta är väl basically lösningen de kör i Burning Wheel, dvs att människorna har sämre och mindre optade stats än alver, dvärgar och orker, men mycket mer traits och därför en massa mundana quirks.

God45

#PrayersForBahakan
Ymir said:
Jag skulle byggt vidare på Tolkiens ursprungliga grej, helt sonika, dvs:

Människor är dödliga. Detta var skaparens gåva till dem, men The Dark Lord fyllde deras hjärtan med dödsångest när han korrumperade världen, så nu eftersträvar människorna med hela sitt väsen att inte dö, och kan bli fullständigt galna av hybris om de upplever sig ha odödlighet inom räckhåll.

Det är ett rätt bra koncept, really, det hade bara behövt renodlas lite.

Nån längre ned i tråden hade idén 'människor drömmer', det var också väldigt koolt.
Hybris är en väldigt männsklig egenskap på något sätt :gremsmile:

Cassius

Hero
Nu har detta med ålder varit uppe tidigare, men för att spinna vidare på det tidigare inlägget. Skulle man inte kunna tänka sig att människan hade mycket länger ålder innan, förökade sig som djur och sprang runt med hybris. De andra raserna(eller typ Alverna och Dvärgarna) gjorde en ritual som såg till att människan bara levde 60-100. Eller att de var gudarna. Coolt agg mot alla andra.