I min halvseriösa D&D heartbreaker hade jag en fundering på defaultsetting, men har inte kommit så långt med människor - jag har varit inne på Master of Orion (diplomater) och slampor-biten innan (varför finns det så många halvmänniskor, liksom) men är osäker på om det är tillräckligt, ja, coolt.
De skulle isf få en egenskap som gjorde dem bra på att få sin vilja fram och belönade dem för att skapa/förbättra/ena gemenskaper (mellan personer, bysammanhållningar, kungariken, etc).
Nedgrottning av luddiga tankar:
För förståelse varför detta kan vara lite "meh" i det här fallet - för närvarande har jag något som kallas Traits - Egenskaper alltså. Det är (f n) nyckelord som ger en specialregler (ex bonusexp) och tillgång till krafter/manövrer/etc, men också kan göra en till mål för vissa krafter. En 'Paladin' (Fighter-variant f n) får t ex Trait:en Divine, vilket ger tillgång till saker som Smite 'Evil' etc. En tiefling å andra sidan får Trait:en Infernal, vilket är något som krävs för att Smite Evils bonusskada. (Obs - Infernal gör en inte ond, däremot får man bonusexp om man utför vissa "onda" handlingar). Traitsen tänkte jag också skulle en förnekelsefunktion där man kan plocka bort (byta ut?) dem mot en kraftfull engångseffekt, dock med någon risk involverad.
Människor skulle alltså få en trait som gjorde dem bättre på diplomati, typ "Diplomatic" (Friendly?), vilket låste upp en (flera?) kraft/manöver som lät en få sin vilja fram i en social situation automatiskt, samt gav bonusexp för att typ, lösa sociala konflikter (och skapa gemenskap)?
... Det kanske skulle fungera ändå. Religiösa är också lite coolt.