Nekromanti Märklig bugg

chrull

Stockholm Kartell
mycket irriterande. jag tror att olle jobbar på det..

chrull

Gardener

Champion
Faktiskt inte.

Det är inte heller en bugg, utan en feature. Visserligen en feature som ger vissa nackdelar, men man kan inte få allt här i livet.

Det är helt enkelt så att länkar som skrivs i inlägg numera automatiskt görs om till klickbara länkar, så att man slipper använda taggar, och man slipper klippa och klistra ifall någon varit lat och inte gjort en länk. Det är dock näst intill omöjligt för scriptet att veta i vilka fall den inte ska göra en länk trots att det börjar på "www." varför även länkar till "www.rollspel.nu-forumet" blir till länkar om man inte är försiktig.

Men det går alltså att komma undan att www.rollspel.nu-forumet görs om till en felaktig länk om man vill, vilket ni ser två exempel av i detta inlägg.

Vill någon göra regexpen som räknar ut vad som är en url och inte lite smartare så är det fritt fram, jag kan lämna ut hur den ser ut nu, men jag har själv gått bet och ingen annan har heller visat intresse av att förändra den, trots kommentarer på utvecklarforumet.

Gardener

Champion
Det enklaste är ju att sätta citationstecken omkring det, vilket jag trodde var tydligt med det förra inlägget. Dessutom kan man fula med att peta in tomma märkningstaggar mitt i orden, vilket gör att det inte görs om till länkar. Till exempel så här: www.rollspel.nu-forumet. Inte så snyggt kan medges, men jag tycker problemet är så litet att det inte är nödvändigt att varken förklara det i FAQ eller koda några specialfall för det.

Vindhand

Myrmidon
Vill någon göra regexpen som räknar ut vad som är en url och inte lite smartare så är det fritt fram, jag kan lämna ut hur den ser ut nu, men jag har själv gått bet och ingen annan har heller visat intresse av att förändra den, trots kommentarer på utvecklarforumet.

Jag är nyfiken på hur den ser ut. Jag är alltid nyfiken. :gremsmile:

Jag vill inte utlova några förbättringar dock. Det är nog ett ganska svårt problem...

seinet

Swashbuckler
Hur svårt är det att ändra från att www. skall "akivera" autolänk-funktionen till att ett enkelt http:// skall aktivera den?

/Seinet Wintermute - Varit vid morfars grav och tänt ljus idag.

Gardener

Champion
Re: En sak drabbad?

Precis. Det är mer problemet att vi råkar ha ett forum som är drabbat och jag tycker inte att antalet gånger som det skapar ett problem är tillräckligt för att jag ska koda någon specialhantering av det.

Troberg

Sinister eater
Den går på bägge, och hur många skriver http:// när de skriver en länk till någonting?
De får väl lära sig. http:// är inte att betrakta som alltid underförstått, flera andra förekommer, framför allt https:// och naturligtvis ftp://.

Risken när folk börjar kapa saker från adressen för att de tror att de är underförstådda är att de kapar för mycket. Ett företag jag har att göra med gjorde en enorm packe reklamtröjor med foretaget.se tryckt på. Problemet var att den adressen inte funkade. Det krävdes www.foretaget.se, vilket är något helt annat. Dyrt misstag att rätta till. Det är alltid bäst att ange en komplett adress.

Har inte min referensbok om regex här (och den där ASCII-konstliknande syntaxen lär jag mig aldrig utantill (gjorde faktiskt en precompiler en gång så att man kunde skriva i vettig syntax och få det omgjort til regex, men den försvann i den stora diskkraschen)), men jag skulle säga att i pseudo-regex så skulle det vara något i stil med:

Något som innehåller en "//:" och minst en ".", i den ordningen. Avgränsa med föregående och efterföljande whitespace (eller andra tecken som inte är tillåtna i en URL).

Vill man göra den lite säkrare kan man byta ut "." ovan mot en lista över de tillgängliga toppdomänerna. Man skulle kunna byta ut "//:" mot en lista över tillgängliga protokoll, men eftersom vilken applikation som helst kan skapa sina egna protokoll (tex ed2k://) så kan det vara lite för mycket jobb att underhålla.

Detta sagt så tycker jag att det är suboptimering. Problemet är litet, begripligt och hanterbart, så något akut behov av bot föreligger inte.

Gardener

Champion
Som sagt, den mappar redan på både protokoll och mot "www." och gör det ungefär så bra som det går. Hade det inte varit för att vi råkar ha ett forumnamn som innehåller just "www." utan att det är en giltig länk så hade det i princip aldrig varit ett problem.

Det går ju ändå precis lika väl att skriva "rollspel.nu-forumet". Jag tror inte det är någon som drabbas av stora skälva och sätter en tomat i halsen.

/Black Dwarf

seinet

Swashbuckler

Eller så skriver man helt enkelt "www.rollspel.nu-forumet" med citattecken (eller vad det nu heter).

Om jag inte minns fel så översätts inte det till en hyperlänk.

/Seinet Wintermute - Har precis haft en föreläsning om realtidssystem.