Det här är intressant. I efterhand kan jag ju se att mitt spel i Runda 1 och 2 var väldigt självcentrerat. Vilket väl iofs är naturligt för en nybörjare. I Runda 3 försvarade jag mig och hade inte tid till så mycket annat. I Runda 4 och 5 tycker jag att jag lyckades lyfta blicken lite, men jag kan nog inte säga att jag någonsin nådde fram till tanken "hur ska byn gemensamt fixa detta".
Dock undrar jag hur du/ni rent konkret tänker att byn hjälper varandra? (Jag vet att någon annan var inne på detta spår tidigare, kanske
@Vimes )
Observera att detta inte är någon kritik mot någon speciell - jag själv är helt medskyldig till detta. Men det jag saknade, och som kanske skulle ha gjort spelet lite mindre snopet eftersom det slutade så fort:
1) Analyser och analyser av dessa: Analyser ger inte allt, t ex fanns det ingen "Operation Rädda Skarpskytten" även om det såg ut så. Men det är väldigt tacksamt att ha sammanställningar av röstmönster och liknande som utgångspunkt för diskussioner så att man kommer ifrån "magkänsla", "BaronBosse var ulv sist och verkar vara det nu" eller "
@Sidd använder inte emojis".
@Empiricus och
@Hägerstrand ska ha kudos för sina analyser men det räckte inte ända fram. När analyserna väl kom föll de ganska platt eftersom vi arbetade för lite med dem.
2) Tillbakablickar och agerande på det: Vi fastnade för mycket i nuet och för lite i vad som sagts i tidgare rundor (eller t o m samma runda). I efterhand kan man se att många kommit med bra inslag och idéer eller misstankar som ignorerats i stunden och sedan glömts bort. Och sedan gjordes nästan ingen analys på vilka som undvikit drev, vilket var starkt bidragande till att de tre ulvarna aldrig riktigt fick svettas. Drevtempot var överlag lågt - ganska fort hamnade det på 2-3 kandidater tidigt i rundan som sedan fick ligga kvar och de spillde dessutom ofta över till nästa runda. Det måste ha spritt mys i ulvchatten.
3) Brusreducering, vid rätt tidpunkt: Man kan aldrig få ned det ovidkommande snacket till noll, men med 17 spelare är det centralt att vara koncis och försöka undvika för mycket av kringprat eller käbbel i tråden. Speciellt när man spelar med boomers som klämmer in spel i luckan mellan jobb och familj så är risken att de gamla farbröderna blir matta när de kommer in och ska försöka få något vettigt ur sida upp och sida ner med spretidga diskussioner som dykt upp medan man varit borta från forumet ett par timmar. Det här tror jag framför allt har att göra med att drevverksamheten var förhållandevis låg. Det fanns inte alltid något nytt att ta ställning till och kikade man då in var man tvungen att ändå säga något för att inte få den obligatoriska anklagelsen för lågflygeri.