Nekromanti måste bara berätta

RavenLord

Veteran
Joined
13 Aug 2000
Messages
42
Location
Gävle
Jag hamnade i slagsmål med en tirak, fick inisiativet (efter att ha undvikit några attacker) slog den ** i bröstet. (två extra skador), revben, han fumlar brytslaget, hjärta, bitar från revbenet råkar träffa hjärtat på han.... han dog lite :gremsmile: och jag som bara slog lite löst (28) med mina små björnklor :gremsmile: lol

- Death is more universal then life; everyone dies, but not everyone lives. -
 

Duriel

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
50
Location
Alingsås
Hirr...

I en spelomgång där en god vän till mig var SL (Dom brukar oftast vara goda vänner...) Så dog gruppen riddare på en "Fylgisk urladdning" Han fick 8 trauma poäng, vilket räckte för att kravla sig upp till ett dödsslag på Ob1T6. Chockvärde 18... Åååå vad sur han blev...
 

lothorius

Veteran
Joined
4 Oct 2001
Messages
47
Location
Linköping
Fler grymheter..

Spring aldrig mot ett tvåhandssvärd (storsvärd), särskilt inte om du är ett stort monster som har en krosskada på Ob11T6 när den springer full fart...
Ob11T6 + Storsvärdets skada (Ob4T6 tror jag) + Ob2T6 grundskada på personen som höll svärdet...
Det resulterade i en total skadeverkan på över 120. Monstret dog.
punkt.

Henrik Bergvin
 

RavenLord

Veteran
Joined
13 Aug 2000
Messages
42
Location
Gävle
Re: Hirr...

Duriel: Ob1T6 blev över 18, jo... jag kan tänka mig att han blev lite sur :gremsmile: *ouch*

- Death is more universal then life; everyone dies, but not everyone lives. -
 
G

Guest

Guest
Otroliga dödsslag

När vi spelade äventyret sorgernas brunn dog min rp som hade chockvärde 13. Först när vi var med i en strid så fick jag ett dunderhugg i mig och hade plötsligt Ob6T6 i dödsslag. Det här klarar jag aldrig tänkte jag. Gissa om jag tjoade när jag överlevde detta. Lite senare under detta spelmöte så blev vi förgiftade. Jag kom upp i Ob1T6 i dödsslag och misslyckades med slaget....

/Tiamel - som sörjer Ali (rp:n) mycket...
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Re: Fler grymheter..

Ivil, vilket ovanligt klumpigt monster:) Om nått sånt skulle hända skulle man iaf låtit monstret ramla över elakingen med storsvärdet o säg en 50/50 att nåt tråkigt händer med honom tex att han bryter ett revben med hjaltet på sitt svärd eller nått ännu roligare om det är ett stort monster vill säga:)

Walk softly and carry a big stick.
 

kboman

Veteran
Joined
19 Aug 2000
Messages
49
Location
Malmö
Re: Fler grymheter..

Va, dog det?? ;)

Min spelargrupp blev överfallen av ett gäng flodpirater som rammade deras pråm. En av RPna fick in en bra stridssvärdsträff i bröstkorgen: blödningstakt 60. Killen dog ganska omgående och RPn blev kladdig... I samma strid lyckades en annan RP sätta en pil i foten på en av skurkarna - han naglades fast i däcket! Pilen följdes raskt av ytterligare en, och så var den piratens saga all... =)

/Kalle

kboman@passagen.se | <A HREF="http://hem.passagen.se/kboman" target="_new">http://hem.passagen.se/kboman</A>
 

RavenLord

Veteran
Joined
13 Aug 2000
Messages
42
Location
Gävle
Re: Fler grymheter..

en av mina medspelare hade en strids häst och en stor lans, sprang mot en liten rövare, träffade bröstet.. massor med skada, tränger igenom hjärtat, blödningstakt 151, DET var kladdigt :gremsmile: oh yeah, rövaren fastnade halvvägs upp på lansen :)

- Death is more universal then life; everyone dies, but not everyone lives. -
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Fler grymheter..

De grymheter som hittils ägt rum i min kampanj tänker jag inte ens nämna, vissa av dem är så sjuka att ingen skulle ta mig på allvar om jag berättade utan att förklara omständigheterna. Ni kan ju ta en titt i inlägget "hur man använder hénea" för att få ett hum om vad jag menar, om ni är paniskt nyfikna...

- Ymir, sadistiskt SL #1, the one and only
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Halsskador är intressanta...

Sist vi spelade blev min RP (vapenmästare) utmanad av en slyngel till adelsman. Eftersom han inte ville få hela adelsmannens släkt på halsen försökte han bara såra slyngeln i armen de första rundorna. Emellertid lyckades jag inte slå några som helst bra slag, varför jag tappade tålamodet och siktade på halsen som jag vanligtvis gör. Vips slog jag en helt annan skada (många omslagna 6:or) och grabbhalvan fick strax över 100 blödningstakt i halsen. Den eleganta och formella duellen fick ett raskt och föga snyggt slut...och adelsmannens familj är inte min RP:s allra bästa vänner tyvärr.

Melius frangi quam flecti
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Halsskador är intressanta...

Det är litet konstigt att en vapenmästare gör en sådan tabbe på ett bra slag... Borde man inte kunna hålla tillbaka litet?
 
G

Guest

Guest
Re: Fler grymheter..

Under ett Eon-äventyr skulle två RP skojbråka lite och så råkade den ena (mindre bra på att slåss) kasta omkull den andra (enormt bra på att slåss)som blev arg och siktade mot ansiktet. Ob1T6 utmynnade i ett antal extraskador och hade jag inte vara så snäll den dan så hade en RP dött av ett enkelt knytnävsslag på näsan.

//Robin P. Liljenberg - Ob är Opålitligt!!!

Mäster Azazel
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Vet inte, tyvärr

Jag vet inte om det går att hålla tillbaka ett hugg. Skulle väl inte vara omöjligt, åtminstone går det med kampsporter i Kult om man uppnått en viss skicklighetsgrad. Vore kanske rimligt att vapenmästare skulle kunna välja att göra mindre skada än de egentligen gör. Iofs så är det nog lättare att hålla igen obeväpnade tekniker än att göra detsamma med vapen. Hade besparat mig ett jobbigt gäng ärkefiender iaf.../images/icons/laugh.gif

Melius frangi quam flecti
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: Halsskador är intressanta...

Håller med...

Om man kan hantera sitt vapen bra borde man kunna bestämma lite över utfallet på skadan...

Med hög effekt(differans..?) på attackslaget skulle man kanske kunna modifiera skadan om den inte motsvarar vad man avsåg med anfallet...

Och kanske likadant på andra hållet... ett lätt slag som ger nästan bara ettor... Typ att hugga huvvet av nån hjälplös, vilket man borde lyckas med... eller så...

Jag brukar iofs gå in och Bestämma i såna lägen. Funkar nästan alltid... /images/icons/smile.gif

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: Fler grymheter..

*Nickar menande...*
En av baksidorna med OB-slag...

Visst man KAN faktiskt ha otur... men ändå...

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Köttfärseffekt modell Braveheart

Naehdu, att hugga av lemmar är nog inte så lätt som folk brukar tro. Att Illric lyckades hugga huvudet av Smultron i "Svärdsspel i Hadarlon" föreföll mig bara oerhört orealistiskt, speciellt med den utgångspunkt och huggvinkel jag fick intrycket av att han hade.

- Ymir, avskyr köttfärseffekten
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: Köttfärseffekt modell Braveheart

Ett exempel för fan Helge... /images/icons/smile.gif
Jag antog (kanske felaktigt) att det skulle vara ganska 'enkel' manöver som man skulle klara av genom att vara tillräckligt skicklig...

Jag har ju bara litterära exempel...

Typ att japanarna i "Drakarnas tid" lyckas att hugga huvvet av varandra för det mesta, särskilt vid avrättningarna...

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
En modifierad "sikta-regel" kanske?

När det gäller avståndsvapen får man ju ofta ökad chans att träffa om man siktar si och så många handlingar/rundor. Det är ju oftast inte aktuellt i närstrid /images/icons/smile.gif men i vissa fall skulle det kanske kunna fungera, exempelvis när det gäller nådastötar. Om fienden är hjälplös slipper man ju bekymra sig för försvar, rörelser, motanfall o.s.v. Då borde det väl kunna vara lite lättare att fokusera på att få in ett riktigt rent hugg, eller?

Melius frangi quam flecti
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Köttfärseffekt modell Braveheart

Japanerna kan det, de är elajta. "Drakarnas tid" ringer förresten en klocka...Shike, Robert Shea? *minnas med skräckblandad förtjusning och metaforångest*

- Ymir, föredrar Miyamoto Musashi
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: En modifierad "sikta-regel" kanske?

Men... om man nu ska var strikt vid reglerna så innebär ju det bara att det blir lättare att träffa just halsen... man kan ju slå urbotausla tärningar för skadan ändå...

VAd jag var ute efter vad mer typ en regel som säger... "Om effekten på färdighetsslaget är (tillräckligt) bra får du modifiera resultatet..." Eftersom resultatet (skadeverkan) ofta är skild från effekten...

Men om det fanns sånt så skulle din siktnig komplettera väldigt bra: Lättare slag => större diff...

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 
Top