Re: Inte för mig.
""...då kräver en tidsresa minst två tidsdimensioner, annars kommer samma föremål existera på flera punkter samtidigt.""
"Kopplingen till FTL-begreppet är ändå vag, för att inte säga obefintlig."
Då har du inte läst det jag skrivit ordentligt. Hela min ide _bygger_ på att man färdas i tiden - utan det finns den inte! (Min ide alltså)
""Vet du någonstans den matematiken förklaras?""
"För att navigera i ett koordinatsystem bör grundskolekunskaperna räcka.
När det gäller den komplexa vågfunktionen så rekommenderar jag "Introduction to Quantum Mechanics" av David J Griffith,
ISBN 0-13-124405-1."
Tack. Jag ska se om jag kan kolla upp det.
""...Säg att BB är en pågående händelse som fluktuerar. Då kommer alla punkter längstidsaxeln ut från t=0 vara lite olika, vilket skulle ge dig något att navigera efter.""
"Jag antar att du syftar på ett pulserande universum som omväxlande genomgår faser av expansion eller kontraktion. Är det ett absolut krav för att kunna identifiera tidpunkter? Två cykler skulle ju kunna vara identiska."
Fullständigt missförstånd. Jag menar att Big Bang skulle vara _kontinuerlig_! Att det universum vi lever i inte skapades i en engångshändelse utan att skapas nya universum "innanför" vårat hela tiden. Då kan du få en variation i varje enskilt universum - t.ex. kan gravitationskonstanten vara lite högre eller lägre.
(OK, det här är bara vilda ideer, men det är ju alltihopa iaf.)
""... Nu är det ju så att kvanthopp är när en partikel rör sig mellan två punkter utan att passera området mellan dem - så länge det området ligger inom partikelns våglängd!""
"Det är en missuppfattning. Ett kvanthopp är när en atom övergår från ett energitillstånd till ett annat genom att avge eller absorbera en viss mängd energi, enligt Bohrs atommodell."
Inte de kvanthopp jag läst om, och inte de som 2300AD:s stutterwarp baseras på. De har att göra med att en partikels läge och rörelsevektor inte kan bestämmas exakt (Heisenberg). En kvantgrind i en dator bygger på att att man har en vägg tunnare än partikelns våglängd - partikeln kan tunnla genom väggen trots att det inte finns något hål.
""Men du kan inte få vågrörelsen (=partikeln) att komma upp i ljusets hastighet (dumma Einstein igen) vilket gör det hela meningslöst som FTL system.""
"Det vi borde diskutera här, inom ramen för FTL, är icke-lokaliteten. Läs om Bell's teorem i boken jag rekommenderade. För övrigt är den egentliga begränsningen att ingenting med massa kan uppnå ljusets hastighet. Men genom att ha en maskin som dislokalitetsdriften kan man kringgå det, och inte bygger man upp någon rörelsemängd eller tidsdilatation heller."
Hur skulle Bells teorem hjälpa? Har inte den med (tvillingeffekten? jag har glömt vad det kallas) - att ett partikelpar påverkar varandra utan tidsskillnad oavsett avstånd? Det hjälper ju inte särskilt mycket när du ska ut och resa.
Jag håller med om att om du teleporterar (vilket effektivt är vad du pratar om) kommer du inte ha problem med Einstein.
/Henrik