Nekromanti Måste man vara PK i en fantasivärld?

Leon

Leo carcion
Precis, det hela handlar ju om social konvenans, inte sannt. T.ex. kanske det inte är så jätteroligt att spela ett äventyr där katolska kyrkan, eller för den delen Lysande Vägen (från DoD) är skurkar om du spelar med en djupt troende katolik.

Men det där är bara enkelt social hänsyn, och har inget med s.k. "pk" (eller end med riktiga jämställdhets och icke-diskrimineringsfrågor) att göra.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Etepete said:
Precis, det hela handlar ju om social konvenans, inte sannt. T.ex. kanske det inte är så jätteroligt att spela ett äventyr där katolska kyrkan, eller för den delen Lysande Vägen (från DoD) är skurkar om du spelar med en djupt troende katolik.
Den bistra sanningen är: Det ska inte vara så jävla kul jämt. Kan man inte ta att ens egna åsikter drivs med eller framställs i ett mindre smickrande ljus hör man inte hemma i civiliserade salonger överhuvudtaget, än mindre rollspelsrum.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag menar, det finns ju ändå en gräns när det inte längre är Pk-nazism utan bara lite onödigt och kanske smaklöst att ha med saker. Om någon i spelgruppen exempelvis har dåliga personliga erfarenheter av alkoholiserade föräldrar, krig, rasism, diskriminering eller sådant som de inte gärna vill höra när de ändå är där och spelar rollspel för underhållning.
Det där är en synpunkt jag kan sympatisera med och som vi underförstått tillämpar i vår spelgrupp. Vi spelar alla för att ha kul och därför finns det ingen anledning att introducera påfund som får någon gruppen att känna illa berörd.

Vimes

Sillkung
krank said:
Den bistra sanningen är: Det ska inte vara så jävla kul jämt. Kan man inte ta att ens egna åsikter drivs med eller framställs i ett mindre smickrande ljus hör man inte hemma i civiliserade salonger överhuvudtaget, än mindre rollspelsrum.
Men handlar inte det här enbart om vad man vill ha? Jag ser rollspel som underhållning, och enbart underhållning. Rollspel har helt säkert potential till att även tjäna andra syften, men det är ju inte samma sak som att det måste göra det.

Att, om man ser rollspel som underhållning, man lika gärna kan se på film är tjurbabba. Alltså, det skulle väl i sådana fall kunna appliceras på all underhållning. "Äh, ser du X som underhållning kan du lika gärna kolla på film." Eller lika gärna: "Äh, ser du film som underhållning kan du ju lika gärna spela rollspel."

Dessutom ger rollspel ett socialt utbyte jag inte får av filmkvällar.

Surukai

Warrior
Krank said:
Kan man inte ta att ens egna åsikter drivs med eller framställs i ett mindre smickrande ljus hör man inte hemma i civiliserade salonger överhuvudtaget, än mindre rollspelsrum.
Så, kortfattat är det bara köra på som vanligt och folk som är lättstötta och tycker illa om det jag spelleder är fria att slippa spela? Det låter ju alldeles för enkelt!

krank

Vimes said:
Men handlar inte det här enbart om vad man vill ha?
Jo, exakt.
Som när det gäller i stort sett allting annat br man som SL bröja med att beakta sin målgrupp. Vilken reaktion är man ute efter i målgruppen? Hur reagerar just den här målgruppen på specifika stimuli? Och slutligen: Vilken är den optimala strategin för att få den önskade reaktionen ur sagda målgrupp?

Vimes said:
Dessutom ger rollspel ett socialt utbyte jag inte får av filmkvällar.
Om jag ska umgås med folk för umgängets skull, utan att vara bunden av inlevelse i karaktär etc, så spelar jag hellre brädspel. Arkham Horror är ypperligt, och man slipper dessutom tävlingsmomentet mellan spelare.

Genesis

Ni dés ni maître
Surukai said:
Om någon i spelgruppen exempelvis har dåliga personliga erfarenheter av alkoholiserade föräldrar, krig, rasism, diskriminering eller sådant som de inte gärna vill höra när de ändå är där och spelar rollspel för underhållning.
Lösningen heter linjer och slöjor. Tala om detta med alla inblandade före spelet börjar.

Linjer: Vad bör inte dyka upp i spel överhuvudtaget? Vanligt är till exempel att föräldrar inte vill att det skall finnas våld mot barn, eftersom det gör dem illa till mods.

Slöjor: Vad får finnas med, men bör inte beskrivas explicit? Sex är det vanligaste här. Många har inget emot sex i rollspel, men föredrar att det helt enkelt konstateras, snarare än beskrivs.

Ta gärna upp saker som du tror kan dyka upp. Förvänta dig inte att alla skall rabbla upp allt de inte vill ha med i spel. Säg "Det finns risk för att det kommer att finnas med en hel del förtryck och kanske förnedrande av människor i det här spelet. Hur känner ni inför det? Linje? Slöja?".

krank

Surukai said:
Så, kortfattat är det bara köra på som vanligt och folk som är lättstötta och tycker illa om det jag spelleder är fria att slippa spela? Det låter ju alldeles för enkelt!
Återigen: Målgrupp och önskad reaktion. Om du spelar med folk vars reaktioner du bryr dig om och som kommer att reagera på ett för dig onskat sätt bör du väl anpassa dig, men gör det inte för min skull, liksom. Sen kan jag rent subjektivt tycka att folk är fucking pussies om de bryr sig om något så till den milda grad att de inte kan köpa att en mild-mannered snubblande SL från hälsingland skriver äventyr som driver med dem.

krank

Genesis said:
Lösningen heter linjer och slöjor. Tala om detta med alla inblandade före spelet börjar.
Skitbra idé.

Min spelgrupp i Nynäshamn tänker börja med ett standardiserat frågeformulär, där man fyller i grejer som t.ex om man är OK med att kampanjen helt byter karaktär mitt i (tex går från en Gurpskampanj till Nobilis), att karaktärer kraftigt ändras av SL (tas över delvis av demoner, whatever), och massa sånt. Inför varje kampanj fyller alla i, och skickar till SL. Det blir som ett standardiserat spelarkontrakt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Är det en översättning av en engelsk term? Vad var orginalet?

Det låter intressant, kanske skall läsa mer om det. Kopplat till min tråd om den fruktansvärda verkligheten har jag återigen börjat fundera på vad man kan, får och bör ha med i rollspel.

Surukai

Warrior
Linjer och Slöjor

Det var ju mycket konkret sätt och bra tydliga exempel. Att inte utförligt beskriva exempelvis sexscener är ju inte så mycket fråga om "pk"-tjafs utan för att det känns oftast lite smaklöst och onödigt.

Leon

Leo carcion
Jag tror du missförstår mig: det finns säkert många djupt troende som gärna spelar onda korsriddare etc. Men det handlar om att man inte skall pådyvla folk en konfrontation runt sådant de tror på om de själva inte är med på det. Ett rollspelsbord är inte ett diskussionsforum liksom. Rätt sak vid rätt tid.

krank

Etepete said:
Men det handlar om att man inte skall pådyvla folk en konfrontation runt sådant de tror på om de själva inte är med på det. Ett rollspelsbord är inte ett diskussionsforum liksom.
Mja, alltså, jag är kluven här. Jag kan tycka att rollspel tvärtom är ett ypperligt verktyg just för att utmana sådant man kanske inte var helt medveten om att det borde utmanas. Jag kan framförallt tycka att de som inte är redo att få saker utmanade är de som behöver det mest...

Surukai

Warrior
krank said:
Jag kan framförallt tycka att de som inte är redo att få saker utmanade är de som behöver det mest...
Vissa meningskiljaktigheter gör sig kanske ändå bäst som konstaterade skillnader i uppfattning. I valet att driva mina frågor eller bara softa med kompisar och tolerera att de har uppfattningar jag inte håller med om blir mitt val inte självklart konflikt ÄVEN om den teoretiskt kan leda till att man får över folk till sin egen åsikt.*

*eller byter uppfattning själv men det är väl bara högst teoretiskt? ^.^

krank

Surukai said:
Vissa meningskiljaktigheter gör sig kanske ändå bäst som konstaterade skillnader i uppfattning. I valet att driva mina frågor eller bara softa med kompisar och tolerera att de har uppfattningar jag inte håller med om blir mitt val inte självklart konflikt ÄVEN om den teoretiskt kan leda till att man får över folk till sin egen åsikt.*
vem har snackat om att byta åsikt? Jag snackar om att använda rollspel för att visa ytterligare sidor av saker, inte stoppa ner åsikter i någons hals. Jag vill gärna få folk att kanske betrakta perspektiv de inte tänkt på så mycket förut, men ogärna tvinga folk att tycka som jag.

Liksom, that's just bad tactics. And manners.

I vanlig ordning skiter jag i om folk håller med mig, så länge de verkar ha lagt någon tanke bakom sina åsikter och noga övervägt dem; jag ser hellre en påläst folkpartist som har tagit sig ordentliga funderare än en slentriananarkist.

Leon

Leo carcion
Jag tror att vi pratar om olika saker egentligen. Jag menar givetvis är det positivt om man använder rollspel för att diskutera samhällsfrågor och viktiga frågor. Men man får ha lite känsla för situationen. Ida, 16, nyfrälst, kanske inte vill ha _ännu_ ett forum där folk bashar hennes personliga tro.

Det handlar helt enkelt om lite social känsla: är det här lämpligt eller inte. Och jag tror att i många fall och sammanhang så är det kanske inte så finkänsligt att göra rollspel till en plattform för ideologisk konflikt. Personligen vet jag att detta är riktigt roligt med mina närmsta polare, men kanske inte med folk jag inte känner så bra. Det är aldrig skoj att känna att man gör ett faux pas...

Botulf

Hero
Har aldrig brytt mig om att ta in något hänseende till vad som är modernt pk i mitt rollspelande. Spelar man i pseudomedeltid fantasy så är det också bara naturligt med att sättningen också har sidor som också speglar historiska omstänsigheter: Kan kvinnor bli riddare? Javisst! Det är ju fantasy men samtidigt så är det nog snarare undantag än norm. Vill någon spela fantasy(eller annan valfri genre) pk utopia så är det deras val, även om jag ser sådant som oerhört tråkigt och ensidigt subjektivt färgat, men alla har alla olika smak. Jag "censurer" hellre pk än censurer något som är icke pk bara för att det är "allmän synpunkt". Märk dock att jag skiljer på pk och vad som bara är osmakligt. Men sedan är ju bara en minoritet jag spelar med pk själva och de som är det bryr sig nog inte så fruktansvärt mycket då vi faktiskt spelar "rollspel": Alltså tar på oss roller som vi inte nödvändigtvis identifierar våra egna ställningstaganden och tankar med själva, men kan vara underhållande iaf.

Leon

Leo carcion
PK för dig är alltså huruvida kvinnor kunde bli riddare? Vad gäller att leka med könsroller i rollspel är det något som jag verkligen kan rekommendera: man har inte skapat en spelvärld innan man börjat rucka på de underliggande könsmässiga strukturerna. Men man skall givetvis ALDRIG latja med sådant för sakens skull: utan bara för sin EGEN skull - eftersom det gör att man tänker om samhällsstrukturer fullständigt.

Sedan skall man också akta sig för att överdriva kvinnoförtrycket: vi har en tendens att se medeltiden genom nationalromantiska 1800-talsögon, och överdriva både konservatismen och könsmaktsordningen i den tidens samhällen.

Är det något annat som du väljer att kalla "pk"? Frågor som rör rasism? Förtryck? Despotism? Istället för att svänga sig med en förkortning som inte betyder någonting kan man ju prata om de faktiska frågorna...

Botulf

Hero
Etepete said:
PK för dig är alltså huruvida kvinnor kunde bli riddare? Vad gäller att leka med könsroller i rollspel är det något som jag verkligen kan rekommendera: man har inte skapat en spelvärld innan man börjat rucka på de underliggande könsmässiga strukturerna. Men man skall givetvis ALDRIG latja med sådant för sakens skull: utan bara för sin EGEN skull - eftersom det gör att man tänker om samhällsstrukturer fullständigt.

Sedan skall man också akta sig för att överdriva kvinnoförtrycket: vi har en tendens att se medeltiden genom nationalromantiska 1800-talsögon, och överdriva både konservatismen och könsmaktsordningen i den tidens samhällen.

Är det något annat som du väljer att kalla "pk"? Frågor som rör rasism? Förtryck? Despotism? Istället för att svänga sig med en förkortning som inte betyder någonting kan man ju prata om de faktiska frågorna...
Exempelet kvinnliga riddare i en pseudomedeltid värld var just ett exempel. Ja jag tycker att man ofta ser de gerjer du räknar upp ur ett modernt perspektiv och bedömande: rasism, despotism, könsroller ,förtryck osv. Uppfattningen vi ser på exempelvis medeltid eller andra historiska epoker ur ett typiskt modernt perspektiv (med betoning på förtryck i olika former) är snarare mer talande för nutida historiatolkning i gängse än vad exempelvis nationalromantiken är(som är rätt stendöd och knappast något större element i den nutida historicismen). Dock så är exemeplvis fantasy i hög grad en produkt av mystifiering och glorifiering av historiska epoker (jaja fantasy idag sträcker sig idag utöver de gängse traditionella termerna in i postmodernitetens utmarker men, det är inte relevant för diskussion en just nu).

Vad jag förösker få fram är att det finns klichéer och stilistiska grepp som ibland kan ändras eller inte förändras efter olika smak. Jag skulle inte dirket bry mig om moralpredikningar om att alver är främlingsfientliga mot orcher. Kanske den stackars orchen som fick en pil i ryggen av orchfientliga alver aldrig gjort något ont utan bara ville plocka bär på ders territorium, men det lär vara tämligen helt orelevant sålänge om orchen som plockade bär inte har något som helst värde för historien framskridande egentligen om nu denne och hans polare var en random encounter.

Vad jag menar att jag ser inget egenvärde i att föreläsa om moderna värderingar och etik i någotn inte är menat att ha med verkligheten att göra utom som en sorts kuliss av lättigenkännliga symboler för narrativets skull, men även engagerande. Men det har helt och hållet med personlig smak att göra. Vissa gillar Noir, andra gillar Eon den tredje gillar D&D4. Jag gillar i princip alla genrers. Grejen med genres är att de har olika färg och teman, vilka man alltid kan höfta på vilket kan vara kul i sig, men likväl finns de ändå där.

Vad jag menar är att jag lika gärna uppskattar Tolkien, Howard eller HP Lovecraft helst utan den moderna pk-ismens stränga galsögon och står i en självpåtagen roll som eftervärldens domare.

Leka med könsroller kan också vara roligt vilket rollspel i högsta grad gör. Det är ofta enkelt smidigare att exempelvis kvinnliga rollpersoner bryter mot diverse normer i en högmedeltid fantasyvärld om just brytande av dessa normer inte egentligen ligger i fokus som med egenvärde i sig för historieberättandet eller inlevelsen.