Girighet
Warrior
- Joined
- 22 Oct 2015
- Messages
- 325
Efter ha läst Alien RPG Cinematic scenarion så slås jag av den briljanta idén att ge spelaren XP och inte rollpersonen. Ju mer jag tänker på det desto mer gillar jag det.
Det finns ju visa typer av spel där själva målet är att rollpersonerna ska bli bättre, de hamnar ju kanske lite utanför i denna diskussion men för de andra spelen.
Måste en rollperson bli bättre under en kampanj? Jag tycker egentligen inte det då det inte är min målsättning med rollspel men jag insett att jag kanske är i en minoritet där. Jag hade kanske gärna sett system som bara ger spelaren poäng och inte rollpersonen.
När rollpersoner blir bättre upplever jag en rädsla för att de ska dö, man har byggt upp dem och investerat tid i dem och sedan är de bara borta. Men om poängen inte ligger på rollpersonen utan hos spelaren kanske det inte blir samma oro om rollpersonen försvinner eller kan man kanske istället uppmuntras att byta karaktär oftare.
Eller går det att kombinera dem bägge, att rollpersonen blir bättre efter fasta mål, som tex spelade timmar men att spelaren har ett eget formulär som den lägger sin personliga XP på som inte är knuten till rollpersonen. På det sättet gör det inte så mycket om rollpersonen dör, det är inte den som är bättre utan det är spelaren.
Spelaren XP kanske kan vara mekaniska bonusar som att ge automatiska lyckanden eller fördel på slag eller mer kontroll över historien som att kunna retconna vissa delar, ändra specifika detaljer i historien tex.
Hade detta kunna fungera eller är det helt galet? Finns det spel som redan gör detta?
Det finns ju visa typer av spel där själva målet är att rollpersonerna ska bli bättre, de hamnar ju kanske lite utanför i denna diskussion men för de andra spelen.
Måste en rollperson bli bättre under en kampanj? Jag tycker egentligen inte det då det inte är min målsättning med rollspel men jag insett att jag kanske är i en minoritet där. Jag hade kanske gärna sett system som bara ger spelaren poäng och inte rollpersonen.
När rollpersoner blir bättre upplever jag en rädsla för att de ska dö, man har byggt upp dem och investerat tid i dem och sedan är de bara borta. Men om poängen inte ligger på rollpersonen utan hos spelaren kanske det inte blir samma oro om rollpersonen försvinner eller kan man kanske istället uppmuntras att byta karaktär oftare.
Eller går det att kombinera dem bägge, att rollpersonen blir bättre efter fasta mål, som tex spelade timmar men att spelaren har ett eget formulär som den lägger sin personliga XP på som inte är knuten till rollpersonen. På det sättet gör det inte så mycket om rollpersonen dör, det är inte den som är bättre utan det är spelaren.
Spelaren XP kanske kan vara mekaniska bonusar som att ge automatiska lyckanden eller fördel på slag eller mer kontroll över historien som att kunna retconna vissa delar, ändra specifika detaljer i historien tex.
Hade detta kunna fungera eller är det helt galet? Finns det spel som redan gör detta?