Har kört D&D 5E ett par gånger och tycker jag börjar få grepp om det.
En sak som slagit mig, dock, är att jag tycker det blir väldigt mycket rena attacker och inte så mycket saker som knuffar, brottning, med mera (utöver magi).
Spontant hade jag en tanke på att man kanske kunde uppmuntra det genom att förenkla en del
Men, jag är inte säker på hur bra det här skulle fungera. Skulle behöva se hur det är i praktiken först.
En sak som slagit mig, dock, är att jag tycker det blir väldigt mycket rena attacker och inte så mycket saker som knuffar, brottning, med mera (utöver magi).
Spontant hade jag en tanke på att man kanske kunde uppmuntra det genom att förenkla en del
- En attack har träff-slag som vanligt.
- Istället för att göra skada kan man välja att utsätta mål för en effekt istället - knuffa, fälla, snurra in - vad som helst som kan motiveras med det RP har till hands. Vad som finns tillgängligt är viktigt.
- Motståndaren får slå en save baserat på passande skill/attribut (detta är för att undvika en massa fällningar på båda sidor)
- DC för Save är 8+Attack bonus+eventuell Proficiency (plus eventuell bonus)
- Misslyckad save betyder att målet är utsatt för effekt x - vad det nu är - vilket kan leda till ytterliggare komplikationer. Det kan vara panik för att rocken börjar brinna, nerknuffad för ett stup ("Vi kommar aldrig se den skurken igen!"), insnurrad i rep, o s v.
- Kritisk träff kan utöver kritisk skada istället, en effekt och vanlig skada eller två olika effekter.
Men, jag är inte säker på hur bra det här skulle fungera. Skulle behöva se hur det är i praktiken först.