Nekromanti Mörk fantasy setting/Monsterjakt under 1700-talet

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hejsan,
Jag, Anarchclown, Frankenstein och Vimes satt och diskuterade i vrållådan om skräckiga rollspel och hipp som happ så kom vi in på wraith, varvid någon säger att det är inte så mycket skräck som mörk fantasy och då fick jag ett par ideer, se det här som ett skott från höften och säg gärna vad ni tycker:

(Settingen är världen under 1700-talet)

I ett kloster i de italienska Alperna sitter finns en vävstol vars väv ger mörka förebud och en grupp munkar ger sig ut för att med spiritas och voluntas för att driva tillbaka ondskan.

Runt om i europa finns de lärda samfunden, L’Académie française i Frankrike, Academia Secretorum Naturae i Italien och The Royal Society i England, vars syfte är att främja vetenskapen och dessa möter alsköna saker och ting på sina resor.

I de schweiziska bergen finns en grupp schattenjäger, individer som har fördömts och söker försoning genom att fördriva nattens maror.

I Europa finns också förebådarna, individer som vandrar runt och förför med sina ord och i deras spår följer galenskap, våld och död.

Vad tror ni? Låter det mumsigt eller som en vidbränd grönkålssoppa?

Anarchclown

Swashbuckler
Inser att du verkar veta en massa om perioden. Men är verkligen upplysningen den perfekta perioden att göra det på. Är inte häxbränningar på 1600-talet eller digerdöd på medeltiden minst lika passande? DVS. Jag vill veta om du valde 1700-talet med flit eller om det mest var default?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Anarchclown said:
Inser att du verkar veta en massa om perioden. Men är verkligen upplysningen den perfekta perioden att göra det på. Är inte häxbränningar på 1600-talet eller digerdöd på medeltiden minst lika passande? DVS. Jag vill veta om du valde 1700-talet med flit eller om det mest var default?
Syftet är för att det är så stor politisk omvälvelse i Europa under den här tiden samtidigt som vetenskapen har börjat utmanna religionen på riktigt, så det är mer den tiden. Jag skulle i och för sig ha kunnat tänka mig 1920-1940 alt. slutet på 1800-talet också, men det var betydligt mer utforskande på 1700-talet... eller ja, världen var mindre på sätt och vis :gremwink:

Digerdöden känns inte så intressant i just det här fallet eftersom den då kommer i fokus, detsamma gäller med häxbränningarna. Det är lite som att göra ett skräckspel i första världskrigets fronter i mitt huvud, det är en väldigt hemsk miljö och svårt att föra in något som gör den värre liksom.

Vimes

Sillkung
Istället för att säga "Riotminds already did it" (vilket ju nog inte är en världsnyhet för dig) ska jag säga att det låter kul. Liksom, Götter är väl ett gytter av potential som det inte blev något av. Klart att du ska göra ett (bra) skräckrollspel i 1700-talsmiljö.

Fördelen med 1700-talet är att du faktiskt får både och. Europa har fortfarande ett släpande ben kvar i mer mörka tider. Flyttar du in din setting till 1800-talet är världen plötsligt modern i någon mening, och det blir svårare och svårare att försvara avskilda kloster, bisarr folktro o.s.v.

Sen ska man nog vara på det klara med att Upplysningen inte direkt är något som sträcker sig speciellt långt utanför storstäderna och den intellektuella världen. Det mestar är ju i grund och botten samma som det varit de senaste århundradena, och det får du ju inte om du lägger dig i slutet av 1800-talet exvis.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Låter som ni gör ett spel där jag kan spela Vargarnas Pakt. Tuta och kör! Säg till om jag kan hjälpa med något.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vimes said:
Istället för att säga "Riotminds already did it" (vilket ju nog inte är en världsnyhet för dig) ska jag säga att det låter kul. Liksom, Götter är väl ett gytter av potential som det inte blev något av. Klart att du ska göra ett (bra) skräckrollspel i 1700-talsmiljö.
+1

Jag har också funderat på det där; att ta Götterdämmerung (som mest består av kungalängder, ett dåligt regelsystem och idén 1700-tal med monster) och bygga något vettigt och bra från samma grund. Mindre stats på monster, mer cool metaplot och hemliga sällskap och hyfsat fokuserat tradsim-äventyrande med tydlig inriktning...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Och ett avsnitt om hur man spelar fäktande och festande studenter vid ett universitet fyllt av hemliga klubbar och sällskap!

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Håller med krank.
En värld fylld av mystik och hemliga ordrar.
Där varulvar är rasande bestar som får även dom mest erfarna monsterjägare att tänka två gånger innan dom ger sig efter besten.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Vimes said:
Tackar tackar, självklart så är en inspirationskälla Götterdämerung, men framför allt så är inspirationen Wraith och call of cthulhu.

Vimes said:
Fördelen med 1700-talet är att du faktiskt får både och. Europa har fortfarande ett släpande ben kvar i mer mörka tider. Flyttar du in din setting till 1800-talet är världen plötsligt modern i någon mening, och det blir svårare och svårare att försvara avskilda kloster, bisarr folktro o.s.v.
True, kristendomen och dess mindre avarter är ju fortfarande en stark tro i världen, många krig förs just för att framhäva tron i den här tiden samtidigt som folk glider omkring och håller på med psudomystisism och försök till "magi".

Vimes said:
Sen ska man nog vara på det klara med att Upplysningen inte direkt är något som sträcker sig speciellt långt utanför storstäderna och den intellektuella världen. Det mestar är ju i grund och botten samma som det varit de senaste århundradena, och det får du ju inte om du lägger dig i slutet av 1800-talet exvis.
True, that.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
wilper said:
Låter som ni gör ett spel där jag kan spela Vargarnas Pakt. Tuta och kör! Säg till om jag kan hjälpa med något.
Det ska jag komma ihåg :gremwink:

Och tack så klart!

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Jag har också funderat på det där; att ta Götterdämmerung (som mest består av kungalängder, ett dåligt regelsystem och idén 1700-tal med monster) och bygga något vettigt och bra från samma grund. Mindre stats på monster, mer cool metaplot och hemliga sällskap och hyfsat fokuserat tradsim-äventyrande med tydlig inriktning...
+1

Jag har en del liknande tankar, dels att kulter är små grupper av kultister, kanske en fem till tio personer som mest och att det de sysslar med har mer att göra med konspirationer med mystisism snarare än folk/galningar som stoppar fingrarna i saker de inte förstår sig på.

Helt enkelt lite mer The Ninth Gate, Sin Eater, Sleepy Hollow och Le Pacte Des Loups (vargarnas pakt) snarare än Wolfman, Jonah Hex eller Van Hellsing.

Jag har också en fundering på en tredje roll i spelargruppen som ligger utanför spelledaren och spelare, vilket är skuggan, vars uppgift är att höja spelarnas räddslor.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag säger som jag hela tiden sagt om Götterdämmerung: Vad är det som är så mystiskt med 1700-talet? Jag tycker att ett historiskt monsterspel borde utspela sig under 1800-talet och romantiken, inte under 1700-talets upplysning.

Det här skrev jag i en gammal tråd om en hypotetisk ny upplaga av Götterdämmerung:

Spelet ska utspela sig under den första halvan av 1800-talet istället för på 1700-talet, och temat ska vara rationellt tänkande och vetenskap mot naturromantik och det ockulta. Varje äventyr ska handla om en övernaturlig händelse som rollpersonerna ska utreda. Deras livsåskådningar kommer att påverka utgången. Rationella rollpersoner kommer att hitta naturliga förklaringar till händelsen medan romantiska rollpersoner kommer att se spår av det ockulta. Beroende på rollpersonernas handlingar och framgång kommer man antingen att få ett rationellt Scooby Doo-slut där det visar sig att det övernaturliga bara var en bluff eller människor som tolkade mystiska händelser på ett felaktigt sätt, eller ett övernaturligt Arkiv X-slut där det visar sig att det verkligen var spöken, vampyrer eller magiker som låg bakom det hela.
/tobias

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag tycker att ett historiskt monsterspel borde utspela sig under 1800-talet och romantiken, inte under 1700-talets upplysning.
Men karlarna har mycket snyggare hattar under 1700-talet.

Ymir

Liten kantbaron
Det är lite som att göra ett skräckspel i första världskrigets fronter i mitt huvud, det är en väldigt hemsk miljö och svårt att föra in något som gör den värre liksom.
Du inser att WW gjorde Wraith - the Great War? :gremsmirk:

Cybot

Mest spelbar
1700-talet är bättre.
I typ hälften av all 1800-tals skräck så utspelar sig historien i östeuropa som låg på ungefär 1600-1700-tals nivå.
Dvs Även 1800-talets skräckromantiker tyckte att 1700-talet var häftigare.

:gremwink: