Nekromanti "Mörkret" i Eon?

Saasmaster

Veteran
Jag har boken legender och hemligheter men jag förstår endå inte riktigt vad Mörkret innebär. Typ att gudarna kommer välja ut sina förkämpar som strider. :S Finns det någon som kan berätta utförligt vad som händer under mörkret?

Hur försvinner raser?
Ändras Mundanas geografi?
Hur mycket kan raserna ändras?

Håller på att spelleder en kampanj då mörkret är på väg. Jag tar gärna emot förslag över vad som kommer hände. L'meas? Mörkerfursten i Gordrion? och helveteshålet i Momolan?

tack på förhand Jacob

Regmolar

Swashbuckler
Re: "Mörkret" i Eon? (spoilers)

Jag håller såklart med Ymir till större eller mindre grad, men jag kan ju också ta och svara på dina frågor ifall du nu ändå vill köra den "officiella" versionen.

L&H innehåller ca 90-95 % om själva mörkret; sedan finns mer detaljinfo om inbegripa grupper, individer och deras planer utspritt i de övriga modulerna. Vandöda & Nekromanti innehåller information om Xinus helmgastar och om Thanata och hennes lamior, om jag minns rätt, t.ex.

För att ge mitt svar på dina frågor...

I stort sett tycks det dock gå ut på att en massan demoner uppstår överallt, stora delar av dem ledda av nio stycken ärkedemoner (Thanata, Xinu, Azradeus osv.) och börjar försöka förgöra/ta över allt på Mundana, varpå en massa stora, episka hjältar skapas, gudarna kanske ger någon liten hjälp och det hela får lösa sig genom att den existerande ordningen förintas. Raser försvinner inte särskilt mycket, men decimeras allvarligt och kan tryckas ut i Mundanas periferi (som djurfolken).

Geografin ändras inte så mycket, om inte korkade gudar får för sig att slänga meteorer på planeten.

Raserna kan förändras om de utsätts för helt andra livsvillkor pga. migration eller naturkatastrofer (se på Veddo, som antyds ha drivits norrut av just förra Mörkret), men det tar hundratals eller tusentals år.

EDIT: eventuellt kan ju ett gäng demoner eller en ärkedemon känna för att skapa lite nya monster eller så, och då kan ju vad som helst hända.

Lite tips på vad som händer är väl krig Consaber/Thalamur, damarisk invasion av Västmark, eventuellt cirefaliskt och eller jargiskt stöd (allt pga. Xinu). Monsterinvasion från Helveteshålet, jätteinvasion av Jargien norrifrån (antyds i början av Spelledarens Guide), och allmänt kaos och dödande. Sällskapet försöker ju också återuppliva en mörkerfurste i Gordrion, också.

Eller så kan du läsa Ymirs inlägg ^^ Det tror jag kan bli coolare.

Dark Lotus

Warrior

Förändras inte mkt i dom biotropiska sfärerna och magiska strömmar runt i mundana när störningar inträder i det hela systemet under mörkret?

(Hoppas ni kan ursäkta stavfel och diverse förvirrade frågor)

DesertRain

Hero
Re: "Mörkret" i Eon? [SPOILER!!!]

Om man följer den officiella versionen av Mörkret i Eon så är det inte alls säkert att det blir som förra gången, det vill säga enorma horder av demoner ledda utav ärkedemoner eller gudar.

Eftersom Xinu har en väldigt stor roll i det kommande mörkret och han har "placerat ut sig" i diverse olika nationer, varför han valde Arkipelgagen är i och för sig ett litet mysterium han kunde ju valt typ Mûhad eller något mer centralt istället. Xinu kör mer på infiltration och att göra saker lite mer diskreta än att frammana 10.000 demoner av varierad läskighet.

Så det kommande mörkret tror jag inte kommer inkludera lika mycket demonhorder som det föregående, nu är det mer människorna mot varandra. Vilket kan orsaka tillräckligt med förintelse och död för att Xinu ska bli glad.

Självklart så kommer ju de andra mörkerherrarna komma och ställa till med oreda, men jag tror att Xinu är den som kommer att dra det längsta strået av dem eftersom han led få förluster förra gången samt har haft drygt 100 år på sig att förbereda sig på själva Mundana vilket de övriga inte har haft.

Dessutom bör du läsa Ymirs länk, den mörkerversionen är mycket häftigare än den officiella.

Fahnen_UBBT

Veteran

Raser försvinner inte särskilt mycket, men decimeras allvarligt och kan tryckas ut i Mundanas periferi (som djurfolken).
Det har hänt. Någonstans i någon modul står det om Alfer som en gång befolkade Mundanas skogar men Alferna (Det handlar inte om alver! Eller det kan det ju iofs, typ innan de åkte iväg) dog ut. I religioner står det om en gud som tillhör de utdöda "halvlängdsmännen". Men varför de dog ut står dock inte.

Geografin ändras inte så mycket, om inte korkade gudar får för sig att slänga meteorer på planeten.
Det kan också hända. Det antyds här och var att geografin ändrats pga vilka gudar som dyrkats. Något exempel är att när köldgudarna tappade mark åt värmegudar så steg Mundanas vattenyta. Dock kanske det inte sker under några sekunder men en variant är ju att det finns en sänka som ligger "vägg i vägg" med havet och någon gud/halvgud får för sig att slå sönder bergsväggen och vips har Mundana Svarta Havet, eller något.

Jag rekommenderar, helt partiskt, den version av Mörkret Ymir länkade. Den är coolare, helt enkelt. :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron

Alf-grejen vill jag helst förtränga totalt eftersom 'alf' och 'alv' är samma ord och jag hatar folk som försöker låtsas att så inte är fallet.

Däremot är ju kamorferna ett exempel på ett folk som blev totalt fucked när deras livsbetingelser förändrades; i det här fallet när magiflödet försvagades. Om detta var en direkt effekt av en peripeti eller ej är förstås inte helt klart, men liksom; kamorferna rulade världen en gång. Nu är de kanske tusen bittra individer som trycker i dunkla grottfästen runtom i världens obygder, omgivna av de dammiga spillrorna av sina grusade ambitioner.

Och vad geografi beträffar; stora delar av Akpilos sjönk i havet i historisk tid; jämför de olika historiska kartorna i L&H. Cai var inte en ö under Akpilos dagar.

- Ymir, inflikar

Regmolar

Swashbuckler

Jag hoppas verkligen att du har rätt; som någon påpekat tidigare känns "tusen horden av demoner och episka hjältar" väldigt mycket Warhammer, och inte så mycket Eon...

DesertRain

Hero

Jag tycker att det är en ganska välgrundad slutsats med tanke på vad som står i det officiella materialet. Nästan alla länder står på gränsen till krig, antingen mot ett annat land (Damarien), inbördeskrig (Soldarn) eller både inbördeskrig och landskonflikt (Consaber). Det räcker med en gnista för att starta WW Mundana.

Poseur

Swashbuckler
Först så håller jag med de flesta andra,kolla Ymirs mörker. Det är mycket coolare än det officiella

Fetspoiler mina spelare! Inga ekkorrar får läsa
I min mörker kampanj så blandar jag en hel del av Ymirs ideer med mina egna. I den kampanjen jag spelar just nu så håller världen och skugglandet att förändras riktigt mycket och den står inför den kommande konflikten mellan urmörkrets krafter och ett försvagat mundana och skuggland.
Händelser som redan senaste tiden har hänt är att;
-Caserion och melorion ligger i inbördeskrig emot varandra, detta startade med handelsblokader och liknande men är nu ett blodigt krig.
-Mäktiga schmaner av tiraksläktet har lyckats återuppväcka Thaars själ och han har nu enat takalorr och är påväg att dra ut tirakerna i ett utplåningskrig emot asharinahalvön(Schamanerna är i själva verket utsända av dimmornas herre(eller någon annan,är inte säker helt än) och har lyckats lura Makhta att det verkligen är Thaaar vilket har gjort att han fått tag på 'Hornet'.
-Alvfångar ifrån tredje(andra?) dvärg/alvkriget har lyckats flytt efter tusentals år i fångenskap och detta ledde direkt till ett nytt stort krig mellan Alver/dvärgar
-Thalamur har lyckats "köpt" tillbaks colonan ifrån Dvärgarna i kholon renk drezin/ghor i utbyte emot att dvärgarna får skicka en hjälparmé till sina fränder på asharina. Thalamur gick då in i colonan med väpnad makt och kväste det lilla motstånd som gavs.
-Sabriska trupper har dragit sig tillbaka till gränsforten för att undvika ett nytt storkrig med thalamur.
-Damarien har börjat sin invasion av Västmark understött av Jargiska korsfarare.
Soldarns inbördeskrig har precis börjat bryta ut och landet fick det genast svårare när flertalet grotttroll börjat härja landsbygden igen.
-Dräparna har lyckats fällt ytterligare en drake(ja dom har ett nytt starkt ledarskap men inte samma som i drakväktarböckerna!)
Skumma fenomen har börjat hända runt om i världen,tex en ny röd stjärna för inte s¨länge sedan, norrsken som täcker himlen i flera timmar, skugglandet är lättare att ramla in i på visa ställen.
-Raunerna har börjat röra på sig igen.ordentligt.

Detta är några av de stora synliga händelserna som hänt/händer i min kampanj just nu ett par år innan mörkret.

Fahnen_UBBT

Veteran
Re: "Mörkret" i Eon? (spoilers) (lite ot )

Alf-grejen vill jag helst förtränga totalt eftersom 'alf' och 'alv' är samma ord och jag hatar folk som försöker låtsas att så inte är fallet.
Jo men den är ju officiell till motsatsen är skriven. Alltså att varelsen Alf har funnits och var en egen art/ras och inte dagens varelse Alv. Där till lär ju älva, som dock inte finns officiellt vad jag vet, också bara vara en variant av ordet eftersom manliga älvor benämnts "alv/alf" här och var i landet. Fast nu spekulera jag bara angående etymologin etc.

DesertRain

Hero

Alf och alv är visserligen lingvistiskt samma sak, men jag tror att man kan säga att rent praktiskt så betyder det olika saker. En alf är en liten småelak varelse medans en alv är en, ja en alv helt enkelt.

Ymir

Liten kantbaron

Jag håller inte med, men tänker inte ta den diskussionen igen. Jag har upprepade gånger på wrnus forum argumenterat för att det egentligen inte föreligger någon skillnad, med såväl etymologiska som etnologiska argument. 'Älva' i inlägg av 'Ymir' är nog ett lämpligt sökord.

- Ymir, orkar inte mala i gamla spår

Ymir

Liten kantbaron

Ja, alltså, jag använder ju 'älva' som femininum för 'alv' när jag skriver Eonmaterial och spelleder Eon, så en person kan benämnas som 'sanariälva' tex. Det här bruket märks av på Drunoks Drängar och i foruminlägg, men Neogames låter mig inte köra med det i officiellt material, så där får det bli det otympliga 'alvkvinna', tyvärr.

- Ymir, påpekar

Lycan

Hero

Men nu överför ju den svenska benämningen av företeelser på Mundana nödvändigtvis inte sin semantiska och/eller lingvistiska innebörd på sådana företeelser.

Att 'alv' och 'alf' och 'älva' har ett gemensamt etymologiskt ursprung på svenska säger ju ingenting om vad de representerar på Mundana - en värld där man rimligen inte pratar svenska, och där termer på svenska får ses som någon slags... symbolspråk.

Således tycker inte jag det spelar någon roll om vitt skiljda koncept på Mundana har namn som är besläktade med varandra på svenska, eftersom de svenska namnen får ses som klumpiga översättningar snarare än etymologiska övningar.

- L

Regmolar

Swashbuckler

Själv tycker jag att man måste leta för att faktiskt hitta några riktiga konflikter - vore det inte för Rogerran Londstrim och kommentaren i GM om någon slags konspiration i Forium skulle jag hävda att Mundana står inför sitt tråkigaste mörker hittils - Thalamur/Consaber är ju egentligen den enda konflikten värd namnet i sammanhanget, om vi betänker att hela Asharina innehåller typ 2 % eller så av Mundanas mänskliga befolkning... det enda rejäla som skulle kunna hända där är om dvärgar och alver drogs med, och de ena bor i bergen och tycks inte ha något stort intresse av attt lägga sig i, och de andra på fel sida om samma berg med liknande ointresse. Och Consaber/Thalamur-kriget är ju banne mig det sjunde i raden eller så, så särskilt spektakulärt blev det ju enbart med den militära revolution som introducerades i Thalamur.

Helt enkelt, det känns som om det krävs mer kaosskapande material för att få till rejält "världskrig" - säg Ymirs sinnespåverkande aliens, t.ex. Dras inte Västlanden, Ehbron och Menon-Aun med så står ju minst en tredjedel av världens befolkning i stort sett utanför konflikten (men det kanske Västlanden avhjälper?).

Borde kanske börja läsa Mörkerkvadrologin och se det officiella materialet (antar jag det är) "in action".

Gemstone

Swordsman
Jag måste respektfullt säga emot dig :gremsmile: Jag tycker Mundanas mörker är en coolare ide och det enda som behöver göras är att ändra på tidsperioden (varje 10.000 år känns för statiskt). Vi kör med att det beror på hur världen ser ut.

Poseur

Swashbuckler
Huh!?

Jag kan faktiskt inte förstå hur man kan tycka om det rådande mörkret i mundana där bara för att det är coolt slänga in massa demoner var 10 000e år bara för att gudarna och demonerna skall få spela schack om världsherravälde... Jao jovisst så kan väl mörkret se annorlunda ut varje gång det inträffar men...

/poseur vill inte ha onda demonhorder i sitt mundana. Exploderande hypernovor däremot :gremelak:

Ymir

Liten kantbaron
Tja...each to his own. Men mitt Mörker är liksom tiofalt mer intelligent; det har mer känsla (det är synd om urskuggvarelserna), mer djup (bakgrunden till det hela är komplex och vemodig, urskuggorna attackerar via drömmar, olika aktörer har radikalt olika agendor, Skugglandet spelar en särskilt intressant roll), mer awesomeness (vandöda drakar, feta kosmologiska fenomen), mer stil (hoten mot Mundana agerar mer subtilt och är mycket mer mångfacetterade), och är i största allmänhet överlägset.

Men ja, alltså, var och en blir salig på sin medicin. Vissa föredrar uppenbarligen prinsessor som battlar demoner i episka dueller där halva kontinenter sprängs. :gremsmirk:

- Ymir, förlåt för det där sista, I had to

Gemstone

Swordsman
Det mest humoristiska är att inte är alltför mycket för att spela episka kampanjer :gremsmile:

jag tror dock att jag har lite en annan bild av mörkret än vad ni verkar ha, för om det där med synd... demonerna skapades som slavar till gudarna, de försöker rebella varje mörker får jag känslan av.

Men som du sa, each to his own. Det där med en annan sorts drake ska jag dock använda i en uppkommande kampanj, som dock inte är eon eller mundana.