Re: "Mörkret" i Eon? (spoilers)
Jag håller såklart med Ymir till större eller mindre grad, men jag kan ju också ta och svara på dina frågor ifall du nu ändå vill köra den "officiella" versionen.
L&H innehåller ca 90-95 % om själva mörkret; sedan finns mer detaljinfo om inbegripa grupper, individer och deras planer utspritt i de övriga modulerna. Vandöda & Nekromanti innehåller information om Xinus helmgastar och om Thanata och hennes lamior, om jag minns rätt, t.ex.
För att ge mitt svar på dina frågor...
I stort sett tycks det dock gå ut på att en massan demoner uppstår överallt, stora delar av dem ledda av nio stycken ärkedemoner (Thanata, Xinu, Azradeus osv.) och börjar försöka förgöra/ta över allt på Mundana, varpå en massa stora, episka hjältar skapas, gudarna kanske ger någon liten hjälp och det hela får lösa sig genom att den existerande ordningen förintas. Raser försvinner inte särskilt mycket, men decimeras allvarligt och kan tryckas ut i Mundanas periferi (som djurfolken).
Geografin ändras inte så mycket, om inte korkade gudar får för sig att slänga meteorer på planeten.
Raserna kan förändras om de utsätts för helt andra livsvillkor pga. migration eller naturkatastrofer (se på Veddo, som antyds ha drivits norrut av just förra Mörkret), men det tar hundratals eller tusentals år.
EDIT: eventuellt kan ju ett gäng demoner eller en ärkedemon känna för att skapa lite nya monster eller så, och då kan ju vad som helst hända.
Lite tips på vad som händer är väl krig Consaber/Thalamur, damarisk invasion av Västmark, eventuellt cirefaliskt och eller jargiskt stöd (allt pga. Xinu). Monsterinvasion från Helveteshålet, jätteinvasion av Jargien norrifrån (antyds i början av Spelledarens Guide), och allmänt kaos och dödande. Sällskapet försöker ju också återuppliva en mörkerfurste i Gordrion, också.
Eller så kan du läsa Ymirs inlägg ^^ Det tror jag kan bli coolare.