Ang. Neogames bemötande
Tja, för min del så har jag, tyvärr, full förståelse för de som är kritiska mot Eon utan att vara särskilt konstruktiva. Varför? Jo, för att feedbacken och responsen man får från Neogames själva på allehanda konstigheter som finns i Eon och Eonmodulerna är ju knapphändig eller totalt frånvarande. (Eller i värsta fall bemött med direkta drygheter som svar.) Själv börjar jag nå den punkten då jag allvarligt funderar på att inte köpa fler Eonprylar, och definitivt inte från Neogames-shoppen direkt (för att inte stödja Neogames själva för mycket). Varför inte då? Jo, jag är fruktansvärt trött på ett företag som aldrig vågar säga "ooops, nej, det här var ju inte så bra, det fixar vi till" även om det handlar om vanliga mänskliga misstag som alla gör.
Vad du talar om och som det verkar att du saknar är något som är nog så viktigt hos både människor i allmänhet liksom hos företag nämligen
ödmjukhet . Jag tror, utan att vara allt för väl rotad i neogames (jag är ju trots allt bara frilansskribent), att anledningen till att det att du fått det bemötande som du fått beror på ett par saker. Låt mig försöka förklara:
För det första så är vad som är ett "fel" något högst subjektivt (såvidare det inte handlar om exakt definerbara saker såsom exempelvis matematiska uträkningar). Vad en spelare anser är fel kanske en annan anser vara rätt osv. Att få en uppfattning om vad som egentligen är fel eller inte är därför inte helt oproblematiskt, jag menar vi brukar ju som sagt kunna se saker från rätt olika synvinklar här på forumet. Alltså vilket fel som egentligen är ett fel eller inte samt på vilket sätt det ska åtgärdas är alltså inte helt oproblematiskt.
Detta leder mig in på mitt andra resonemang nämligen om den mängd information som produceras här på forumet och därför den tid det tar i anspråk att gå igenom den. Förvisso verkar de 1½ anställda (eller vad de nu är) på neogames dyka upp här lite då och då, men enligt dig så är det inte till tillräcklighet. Problemet är bara att vara aktiv i forumsnacket slår ihjäl en jäfla massa tid (det vet nog alla frekventa användare att det gör), tid som i det här fallet alltså därmed inte skulle gå till arbetandet på kommande moduler. Därmed tycker jag att det val som grabbarna på kontoret har gjort, att inte slacka här så mycket utan istället jobba med det som de ska nämligen spelutveckling, är minst sagt välmotiverad. Men borde de inte kunna göra det på fritiden då kanske man kan hävda. Vilken fritid frågar jag mig då för jag råkar veta att det är vanligt att exempelvis arbetsmyran Nallo (som nu är den som enligt mig starkast agerar som företagets framåtdrivande motor) jobbar till både sex och sjutiden på kvällen och inte sällan även längre. Dessutom så händer det nog mer än en gång att han tar arbetet med sig hem. Så ska vi piska honom ytterligare tycker du?
För det tredje så brukar ju forumet som sådant vara rätt duktiga på att hitta sina egna lösningar på saker o ting (tycker jag iallafall) genom moddade regler osv. När andra fel uppdagas som exempelvis det tokhöga skadevärdet på Halkyonen så åtgärdades ju det snabbt och lätt av såväl forumet som Avatarex (som ju då praktiserade på neogames).
Så min fråga till dig är vad det egentligen är som du saknar? Det låter nämligen som om vad du önskar i princip enbart är ett från företaget officiellt uttalande i form av (för att citera dig från ovan): "ooops, nej, det här var ju inte så bra, det fixar vi till" eller? Frågan är bara om ett sådant uttalande tillför så mycket egentligen då ju boken uppenbart redan är tryckt?
För det fjärde, och nu kanske vi kommer till kärnan av det hela, så tror jag slutligen att det är en fråga om företagsimage. Du efterfrågar en ödmjukare attityd vilket jag gott och väl kan förstå, samtidigt som att jag kan se det nödvändiga i balansgången där emellan och att etablera en proffesionell fasad. Mig veterligen finns det inget företag (eller människa heller för den delen) som verkligen står för alla misstag de gör. Varför? Jo, för att göra så också innebär en föreställning om en degenererad självbild vilket är ett nog så starkt psykologiskt hinder. Problemet är att du inte kan kräva mer av ett företag än de människor som jobbar där varvid de naturligvis i sin männsklighet nog inte gärna springer och basunerar ut minsta lilla fel de gör. Något sådant skulle snarare idiotförklara dem. Det hela är alltså IMHO en balansgång i ett försök att finna den gyllene medelvägen mellan att å ena sidan ha en ödmjuk kundattityd och att å den andra sidan ha en proffesionell fasad i stil med att företaget minsan har en "låg felprocentualitet".
Fast som sagt det är bara som jag ser på det hela och jag är defenitivt ingen företagsexpert, däremot hyser jag ett stort intresse för vad det innebär att vara människa och vad som driver oss.
Vad gäller betydelsen av konstruktiv kritik och dess betydelse i förhållande till dess motsats så hänvisar jag till
detta och
detta inlägg där jag gör uttryck för mina åsikter om saken.
Vad som kanske tillläggas bör är att jag varisig får någon lön från neogames (annat än den ersättning per skrivet tecken som utbetalas för skrivna verk) och inte heller någon royalty på hur många böcker som säljs. Någon profitmässig motivering till ett sådant här inlägg har jag alltså inte.
Ljusetsriddare - som hoppas att han iallafall har visat att han tar folks tankar på allvar.