Re: Beror på
Jag håller med, en del av spelvärlden måste i varje fall beskrivas ordentligt, särskilt en så viktig sak som att det råder konstant solförmörkelse. Poängen med en imaginär värld är att den ska skilja sig från verkligheten men att man ändå ska kunna känna igen sig i den. Om man känner för det kan man givetvis köra i en värld där det regnar muffins var femte minut och vattnet är självlysande grönlila, men jag personligen skulle inte uppskatta det. Om solförmörkelsen är permanent snurrar inte planeten kring sin axel eller kring solen, och det finns sålunda inga årstider. Det skulle innebära att det var vinter hela tiden (anledningen till att det skulle vara just vinter är att värmen från solen skulle ha klara problem med att nå fram). I grundboken nämns det för övrigt att man odlar vin i Bervoche och att det råder evig SKYMMNING, inte mörker. För det första så finns det mig veterligen ganska få vindruvor som tål 20 minusgrader och är kemautotrofa, och för det andra så måste man nog anstränga sig ganska rejält för att lyckas övertyga sig själv om att skymmning betyder kolmörker.
/Odd