Svår fråga, det finns en miljon och en människor i historien som påverkat den på olika sätt. Här kommer ett axplock och jag börjar med de närmaste, min släkt.
Claes Florén, min far för att avsluta alla diskussioner kring historia som jag aldrig hann påbörja. Helvete, jag skulle livligen kunna tänka mig att återuppliva honom för gott om sanningen ska fram. Han skulle älska vad som hänt med världens historia efter det han dog 1991. Snacka om att historia sker i vår livstid...
Lars Magnus Ericsson och hans hustru. Få se hur han från den lilla gården i Karlskoga blev den "stora" affärsmannen som gjorde det stora företaget som han sedan sålde... mycket av släktens historia förknippas med den mannen... och är anledningen till att jag envist håller fast vid 102 Ericssonaktier trots ont om pengar...
Jag lämnar släkten:
Astrid Lindgren, ode till en av världens främsta författare i mitt tycke. Jag skulle vilja ha upplevt henne och arbetat samman med henne under en tid.
Djingis Khan och Kublai Khan. För att ha sett vem av de två som var grymmast!
Tolkien, obvius reasons. Men också för att få reda på om han verkligen var så "framstegsovänlig" som man tillskrivit honom på senare år.
Mary Queen of Scotts... var hon verkligen så förslagen som det beskrivits?
Gustav Vasa. Varför rota utomlands efter skumma härskare. Nå, var han verkligen landsfader och hur var han egentligen?
Birger Jarl och Brosa... kan något vara sant kring dessa?
Sedan finns det som sakt ett otal till som jag antagligen kommer på senare. Då får jag återkomma.
Tidsperioder finns det nog ingen jag hellre vill se än just den lååånga medeltiden. Det finns så mycket praktiska lösningar som jag skulle vilja se hur man gjorde. Hur var förhållandet mellan "adel" och bönder. Hur levde folk. Hur sydde man, hur vävde man... vilka gjorde det. Hur såg det ut i handelshusen... värdshusen... ja, en verklig inblick helt enkelt. Helt olikt museimiljöer och "reenactment"....
Andra nerslag i historien som jag skulle vilja se är en rad olika krig. Hur såg det ut i skyttegravarna, hur såg det ut i templen runt om i världen under tex. maya, egypten (tom under Kleopatra). Hur var samurajerna? Hur tog Japans befälhavare livet av sig och varför? När dog den skandinaviska befolkningen ut i Amerika, de som tog sig dit under vikingatid? Hur såg deras bosättningar ut. De grönländska fyndens folk, hur mycken kontakt hade de med danmark, island och norge? Ja, det finns mycket mer...
Folk som jag vill träffa som fortfarande lever
(jag vet att det inte var frågan)
Sean Connery, för att han har en karisma som räcker för trettio + män. Och för att han hållit sin familj från "the halls of fame". Hur gör han det?
Kungen, drottningen och "barnen". Liknande anledning som ovan. Sedan är jag faktiskt nyfiken på hur dem är. De som levt (undantag drottningen) ett helt liv med press, med ständig bevakning, med lyx och flärd och ett hårt schema. Är de lyckliga? Är det något som saknas... ja, att det är så fick vi ju bekräftat runt Prinsessan iofs.... men varför... typ.
Göran Persson. För att få bekräftat att han är en skitstövel. Förlåt... kunde inte låta bli, då Marx och Lenin nämnts så.... Gräla inte på mig för det, det övriga var faktiskt ärligt...