Nekromanti Möte med historiska personer

Johan K

Gammal & dryg
Om du fick bara fick en channs & resa tillbaka i historen & besöka någon historisk person/personer, vem skulle det vara ? & varför ?

För min del så skulle jag vilja ka tillbaak till tuiden för 2:a världskriget, är ruggit intresserad av den tiden. Så det skulle vara otroligt intressant & spännande att dels möta de allierades ledare & även axemaktens ledare.

/ Johan K, som är sådär lite småslö,.,,,

chrull

Stockholm Kartell
ah. en bra fråga.

i reflex så säger jag ju min egen farfar. Jag fick aldrig chansen att träffa honom och han verkar ha varit en intressant person. Men det svaret kanske är lite tråkigt och alldeles för putti-nuttigt.

Bryn Jones är ett annat svar, men han är inte så väldans historisk och intresserar knappast någon annan här på forumet.

Edgar Allan Poe och HP Lovecraft är ett kanske. Ta en fika med dem vore kanske intressant, men jag tvivlar på om jag skulle bli så värst impad.

Och den känslan har jag väl om ganska många andra också.

Sokrates vore det intressant att ha en diskussion med. Och han är väl inte den enda filosofen.

Fan det här var svårt. Och den enda jag kan komma på som vore VERKLIGT intressant att träffa är nog Jesus.
Har någon annan person påverkat vårt västerländska samhälle mer?

chrull

Ackerfors

Alas, your rapids!
Senast jag fick den frågan blev jag kallad läskig...

När jag funderar på det går det först till mina nära och kära... Eller ja, de som var nära och kära. Det finns så mycket som aldrig sas, fast det är inte riktigt det som är din fråga, så jag funderar vidare... Det visar sig att de namn som poppar upp därefter är de som tyckte, tänkte och skrev speciella saker, inte de man kan tänka sig, fredsbevarare, hjältar, osv. Nej, nej, tvärtom.

[*] Friedrich Nietzsche
En man med många underliga teorier och idéer. Jag vet inte om jag skulle vilja prata med honom särskilt länge, men med vissa garantier skulle det vara lugnt.

[*] Jonathan Swift
Killen som skrev Gullivers resor, men framförallt är det A modest proposal och hans människoförakt som intresserar mig.

[*] Salvador Dali
Målade underbara, men ohyggligt vrickade tavlor.

[*] Douglas Adams
Dog för tidigt, skrev mycket bra.

[*] Gregory Efimovich Rasputin
Snubben som betydde otroligt mycket för ryssarna och som överlevde flertalet mordförsök. Intressant person.

Här nedanför kommer de som kan väcka diskussioner som inte är välkomna på forumet, men jag hoppas att alla läsare tar förnuftet till fånga och håller sina politiska intressen utanför, precis som jag tänker försöka hålla min motivering så neutral en motivering kan bli.

[*] Karl Marx
Innan de kläckte ur sig Det kommunistiska manifestet.

[*] Adolf Hitler
Honom kanske jag inte skulle vilja prata med direkt, eller jo, det skulle jag nog, men hade han bara överlevt kriget hade det varit okej med mig. Jag skulle vilja ha svar på några frågor som kan förklara det han tog sig för.

Ziaxool

Veteran
Miyamoto Musashi. Världens (i alla fall Japans) mest legendariske krigare. Förutom samuraj och bushi var han även en filosof, författar och dojo- grundare.

Krille

Super Moderator
Adam och Eva: Liksom, det var deras fel! Jag skulle vilja ha ett och annat ord med de där två, om inte annat så för att de var först.

Jesus från Nasaret: Det skulle vara ytterst intressant att höra hans lära direkt från honom, och inte bara från hans lärjungars andrahandsredogörelser.

Boadicea: Jag vet inte om hon är så intressant att prata med, men jag skulle vilja se vem som skulle kunna spela henne i lämplig Hollywood-rulle.

Berengaria av Navarre: Framförallt vill jag veta om hennes och kung Rikard Lejonhjärtas barnlöshet berodde på att han flängde iväg på korståg direkt. Dessutom är jag också rätt nyfiken på svärmor Eleanor av Aquitanien, som pusslade ihop dem.

Jeanne d'Arc: Var hon knasig, religiös eller faktiskt välsignad? Det skulle vara kul att genomföra en psykoterapi av den tösen.

Nils Dacke: Terrorist eller frihetskämpe? Förmodligen båda, men jag vill veta!

Kleopatra: Inte så mycket för hennes utseendes skull (hon lär tydligen ha haft den ptolemaiska kranen, och således inte ha varit så bildskön som det sägs), utan för att hon borde ha en klase intima hemligheter om Julius Caesar och Marcus Antonius. Dessutom lyckades hon ju mygla till sig drottningsskapet över Egypten. Det vore intressant att prata med en så förslagen kvinna.

Kheops: Var det han som byggde Sfinxen och den stora pyramiden, och i sådana fall varför? Eller är det något annat på gång?

Organ

Out of time, out of mind
Jag har alltid varit rysligt nyfiken på vem som egentligen var Jack the Ripper. Fast jag vet inte om jag är SÅ nyfiken så jag skulle gå så långt som att åka tillbaka i tiden och faktiskt stå öga mot öga med den hemlighetsfulle knivviftaren :gremgrin:

/Anders

Rising

Vila i frid
Det stora problemet med de flesta historiska personer som jag skulle vilja träffa är att de pratar ett språk som inte jag vill lära mig.

Men okej, vi befinner oss i det magiska landet Hypotesia, jag spelar väl med då...

Fredrika Bremer
Henne blev jag faktiskt förälskad i när jag läste någon bok om henne. Jag skulle gifta mig med henne och sedan skulle vi åka till Paris och sitta och diva oss.

Albert Hoffman
Upptäckaren av LSD. Han är kanske inte så "historisk" (jag tror att han fortfarande lever), men jag tycker att han verkar skitball ändå, efter att ha läst texter av och med honom.

Jesus
Det har redan nämnts i tråden, men jag är också en sådan där som bara måste få se grabben med mina egna ögon. Jag sätter en femma på att han egentligen rökte peyotekaktusar och var en riktig slyngel.

Diogenes
En försokratisk filosof, och en av mina stora idoler. Han var världens svin; han luktade apa och brukade sova i en tunna, och när andra filosofer talade så kunde han gå ut i en rabatt och börja tugga på tulpaner tills alla människor hade gått iväg för att titta på honom istället, och så kunde han reta filosofen som tydligen inte hade något intressantare än så att säga. Han är också (ö)känd för att onanera på öppen gata och för att ha sagt "om det var lika lätt att bli mätt genom att gnugga sig på magen som det är att runka så skulle folk göra det hela tiden!" Extremt ball lirare.

Wittgenstein
En annan filosof. Hade tämligen meningslösa idéer, men levde ett väldigt intressant liv. Hans dödsdrift fick honom att vilja bli sänd till de mest kritiska fronterna under första världskriget, men det resulterade bara i att han fick en hedersmedalj. Till slut menade han dock ändå att det var kriget som räddade livet på honom. Han blev sedan lärling till Bertrand Russel; en av de mest sympatiska filosoferna, och jag skulle gärna ha deltagit vid deras möten.

Tito
En helt okej kommunistledare. Bara en sådan sak.

Ulfgeir

Swashbuckler
Jag skulle vilja möta följande personer:

William Shakespeare definitivt en av de främsta författarna enligt mig. Vissa av hans verk är ju lika giltiga idag som när de skrevs för 400 år sedan. Vore kul att se hur han levde och arbetade. Och han är ju ansvarig för uppkomsten och användandet av över 1500 ord i engelska språket. Ord som "Advertise"...

Leonardo Da Vinci Jag vill kunna studera hans uppfinningar, och förhoppningsvis kunna rädda hans manuskript från kyrkans män som lär ha bränt/avsiktligt slarvat bort stora delar av dem.

Charles Babbage Hade velat vara med när han och [Lady Ada Lovelace[/b] jobbade med differentialmaskinen. Är man datornörd så är man...

Bruce Lee Hade velat få möjlighet att träna för honom för att lära mig mer kampsport.

Sköna Helena (om hon nu verkligen fanns) Hade varit intressant att se hur vacker hon verkligen var.

Sedan finns det diverse religionsskapare och andra suspekta historiska personer som jag hade velat ta ett snack med och övertygat dom om att göra något annat istället... =^_^=

/Ulfgeir

G

Guest

Guest
Först tar jag av andra som har vettiga ideer använd deras omtivationer för dessa om jag inte skriver något annat.

Albert Hoffman
Jack the Ripper
Kheops
Friedrich Nietzsche: dock skulle jag prata länge med honom
Jonathan Swift
Douglas Adams

Tillagt efteråt
Babbage: Glömde honom

I övrigt så finns det ju intressantare folk än så till exempel:
Lenin: nä jag vill inte heller ha ett flamewar eller så, så ni får hålla tankarna inne om detta, men jag skulle vilja veta vad han som första kommunistiska ledare över ett helt land stötte på för problem.
"Järn" Feliks Dzerzinzkij: Grundaren av Chekan som var föregångare till KGB om organisationen, vad den byggde på varför han tyckte den behövdes, och dessutom för att se vad han var för person, då han i de beskrivningar jag läst verkar ha ett inhumant kraftigt psyke etc. nej inget flamewar här heller.
Vilken japansk kejsare som helst men dock tror jag det skulle vara svårt att få en konversation även om jag skulle kunna japanska.
Alla de grekiska filosofer som var emot demokratin om varför och alternativ.
Alla icke fanatiska tänkare i övrigt, icke fanatiska så att de kan säga oj tänkte inte på det eller liknande.
Mary Shelly: om det är så det stavas, iallafall, hon som skrev frankensteins monster.
Någon Gotisk arkitekt: som skulle kunna lära mig både språket och arkitekturen.
Shakespere: För jag vill veta hur hans liv verkligen såg ut. Inte hur böcker och filmer skildrat det. (Nu skrev ju en det före mig, men jag höll på att skriva då)
Johannes Sebastian Bach: Vill verkligen höra hur han dirigerar etc.

Det är allt för tillfället

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Aristoteles är en kille jag skulle vilja träffa, framför allt för att förklara för honom hur illa allt han skrev skulle komma att missförstås under de följande 2000 åren.

/tobias

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Svår fråga, det finns en miljon och en människor i historien som påverkat den på olika sätt. Här kommer ett axplock och jag börjar med de närmaste, min släkt.

Claes Florén, min far för att avsluta alla diskussioner kring historia som jag aldrig hann påbörja. Helvete, jag skulle livligen kunna tänka mig att återuppliva honom för gott om sanningen ska fram. Han skulle älska vad som hänt med världens historia efter det han dog 1991. Snacka om att historia sker i vår livstid... :gremsmile:

Lars Magnus Ericsson och hans hustru. Få se hur han från den lilla gården i Karlskoga blev den "stora" affärsmannen som gjorde det stora företaget som han sedan sålde... mycket av släktens historia förknippas med den mannen... och är anledningen till att jag envist håller fast vid 102 Ericssonaktier trots ont om pengar...

Jag lämnar släkten:

Astrid Lindgren, ode till en av världens främsta författare i mitt tycke. Jag skulle vilja ha upplevt henne och arbetat samman med henne under en tid.

Djingis Khan och Kublai Khan. För att ha sett vem av de två som var grymmast!

Tolkien, obvius reasons. Men också för att få reda på om han verkligen var så "framstegsovänlig" som man tillskrivit honom på senare år.

Mary Queen of Scotts... var hon verkligen så förslagen som det beskrivits?

Gustav Vasa. Varför rota utomlands efter skumma härskare. Nå, var han verkligen landsfader och hur var han egentligen?

Birger Jarl och Brosa... kan något vara sant kring dessa?

Sedan finns det som sakt ett otal till som jag antagligen kommer på senare. Då får jag återkomma.

Tidsperioder finns det nog ingen jag hellre vill se än just den lååånga medeltiden. Det finns så mycket praktiska lösningar som jag skulle vilja se hur man gjorde. Hur var förhållandet mellan "adel" och bönder. Hur levde folk. Hur sydde man, hur vävde man... vilka gjorde det. Hur såg det ut i handelshusen... värdshusen... ja, en verklig inblick helt enkelt. Helt olikt museimiljöer och "reenactment"....

Andra nerslag i historien som jag skulle vilja se är en rad olika krig. Hur såg det ut i skyttegravarna, hur såg det ut i templen runt om i världen under tex. maya, egypten (tom under Kleopatra). Hur var samurajerna? Hur tog Japans befälhavare livet av sig och varför? När dog den skandinaviska befolkningen ut i Amerika, de som tog sig dit under vikingatid? Hur såg deras bosättningar ut. De grönländska fyndens folk, hur mycken kontakt hade de med danmark, island och norge? Ja, det finns mycket mer...

Folk som jag vill träffa som fortfarande lever
(jag vet att det inte var frågan)

Sean Connery, för att han har en karisma som räcker för trettio + män. Och för att han hållit sin familj från "the halls of fame". Hur gör han det?

Kungen, drottningen och "barnen". Liknande anledning som ovan. Sedan är jag faktiskt nyfiken på hur dem är. De som levt (undantag drottningen) ett helt liv med press, med ständig bevakning, med lyx och flärd och ett hårt schema. Är de lyckliga? Är det något som saknas... ja, att det är så fick vi ju bekräftat runt Prinsessan iofs.... men varför... typ.

Göran Persson. För att få bekräftat att han är en skitstövel. Förlåt... kunde inte låta bli, då Marx och Lenin nämnts så.... Gräla inte på mig för det, det övriga var faktiskt ärligt...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Tja, min lista känns rätt konventionell:

Farfar: Min farfar dog många år innan jag föddes, men far har talat en hel del om honom och det verkar ha varit en intressant man med mycket att berätta. Han föddes i en fattig arbetarfamilj på 1870-talet, men lyckades skapa ett gott liv och slutade sin karriär som chefsingenjör på Telverket. Hans torra humor skulle ha fallit mig i smaken.

Jesus frår Nazareth: Världens mest inflytelserika snickare.

John Stuart Mill: Engelsk politisk filosof på 1800-talet som formulerade socialliberalismens idéer.

Josef Stalin: 1900-talets främste massmördare (i hård tävlan med Mao Zedong), paranoid diktator och operaälskare. Sedan skulle jag drömma mardrömmar.

Fire_Flame

Veteran
Finns hur många historiska personer jag skulle vilja träffa.. Här är ett par av dom..

J.R.R Tolkien
Skulle vilja se hur en sån fantasifull person är i privatlivet..

Leonardo Davinci Vet ej om det stavas så..
Enligt mig världens mest framgångsrika person genom tiderna.

Martin Gray Fattar inte hur han lyckades överleva andra världskriget som jude.. Vet ej om han lever idag. Stor människa i mina ögon.

Hitler och Stalin Vill skjuta båda..

Troberg

Sinister eater
Josef Stalin: 1900-talets främste massmördare (i hård tävlan med Mao Zedong), paranoid diktator och operaälskare. Sedan skulle jag drömma mardrömmar.
OK, eftersom alla hoppar på mig när jag drar in politik så är det väl dags att säga från här. Dels är det ren lögn (han var en illbatting, men inte alls på samma skala som tex Hitler eller Pol Pot), dels är det olämpligt att utnyttja forumet för att sprida högerextrema illäror.

G

Guest

Guest
Tråden är låst

Hej!

En jättebra tråd och en mycket intressant fråga. Det tycker jag verkligen men nu finns risken att den spårar ut i en enda stor utläggning om politik till höger och vänster. Därför låser jag tråden.

Egentligen kanske det bara var en tidsfråga innan den skulle spåra ur, jag vet inte, kanske det är jag som är cynisk också... :gremwink:

Sen en liten påpekan eller kanske det är en önskan till folk - man behöver inte kommentera allting. Ibland kanske det är lika bra att vända det döva ögat till (?) ;)) och bara låta det passera.

Men likväl - tråden är låst men som jag skrivit så många gånger förut. Finns viljan att fortsätta diskutera - starta en ny tråd - svårare än så är det inte... :gremsmile: Sen är det bara att hoppas och be att den tråden håller sig inom ramarna... :gremwink: