Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,663
Ni känner till dem. De klassiska mötestabellerna som oftast bara är en ursäkt för att skjuta in vartenda monster i monsterböckerna, där man slår samma jäkla händelse tre gånger på raken, som inte tar någon som helst hänsin till omständigheterna eller vad som passar. Man kan inte låta bli att hata dem.
Trots de så är de lite charmiga. De gör spelet lite oförutsägbart, lite spännande.
Vad kan man göra för att göra dem bättre?
Jag tänkte så här:
1. Bort med tabellformatet. In med kort. Då kan man sortera bort kort man inte vill få med, man kan ta bort kort som är använda. Bara blanda och dra. Dessutom finns det ju inget som hindrar spelledaren från att stacka leken med planerade händelser och spelarna vet inte vad som är slump och vad som är planerat...
2. Ha "kategorimarkeringar" längs sidorna. Ni vet de där svarta kapitelfälten som man ibland har i marginalen på böcker som kryper ner längs sidan för varje kapitel? På samma sätt har man fyra sidor där man då kan klassa in händelsen på fyra olika egenskaper. Man kan då lätt sortera ut kort man inte vill ha på ett kick bara genom att bläddra genom traven, kolla längs sidan och ta bort de som har svart på fel ställe. Lite klurigt att förklara, hoppas ni förstår, det är egentligen väldigt enkelt.
3. Ha intressanta möten. Inga "D4 björnar kommer ur skogen, de är arga". Visst är det mycket mer inspirerande med "Gruppen möter en vandrande försäljare som försöker sälja "Den lilla kökstrollkarlen plus", en värdelös magisk grönsaksskärare, till dem. Han ger inte upp i första taget." eller "En svartnisse sitter vid vägkanten och gråter för att trollen tagit hans fru och tänker äta upp henne."?
4. Göra händelserna systemoberoende. Istället för att skriva "Level 8 Shaman" så kan man skriva "En mäktig shaman". Istället för att skriva "Bugbear" så kan man skriva "Stort vilddjur". Inga specifika stats, bara "Stark krigare", "Feg dvärg" och så vidare. Låt spelledaren välja vad som passar i sammanhanget, stämningen och systemet.
5. För närvarande är ambitionen fantasy, eftersom det är den spelstil där konceptet passar bäst. Försöka hålla händelserna så öppna att de passar i de flesta fantasyvärldar.
De egenskaper jag hade tänkt klassa händelserna på är (räkna med att benämningarna kan ändras):
Farlighet
- Räddare i nöden / mycket hjälpsam
- Hjälpsam
- Neutral
- Viss risk
- Mycket farlig
Typ av händelse
- Möte (tex försäljaren ovan)
- Strid
- Sidoquest (tex svartnissen ovan)
- Händelse (svårdefinierad, något som bara händer helt enkelt, tex åskoväder)
- Problem (något som går snett eller på annat sätt kräver lösning)
Miljö
- Bebyggelse / stad / brukad mark
- Hav
- Skog
- Berg
- Slätt / stäpp / öken
- Dungeon
Speltid
- 1 minut
- 10 minuter
- 30 minuter
- 1 timme
- 3 timmar
- Ett eller flera spelmöten
OK, om det bara var jag som hittade på så skulle det bli en ganska tunn kortlek, så jag tänkte att jag skulle göra det till ett forumsprojekt. Alla som har lust kan försöka överträffa de andra i intressanta slumphändelser (eller tråkiga, det finns stor potential i skadade hästar och sånt också). Hur mycket kan ni komma på?
Jag tänkte så här:
Jag är borta tre dagar nu (Om ni har tur kan ni kanske råka träffa på en autentisk Troberg på SF-bokhandlen i morgon kväll eller övermorgon kväll!). Om folk postar sina kommentarer och framför allt sina slumphändelser i den här tråden så sammanställer jag dem efter hand när jag kommer tillbaka och gör ett utskrivbart dokument med utklippsbara kort av det hela. Vi kan väl sikta på att göra en julklapp från oss alla till oss alla av det, åtminstone drar vi en versionsgräns där, det finns ju inget som hindrar att vi fortsätter klämma in massor av kort. Klippa kort är väl en lagom julpysselsyssla?
Hur ska då korten se ut? Jag har ingen exakt utformning just nu, men ni kan nog räkna med att de är ungefär lika stora som ett vanligt spelkort, och av uppenbara skäl enkelsidiga. Med marginaler och klassificeringsmarkeringar så blir det lite mindre, så fatta er relativt kort. Vad jag vill ha är:
- Rubrik. En kort text som får vara max en rad och ska ge någon inblick i vad det handlar om, tex "Den ledsna svartnissen".
- Beskrivning av händelsen. Kortfattad text som beskriver vad som händer. Tänk på att det ska funka i de flesta fantasyspel, så bli inte för specifik.
- Författare (frivillig). Varje kort kommer att vara märkt med författare. Även om det inte är en tävling så finns ju alltid äran (och framför allt skammen) med i bilden. Ange det namn ni vill ska stå på kortet, om ni inte uttryckligen anger något så antar jag att ni vill vara anonyma, jag tar inte namn baserat på vem som postat inlägget.
Om ni vill så kan ni föreslå klassificering, men det är kanske enklast om jag gör det när jag lägger in allt för att få det enhetligare.
Jag kan komma att göra mindre editeringar av texten av platsskäl, för att korrigera skrivfel eller för att formulera lite mer generellt. Litar ni inte på mig i det avseendet och hellre ser att kortet inte är med än att jag ändrar så säg till. Beroende på hur mycket fart det blir på det hela så innebär det antingen att ni får en kommentar från mig och får fixa det eller att jag dumpar kortet utan kommentar (om det blir jättemånga).
Naturligtvis kommer resultatet att postas på rollspel.nu och vara fritt tillgängligt för alla.
Här är chansen att visa vad ni går för. Plocka fram alla små ströideer ni har, skryt med era spännande NPCs, tänk annorlunda, visa hur mycket kreativare ni är än alla andra och hur mycket mer nytänkande ert spelledande är, visa hur bra ni kan simulera en sjöresas problem, vad ni vet om riddjursproblem eller satsa helt enkelt på en mängd! Hur tjock kan rollspel.nu-slumphändelsekortleken bli?
(Jag kanske får möjlighet att titta in kvickt på forumet de närmaste dagarna, men räkna med att ni kan låta er fantasi löpa amok, ofjättrad av mig ändå. Jag litar på att ni kan lösa eventuella frågor med sunt förnuft. Är det någon som känner att de kan bidra på något annat sätt, tex designa en snyggare kortmall (i Word) än vad jag kan, så kör hårt.)
Trots de så är de lite charmiga. De gör spelet lite oförutsägbart, lite spännande.
Vad kan man göra för att göra dem bättre?
Jag tänkte så här:
1. Bort med tabellformatet. In med kort. Då kan man sortera bort kort man inte vill få med, man kan ta bort kort som är använda. Bara blanda och dra. Dessutom finns det ju inget som hindrar spelledaren från att stacka leken med planerade händelser och spelarna vet inte vad som är slump och vad som är planerat...
2. Ha "kategorimarkeringar" längs sidorna. Ni vet de där svarta kapitelfälten som man ibland har i marginalen på böcker som kryper ner längs sidan för varje kapitel? På samma sätt har man fyra sidor där man då kan klassa in händelsen på fyra olika egenskaper. Man kan då lätt sortera ut kort man inte vill ha på ett kick bara genom att bläddra genom traven, kolla längs sidan och ta bort de som har svart på fel ställe. Lite klurigt att förklara, hoppas ni förstår, det är egentligen väldigt enkelt.
3. Ha intressanta möten. Inga "D4 björnar kommer ur skogen, de är arga". Visst är det mycket mer inspirerande med "Gruppen möter en vandrande försäljare som försöker sälja "Den lilla kökstrollkarlen plus", en värdelös magisk grönsaksskärare, till dem. Han ger inte upp i första taget." eller "En svartnisse sitter vid vägkanten och gråter för att trollen tagit hans fru och tänker äta upp henne."?
4. Göra händelserna systemoberoende. Istället för att skriva "Level 8 Shaman" så kan man skriva "En mäktig shaman". Istället för att skriva "Bugbear" så kan man skriva "Stort vilddjur". Inga specifika stats, bara "Stark krigare", "Feg dvärg" och så vidare. Låt spelledaren välja vad som passar i sammanhanget, stämningen och systemet.
5. För närvarande är ambitionen fantasy, eftersom det är den spelstil där konceptet passar bäst. Försöka hålla händelserna så öppna att de passar i de flesta fantasyvärldar.
De egenskaper jag hade tänkt klassa händelserna på är (räkna med att benämningarna kan ändras):
Farlighet
- Räddare i nöden / mycket hjälpsam
- Hjälpsam
- Neutral
- Viss risk
- Mycket farlig
Typ av händelse
- Möte (tex försäljaren ovan)
- Strid
- Sidoquest (tex svartnissen ovan)
- Händelse (svårdefinierad, något som bara händer helt enkelt, tex åskoväder)
- Problem (något som går snett eller på annat sätt kräver lösning)
Miljö
- Bebyggelse / stad / brukad mark
- Hav
- Skog
- Berg
- Slätt / stäpp / öken
- Dungeon
Speltid
- 1 minut
- 10 minuter
- 30 minuter
- 1 timme
- 3 timmar
- Ett eller flera spelmöten
OK, om det bara var jag som hittade på så skulle det bli en ganska tunn kortlek, så jag tänkte att jag skulle göra det till ett forumsprojekt. Alla som har lust kan försöka överträffa de andra i intressanta slumphändelser (eller tråkiga, det finns stor potential i skadade hästar och sånt också). Hur mycket kan ni komma på?
Jag tänkte så här:
Jag är borta tre dagar nu (Om ni har tur kan ni kanske råka träffa på en autentisk Troberg på SF-bokhandlen i morgon kväll eller övermorgon kväll!). Om folk postar sina kommentarer och framför allt sina slumphändelser i den här tråden så sammanställer jag dem efter hand när jag kommer tillbaka och gör ett utskrivbart dokument med utklippsbara kort av det hela. Vi kan väl sikta på att göra en julklapp från oss alla till oss alla av det, åtminstone drar vi en versionsgräns där, det finns ju inget som hindrar att vi fortsätter klämma in massor av kort. Klippa kort är väl en lagom julpysselsyssla?
Hur ska då korten se ut? Jag har ingen exakt utformning just nu, men ni kan nog räkna med att de är ungefär lika stora som ett vanligt spelkort, och av uppenbara skäl enkelsidiga. Med marginaler och klassificeringsmarkeringar så blir det lite mindre, så fatta er relativt kort. Vad jag vill ha är:
- Rubrik. En kort text som får vara max en rad och ska ge någon inblick i vad det handlar om, tex "Den ledsna svartnissen".
- Beskrivning av händelsen. Kortfattad text som beskriver vad som händer. Tänk på att det ska funka i de flesta fantasyspel, så bli inte för specifik.
- Författare (frivillig). Varje kort kommer att vara märkt med författare. Även om det inte är en tävling så finns ju alltid äran (och framför allt skammen) med i bilden. Ange det namn ni vill ska stå på kortet, om ni inte uttryckligen anger något så antar jag att ni vill vara anonyma, jag tar inte namn baserat på vem som postat inlägget.
Om ni vill så kan ni föreslå klassificering, men det är kanske enklast om jag gör det när jag lägger in allt för att få det enhetligare.
Jag kan komma att göra mindre editeringar av texten av platsskäl, för att korrigera skrivfel eller för att formulera lite mer generellt. Litar ni inte på mig i det avseendet och hellre ser att kortet inte är med än att jag ändrar så säg till. Beroende på hur mycket fart det blir på det hela så innebär det antingen att ni får en kommentar från mig och får fixa det eller att jag dumpar kortet utan kommentar (om det blir jättemånga).
Naturligtvis kommer resultatet att postas på rollspel.nu och vara fritt tillgängligt för alla.
Här är chansen att visa vad ni går för. Plocka fram alla små ströideer ni har, skryt med era spännande NPCs, tänk annorlunda, visa hur mycket kreativare ni är än alla andra och hur mycket mer nytänkande ert spelledande är, visa hur bra ni kan simulera en sjöresas problem, vad ni vet om riddjursproblem eller satsa helt enkelt på en mängd! Hur tjock kan rollspel.nu-slumphändelsekortleken bli?
(Jag kanske får möjlighet att titta in kvickt på forumet de närmaste dagarna, men räkna med att ni kan låta er fantasi löpa amok, ofjättrad av mig ändå. Jag litar på att ni kan lösa eventuella frågor med sunt förnuft. Är det någon som känner att de kan bidra på något annat sätt, tex designa en snyggare kortmall (i Word) än vad jag kan, så kör hårt.)