Okej. Idag ska jag diskutera följande:
a) Hur jag tänker och varför vi egentligen bara behöver titta på fem spelare i R2.
b) Hur röstningen gick till förra rundan och vilka argument folk hade för att rösta på olika alternativ
c) Huruvida vi har tre eller fyra olika ulvar
och
d) Hur en ev äkta siare/väktare borde bete sig infor måndagen.
---
Hur jag tänker och varför vi egentligen bara behöver titta på fem (okejrå, kanske sex) spelare i R2.
Mina underliggande premisser (som förstås kan vara felaktiga och jag välkomnar kritik av dessa) är som följer:
1. Vi har ett ulvteam där Mäster ulv har rekryterat de “bästa varulvsspelarna” till sitt lag. Sodivra har rätt i att jag skrev slarvigt förut, det är förstås bara Mäster ulv som får värva och tänka kring värvningarna. Men ändå. På sätt och vis är det ballsy att värva tex KK, Sodivra, Emiricus och LJS – de kommer ju med rätta få ögonen på sig. Å andra sidan är de duktiga på att skaka av sig kritik och de är framförallt erfarna. Nu agerar ulvarna som lag – vi får utgå från att de kommunicerar och slår sina kloka huvuden ihop allteftersom spelet flyter på. Ulvarna hjälper varandra. Att KK och mukwa inte varit här tror jag kan vara slug ulvtaktik. De vet att de måste härda ut i tre rundor ungefär. Varför inte ligga riktigt lågt?
2. Vi hade inget nattmord. Varför vet vi inte och kan bara spekulera, men vi hade inget nattmord. EN av tolkningarna är att Mäster ulv resonerar som så att fyra duktiga ulvspelare har lättare att vinna på fem rundor tack vare att de kan manipulera röstningen (och förstås sprida kaos i byn). Tänk då också på att de får lättare att manipulera röstningen för varje runda.
Det är en dyster tolkning måhända, men jag är hellre FÖR paranoid än FÖR LITE paranoid, Jag vill hellre att vi utgår från det värsta scenariot och blir glatt överraskade än att vi är ouppmärksamma.
3. Okej, om jag ska lista spelare utifrån vem som har mest erfarenhet/status/skicklighet så ser listan ut så här ungefär (hög status högst upp):
KK
Sodivra
LJS
Mukwa
Empiricus
Xyas
.113
Jocke
Vicotnik
RasmusL
Basenanji/Lukas
Halo 77 (för att du är nybörjare och för att vi inte känner dig)
Det där är min lista, du kanske inte håller med. Gör en egen vetja! Men så här ser min lista ut i alla fall.
Det är alltså, givet det rationella logiska steget ovan stor chans att fånga ulvar genom att titta på de kandidaterna som står högst upp på min lista. Dessutom – och det här är en viktig poäng – är det alltså givet att vi i det här spelet INTE ska spela som om vi spelade i ett traditionellt varulvsspel med slumpade roller. Att leta efter scummigt spel är inte lika relevant helt enkelt, eftersom det är bättre att följa andra mönster. Jag återkommer till det längre ned, men en bärande frågeställning är:
Hur spelar ett ulvlag ihop om de består av de främsta ulvspelarna och dessutom chansar på att vinna genom att vara fyra ulvar?
4. För att ytterligare stärka min tes om att vi borde syna de fem spelarna överst så vill jag bifoga en snabb (och ärligt talat inte helt genomarbetad) analys av spelet i R1. Tillsvidare får det duga, tiden är knapp och jag tycker faktiskt att en snabbanalys kan duga för ändamålet.
– Halo77 frågar yrvaket om Vigilanteförmågan. Läs post #6 och #7. Min bedömning är att han är grön.
– Lukas är grön. Han är starkt emot att vi ska lita på powerrollerna och brakar rtt in i RasmusL:s honungsfälla. Trots allt: att han blev Mäster ulv är 1/12 och att någon värvade honom betraktar jag som osannolikt.
– Basenanji. Jag är rågrön. Dels för att jag vet det dels för att jag hade den galna idén att “värva” funkade som i LJS Dr Whowolf-spelet (minns ni?)
– RasmusL. Bekräftat grön.
– Vicotnik. Grönas av sin miss om slumpade ulvroller.
– Jocke. Gul-grön. Höll på att bli utröstad, vilket ulvlaget aldrig hade riskerat i R1 med så många alternativ till att rädda honom att välja mellan. Note to self: Jag måste kolla upp turerna kring honom bättre.
– .113 är gul-grön. Jag tycker dock fortfarande att de snabba posterna i R1 när jag fumlar med värvningssnacket osar nervighet. Men mycket av bybo-113 syns också i detta spel.
– Xyas är grön. Har alldeles för dramatiska idéer för att vara en ulv-Xyas. Visar också det temperament jag associerar till en bybo-Xyas. Xyas är också alltid i skottlinjen, vilket motiverar till att en Mäster ulv väljer bort honom. (Eller så trollar KK stenhårt med sin “when in doubt, rösta Xyas”-grej)
– Empiricus tycker jag känns röd. Han räddar LJS. Men mest av allt skriver han lite, kondenserat och försiktigt.
– Mukwa är grön-gul. Det gula för att han väntar så länge med att spela. Men annars gröna, korta kommentarer. Bra poäng med att väktaren är betydelselös om vi har fyra ulvar.
– LJS är röd. Han spelar snyggt, kontrollerat och tar rygg på spelare som har hög status (Sodivra). Han går i RasmusL:s fälla.
– Sodivra är röd-gul. En del poster på senare får mig att tycka att Sodivra ändå visar upp lite byboparanoia. Men räddningen av LJS överväger. Han är heller inte riktigt lika skarp som han har varit tidigare som bybo.
– KK. Är också röd. Att vänta så där länge med att spela är grymt rödande. Nu postar han bra saker, men efter Dr Whowolf vet jag att ulv-KK har levlat. KK kan simulera sin bybopersona mycket bättre än förr.
5. Sammanfattning
Om min premiss är riktig – den kan fortfarande vara felaktig – så är det alltså dessa fem vi borde grllla i första hand:
LJS
Sodivra
Empiricus
KK
(Jocke)
(.113)
Jag tror att – om min teori stämmer – så kommer de där ulvarna i första hand ligga lågt, försöka försvara sig med enkel rationell logik och dessutom föreslå andra tänkbara ulvar i liten grad. En sak jag är uppmärksam på är tex hur KK först skriver en analys, för att i slutet av posten ändå retrera från den. Våra ulvar känns igen på att de inte vill synas i första hand och aktar sig noga för att sticka ut. Det är tex därför Sodivra har fått ett litet mer gult skimmer över sig.
Kritik mot min idé:
Min premiss är lite stel. Hallå, visst kan väl en Mäster ulv valt lågprofilspelare?
Just nu vill jag titta extra mycket på hur röstningen föll ut i R1. Försökte Xyas rädda Jocke genom att rösta ut RasmusL?
Jag tittar för enögt på at vi har fyra ulvar, det kan finna fler olika skäl till att inget nattmord skedde.
Premissen röknar inte in röstningsförfarandet tillräckligt väl.
mm.