Nekromanti Mäster Ulv - Runda 4

Basenanji

Postd20modernist
.113!

Kolla, jag tror att du tycker att det är misstänkt att jag helt plötsligt blir så glad, peppig och ger beröm? Det var för att du skrev så här:

Med tanke på hur byn ser ut just nu, alltså hyfsat osäkra och oeniga, är jag inte lika pepp som du ;)
Jag har inte kunnat spela så mycket som jag borde tyvärr, men jag hoppas vi tar hem det här. Det är dock svårt veta just nu för I grova drag är alla på olika sida känns det som

Basenanji

Postd20modernist
Däremot tycker jag basse spelat bra och även om hans case mot Sodivras inte är så bra som han själv tycker ;) så betyder det ju inte att det Han kommit fram till om tex Larson och Vicotnik inte stämmer.
Okej. Vad är det som inte stämmer? Vad i mina resonemang är dåligtt?

Jag tror att ni blir bländade av Sodivra. Hans analyser ÄR snygga, men egentligen mest copy-paste som KK sa. Egentligen är det inga analyser alls, mer en sorts snygga sammanställningar.

Och vet ni, de flesta av Sodivras analyser leder till att LJS är grön. Märkligt va?

Men okej, jag ska ta upp alla Sodivras anklagelser mot mig och replikera ordentligt.

För ni måste rösta ut antingen Sodivra, LJS eller Vicotnik.

Är det inte märkligt hur dem stannar kvar på mig en efter en? Deras ulvhopp står till att anklagelserna mot mig räcker – röstar ni på mig förlorar byn! Röstar ni inte på en av dem förlorar byn också!

Basenanji

Postd20modernist
Kolla här!

Sodivra startar den här rundan med att gå på mig i post #19. Han går noga genom röstningen förra omgången och får det till att några räddade Basenanji:

Jocke och Lukas, och i mindre utsträckning .113 och LJSLarsson räddade Basse. Det är rött.

Jocke och Lukas skriver dessutom inte ett knyst om spelpartiets största och blaffigaste anklagelse ev0r, den jag skriver mot Basse. Jocke skriver ingenting om Basse, bara att han har en vag misstanke mot Mukwa-Lukas. Lukas motiverar inte sin röst alls och lägger den en minut innan stängningsdags.
Basse, Lukas och Jocke är också de enda som inte röstat i skrivandes stund - För de har inga case.

Ulvar: Basse, Lukas och Jocke.

Nu gör jag en profetia: I skrivandes stund har Basse fyra röster på sig. Vico, Halo, Larsson och jag. Vico är också den äldsta rösten.

Om vi inte håller Vico + två till röster på Basse så kommer Basse, Lukas och Jocke att rusa till att rösta ut någon annan innan midnatt.

Röst: Basenanji
Ser ni hur han utelämnar LJS? Dessutom har Jocke visst skrivit om mig.

Plus att Sodivra älskar sin egen anklagelse mot mig lite väl mycket. Stör det inte er? Nåja, jag får väl ta och desarmera den en gång för alla.

Basenanji

Postd20modernist
En till ulvig grej på Sodivra är att han verkar veta att det är tre ulvar.

Han har inte en enda gång under R4 på något sätt kommenterat detta. Han VET att det är jag, Lukas och Jocke. Tre ulvar.

---

Shit vad konstigt, för även om jag tror att det mest troliga är att det rör sig om tre ulvar så kan jag inte säkert säga att det är så. Se efter i mitt inlägg #47 så ser ni hur jag garderar mig.

Sodivras eventuella byboparanoia är som helt bortblåst!

----

För att han är ulv såklart.

Halo77

Veteran
Basenanji;n250310 said:
Sodivra och LJS är ulvar. Jag vet inte säkert, men någon av Vicotnik och .113 är den sista ulven. Jag gissar i nuläget på att det är Vicotnik som är den tredje ulven, eftersom .113 inte vet säkert vad ulvarnas vinstvillkor är. Det är lite väl byboigt i mina ögon.
Menar du att du tror VM kvalade 113 inte skulle ha koll på hur ulvar vinner ett parti varulv?

Basenanji

Postd20modernist
Menar du att du tror VM kvalade 113 inte skulle ha koll på hur ulvar vinner ett parti varulv?
Jaha. Grejen är att .113 frågar om ulvarna vinner vid en lika-ställning i röstningen. Vimes svarar. Jag har väldigt svårt att tro att en ulv-.113 skulle säga så.

Tänk dig att .113 är ulv. Han om någon borde inse att när det står 3-3 så vinner ulvarna. Och OM han är osäker så lär han fråga sina ulvpolare eller Vimes.

Men att fråga det så där öppet i tråden så att alla kan läsa?

Tja, antingen är han en superulv som inte är ett dugg rädd eller så är han bara en flummig bybo. Även VM-spelare kan behöva kola spelupplägget.

Tror jag.

Halo77

Veteran
Basenanji;n250576 said:
Jaha. Grejen är att .113 frågar om ulvarna vinner vid en lika-ställning i röstningen. Vimes svarar. Jag har väldigt svårt att tro att en ulv-.113 skulle säga så.

Tänk dig att .113 är ulv. Han om någon borde inse att när det står 3-3 så vinner ulvarna. Och OM han är osäker så lär han fråga sina ulvpolare eller Vimes.

Men att fråga det så där öppet i tråden så att alla kan läsa?

Tja, antingen är han en superulv som inte är ett dugg rädd eller så är han bara en flummig bybo. Även VM-spelare kan behöva kola spelupplägget.

Tror jag.
Tja han är ju kvalad till VM så om nån är superulv så är det .113

.113

Swashbuckler
Halo77;n250579 said:
Varför frågade du om ulvarnas vinstkriterium?
För att jag minns inte om vi hade Samma regler här som på Andra ställen, ville vara säker ;)

Har för mig att det inte alls varit autovinst vid lika här förut. Kanske minns fel

Vimes

Sillkung
MEDDELANDE/ÖNSKEMÅL FRÅN SL:

Jag är i Danmark (och kommer vara så en vecka framöver); det är trevligt men min internetåtkomst är aningen begränsad.

Därför ber jag er, om möjligt, att ni, mot rundans slut, upprepar era röster. Då slipper jag mobilscrolla tillbaka i tråden.

Med tanke på omröstningarnas tiebreaker-regel finns det kanske skäl till att inte rösta igen. I så fall ber jag er citera det inlägg där ni la er senaste röst.

Mange tak!

Basenanji

Postd20modernist
Jag gillar din skepsis och misstänksamhet Halo 77! Det ger mig känslan av en engagerad bybo!

Men det verkar helt knäppt att som ulv inte vara säker på det när det (förmodligen) står 3-5. Faktiskt. Och vinstreglerna har ändrats genom åren här på rollspel.nu. När jag SL:ade nåt spel så hade jag andra regler, med fatala konsekvenser.

Men det är rätt intressant att fördjupa sig i det här.

Låt oss säga att ulv-.113 faktiskt, helt uppriktigt inte har förstått vinstkriterierna. Då har han och hans ulvpolare heller ingen riktig plan för den här rundan. De tänker köra på nattmord och att undvika att bli hängda. "Går det så går det!" blir deras motto.

Jämför det med att ulvarna redan i R3 ser hur de skulle kunna utnyttja en situation där jag och Mukwa ställs mot varandra! Om de är tre stycken och nån av Mukwa och Basse röstas ut, tja då kan de ta hem hela partiet i R4! "Fantastiskt ju! Vänta nu, vilken kandidat ska vi rösta på egentligen? Hm...."

Så jag tror ju att det här drevet mot mig i R4 är en del av ulvplanen. De VET med all säkerhet att de vinner om jag röstas ut. Nu ska de bara få alla andra att rösta på mig.

Och vem drar in första rösten stenhårt på mig? Vicotnik.

Min första reaktion när jag läste Vicotniks post var att "Men vänta nu, om du är så bekymrad över att byn ligger brunt till, och du är bybo, hur kan du vara så säker på att du ska rösta ut mig?"

Sammanfattning
.113:s fråga är faktiskt ett bra exempel på hur ulvarna förmodligen har planerat att rösta ut Mukwa, sedan se till att hyperröda Basenanji röstas ut av byn.

Basenanji

Postd20modernist
"Men tänk om det kanske är .113 och LJS och nån mer som är ulvtrion?"

Ja, fast då är det mysko hur

– Sodivra far ut i euforisk triumf!
– Vicotnik lägger första rösten på mig utan att blinka
– LJS låter sin röst ligga kvar på mig samtidigt som han skriver en tröstpost till mig.

Det där är ingen slump. Precis lika lite som att det är en slump att Sodivra och Vicotnik upprepade gånger kommer till LJS försvar och pressar Halo 77.

Basenanji

Postd20modernist
Basenanji vs Sodivra
PART III:1
“Försvaret”

Okej, nu kommer jag bemöta kritiken från Sodivra. Eftersom det är en lång post bryter jag upp den i mindre delar.

Min största kritik mot Sodivras analyser är att de egentligen bara kommer fram till att LJS är bra och att mina misstankar är dåliga. Så: Sodivra analyserar inte speciellt mycket, snarare FÖRSVARAR han de jag jagar. Ulvigt och dåligt.
1) Basse pushar redan från början för att högprofilspelarna Mukwa, LJSLarsson, Sodivra, KK och Empiricus är hotet, för de är vargarnas top picks. Fast inte högprofilspelaren Vicotnik.
Tja, i mina ögon är Vicotnik bra, men inte en toppkandidat. Jag tycker (enligt min varulvsspelssmak) att han är för lättläst och för ensidig. Han skulle aldrig improvisera tex. Däremot säger det rätt mycket om dig och LJS att du tycker det. Vicotnik var med i många varulvsspel (enligt egen utsago) till 2014. Det har spelats en del spel sedan dess. Vi som har varit med då kan nog se andra alternativ. Men du och LJS har väl inte varit med så mycket här på slutet, så ni tror fortfarande att det är "allmänt känt" att Vicotnik är en högoddsare, medan tex .113 inte är det. Så här: jag tror att det är LJS som är Mäster ulv och att han, utifrån sin syn på våra erfarenheter väljer dig och Vicotnik som sina samarbetspartners (vilket inte är så långt ifrån vad han själv har sagt i frågan).

Då kan man bara dreva på där spelarna i inlägg efter inlägg efter inlägg, utan att någonsin ha något av substans. [R1, #64, #93, #121] [R2, #13, #51, #58 #110, #186] För man hittar dem inte på tells, man måste rösta ut dem trots att de inte visar tells. [R1 #100,]
Inte substans? Det är massa substans i de där posterna. Vad du kanske menar är att jag gissar, är misstänksam och vag. Såklart – jag är ju BYBO! Jag VET inte att det är på det ena eller det andra sättet, men jag TROR att det är på ett visst sätt. Det är ulvigt att angripa andra spelare för att de är misstänksamma. Men vi tittar väl lite på mina inlägg och kollar på vad jag har skrivit.

I inlägg #64 drevar jag inte överhuvudtaget. Snurrigt Sovidra.
I inlägg #93 är grunden för mina misstankar att ulven väljer sitt lag. I inlägget redogör jag för att det är en tell att Sodivra förslår att det finns ett vinstvillkor för ulvarna som Vimes inte har redogjort för. I inlägg #121 så redogör jag för att Sodivras miss är annorlunda än min miss:

Det är skillnad på miss och miss. Min miss har åtminstone beröring med Vimes spel, medan Sodivras förslag är helt uppåt väggarna. Jag tolkar det som att ulv-Sodivra försöker verka kreativ och föreslår ett knäppt upplägg för att distrahera byn.
Det är alltså en tell att Sodivra föreslår ett helt galet vinstvillkor.

För att skona era läströtta ögon skriver jag fortsättningen i en separat post nedan.

Basenanji

Postd20modernist
Basenanji vs Sodivra
PART III:2
“Försvaret”

Jag fortsätter med att gå genom de inlägg jag skrivit som Sodivra menar saknar substans. Det blir lite tradigt, men jag vill göra det här noggrant bara för att visa byn att jag faktiskt kan svara på Sodivras kritik och att hans referenser till mina inlägg är felaktiga.

I R2 inlägg #13 är mina tells att Empiricus och Sodivra räddade LJS undan utröstning. Substans. Och i mina senare analyser nu i R4 visar det sig att Empiricus olyckligtvis hjälpte er ulvar, så det är inte så konstigt. Mitt misstag var att inte se Vicotniks del i det hela.
I #51 bygger resonemanget på att det är troligast att ulvgänget består av rutinerade och duktiga spelare eftersom Mäster Ulv har fått välja ulvar till sitt lag. Okej, det är ingen tell, men substansen är teorin bakom: att Mäster Ulv väljer de bästa till sitt lag.

JAG FATTAR INTE HUR NÅGON KAN TYCKA ATT ETT SÅDANT RESONEMANG ÄR ULVIGT?!

Det är ju tvärtom grymt byboigt att frukta de bästa? Att du menar att min post är någon sorts drevande utan substans tyder snarare på att du vill att jag och andra ska låta bli att leta bland toppkandidaterna! Att föreslå något sådant är ruskigt ulvigt: Hörni, den där teorin om att man ska leta ulvar, den är bara bogus, lägg ner den!".

I inlägg #58 resonerar jag kring varför vi ska hitta ulvar bland vissa spelare. Det är inte scummigt att göra så – vafan, man måste ju ändå försöka fånga ulvar efter nån sorts teori. Men det är konstigt att du refererar till den posten för den innehåller en hel lista på tells! Mina tells på dig är tex att du räddade LJS och att du inte är lika skarp som du var tex under “Varulvsdiscot”. Däremot är jag slarvig. Jag påstår att LJS går i Rasmus honungsfälla. Det gjorde aldrig LJS. Däremot kritiserade LJS Rasmus för att använda sig av en fälla. DET är en tell.

Kommer mer i nästa post!

Basenanji

Postd20modernist
.113. Jo, det finns en grej kvar att göra. Men då vetefan om jag inte rör mig nära regelverket. Vimes skriver aldrig att vi inte får citera våra PM och så, men jag utgår från att det är ett regelbrott att tex börja fråga hur våra PM är utformade, eller att ge andra bybor vinkar om hur mitt ser ut.

Och jag vill helst inte knipa ulvarna på det sättet, hellre genom att analysera spelet. Känns också taskigt mot Vimes som har konstruerat ett mästerligt (ha!) varulvsspel.

Men i mörka stunder så skulle jag vilja dra till med den där smällkaramellen.

Basenanji

Postd20modernist
Lite mellanspel.

Just nu anser många (om jag förstår rätt) att Sodivra är en trovärdig bybo eftersom han har skrivit så många bra analyser. Han hävdar det själv och menar att han inte behöver vara speciellt aktiv: i stället får byn göra jobbet. Men han menar att vi kan gå tillbaka tuill hans analys av mig och se själva.

Så jag har gjort det. Jag har kollat upp inläggen Sodivra refererar till. och hittar väldiugt lite fog för den kritik jag får: att jag skulle dreva mot LJS, Sodivra m fl utan substans eller tells.

Men jag hittar annat också. Favoriter i repris! Minns ni att:

– Sodivra har alltså föreslagit att det ska finnas vinstvillkor i spelet som Vimes inte har redogjort för

– Sodivra startade inte förrän efter ett tag. Han hade rätt liten närvaro i början av R1, men hade ändå full koll på rösträkningen.

Basenanji

Postd20modernist
Basenanji vs Sodivra
PART III:4
“Försvaret”

Okej, vi fortsätter. En grej jag lägger märke till är att Sodivra kör med en rätt rajant ton mot mig. Han ställer retoriska frågor som egentligen är förminskande och nedlåtande:

Och egentligen är nog inte KK heller en riktigt misstänkt högprofilspelare, för han börjar Basse verkligen gilla någon gång i runda 2. [R2, #77] Konstigt nog alldeles innan KK blir nattmördad och officiellt grön. Märkligt det där. Mukwa faller också liksom bort efter ett tag. [R2 #186] Så egentligen bara LJSLarsson och Sodivra, då. De är hotet. Klart som korvspad.
Det där är väl, enligt Sodivras psykologi-skillz, ett typiskt exempel på en ulv som reagerar i försvar? Själva sakinnehållet stämmer inte riktigt. SÅ mycket gillade jag tydligen inte Mukwa, för jag röstade ju ändå ut honom!

Vad Sodivra gör här är att bli arg för att jag pressar honom och LJS:

Så egentligen bara LJSLarsson och Sodivra, då. De är hotet. Klart som korvspad.
Ja, Sodivra, jag tycker alltså att ni är mest misstänkta. Varför är det så jobbigt? För att ni är ulvar kanske?! Ser ni hur Sodivras analys egentligen bara är ett försvarstal för Sodivra och LJS? Andemeningen är att jag är dum som misstänker dem. Analysen handlar liksom inte om hur jag är ulvig eller vilka tells det finns som pekar på att jag är ulv.

Ja, jag gillar KK och Mukwa. Det har jag redogjort för. Jag är transparent och försöker visa mig och mina tankar om spelet och spelarna. Men jag är också skraj för en ulv-KK som kan vara livsfarlig (Dr Whowolf!). Jag röstar vid ett tillfälle på KK just för att pressa honom. Men KK spelar i mina ögon byboigt och jag blir efterhand mer och mer övertygad om att han ör bybo. Mukwa spelar mer oberäkneligt och jag röstar ju också (tyvärr) ut honom i R3.

Halo77

Veteran
Basenanji;n250588 said:
.113. Jo, det finns en grej kvar att göra. Men då vetefan om jag inte rör mig nära regelverket. Vimes skriver aldrig att vi inte får citera våra PM och så, men jag utgår från att det är ett regelbrott att tex börja fråga hur våra PM är utformade, eller att ge andra bybor vinkar om hur mitt ser ut.

Och jag vill helst inte knipa ulvarna på det sättet, hellre genom att analysera spelet. Känns också taskigt mot Vimes som har konstruerat ett mästerligt (ha!) varulvsspel.

Men i mörka stunder så skulle jag vilja dra till med den där smällkaramellen.
Ja det måste vara mot reglerna.