Nekromanti Mörkret...

Azdeus

Veteran
Re: Mörkret the "Sagan om Drakens återkomst" way

Jag tror att du har gjort något hemskt. Jag tror jag skall ta ett snack med en kompis angående L&H. Jag älskar Jordans böcker och spelar dessutom Wheel of Time Rollspelet.
Jag har, i min oändliga idioti, aldrig tänkt på Mörkret som den sista striden. Nu blev bokhelvetet inte slösade pengar längre och nu kanske jag tom kan få spela något som jag velat spela till Eon, väldigt, väldigt länge!

Phelan

Hero
Respons på kritik

Detta har vi redan dryftat om innan och då precis som nu anser jag att kritik OM den är konstruktiv fyller en mycket värdefull funktion (kan det vara 4:e gången jag nämner det för dig nu?).
Tja, för min del så har jag, tyvärr, full förståelse för de som är kritiska mot Eon utan att vara särskilt konstruktiva. Varför? Jo, för att feedbacken och responsen man får från Neogames själva på allehanda konstigheter som finns i Eon och Eonmodulerna är ju knapphändig eller totalt frånvarande. (Eller i värsta fall bemött med direkta drygheter som svar.) Själv börjar jag nå den punkten då jag allvarligt funderar på att inte köpa fler Eonprylar, och definitivt inte från Neogames-shoppen direkt (för att inte stödja Neogames själva för mycket). Varför inte då? Jo, jag är fruktansvärt trött på ett företag som aldrig vågar säga "ooops, nej, det här var ju inte så bra, det fixar vi till" även om det handlar om vanliga mänskliga misstag som alla gör. Senaste exemplet på detta gällde de fyrsidiga rollformulären, där frågan var om vad cirkel-rutan vid Chockvärdet betydde. Förutom att hävda att den inte såg ut EXAKT som en erfarenhetskryssruta som vid färdigheter (även om likheterna var slående), så gavs inget svar på vad för funktion den egentligen fyllde, trots upprepade förfrågningar från olika forumiter.

Summa summarum så tycker jag nog att Neogames konsumenter har väldigt mycket plus på kontot för konstruktiv kritik medans Neogames har minus på sitt konto för respons och lyhördhet, och bollen ligger hos Neogames att prestera bättre innan de kan kräva något från sina konsumenter.

Mvh / Phelan

GrottrolletNaug

Swashbuckler
What's all this please?

"Tja, jag skulle väl snarare säga att chansen att du tar honom på större allvar ökar. Frågan är bara om det är ett mål som han eller någon annan för den delen prioriterar särskilt högt..."

Med hänvisning till Ymirs klistrade inlägg så anser jag att du lika gärna kunde ha undvikit att posta det här inlägget. Det bidrar varken till trådens ämne, forumets goda diskussionsklimat eller forumets syn på dig som användare (nu kanske du inte är så mån om den sista och det är förvissa din rättighet men trots allt inte att rekommendera).

Försök undvika liknande inlägg i framtiden.

/Naug

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Skippa OT:andet

Ni har hamnat fruktansvärt OT och i dålig ton. Åtgärda båda eller ännu bättre (som ni redan föreslagit) kapa diskussionen.

/Naug, håller ena ögat öppet

ripperdoc

Myrmidon
Angående "officiellt"

Så vitt jag vet är Neogames policy att inget är officiellt förrän det är tryckt och finns att köpa av Neogames, i praktiken... halv-officiellt material skulle då vara sådant som Neogames erbjuder på sin hemsida som previews eller utdrag från kommande eller uteblivna produkter.

Material som författare håller på att skriva till Neogames är inte officiellt på en tum förrän det tryckts, även om det är mycket sannolikt att den trycka produkten lär vara ungefär detsamma som frilansarens texter innan tryck (d.v.s., det finns sällan anledning att redigera det till oigenkännlighet).

Så för att svara på själva frågan: Ymirs material är inte det minsta officiellt ur Neogames synpunkt :)

/RipperDoc

Ang. Neogames bemötande

Tja, för min del så har jag, tyvärr, full förståelse för de som är kritiska mot Eon utan att vara särskilt konstruktiva. Varför? Jo, för att feedbacken och responsen man får från Neogames själva på allehanda konstigheter som finns i Eon och Eonmodulerna är ju knapphändig eller totalt frånvarande. (Eller i värsta fall bemött med direkta drygheter som svar.) Själv börjar jag nå den punkten då jag allvarligt funderar på att inte köpa fler Eonprylar, och definitivt inte från Neogames-shoppen direkt (för att inte stödja Neogames själva för mycket). Varför inte då? Jo, jag är fruktansvärt trött på ett företag som aldrig vågar säga "ooops, nej, det här var ju inte så bra, det fixar vi till" även om det handlar om vanliga mänskliga misstag som alla gör.
Vad du talar om och som det verkar att du saknar är något som är nog så viktigt hos både människor i allmänhet liksom hos företag nämligen ödmjukhet . Jag tror, utan att vara allt för väl rotad i neogames (jag är ju trots allt bara frilansskribent), att anledningen till att det att du fått det bemötande som du fått beror på ett par saker. Låt mig försöka förklara:

För det första så är vad som är ett "fel" något högst subjektivt (såvidare det inte handlar om exakt definerbara saker såsom exempelvis matematiska uträkningar). Vad en spelare anser är fel kanske en annan anser vara rätt osv. Att få en uppfattning om vad som egentligen är fel eller inte är därför inte helt oproblematiskt, jag menar vi brukar ju som sagt kunna se saker från rätt olika synvinklar här på forumet. Alltså vilket fel som egentligen är ett fel eller inte samt på vilket sätt det ska åtgärdas är alltså inte helt oproblematiskt.

Detta leder mig in på mitt andra resonemang nämligen om den mängd information som produceras här på forumet och därför den tid det tar i anspråk att gå igenom den. Förvisso verkar de 1½ anställda (eller vad de nu är) på neogames dyka upp här lite då och då, men enligt dig så är det inte till tillräcklighet. Problemet är bara att vara aktiv i forumsnacket slår ihjäl en jäfla massa tid (det vet nog alla frekventa användare att det gör), tid som i det här fallet alltså därmed inte skulle gå till arbetandet på kommande moduler. Därmed tycker jag att det val som grabbarna på kontoret har gjort, att inte slacka här så mycket utan istället jobba med det som de ska nämligen spelutveckling, är minst sagt välmotiverad. Men borde de inte kunna göra det på fritiden då kanske man kan hävda. Vilken fritid frågar jag mig då för jag råkar veta att det är vanligt att exempelvis arbetsmyran Nallo (som nu är den som enligt mig starkast agerar som företagets framåtdrivande motor) jobbar till både sex och sjutiden på kvällen och inte sällan även längre. Dessutom så händer det nog mer än en gång att han tar arbetet med sig hem. Så ska vi piska honom ytterligare tycker du?

För det tredje så brukar ju forumet som sådant vara rätt duktiga på att hitta sina egna lösningar på saker o ting (tycker jag iallafall) genom moddade regler osv. När andra fel uppdagas som exempelvis det tokhöga skadevärdet på Halkyonen så åtgärdades ju det snabbt och lätt av såväl forumet som Avatarex (som ju då praktiserade på neogames).
Så min fråga till dig är vad det egentligen är som du saknar? Det låter nämligen som om vad du önskar i princip enbart är ett från företaget officiellt uttalande i form av (för att citera dig från ovan): "ooops, nej, det här var ju inte så bra, det fixar vi till" eller? Frågan är bara om ett sådant uttalande tillför så mycket egentligen då ju boken uppenbart redan är tryckt?

För det fjärde, och nu kanske vi kommer till kärnan av det hela, så tror jag slutligen att det är en fråga om företagsimage. Du efterfrågar en ödmjukare attityd vilket jag gott och väl kan förstå, samtidigt som att jag kan se det nödvändiga i balansgången där emellan och att etablera en proffesionell fasad. Mig veterligen finns det inget företag (eller människa heller för den delen) som verkligen står för alla misstag de gör. Varför? Jo, för att göra så också innebär en föreställning om en degenererad självbild vilket är ett nog så starkt psykologiskt hinder. Problemet är att du inte kan kräva mer av ett företag än de människor som jobbar där varvid de naturligvis i sin männsklighet nog inte gärna springer och basunerar ut minsta lilla fel de gör. Något sådant skulle snarare idiotförklara dem. Det hela är alltså IMHO en balansgång i ett försök att finna den gyllene medelvägen mellan att å ena sidan ha en ödmjuk kundattityd och att å den andra sidan ha en proffesionell fasad i stil med att företaget minsan har en "låg felprocentualitet".
Fast som sagt det är bara som jag ser på det hela och jag är defenitivt ingen företagsexpert, däremot hyser jag ett stort intresse för vad det innebär att vara människa och vad som driver oss.

Vad gäller betydelsen av konstruktiv kritik och dess betydelse i förhållande till dess motsats så hänvisar jag till detta och detta inlägg där jag gör uttryck för mina åsikter om saken.

Vad som kanske tillläggas bör är att jag varisig får någon lön från neogames (annat än den ersättning per skrivet tecken som utbetalas för skrivna verk) och inte heller någon royalty på hur många böcker som säljs. Någon profitmässig motivering till ett sådant här inlägg har jag alltså inte.

Ljusetsriddare - som hoppas att han iallafall har visat att han tar folks tankar på allvar.

Phelan

Hero
Re: Ang. Neogames bemötande

Hmmm... jag har faktiskt skrivit rätt mycket på ett svar till dig men... det känns bara så meningslöst. Du är helt uppenbarligen en jätteschysst kille som gör ditt allra bästa. Däremot är du, tyvärr, inte ansvarig för Neogames och det är därifrån som det måste ske någon förändring, i ord eller handling, för att jag ska gå från en desillusionerad (snart kanske f d) kund till att känna att jag fått valuta för de 3500+ kr jag lagt på Eon, och framförallt att jag kommer få ut något om jag lägger mer pengar på kommande produkter.

Mvh / Phelan

Hmmm... jag har faktiskt skrivit rätt mycket på ett svar till dig men... det känns bara så meningslöst. Du är helt uppenbarligen en jätteschysst kille som gör ditt allra bästa.
En får lov att tacka för de vänliga orden! *bugar sig djupt och ridderligt*

Däremot är du, tyvärr, inte ansvarig för Neogames och det är därifrån som det måste ske någon förändring, i ord eller handling, för att jag ska gå från en desillusionerad (snart kanske f d) kund till att känna att jag fått valuta för de 3500+ kr jag lagt på Eon, och framförallt att jag kommer få ut något om jag lägger mer pengar på kommande produkter.
Nåväl, men OM du skulle få för dig att köpa Drakarboken så lovar iallafall Jag att stå för alla eventuella konstigheter däri samt svara på frågor om det är något som är oklart. Det har du mitt ridderliga ord på!

lijat

Swordsman

Så min fråga till dig är vad det egentligen är som du saknar? Det låter nämligen som om vad du önskar i princip enbart är ett från företaget officiellt uttalande i form av (för att citera dig från ovan): "ooops, nej, det här var ju inte så bra, det fixar vi till" eller? Frågan är bara om ett sådant uttalande tillför så mycket egentligen då ju boken uppenbart redan är tryckt?
jag tycker att det skulle kunna tillföra mycket mest då tex en notis i erratan skulle göra det oficielt. anledningen till att jag började med eon var att jag var less på att modifiera regler och värd då dom inte passade. (jag spelade wheel of time och ville att världen skulle likna den robertjordan beskriver i sina böcker och inte den standard fantasy med spells per dag etc)

"Nåväl, men OM du skulle få för dig att köpa Drakarboken så lovar iallafall Jag att stå för alla eventuella konstigheter däri samt svara på frågor om det är något som är oklart. Det har du mitt ridderliga ord på!"

Bättre garanti kan man inte få, jag köper boken. :gremsmile:

Mvh Victor Palm