Nekromanti [M0] Skrofmålets död?

Mogger

Hipsteranka
Etepete said:
postkatastrofalt 00-taligt, tycker jag nog snarare. Har svårt att tänka på nittitalet utan att tänka på WoD, och då ligger ju Skrofmålet långt borta. Nä, det är den nygemytliga trenden = 00tal
Men dra på mig skal och kalla mig loboboster. Pyriskt 90-tal! :gremsmile:

Etepete said:
Nixom förresten? Gatupälsingsjidder - burgsna finskrofare säger natursamt "Näggerlunda".
Tackar som frågar. En kan ta knegarn ur kåkstan, men nixom kåkstan ur knegarn.

Mogger

Hipsteranka
Rymdhamster said:
Förstår ni varandra när ni kör så här?
Det händer då och då att vi tappar tråden, men det sker ju typ in-game, så det är ju inte konstigare än den förvirring som kan uppstå när du träffar, säg, en full skåning. :gremsmile:

Leon

Leo carcion
Måns said:
Etepete said:
postkatastrofalt 00-taligt, tycker jag nog snarare. Har svårt att tänka på nittitalet utan att tänka på WoD, och då ligger ju Skrofmålet långt borta. Nä, det är den nygemytliga trenden = 00tal
Men dra på mig skal och kalla mig loboboster. Pyriskt 90-tal! :gremsmile:
Åh, förblommat - jag ber övligen om exkusering.

Sapient

Swashbuckler
krank said:
Åh, dansk er ikke svært. Det er en dum besættelse, svensker har. Faktisk er det de samme sprog. Jeg lyttede til en dansk flye-værtinde, der trak den sædvanlige "hvordan at styrte"-information. Det var et eneste ord, der ikke var helt den samme som svensk, og også det bør være muligt at genkenne. (At "omgjorde" sig med sikkerhedssele.)

Krille

Super Moderator
För att vara tråkig och återgå till någon slags allvar: handlar den här diskussionen om skillnaden mellan dem som anser att Mutant inte är Mutant utan studentikos humor, och dem som aldrig kom in i Mutant för att det hade studentikos humor?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag trodde den handlade om att flera av oss helst ser att Friga Ligan inte har med något skrofmålsmässigt i År 0

Leon

Leo carcion
Krille said:
För att vara tråkig och återgå till någon slags allvar: handlar den här diskussionen om skillnaden mellan dem som anser att Mutant inte är Mutant utan studentikos humor, och dem som aldrig kom in i Mutant för att det hade studentikos humor?
Bara för att förtydliga så tycker jag ingetdera, även om jag gillar skrofmål.

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Etepete said:
Jag tror att ni gör det för lätt för er - Skrofmålet kan inte bara avskaffas, det måste ersättas. Skrofmålet var svaret på den ganska svåra frågan "hur låter saker och vad heter saker efter katastrofen". Ett enhetligt och stämningsfullt namn- ord- och språkbruk kräver aktivt arbete och tankemöda.

M0 har ju att förhålla sig till postapokalyptisk svenska, så snarare än att ersätta skrofmålet kanske man tonar ned det. Eller åtminstone har en mutantjargong med lätt skroffärg. Skrofmål var för mig att sno knutar på sig i att leka med svenska språket. Och jag tror att en ny mutantjargong måste vara fortsatt lekfull för att undvika träsmak och ge en känsla av en levande kultur .
Jag håller med om att frågan om hur postapokatyptisk svenska låter är något som kan ha stor betydelse för känslan i spelvärlden. Namn på förapokalyptiska företeelser som skiljer sig från de förapokalyptiska borde vara självklart i många fall. Namnet Johammed låter som ett försök att skapa ett namn på "gammelsvenska" men där ursprungen har gått förlorade.

Varför postapokalyptisk svenska måste låta som kalle anka möter flottans flinka filurer är helt obegripligt för mig. Bra att det rensas ut.

Någon som har mer information (rykten) om de specialtermer som finns på arbetsbordet?

Mogger

Hipsteranka
Krille said:
Det tror jag inte. För mig är studentikost synonymt med billig, gärna sexistisk, humor utan finess som varken vill eller försöker ta sig själv på allvar.

Mutants humor är enligt mig mörk, mustig och makaber. Den problematiserar ämnen som kannibalism, epidemier och massmord. Den provocerar, snarare än trivialiserar.

Tycker jag :gremsmile:

Och Fria Ligan ska givetvis inte göra om samma sak!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Måns said:
Mutants humor är enligt mig mörk, mustig och makaber. Den problematiserar ämnen som kannibalism, epidemier och massmord.
Och kaffe, och arga skåningar.

Mogger

Hipsteranka
krank said:
Och kaffe
När Al-Ralph Cappuccino sitter där, mitt emot dig, med en blodig rubbitbiff på tallriken framför sig, och förklarar att han vill ha krediterna innan lördag, annars...så är det inte kaffe spelarna tänker på. Inte när vi spelade scenen ovan åtminstone.

krank said:
och arga skåningar.
Ja, den var bara dum.

Krille

Super Moderator
Måns said:
Krille said:
Det tror jag inte. För mig är studentikost synonymt med billig, gärna sexistisk, humor utan finess som varken vill eller försöker ta sig själv på allvar.

Mutants humor är enligt mig mörk, mustig och makaber. Den problematiserar ämnen som kannibalism, epidemier och massmord. Den provocerar, snarare än trivialiserar.
Det är just det. Mutants humor har enligt mig aldrig tagit sig på allvar, varit mustig, mörk eller makaber, och har alltid trivialiserat snarare än provocerat.

Och för mig är det mycket det som gör Mutant. Det provocerande överlåter jag med varm hand till Vincent Baker och Apocalypse World. Fria Ligan kan säkert göra ett bra svenskt efterkatastrofen-spel, men för mig känns det inte Mutant.

Dimfrost

Special Circumstances
Måns said:
. För mig är studentikost synonymt med billig, gärna sexistisk, humor utan finess som varken vill eller försöker ta sig själv på allvar.

Å andra sidan, för mig ger blotta namnet "skrofmål" enorma studentspexvibbar, och det är inte något jag tänder på. Jag applåderar verkligen vad som verkar vara Ligans nya inriktning, språkligt.

Mogger

Hipsteranka
Ja, humor, som mycket annat är ju subjektivt och kontextuellt. Jag spelade Mutant första gången på BorCon när spelet lanserades med Andreas Marklund som SL. Han spelledde som han skriver (tänker främst på Zonernas Zoologi) och vi var hooked. Efter det har jag i princip bara spelat Mutant med mitt spelgäng (och med Järnringen på konvent). Det studentikosa, som för mig mest handlar om flamsiga chalmerister, har med all önskvärd tydlighet lyst med sin frånvaro.

Kommer man från ett annat håll kan spelet säkert te sig annorlunda. Krank brukade (och gör kanske fortfarande) likna det vid Stefan & Krister. Jag kunde, och kan inte, se en enda gemensam nämnare mellan Mutant, Chalmerskortegen och Stefan och Krister.

Jag tycker att Stefan och Krister är ett monumentalt lågvattenmärke och roas inte det minsta av chalmeristernas "lustigheter", så för mig uppstår en märklig krock när sånt nämns i samma mening som Mutant.

Som sagt förstår jag att det är kontextuellt och subjektivt, men för mig blir det obegripligt.

Mogger

Hipsteranka
Fast när jag tänker efter är det nog MUA:s förmåga att blanda western, postapokalyps, buskis, sci-fi, svart komedi, skräckfilm, drama, etc, etc, som gör det. Jag har nog bara haft svårt att peka på en liten enskild del och säga "Den! Den gillar jag inte" eftersom det för mig är helheten, och inte delarna, som är det viktiga. Jag har nog itne ens sett buskisdelen.

Sedan är det klart att vissa delar blir mer tydliga ibland. Nåväl, med Zonen får jag helt enkelt visa hur jag vill ha det. :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Måns said:
Av någon anledning känner jag mig nödgad att påpeka att vissa studentspex, till exempel det undertecknad är förman för, aktivt arbetar för att ha en jämn könsfördelning, passera Bechdeltestet och primärt aktivera studenter med icke-svensk bakgrund. Studentikost kommer i flera former och skapnader.

Sedan är humorn så klart pajig, men fanimig inte exkluderande.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tycker inte att Mutantvärlden är studentikos, oavsett dess anakronistiska genreblandning. Det är just Skrofmålet som är det, och särskilt (vilket var min poäng) själva beteckningen "skrofmål".