Re: Magi - Behövs mekaniker?
"Hin Håle"-biten tolkade jag som resultatet av ett misslyckat magislag och isf en konsekvens som inte bör vara möjlig att välja bort vid ett dåligt slag.
Ja, så skrev jag exemplet, så du har förstått rätt. Det är mest hur vi väljer att se på konflikterna som skiljer. Med ditt system kommer spelarna försöka välja bort konsekvenser genom mer rationella beslut i regelsystemet, medan de i mitt system kommer behöva lära sig att konsekvenser är något kul som kommer när man har misslyckats. Allting bygger egentligen här på hur väl spelledaren lyckas med sin uppgift om att aldrig spela mot utan med spelarna (men det kan vi åtminstone låta vara en annan tråd
).
1. Finns det då något i systemet som bestämmer att en viss karaktär kan trolla och en annan inte (säger itne att det är nödvändigt, bara nyfiken)?
2. Hur blir det om det redan finns en krigare, en diplomat, en tjuv och en läkekunnig i spelgruppen, vilka färdigheter får magikern fokusera på då?
3. Jag förstår det som att systemet gör att magin blir väldigt specifik och att varje magiker har ett smalt område där hen kan använda sina besvärjelser?
4. Magikern är då med andra ord precis lika bra på att lösa konflikter med magi som utan magi?
1. Ja, det gör det. Det är bestämt i konventionerna om hur ni ser på världen ni spelar. Om en skomakare ska kunna trolla så är det ok. Om ni vill begränsa det till magiker i lustiga hattar som bor i avlägsna torn så kommer inte skomakaren kunna trolla.
2. Krigare = Strid, Diplomat = Övertala, Tjuv = Lönndom, Läkekunnig = Läkekonst, då har jag 8 färdigheter till (Akrobatik, Anseende, Bildning, Dramatik, Hantverk*, Iakttagelse*, Sjövana och Vildmarkslära). Nån av dem?
3. Det beror på hur du ser på konflikter. En magiker med färdigheten Anseende skulle kunna frambesvärja eldklot och kasta iväg dem, men bara om magikern samtidigt förklarar det utifrån färdigheten Anseende, t ex att det är för att skrämma sina undersåtar så att den elaka Grevinnan får större respekt för magikern. Men i 9 fall av 10 kommer ingen göra så här, utan istället beskriva den magiska effekten som snärjande, förförisk och whatnot för att magikern ska verka mer inflytelserik i Grevinnans sällskap.
4. Nej. Det här styrs av konventionerna om att du alltid ska beskriva utifrån din karaktär, därför blir inte magikern lika bra på att lösa konflikter utan magi som med, men det är också någonting som definieras i konventionerna. Hur ofta och till vad brukar/kan magiker använda sin magi? I färdighetsmekanismen är det dock ingen skillnad, men det är för att mekanismerna bara avhandlar vad du kan uppnå, inte hur.
Kort och gott kommer Mystik vara det spel som spelgruppen vill att det ska vara (och det må låta klyschigt, men det är icke desto mindre sant).
*Dessa färdigheter funderar jag på att ta bort, men än så länge finns de kvar