Re: Magi - Behövs mekaniker?
Är det önskvärt att magikern inte ska inkräkra på någon annans område? Finns det områden som är ämnade för magiker på samma sätt som det finns områden för tjyvar (jag tycker att det ska stavas så ja) och krigare?
Jag ser inte någon arena där magin har ensamrätt att glänsa och ser det som ett verktyg för att lösa problem utan att besitta den kunskap/verktyg/fysiska förutsättningar som behövs för att klara sig med mundana medel.
Nej, magin har ingen ensamrätt att glänsa när det kommer till vilken
typ av konflikter som kan lösas, däremot får magikern glänsa i sina beskrivningar om
hur konflikterna löses. Det här gäller egentligen alla. Det finns en typisk tjuvfärdighet (Lönndom) och en typisk krigarfärdighet (Strid), och en typisk healer-färdighet (Läkekonst), men dessa färdigheter kan vem som helst ha och är inte låsta till ett specifikt yrke (däremot ska färdighetsvalen spegla rollpersonen).
Däremot, och det här är viktigt, så har jag en regel om att det inte får finnas två rollpersoner i gruppen med samma huvudfärdighet. Att de inkräktar på varandras subfärdigheter är mer ok, men varje rollperson ska kunna bidra till gruppen på olika sätt. Det hjälper spelarna att veta när det är deras tur att glänsa och det finns en naturlig ingång till att involvera alla (det här löser fortfarande inte att vissa spelare kommer lösa fler konflikter, men det hjälper SL att skapa konflikter och hinder som involverar olika personer).
Kan det då till och med vara så att en magiker har lägre värden utspridda på fler färdigheter för att illustrera just magins flexibilitet?
Om du vill att din magiker ska kunna lösa alla konflikter hursomhelst så kommer du ha lägre färdighetsvärden i fler färdigheter ja, men det gäller för alla och inte bara för magiker (sen är rollskapandet för närvarande att du får FV 6 i en färdighet och FV 4 i två andra, men rent teoretiskt kan du ju ta de 14 poängen och sprida ut om du vill). Vill du exempelvis ha mindfuck-spells (Övertala mostly) och helande förmågor (Läkekonst mostly) samtidigt som du vill ha fireball-spells (Strid mostly) så kommer du ha tre olika färdigheter att förhålla dig till. Vill du bara vara en stridsmagiker så räcker det med en färdighet (Strid).
Inför en begränsning i färdighetsvärde för magiker som ligger lägre än övriga klassers, möjligen kombinerat med ett lägre antal poäng att fördela
Låt färdigheten anta ett högre värde (fördubblas?) när den används för magi men fördubbla också insatsen om man misslyckas (dubbelt så mycket skada från strid, dubbelt så katastrofal social fadäs, dubbelt så många vakter upptäcker dig)
Tja, om du vill underlätta för magikern att beskriva magiskt så tror jag snarare att du behöver uppmuntra spelaren. Med ditt system skulle magiker ha lättare att lösa konflikter än andra, och det är ju lite orättvist
. Vill du försvåra för en spelare att använda magi så kan ni bestämma innan ni spelar att magi inte används särskilt ofta/är inte särskilt episkt. Med mitt system får de som spelar spelet bestämma hur världen ska se ut och sedan fyller alla världen med sånt som håller sig till det vi bestämt och sånt som vi tycker är kul!