Nekromanti Magi eller bara dumheter

Rosen

Myrmidon
Re: Snälla ni!

<I>För om man direkt tolkar det som står i Eons magiregler så tycks magi utgör ett substitut för vår världs fysik, eller snarare; Eons magi är detsamma som vår världs fysik!,</I>

Precis, fast det gäller väl för i princip <I>alla</I> fantasyvärldar - i Ereb Altor är allting uppbyggt av de åtta elementen, i Gondica av jord- och eldatomer etc.

--
Åke

Targon

Hero
Drakvrede, du är mitt (el-)ljus!!

Eons magi är detsamma som vår världs fysik!

Jag förstår. Alltså är min PC eller en vanlig brödrost i vår egen värld att betrakta som magiska artefakter, eftersom det är föremål som tämjer elektricitetens magiska krafter på sätt som gör våra ömkliga liv något lättare att leva. Ok, simsalabim på er.

- Targon, skrivare<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Targon on 2001-07-04 18:14.</EM></FONT></P>

Orchson

Veteran
Sällsynthet...

Jag instämmer, men jag tycker redan att det är så i mundana. Huruvida det finns många magiker eller inte är inte så viktigt, huruvida många av de äventyrar är en annan.

Alla magiker är, när jag spelleder, väldigt restriktiva till att använda magi. Och använder de magi så skall det göras i vissa syften. Det är ok att elda upp trollet som kommer rusande mot en, FÖRUTSATT att det inte finns någon annan möjlighet. Är man tio pers med tvåhandssvärd så ställer sig antagligen magikern med armarna i kors och kanske, med betoning på kanske, helar de sårade efteråt, om de behövs. Annars läker de ju av sig själva.

Jag har alltså inget emot "mycket" magiker, däremot har jag något emot blixtsprutande pyromaniska toktomtar i höga hattar med stjärnor på och en hel armé med kongelat som ammunition.

Då jag spelar och inte spelleder så spelar jag i regel magiker eftersom jag tycker om den försvinnande lilla slakta-allt-som-finns-mentalitet som magiker har. I eon satsar jag i regel på annan, och i mina ögon bättre, magi. Ok, jag skall erkänna att jag ofta har en effekt i rent självförsvar om det skulle komma någon svärds-snurrande stropp för att hacka mig i bitar.. För detta ändamål är psykotropi absolut bäst. Mosa på tre, fyra magnituder smärta på en riddare, så är han inte så svärdsfäktande längre och går att spöa upp med samma sked som nämns i en annan tråd... OM man nu ens skulle hamna i strid, för det går ju att ge personen i fråga en direkt order att stanna och lägga ned sina vapen, om det nu skall vara så. Köp högt i ledarskap, och lite heliotropi... Då har du plötsligt någon som har samma förmåga att influera människor som magiker ofta har i böcker.

Men de flesta effekter jag brukar använda mig av är nog pneumotropi för att lyfta saker som jag kanske vill ha men inte kommer åt. För att städa där jag skall sitta, eller för att blåsa lite effektfullt när jag skall stajla inför till exempel ett tal. Andra liknande effekter, som underlättar det vardagliga livet men som kanske inte är så användbart när det väl blir lite äventyrande är också populära.

Saken är den, att de spelare som spelar magiker ofta är av bränna-allt-jag-kan-mentalitet. Och det är lite synd, för om man är lite innovativ så går alla besvärjelser att använda till allt möjligt. Och jag vägrar tro på att magiker skulle satsa på destruktiva besvärjelser. Om de nu hamnar i strid går de flesta besvärjelser att använda till försvar.
Lyft till exempel kan användas i direkt strid om det skall vara så, och dessutom hämta vinflaskan. Eller ta förstena-svärd-provisorisk och skratta gott när riddaren faller till backen med ett stenharnesk. Eller kanske låsa svärdet i hans skida. Lek lite med rörelse på hans ansikts-skydd, det ger en garanterat komisk effekt i strid.

Ok, exemplen kanske inte är så bra. Men som sagt, jag tvivlar på att magiker aktivt lär sig magi som är till för att göra illa andra.

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"

Devram

Veteran
Re: Nej Krille, vill man spela magiker, så....

Jag är frestad att hålla med i ditt uttalande :)

"En kung är människans bästa skydd mot dess värsta av tyrann, dem själva"

Drakvrede

Swordsman
Re: Drakvrede, du är mitt (el-)ljus!!

Hörrudu, skulle vi inte sluta prata om Mage - The Ascension? Nu var det ju inte jag som började prata technomagic här! ;-)

Nej, men javisst, man skulle i ärlighetens namn kunna se det så! Eons magiteori är vår världs motsvarighet till naturvetenskapen. Enda skillnaden är att i Eon kallas det för magi och man kan påverka det med sin blotta vilja, på ett sätt som inte går med vår naturvetenskap. Så sett ur detta perspektiv är alltså den Mac jag använder, Internetuppkopplingen och tangentbordet jag skriver på magiska artefakter, d.v.s. sett ur Eons syn på vetenskap. Speciellt Mac:en vill jag dock påstå är magisk, även i vår värld! :)

Drakvrede

"Mother nature is a bitch!" - Murphys lagar

Vindhand

Myrmidon

Om man accepterar denna separering så kan man acceptera att Eons värld har samma fysik som vår värld, men också en magi, som vår värld saknar.

Varför skulle man acceptera den separeringen? Modern vetenskap skulle om den utvecklades i Eon säkerligen innehålla utrymme för magin... Vår fysik tar ju upp saker som för länge sedan skylldes på magi eller gudar; norrsken, åska, jords bördighet, stjärnfall o.s.v...

Tänk på detta: de "naturlagar" som finns i vår värld är enbart ett försök att beskriva hur saker vanligtvis funkar. Släpper man ett äpple så faller det vanligtvis på ett visst vis mot jorden; alltså hittar man på en "naturlag" för att beskriva detta. Naturen bryr sig inte om detta (vad jag vet) och det visar sig rätt ofta att vi har fel.
T.ex: Med magnetfält kan man få saker (inte äpplen kanske) att sväva, trots att detta "bryter" mot den tidigare uppställda naturlagen. Alltså får vi omkonstruera vårt system av lagar tills det även tar hänsyn till magnetfällt m.m.
Så här fortsätter det, med större eller mindre steg, för att försöka få naturlagarna till en bättre och bättre beskrivning av verkligheten... för det är vad det är: en beskrivning, inte ett styrande regelsystem.

Det är vad som gör vetenskapen till magins dör... om det skulle dyka upp en person i europa som kunde få saker att sväva med tankekraft eller teleportera sig godtyckliga sträckor skulle det bara innebära att vår nuvvarande beskrivning av världen är felaktig. Om det sedan skulle visa sig att "magin" följde regler och att det gick att konstruera ett metasystem som du kallar det skulle det systemet bli en del av vår beskrivning av världen och med all rimlighet betraktas som en del av "naturlagarna".

Vi har redan nu olika system för olika förhållanden; newtonsk mekanik funkar t.ex bara vid låga hastigheter. För höga hastigheter finns relativitetsteorin m.m. Trots det är det få som skulle betrakta detta som ett magiskt meta-system.

Drakvrede

Swordsman

Vi har redan nu olika system för olika förhållanden; newtonsk mekanik funkar t.ex bara vid låga hastigheter. För höga hastigheter finns relativitetsteorin m.m. Trots det är det få som skulle betrakta detta som ett magiskt meta-system.

Nej, denna "uppdelning" existerar onekligen inom vår fysik. Men det föreligger en våldsam skillnad här, som du glömt! Newtonsk mekanik är enbart en förenkling av Einsteinsk mekanik och relativitetesteori, eller snarare en begränsning av den. Men Eons magi och naturvetenskap är två helt skilda saker. Att säga Einstein utgör ett metasystem till Newton är som att säga att sociologi utgör ett metasystem till kvantmekanik! Det är helt enkelt fel, för Newton är en förenkling av Einstein, inte en övernivå. Däremot är det korrekt att säga att Psykologi är ett metasystem till Sociologi, eftersom sociologin utgör en vidarutveckling av psykologin. Men det är just detta som är skillnaden, d.v.s. förenkling versus utveckling (d.v.s. metanivå). Att Einsteins fysik utvecklades efter Newtons mekanik, vilket skulle antyda att Einstein utgör en utveckling av Newton är felaktigt, eftersom vi helt enkelt bara forskat fram mekaniken från "fel håll". Newton är fortfarande en förenkling av Einstein, Einstein är inte en utveckling av Newton, så att säga.

Vad vill jag nu ha sagt med detta? Jo, just att denna separering ändå är nödvändig, tills vi kan visa att vår fysik, om den nu gäller i Mundana, är en förenkling av Eons magiteori. Om detta inte kan göras, utgör magin ett metasystem, d.v.s. det är en utveckling av verkligheten ("metaverkligheten"), medan fysiken är den vanliga verkligheten. Kan det däremot göras, har du fullständigt rätt, då utgör vår fysik endast en förenkling av Eons magiteori. Men tills dess är separeringen nödvändig, om vi överhuvudtaget ska kunna anta en fungerande verklighet i Mundana. För annars uppstår frågorna om hur Eons "fysik" fungerar, jämfört med vår jordliga fysik.

Dessutom tycker jag att du glömmer en sak, som faktiskt är väldigt viktig när du skriver:

Så här fortsätter det, med större eller mindre steg, för att försöka få naturlagarna till en bättre och bättre beskrivning av verkligheten... för det är vad det är: en beskrivning, inte ett styrande regelsystem.

Ja, naturligtvis utgör våra "naturlagar" enbart en beskrivning. Men beskrivningen bygger ju på att det finns något bakom beskrivningen att beskriva, d.v.s. att det finns en verklighet, som följer vissa regler. Att påstå något annat är helt absurt! Om man kan ställa upp regler för ett system, så beror det på att det existerar ett system, med principer för hur systemet fungerar. Man kan börja finna några, övergripande regler, på "hög nivå" (typ vår Newtonska fysik). Därefter kan man börja jobba sig nedåt, tills man funnit de mest grundläggande reglerna. För de måste finnas där, annars skulle inte de väldigt uppenbara reglerna, som är lätta att finna, kunna existera. Alltså bygger det du kallar en beskrivning på bakomliggande regler, som det sålunda är möjligt att finna. Visserligen kan det vara fruktansvärt svårt, men de finns där, och de går att finna!

Drakvrede

"Mother nature is a bitch!" - Murphys lagar

Krille

Super Moderator

"Men Eons magi och naturvetenskap är två helt skilda saker."

Är de? Är du verkligen säker på det?

Tvärtom finns det en massa indikationer som säger att magin är en del av naturvetenskapen. Ta alkemin, till exempel, som beskriver materien och hur den uppträder, och framförallt, hur den förändras. Grenar av vad vi på Jorden kallar fysik, kemi och till viss del även biologi ersätts helt av Mundanas alkemi.

På Jorden gäller förhållandet intuition förenklar sunt förnuft som förenklar Newton som förenklar Einstein. På Mundana gäller förhållandet intuition förenklar sunt förnuft som förenklar alkemi som förenklat magiteori.

Kan man bara acceptera det faktum att Mundana inte är Jorden och att därför inte samma naturlagar behöver gälla, så är det faktiskt inte så svårt att köpa att magi är en del av naturvetenskapen på Mundana, istället för en metanivå.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Big Marco

Läskig
Re: Magi och ... tihi

så det skulle nog vara många fler Häv Baksmälla och Charma Snygging i omlopp än Blixt och Eldboll.

Och vi som fick en massa email över "Ekivokus Magnifika Monolit", "Filippas ohejdade kättja" och "Madriannas förföriska sång" när vi släppte Eon. "Vad är detta för porr-besvärjelser??!??!?!??!" var det någon som skrev. =)

Att någon tjej dessutom kallt konstaterade att just "Ekivokus Magnifika Monolit" [en potensbesvärjelse] hade en varaktighet på två minuter, och därmed avslutade det hela med att "det var inte bättre för - vissa saker förändras aldrig", gjorde min dag den dagen. =)

-Marco Behrmann

Vindhand

Myrmidon

Att Einsteins fysik utvecklades efter Newtons mekanik, vilket skulle antyda att Einstein utgör en utveckling av Newton är felaktigt, eftersom vi helt enkelt bara forskat fram mekaniken från "fel håll".

Detta förstår jag inte alls... Einsteins fysik utvecklades för att ta hand om områden där newtons fysik inte verkade funka så bra. Det är en förbättrad och mer generell variant. Den kom senare. Att inte betrakta den som en utveckling från tidigare system enbart för att den är _bättre_ verkar litet bakvänt. Med det resonemanget är människor inte heller utvecklade från apor...

Vad vill jag nu ha sagt med detta? Jo, just att denna separering ändå är nödvändig, tills vi kan visa att vår fysik, om den nu gäller i Mundana, är en förenkling av Eons magiteori. Om detta inte kan göras, utgör magin ett metasystem, d.v.s. det är en utveckling av verkligheten ("metaverkligheten"), medan fysiken är den vanliga verkligheten. Kan det däremot göras, har du fullständigt rätt, då utgör vår fysik endast en förenkling av Eons magiteori.

Vår fysik skulle aldrig kunna utvecklas i mundana eftersom mundanas verklighet inte beter sin på samma sätt som vår egen. En fysik som utvecklades i mundana skulle vara tvungen att ta hänsyn till "magiska" faktorer... precis som vår fysik tagit hänsyn till saker som tidigare klassats som "alkemi" eller av gudomligt ursprung.
Om det går att ställa upp regler för hur magi funkar och interagerar med den övriga världen så

Det är inte helt orimligt att det skulle vara Mundanas magiker som drev en sådan utveckling, men det skulle inte vara mindre vetenskap bara för att de refererar till sig själva som "magiker".

Ja, naturligtvis utgör våra "naturlagar" enbart en beskrivning. Men beskrivningen bygger ju på att det finns något bakom beskrivningen att beskriva, d.v.s. att det finns en verklighet, som följer vissa regler.

Nej, den bygger på att verkligheten _verkar_ följa vissa regler under de begränsade förhållanden vi undersökt den under. Det finns inget som hindrar att verkligheten skulle kunna visa sig att bete sig helt annorlunda under omständigheter vi hitintills missat.

Att påstå något annat är helt absurt! Om man kan ställa upp regler för ett system, så beror det på att det existerar ett system, med principer för hur systemet fungerar.

Varför?

Nightowl

Champion
Häv Baksmälla (OT)

I Khelataar - där den besvärjelsen var enklast av alla inom Livets Cirkel - hade varje besvärjelse ett "sigill", en mystisk symbol som var förknippad med den. Detta låter otroligt coolt, tills man börjar TITTA på symbolerna...

Häv Baksmälla är en stiliserad Treo.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!