Nekromanti Magi, explosion

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Transformering

Bredare aspekter vore helt klart bra på många sätt, men jag tycker att det är ett lite för grovt ingrepp att göra på regelsystemet. Då är det mycket lättare, och ger ungefär samma resultat, att vara generös med de nuvarande aspekternas bredd, i mitt tycke.

- Ymir, tycker till igen
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
nämen Xzarjo!

Var hälsad o högt ärevördiga spelledare.

Det är din ödmjuke spelare Tearlach som undrar om det där var en officiell regeltolkning ifrån dig, min vise SL?

Skälet till att jag undrar, o du ofelbare, är att jag har spränga formeln i fråga.

Detta får mig naturligtvis att undra om du verkligen vill att JAG, din mest undergivne spelare,
ska kunna spräng ögonen på den där gudarnas väktare
nästa gång du skickar honom att hota oss stackars värnlösa äventyrare.



Tearlach - som undrar hur fort Xzarjo kommer att ändra sig
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Re: Nja, hela effekten är faktiskt en smula skum..

"Men jag vet inte om jag skulle kalla detta för en bugg - snarare en bristfällig beskrivning."
jag sade att det finns en hel del buggar i eons magissystem och det finns det, det är väldigt svårt att skilja mellan en bugg och en egenskap i systemet ifall man inte är den som skapat systemet, men se det så här: är det meningen att det ska vara lika svårt att spränga någons ring(haha, :C) ganska roligt ifall den sitter på fingret...) som att spränga ett slott? ifall det inte är meningen tycker jag att det är en bugg... är det meningen att man ska kunna gör kongalerade filament utan några som helst ingridienser? är det meningen att sniglar ska kunna springa lika fort som en människa, ifall man gjort sniglen med "transformering"? ja, jag tycker att det är buggar, men tex. kongealat utan ingridienser är troligen inte det, men vem vet?
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
NEHEHEEEJDU!

Meningen med tidigare inlägg var att beskriva hur han skulle kunna försöka att göra för att få den effekt han ville (dvs att alven inte muckar gräl) i den värld av hypermäktiga snubbar/magi som personen värkade spela i och inte en generalisering av vad jag tycker att man borde tolka efekten spränga till.... Vilket jag nu förstår efter att ha läst en abnorma tråd det blev av mitt inlägg att många misstålkade (däribland du Tearlach).

Och nej jag spränger inte huvud eller ögon, jag spränger kallingarna. Samma effekt, monståndaren slutar slåss.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Transformering

Tanken är god (mer flexibilitet, mer logisk indelning av effekter) men jag hade nog börjat i andra ändan - minska antalet aspekter istället. Uppdelningen eld, värme och ljus känns t ex onödig (sen finns ju heliotropi också!) - varför inte slå ihop dem istället. Med bredare aspekter skulle nog konstigheter vad gäller indelningen av effekter i aspekter minska.
Att slå samman pyro-, foto- och termotropi till en aspekt är måhända en intressant tanke. Eld skulle då kunna vara väldigt koncentrerad pyrotropi, medan ljus och värme utgör mera "utspäda" former av pyrotropi. Så tanken låter rimlig, helt klart. Men något som är ännu viktigare än detta, vore att ta bort "motsattsaspekterna", eftersom dom känns mest ologiska i Eons magisystem.

Exempel på detta är naturligtvis värme respektive kyla, ljus respektive mörker, osv. Egentligen är oxå nekrotropi en jävligt skum aspekt. Fast om man tog bort dödsaspekten, så skulle det ge en mycket stor konsekvens - antagligen den största man kan få, om man tar bort några aspekter - nämligen den skulle i princip förstöra hela modulen V&N! Så det kanske inte vore så smart, när man tänker efter. Men, som sagt, egentligen, om man ska börja ta bort aspekter, så borde man alltså ta bort motsattsaspekterna samt nekrotropi. Det tycker i alla fall jag.
:gremcool:
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Transformering

Tror nog att det går alldeles utmärkt att behålla motsatsaspekterna, fast på ett annat sätt. Istället för att se dem som enbart motsatser kan t ex termotropi och kryotropi eller foto- och skototropi ses som polerna på en glidande skala. I första fallet handlar det om att manipulera temperaturer, i det andra är det frågan om att manipulera förekomsten och formen på ljus. Motsatsparen skulle alltså kunna utgöra en alstringsaspekt istället för två. Exempel på en ny aspektindelning skulle kunna vara (och nu frångår jag min ursprungsidé något):

Biotropi+nekrotropi (som motpoler på skalan förekomsten av liv) = biotropi
Termotropi+kryotropi = termotropi
Fototropi+skototropi = fototropi
Astrotropi+selenotropi+heliotropi (som kosmiska fenomen) = kosmotropi

Geo-, hydro-, pyro- och pneumotropi får kvarstå som de är eftersom de utgör "idealelement". Krono-, psyko- samt ikonotropi och semotropi kvarstår också som separata aspekter (minns inte riktigt vad semo- respektive ikonotropi var för aspekter - utgör de också ett motsatspar?). Ataxatropi och nomotropi skulle kunna slås ihop men rent spontant känns det mer "rätt" att dessa står i direkt motsats till varandra.

Värt att tänka på är ju också att aspektindelningen i Eon inte bara är "naturvetenskaplig", vilket förklarar varför vissa effekter kan synas ligga under konstiga aspekter. Man ska inte glömma bort den symboliska innebörden i flera av aspekterna. Så återfinns t ex effekten Passion rimligtvis under termotropi p g a den symboliska kopplingen passion = hetta. På samma sätt är Makt en heliotropisk effekt eftersom solen är en symbol för makt (i många verkliga kulturer) - har för mig att dessa kopplingar t o m förtydligas i grundregelboken eller Mystik & Magi (äger inte själv någon Eonbok, så jag kan inte kolla).

Vill man få bort den symboliska aspekten ur aspekterna så är det nog lättare att renodla förekomsten av effekter istället för att bredda aspekterna. Samtliga effekter som påverkar ett väsens psyke (t ex Makt, Passion, m fl) hamnar då rimligtvis under aspekten psykotropi istället.

En helt logisk aspektindelning får man nog leta länge efter. Egentligen finns det ju lika goda skäl att slå samman pyro-, foto-, termo- och heliotropi eftersom eld egentligen inte kan separeras från värme och ljus och i solen förekommer alla tre. Resultatet blir ju dock en superaspekt som förmodligen förstör balansen i systemet.

Hoppsan - nu blev det mycket på en gång!


/Rax, har många oprövade idéer
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Transformering

"Tanken är god (mer flexibilitet, mer logisk indelning av effekter) men jag hade nog börjat i andra ändan - minska antalet aspekter istället. Uppdelningen eld, värme och ljus känns t ex onödig (sen finns ju heliotropi också!) - varför inte slå ihop dem istället."

Därför att Mundanas magiteori går åt andra hållet. Allt eftersom tiden går så har man upptäckt att den ursprungliga Eld-aspekten inte räckte till. Den var generell, men det räckte inte, eftersom en stor del av den Eld som alstrades inte kunde användas och resulterade i misslyckade besvärjelser. Senare upptäckte man att det berodde på att det fanns flera sorters Eld, eller snarare ett antal komponenter som utgjorde eld, man hade väldigt dålig kontroll över vilka komponenter man plockade hem för att man behövde just nu.

Så Eld-aspekten förfinades och delades upp, vilket gav bättre kontroll över vilken sorts eld-aspekt man alstrade, vilket ökade chansen att man fick den sorts eld som besvärjelsen behövde, vilket i sin tur ökade sannolikheten för att besvärjelsen lyckades.

Alternativet är att förfina den Eld-aspekt som alstras för att den ska passa effektens behov (dvs Transformering eller den process som dvärgar kallar för khamakh), eftersom den Eld-aspekt som först alstras med stor sannolikhet inte är av rätt sort och behöver raffineras. Eller så får man alstra osannolikt mycket kraft och låta en hel del av den dissipera sedan.

Läs mer.
Läs lite till.
Läs ännu mer.

Sen kan du ju ladda hem Eon-reglerna till Skymningshem och läsa ännu mer.
 

Alchas

Veteran
Joined
6 May 2003
Messages
11
Om han blöder då? Höhö, nee var väl inte helt seriös med det uttalandet... Tror jag har glott för mycket på Xmen 2.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Transformering

Intressant och trevlig läsning Krille, det skall medges, men jag är väl medveten om att mina tankar kan gå stick i stäv med Eons "story". För egen del handlar den här diskussionen mest om att dryfta olika idéer kring magisystemet och de konstigheter som kan uppstå.

Skulle jag i framtiden bestämma mig för att implementera någon regelmodifikation så siktar jag i första hand på att ändra hur reglerna fungerar i spelet och i andra hand på att regelmodden ska vara kompatibel med Eons grundläggande magiteori. Men sån är jag!


/Rax, ska strax ta sig en titt på Skymningsheminfon
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Transformering

"Skulle jag i framtiden bestämma mig för att implementera någon regelmodifikation så siktar jag i första hand på att ändra hur reglerna fungerar i spelet och i andra hand på att regelmodden ska vara kompatibel med Eons grundläggande magiteori."

Låter lite skevt, faktiskt. Enligt min åsikt så skulle det vara som att spela Star Wars med Phoenix Commands regler eftersom PhC är mycket mer realistiskt än SWs regler (och därmed fullständigt strunta i att filmerna inte är realistiska för fem öre).
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Skevt

Snarare en smaksak. Har spelat rollspel i nästan tjugo år och vet vad jag gillar. Eons magiteorier är väl genomtänkta och rolig läsning, men om de inte direkt inkräktar på hur regelverket fungerar har jag inga problem med att ändra reglerna så att jag gillar dem och därefter (om det visar sig nödvändigt) skriva om magiteorin för att passa regelmodden.

En regelmodifikation som överensstämmer med andemeningen i magiteorin är ju dock alltid att föredra om möjligt (ger mindre merarbete)!


/Rax - "It may not be art, but I know what I like!"
 
Top