Re: Transformering
Tror nog att det går alldeles utmärkt att behålla motsatsaspekterna, fast på ett annat sätt. Istället för att se dem som enbart motsatser kan t ex termotropi och kryotropi eller foto- och skototropi ses som polerna på en glidande skala. I första fallet handlar det om att manipulera temperaturer, i det andra är det frågan om att manipulera förekomsten och formen på ljus. Motsatsparen skulle alltså kunna utgöra en alstringsaspekt istället för två. Exempel på en ny aspektindelning skulle kunna vara (och nu frångår jag min ursprungsidé något):
Biotropi+nekrotropi (som motpoler på skalan förekomsten av liv) = biotropi
Termotropi+kryotropi = termotropi
Fototropi+skototropi = fototropi
Astrotropi+selenotropi+heliotropi (som kosmiska fenomen) = kosmotropi
Geo-, hydro-, pyro- och pneumotropi får kvarstå som de är eftersom de utgör "idealelement". Krono-, psyko- samt ikonotropi och semotropi kvarstår också som separata aspekter (minns inte riktigt vad semo- respektive ikonotropi var för aspekter - utgör de också ett motsatspar?). Ataxatropi och nomotropi skulle kunna slås ihop men rent spontant känns det mer "rätt" att dessa står i direkt motsats till varandra.
Värt att tänka på är ju också att aspektindelningen i Eon inte bara är "naturvetenskaplig", vilket förklarar varför vissa effekter kan synas ligga under konstiga aspekter. Man ska inte glömma bort den symboliska innebörden i flera av aspekterna. Så återfinns t ex effekten Passion rimligtvis under termotropi p g a den symboliska kopplingen passion = hetta. På samma sätt är Makt en heliotropisk effekt eftersom solen är en symbol för makt (i många verkliga kulturer) - har för mig att dessa kopplingar t o m förtydligas i grundregelboken eller Mystik & Magi (äger inte själv någon Eonbok, så jag kan inte kolla).
Vill man få bort den symboliska aspekten ur aspekterna så är det nog lättare att renodla förekomsten av effekter istället för att bredda aspekterna. Samtliga effekter som påverkar ett väsens psyke (t ex Makt, Passion, m fl) hamnar då rimligtvis under aspekten psykotropi istället.
En helt logisk aspektindelning får man nog leta länge efter. Egentligen finns det ju lika goda skäl att slå samman pyro-, foto-, termo- och heliotropi eftersom eld egentligen inte kan separeras från värme och ljus och i solen förekommer alla tre. Resultatet blir ju dock en superaspekt som förmodligen förstör balansen i systemet.
Hoppsan - nu blev det mycket på en gång!
/Rax, har många oprövade idéer