Nja, hela effekten är faktiskt en smula skum...
Varför bry sig om att spränga nått nära alven så att han får krosskada när man kan spränga alvens huvud på en gång? Det står ju faktiskt att man bara kan spränga vätskor och material, låter som ett huvud eller har jag fel?
Egentligen tycker jag att hela effekten är en smula... ologisk. Om vi tar fallet med att hetta upp en vätska så pass att den spängs, så är detta mycket, mycket svårt - om det ens är möjligt! I 99 fall av 100 borde istället vätskan börja koka, vilket
inte är detsamma som att explodera. Förvisso, man kan (m.h.a. exempelvis en microvågsugn -
don't try this at home, kids! ) värma upp en vätska så pass att den, vid tillsättande av exempelvis socker, börjar koka
våldsamt , något som innebär att den skvätter och sprutar kring sig. Men detta är inte detsamma som att explodera, faktiskt - förutsatt att väskan inte befinner sig i ett tillslutet kärl, exempelvis en flaska. För att något ska explodera krävs det nämligen mycket hög värme, tillsammans med tryck som håller samman värmen i ett "för litet utrymme". En vätska som värms upp (utan ett hårt omslutande kärl, exempelvis en flaska) har enbart det första, det vill säga hög värme, men inget som "trycker ihop det hela". Därför borde det inte gå att "spränga" en vätska på detta sätt. Om vi tar fallet med fasta material, så är det kanske möjligt att hetta upp dem och behålla ett högt inre tryck, men vad som borde hända är att materialet
smälter , inte att det exploderar.
Min poäng? Jo, naturligtvis är min poäng att denna effekt är orimlig - sett ur ett "jordiskt" perspektiv. Men nu lär väl Krille slå till med standardsvaret "ja, men det är ju ur ett jordiskt perspektiv, och så funkar det inte på Mundana..."
Vilket ioförsig är ett rimligt svar, men när man tänker på det faktum att material i Mundana har så mycket annat gemensamt med jordiskt material, så verkar det ändå en smula underligt...
Men men, om jag ska försöka svara på din direkta fråga, så kan du se det såhär -för att påverka levande materia eller vävnad krävs det biotropi. Explosion är dock inte en biotropisk effekt, utan en termotropisk sådan, varför det inte borde gå att påverka levande vävnad med denna effekt. Å andra sidan, detta är inte heller något 100% säkert svar, eftersom vi har den termotropiska effekten
Passion , som onekligen påverkar levande vävnad. Personligen anser jag att denna effekt
borde vara biotropisk, just eftersom den påverkar levande materia. För om den istället är termotropisk, så borde den fungera genom att på något sätt höja offrets temperatur, exempelvis dennes vätskor, ben eller vävnad. Och i så fall verkar det ju underligt att exempelvis effekten
Värma inte går att använda på levande vävnad, om det då finns termotropiska effekter som faktiskt
kan påverka levande materia. Men men, detta är enbart en liten notis.
Min poäng? Nej, effekten
Explosion borde inte gå att använda på levande varelser eller deras vätskor, av samma skäl som effekten
Värme inte kan användas på levande varelser. Och under beskrivningen av den effekten står det faktiskt att den inte går att använda på levande varelser!