Detta gäller mitt rollspel Realms of Andor (RoA), som jag nu har satt mig ner för att titta igenom. Fick en del kritik på det, från er folk på siten, och har verkligen funderat igenom de olika delarna. Förbättringar sker ständigt, och snart lägger jag väl ut det igen, för att få lite fler åsikter om spelet (kommer säkerligen att efterlysa speltestare då också). Men, nu har jag kommit fram till Magi-systemet (igen), och jag behöver verkligen hjälp med det här:
Efter ett flertal dåliga erfarenheter från spel där Magin begränsas till de besvärjelser som redan finns, har jag bestämt mig för att jag inte vill sätta såna restriktioner på Magin. I RoA är det förhållandevis lätt att göra nya besvärjelser, men att snabbt improvisera ihop en ny besvärjelse i en krissituation är desto värre. Det går att göra, dock, men det finns vissa risker...
Hur som helst, Magi-systemet är tämligen fritt. Spelaren och SL diskuterar fram hur svåra respektive besvärjelser är, och den magiska kraft som går åt vid besvärjelsekastande är ganska varierande (kan bero på obalans i världsalltet, eller att en gud är på dåligt humör, eller vad sjutton som helst, därför inga fasta gränser för hur många magipoäng en besvärjelse kostar, endast riktlinjer). Besvärjelser knåpas ihop genom att man tar ett flertal olika effekter och pusslar ihop dem, väver en besvärjelse. De grundstenar man bygger besvärjelser ifrån kallas Aspekter, sju stycken till antalet. Aspekterna är: Kreation, Destruktion, Skydd, Rörelse, Förändring, Varseblivning, och Tid & Rymd. Räcker dessa Aspekter till för att omfatta alla upptänkliga besvärjelser? Jag ser helst att antalet Aspekter är så få som möjligt, och färre än de som nu finns kan jag inte tänka mig.
Jag vet bara inte om det här kommer att funka i längden. Jag behöver lite feedback på det är, så hjälp mig, är ni schyssta. Att Magi-systemet ska vara fritt är dock helt säkert. Jag vill inte att jag eller mina spelare ska bli alltför inlåsta av en bunt besvärjelser som säger att "så kan man göra, så kan man inte göra", det ska finnas utrymme för modifiering av existerande besvärjelser, samt vara möjligt att improvisera ihop tillfälliga lösningar, när rätt besvärjelser saknas.
Kom igen, nåt måste ni väl ha att kommentera...eller håller ALLA med mig? *ler*
/Skuggvarg
Efter ett flertal dåliga erfarenheter från spel där Magin begränsas till de besvärjelser som redan finns, har jag bestämt mig för att jag inte vill sätta såna restriktioner på Magin. I RoA är det förhållandevis lätt att göra nya besvärjelser, men att snabbt improvisera ihop en ny besvärjelse i en krissituation är desto värre. Det går att göra, dock, men det finns vissa risker...
Hur som helst, Magi-systemet är tämligen fritt. Spelaren och SL diskuterar fram hur svåra respektive besvärjelser är, och den magiska kraft som går åt vid besvärjelsekastande är ganska varierande (kan bero på obalans i världsalltet, eller att en gud är på dåligt humör, eller vad sjutton som helst, därför inga fasta gränser för hur många magipoäng en besvärjelse kostar, endast riktlinjer). Besvärjelser knåpas ihop genom att man tar ett flertal olika effekter och pusslar ihop dem, väver en besvärjelse. De grundstenar man bygger besvärjelser ifrån kallas Aspekter, sju stycken till antalet. Aspekterna är: Kreation, Destruktion, Skydd, Rörelse, Förändring, Varseblivning, och Tid & Rymd. Räcker dessa Aspekter till för att omfatta alla upptänkliga besvärjelser? Jag ser helst att antalet Aspekter är så få som möjligt, och färre än de som nu finns kan jag inte tänka mig.
Jag vet bara inte om det här kommer att funka i längden. Jag behöver lite feedback på det är, så hjälp mig, är ni schyssta. Att Magi-systemet ska vara fritt är dock helt säkert. Jag vill inte att jag eller mina spelare ska bli alltför inlåsta av en bunt besvärjelser som säger att "så kan man göra, så kan man inte göra", det ska finnas utrymme för modifiering av existerande besvärjelser, samt vara möjligt att improvisera ihop tillfälliga lösningar, när rätt besvärjelser saknas.
Kom igen, nåt måste ni väl ha att kommentera...eller håller ALLA med mig? *ler*
/Skuggvarg