Nekromanti Magi: Hur håken ska man få det att fungera???

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Detta gäller mitt rollspel Realms of Andor (RoA), som jag nu har satt mig ner för att titta igenom. Fick en del kritik på det, från er folk på siten, och har verkligen funderat igenom de olika delarna. Förbättringar sker ständigt, och snart lägger jag väl ut det igen, för att få lite fler åsikter om spelet (kommer säkerligen att efterlysa speltestare då också). Men, nu har jag kommit fram till Magi-systemet (igen), och jag behöver verkligen hjälp med det här:

Efter ett flertal dåliga erfarenheter från spel där Magin begränsas till de besvärjelser som redan finns, har jag bestämt mig för att jag inte vill sätta såna restriktioner på Magin. I RoA är det förhållandevis lätt att göra nya besvärjelser, men att snabbt improvisera ihop en ny besvärjelse i en krissituation är desto värre. Det går att göra, dock, men det finns vissa risker...
Hur som helst, Magi-systemet är tämligen fritt. Spelaren och SL diskuterar fram hur svåra respektive besvärjelser är, och den magiska kraft som går åt vid besvärjelsekastande är ganska varierande (kan bero på obalans i världsalltet, eller att en gud är på dåligt humör, eller vad sjutton som helst, därför inga fasta gränser för hur många magipoäng en besvärjelse kostar, endast riktlinjer). Besvärjelser knåpas ihop genom att man tar ett flertal olika effekter och pusslar ihop dem, väver en besvärjelse. De grundstenar man bygger besvärjelser ifrån kallas Aspekter, sju stycken till antalet. Aspekterna är: Kreation, Destruktion, Skydd, Rörelse, Förändring, Varseblivning, och Tid & Rymd. Räcker dessa Aspekter till för att omfatta alla upptänkliga besvärjelser? Jag ser helst att antalet Aspekter är så få som möjligt, och färre än de som nu finns kan jag inte tänka mig.
Jag vet bara inte om det här kommer att funka i längden. Jag behöver lite feedback på det är, så hjälp mig, är ni schyssta. Att Magi-systemet ska vara fritt är dock helt säkert. Jag vill inte att jag eller mina spelare ska bli alltför inlåsta av en bunt besvärjelser som säger att "så kan man göra, så kan man inte göra", det ska finnas utrymme för modifiering av existerande besvärjelser, samt vara möjligt att improvisera ihop tillfälliga lösningar, när rätt besvärjelser saknas.
Kom igen, nåt måste ni väl ha att kommentera...eller håller ALLA med mig? *ler*

/Skuggvarg
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Jag vet inte om du kanske borde lägga till elementar-magier bland aspekterna. Bara för att få med eldbollar och så vidare....

Annars håller jag med dig... *ler stort*
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
"borde lägga till elementar-magier bland aspekterna. Bara för att få med eldbollar"

Att skapa en eldboll är väl Kreation, eller?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag har tänkt mig något liknande, där man formar magin av olika komponenter..
Men hur skall det här systemet funka? Kan man bara Skydd:a Förändra och Skapa, osv, eller är dom komponenter av en besvärjelse? (Som skapa eld-> forma eldboll.. Förlåt, men eldboll är så lättillgängligt.. :)

Vad KAN man göra nu då?
Kan alla magiker göra allting?
Är vissa bättre än andra på att göra vissa saker?
Hur avgör man vad som är lätt och vad som är svårt?
Man drar kraft från olika källor? Har det något inflytande i spelet?
Är alla besvärjelser uppbyggda på samma sätt, eller är det en skillnad mellan improviserade och förkonstruerade?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Kreation, Destruktion, Skydd, Rörelse, Förändring, Varseblivning, och Tid & Rymd

Förändring är ganska vagt; Rörelse är en förändring av ens plats, Skydd en föränding av ens försvar o.s.v.

Borde inte Rörelse vara en del av Tid & Rymd?

Räcker dessa Aspekter till för att omfatta alla upptänkliga besvärjelser?

Sannolikt inte. Å andra sidan vill man väl inte ha ett magisystem där man kan göra vad som helst? Det är gränserna som ger ett system dess karaktär. Ett system där man bara kan förstärka/försvaga egenskaper som redan finns hos saker har en helt annan känsla än ett system där all magi görs genom att man åkallar en av sju olika typer av andevarelser (var och en med egna talanger).

Hitta på aspekter du trivs med så kommer dina spelare komma på hur man löser problem med hjälp av dem. Om de sedan kan teleportera sig själva eller inte är av mindre betydelse :gremsmile:
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Tillägg: Förklaring av Aspekterna

Här följer nu en utförligare förklaring av Aspekterna, som jag hoppas ska hjälpa er. Dock funderar jag på att dela upp Aspekterna i flera mindre delar. Jag hade så tidigare, men buntade ihop dem till de nuvarande Aspekterna. Nu funderar jag på att återgå till det tidigare systemet, som dock kommer att vara betydligt bättre än det var från början, när det nu har genomgått några förändringar. Men varsågoda, ta er en titt här:

Kreation
Denna aspekt används för att skapa element som inte finns tillgängliga i omgivningen. Man kan då hämta elementet från sin egen elementgnista, eller någon annan persons, men energin måste tas från någonting, det måste finnas en källa. Vidare kan man också reparera föremål, och läka skador. Guld, silver, brons, koppar, och mässing, kan inte skapas.

Destruktion
Kreationsaspektens raka motsats. Alla effekter som har som mål att skada eller förstöra hamnar här. Destruktion i kombination med Skydd, kan göra att en attack eller en besvärjelse lättare kan tränga igenom ett föremål eller en magisk sköld.

Skydd
Denna aspekt används för att skydda personer, föremål, och platser, men det finns olika sorters skydd. Man kan absorbera den kraft som riktas emot en, och utnyttja den för något annat ändamål. Man kan bara absorbera energier, men Skydd i kombination med Förändring gör att man kan förändra ett föremål till energi, och därefter absorbera det. Hugg och slag handlar om kinetisk energi. Genom att absorbera ljud kan man på ett effektivt sätt skapa tystnad. Ett annat sätt att skydda sig, är att reflektera kraften, alltså skicka tillbaka den, vilket kan vara användbart om man vill skicka tillbaka en besvärjelse. Vidare kan man också göra skyddscirklar, som är speciellt användbart när det gäller att skydda områden. Ofta lägger man då in en effekt som hindrar varelser från att ta sig igenom skyddet.

Rörelse
All form av förflyttning av personer och föremål hamnar inom detta område. Man kan få flygförmåga, eller utöva telekinesi. Även magiska portaler handlar om förflyttning, i form av teleportering. Rörelse behövs även för att kunna använda besvärjelser på avstånd, man måste nämligen rikta besvärjelsen mot ett mål. Man kan också göra ett kastat eller skjutet föremål målsökande, genom att rikta det mot ett specifikt mål. Vidare påvkerkar Rörelse räckvidden för besvärjelser och kastade/skjutna föremål. Man kan också leda energiflöden och element. Och slutligen kan man öka eller minska hastigheten hos ett föremål eller en person.

Förändring
Förändring innefattar de flesta fysiska förändringar av föremål och personer. Man kan förändra ett föremåls kemiska sammansättning, eller förändra ett element till att bli ett annat. Inget element kan dock förändras att bli guld, silver, brons, koppar, eller mässing. Föremål och personer kan formas till andra skepnader, och förstoras eller förminskas. Man kan också förstärka eller försvaga ett föremåls struktur och densitet. Hos levande varelser kan man på detta sätt påverka deras densitet och även deras immunförsvar. Man kan göra immateriella varelser materiella, genom att förstärka deras densitet, eller göra materiella varelser immateriella, genom att försvaga deras densitet. Förändring kan också användas för att smälta samman föremål, personer, och besvärjelser. På det viset kan man kasta en besvärjelse med flera besvärjelsers effekter.

Varseblivning
Detta är all Magi som rör sinnena, hur man uppfattar och inte uppfattar saker. Man kan analysera ett föremål och få reda på vad det består av, och man kan även upptäcka spår av Magi, energier, varelser, och övrigt. Man kan göra personer och föremål osynliga, eller göra osynliga saker synliga. Man kan också få en översiktskarta över ett område. Man kan få reda på vad en person tänker och känner, och också söka efter saker eller personer, eller till och med företeelser. Det är möjligt att förvanska ett föremåls eller en persons utseende, och även skapa illusioner, som kan lura flera sinnen.

Tid & rymd
Denna Aspekt kan användas för att öka eller minska en besvärjelses verkningstid och verkningsområde, påverka tidsflödet inom ett område, och påverka hur många personer som påverkas av besvärjelsen.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Ordet Förändring må vara aningen vagt, men alla Aspekterna ges utförliga beskrivningar i spelet. Hur som helst kanske jag borde ha skrivit in lite förklaringar på Aspekterna här, men jag tänkte mig väl inte för. Med Förändring avses fysiska förändringar, men läs gärna mitt andra inlägg, där jag ger utförligare förklaringar till Aspekterna. Rörelse skulle antagligen kunna vara en del av Tid & Rymd, men det kändes inte som om den hörde dit riktigt.
”Sannolikt inte. Å andra sidan vill man väl inte ha ett magisystem där man kan göra vad som helst?”
Jo, faktiskt. Jag vill att Magin verkligen ska vara mäktig, och kunna uträtta otroliga ting, dock inte allt. De gränser jag satt in, är framförallt att man inte ska kunna ha ihjäl någon som befinner sig på andra sidan världen, och inte heller ska man kunna fiffla med valutan (inte alltför mycket iaf). Dessutom inte förstöra världens koncept. Utöver det ska man dock kunna göra i stort sett vad som helst.
Saken är alltså den att jag vill ha Aspekter som ska kunna täcka in allt. Jag vill inte ha så mycket gränser i mitt Magi-system.

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Aspekterna är komponenter, dvs byggstenar. De är menade att blandas och byggas ihop för att skapa olika besvärjelser. För att ge dig ett konkret svar på exemplet Eldboll: Det första man gör är att skapa eld, och för det behövs Kreation. Vill man sedan att den ska vara en boll, får man allt lägga till Förändra, som gör elden till en boll. Denna boll ska antagligen slungas mot något mål, vilket gör att vi får lägga in Rörelse, för att få den att röra sig, i en bestämd riktning, och med en bestämd hastighet. Lämpligt är också att man lägger in ett visst mått av Destruktion, annars blir det en tämligen löjlig eldboll. Ungefär så hade jag tänkt mig det hela.
För att sedan besvara din fråga på vad man kan göra och vem som kan göra vad, är det helt enkelt så att man måste skaffa sig kunskap i de olika Aspekterna, precis som med färdigheter. Rättelse: Aspekterna ÄR färdigheter. Visst kan man lära sig allihop, men det kan ju ta ett tag att göra det. Så nej, alla kan inte allt, och vad man kan göra bestäms helt och hållet av vilka Aspekter man har tillgång till. Vad som är lätt och vad som är svårt? Det är upp till varje SL och hans spelare. En svårighetsgrad har lagts in, med fem olika steg, där det första steget är löjligt lätta saker, småbesvärjelser som kanske hämtar en öl, öppnar en dörr, och liknande. En eldboll kanske skulle hamna på nivå 2, om det inte är en väldigt farlig eldboll, för då blir det nivå 3. Nivå 3 är annars besvärjelser som är väldigt användbara på flera olika sätt, och naturligtvis väldigt kraftfulla. Nivå 4 är ännu kraftfullare besvärjelser, och nivå 5 är sånt som snuddar vid gudars kraft. Man drar all magisk kraft från sig själv, men källan till elementen i besvärjelsen kan dras från omgivningen, eller andra personer, om man så vill. Det har ingen stor betydelse varifrån man tar elementen. Man kan till och med transformera ett element till ett annat, om man skulle sakna det nödvändiga elementet.
Förkonstruerade besvärjelser och improviserade sådana, skiljer sig på en punkt, men en mycket viktig sådan. Medan du med en besvärjelse bara behöver slå ett slag för att se om du klarar att använda den, måste du med improviserade besvärjelser slå nya slag för varje effekt som behövs, vilket tar orimligt lång tid, och är ganska tröttande, och dessutom ganska farligt.
Hoppas det var svar nog på dina frågor, i annat fall är du välkommen att ställa fler. Jag har ju inte publicerat hela Magi-systemet här nu, och eftersom det är under förändring, är det bara nyttigt att diskutera det, så att jag får mig några tankeställare.

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Helt korrekt, man använder Kreation för att skapa element, och därmed de få fram de tidigare diskuterade eldbollarna.

/Skuggvarg
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Men..

En magiker som kan "skapa", skapar han eld och pingisbollar med samma lätthet? Eller finns det specialiseringar?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,537
Location
Göteborg
Hmmmm...

Allvarligt talat, du måste ha en förklaring till det där med guld och så... Det känns lite för ologiskt.

Ärligt talat känns hela systemet en aning ologiskt. Ta destruktion t ex. Den krävs för att "göra skada". Hmmm. Om jag tänder eld i håret på nån, ger det ingen skada om jag inte använder destruktion? Eller om jag skapar ett klippblock över huvudet på honom? Eller sliter av hans arm m.h.a. rörelse? Vad gör destruktion mer konkret? Om det är motsatsen till konstruktion så borde det ju förinta materia. Men kreation förvandlar väl energi till materia (vilket kräver en sjuhelvetes massa energi enl. Einstein, men va skråen, det är ju fantasy)? I så fall borde destruktion förvandla materia till energi? Men det gör ju skydd. Jag tycker att destruktion bör förvansla materia till energi, så att man t ex kan skapa en explotion när eldbollen träffar, och att det därför krävs destruktion för att absorbera materia. Detta gör att skydd endast används till att absorbera energi, i t ex ett svärdshugg eller en besvärjelse.
Och förresten, vad gäller absorbera energin, kan man spara den energin och kasta nya besvärjelser för den? I så fall "kostar" ju skydd ingenting.

Förändring: Kräver detta ytterligare kunskaper? Om jag vill förvandla någon till en groda, måste jag veta exakt hur grodans anatomi ser ut? Och är detta lättare än att förvandla honom till en groda utan hjärta? Eller att bara förvandla hans strupe till en kokosnöt? Vad skall man med kreation till om man kan förvandla olika element? Lika gärna som jag kan skapa en hatt, kan jag väl förändra luften till en hatt?
Vad gäller kreation, kan man skapa liv? Måste man här ha detaljrik kunskap om anatomi (kunskap som människan idag inte har)?
Tid & rum: hur lång räckvidd har jag om jag inte använder denna? Kan jag bara förändra min egen kropp? Eller det jag berör (Jobbigt att skapa eldbollar i så fall)?

Jag hoppas att du ser detta som konstruktiv kritik, inte som klagomål.
 

roobin

Veteran
Joined
29 Jan 2001
Messages
23
Location
Ekshärad
Jag skulle nog byta ut ett par aspekter få fram dessa istället:
Materia:
Skapa, förstöra, förändra.

Tid:
Stanna tiden eller snabba på mm.

Rum:
Böja och vrida rum så får man tex fjärrskådning

Rörelse:
Ändrar atomers hastighet.

Värme:
Ändrar temperaturen på materia, t.ex. materia, värme och rörelse för eldboll.

"Levande-varelse-magi":
Din eller någon annans kroppsfunktioner.

Ex, Skapa en Zombie, Materia eller "Levande-varelse-magi" för att få ett lik och sen "Levande-varelse-magi" för en Zombie som du kontrollerar eller rörelse+"Levande-varelse-magi"+tid för en självständig.
Ex, Skapa ett svärd, Materia för att få fram metallen + en till materia för att forma svärdet. Och vill man ha det oförstörbart kan lägga en Tid på det.
Sen är ju rum jävligt bra om man vill hugga någon på andra sidan sjön ryggen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,537
Location
Göteborg
Rörelse:
Ändrar atomers hastighet.

Värme:
Ändrar temperaturen på materia


Eeeeh... vad är värme om inte hastighet hos atomer?

Och hur blir det med ljus? Kan man inte manipulera det? Jag föredrar ärligt talat originalet.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Jag skulle baka ihop Rörelse och Tid & Rymd till en Aspekt och kalla den något i stil med Dimension (för att bli av med &-tecknet), och slå ihop Destruktion och Skydd och kalla dem Entropi. Skydd tycks ju i ditt tillägg gå ut på att omintetgöra energi och passar alltså bra där. Jag skulle absolut inte kräva Destruktion i fall som eld eller stenblock, som sägs nedan, utan låta Entropin fungera just så att man vittrar saker med den - kinetisk energi, levande varelser, stål, o.s.v. smulas sönder.
Dessutom skulle jag kalla Förändring för Transmutation eller något, för Förändring låter väldigt vagt i mina öron - alla de andra Aspekterna förändrar ju också tingens tillstånd.
Då får du färre Aspekter också :)

/Feliath
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
”Jag skulle baka ihop Rörelse och Tid & Rymd till
en Aspekt och kalla den något i stil med Dimension (för
att bli av med &-tecknet), och slå ihop
Destruktion och Skydd och kalla dem Entropi.”


Entropi? Det är ju EON. Visst kan jag baka ihop dem och kalla dem för något speciellt, men isåfall blir det inte Entropi. Inget ont om EON, men jag vill inte plagiera så uppenbart. Jag kan dock inte helt hålla med om att Destruktion och Skydd borde vara en kategori.

”Skydd tycks ju i
ditt tillägg gå ut på att omintetgöra energi och passar
alltså bra där. Jag skulle absolut inte kräva
Destruktion i fall som eld eller stenblock, som sägs nedan,
utan låta Entropin fungera just så att man vittrar saker
med den - kinetisk energi, levande varelser, stål,
o.s.v. smulas sönder.
Dessutom skulle jag kalla Förändring för Transmutation
eller något, för Förändring låter väldigt vagt i mina
öron - alla de andra Aspekterna förändrar ju också
tingens tillstånd.
Då får du färre Aspekter också :)


Förändring skulle isåfall få heta Transformation. Det har den faktiskt hetat tidigare.

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
”Jag skulle nog byta ut ett par aspekter få fram dessa
istället:
Materia:
Skapa, förstöra, förändra.”


”Tid:
Stanna tiden eller snabba på mm.”


”Rum:
Böja och vrida rum så får man tex fjärrskådning.”


”Rörelse:
Ändrar atomers hastighet.”


”Värme:
Ändrar temperaturen på materia, t.ex. materia, värme
och rörelse för eldboll.”


Ska man ha med Värme, måste man ju också ha med kyla, om man inte ska tänka på kyla som avsaknad av värme, varpå kyla också hamnar i Värme-Aspekten. Det fungerar inte så bra, tycker jag. Kanske bättre att ha en grupp som heter Element.

”Levande-varelse-magi:
Din eller någon annans kroppsfunktioner.”


Organisk magi, förslagsvis.

”Ex, Skapa en Zombie, Materia eller
"Levande-varelse-magi" för att få ett lik och sen "Levande-varelse-magi"
för en Zombie som du kontrollerar eller
rörelse+"Levande-varelse-magi"+tid för en självständig.
Ex, Skapa ett svärd, Materia för att få fram metallen
+ en till materia för att forma svärdet. Och vill man
ha det oförstörbart kan lägga en Tid på det.
Sen är ju rum jävligt bra om man vill hugga någon
på andra sidan sjön ryggen.”


Tid kan göra ett svärd oförstörbart, men endast när det gäller tidens tand. Svärdet kommer alltså aldrig att rosta eller vittra på något vis, men däremot kan det brytas i strid. Tanken är dock god. Ska fundera lite.

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Hmmmm...

”Allvarligt talat, du måste ha en förklaring till det
där med guld och så... Det känns lite för ologiskt.”


Jag har en förklaring, som dessutom är väldigt logisk. För det första är Magin en Gudagåva, och Gudarna bestämde att folken inte skulle kunna manipulera valutasystemet, för att det isåfall skulle skapa total oordning i världen. Därför begränsade de alltså Magin. Valutasystemet består för övrigt av brons, koppar, och tenn. Metallerna guld och silver används inte, eftersom de är ”farliga” metaller. Mer än så kan jag inte avslöja, eftersom du, eller någon annan, kanske kommer att spela RoA. Jag kan dock säga så mycket som att personer som har kommit i kontakt med guld eller silver, har genomgått vissa personlighetsförändringar. Detta är vad folk i gemen känner till om guld och silver.

”Ärligt talat känns hela systemet en aning ologiskt. Ta
destruktion t ex. Den krävs för att "göra skada".
Hmmm. Om jag tänder eld i håret på nån, ger det ingen
skada om jag inte använder destruktion? Eller om jag
skapar ett klippblock över huvudet på honom? Eller sliter
av hans arm m.h.a. rörelse? Vad gör destruktion mer
konkret?”


Antingen skrev jag oklart (högst troligt), eller så läste du inte ordentligt (mindre troligt). Men under förutsättning att det första alternativet gäller, ska jag nu förtydliga lite: Skapar du en eld fungerar den naturligtvis precis som vanligt, för du har skapat elementet Eld. Den brinner och bränner, som en vanlig eld. Men Destruktion kan man lägga till besvärjelsen för att elden ska bli så mycket kraftfullare än den normalt är. För att ta det gamla hederliga exemplet eldboll, så är det en besvärjelse som oftast gör ganska mycket skada, men det är ganska otroligt, egentligen. Hur kommer det sig att den gör så mycket skada? Det är ju bara en boll av eld, som flyger iväg och EVENTUELLT sätter eld på någonting. OM den sätter eld på något, så är det ändå ganska lätt att snabbt släcka elden. Därav drar jag slutsatsen att det måste vara något mer destruktivt än så, som gör den verkliga skadan. Elden finns där, för effektens och brännbarhetens skull, men någonstans i besvärjelsen finns också en sinister ingrediens som gör att den skadar mycket mer än man tror. Därav min slutsats om Destruktion. Destruktion är alltså ett ”skade-tillägg”.
Men, som jag tidigare sagt, detta system är inte att betrakta som klart, det behöver diskuteras och modifieras.

”Om det är motsatsen till konstruktion så borde
det ju förinta materia. Men kreation förvandlar väl
energi till materia (vilket kräver en sjuhelvetes massa
energi enl. Einstein, men va skråen, det är ju
fantasy)? I så fall borde destruktion förvandla materia till
energi? Men det gör ju skydd. Jag tycker att
destruktion bör förvandla materia till energi, så att man t ex
kan skapa en explotion när eldbollen träffar, och att
det därför krävs destruktion för att absorbera materia.
Detta gör att skydd endast används till att absorbera
energi, i t ex ett svärdshugg eller en besvärjelse.
Och förresten, vad gäller absorbera energin, kan man
spara den energin och kasta nya besvärjelser för den? I
så fall "kostar" ju skydd ingenting.”


Intressanta tankegångar, som tål att tänkas på. Vad gäller skydd och absorbering, är tanken att man ska kunna absorbera energin och använda den till något annat ändamål, dock blir inte skyddsbesvärjelsen gratis, eftersom du först måste kasta den för att kunna absorbera något överhuvudtaget. Eller hur? Dessutom kan det aldrig bli fråga om att man lyckas absorbera så mycket energi att besvärjelsen blir självförsörjande.

”Förändring: Kräver detta ytterligare kunskaper? Om jag
vill förvandla någon till en groda, måste jag veta
exakt hur grodans anatomi ser ut? Och är detta lättare än
att förvandla honom till en groda utan hjärta? Eller
att bara förvandla hans strupe till en kokosnöt? Vad
skall man med kreation till om man kan förvandla olika
element? Lika gärna som jag kan skapa en hatt, kan jag
väl förändra luften till en hatt?”


Hmm, bra att du ställer många frågor, det tvingar mig att tänka fram förklaringar. För att förvandla t.ex. en humanoid, till ett djur av något slag, krävs egentligen bara att den som förvandlar, har sett djuret, så att han vet vad det är han ska förvandla den andre till. Magin och Naturen sköter resten, dvs förvandlingen från t.ex. människa till groda, går automatiskt. Naturligtvis kan du, under det att du kastar besvärjelsen, eller efteråt, försöka ”plocka bort” grodans hjärta. Frågan är bara hur du ska gå tillväga för att göra det.
Hmm igen. Förändring kanske inte borde innefatta att förändra ett element till ett annat, eftersom det då tar bort hela idén med Kreation. Jaja, det får tänkas på. Dock är det onekligen så i exemplet med hatten, att om du vill skapa en hatt, använder du Kreation för att skapa materialet, och sedan Förändring för att forma hatten. Om du däremot vill göra en hatt av luft, måste du först förändra luften till något formbart (svårare än att skapa rätt material direkt), och sedan forma detta till en hatt. Så ser jag på det.

”Vad gäller kreation, kan man skapa liv? Måste man här
ha detaljrik kunskap om anatomi (kunskap som människan
idag inte har)?”


Liv och Död råder endast Gudarna över. Man kan faktiskt animera en kropp till artificiellt liv, men det blir som sagt inte riktigt liv då.

”Tid & rum: hur lång räckvidd har jag om jag inte
använder denna? Kan jag bara förändra min egen kropp?
Eller det jag berör (Jobbigt att skapa eldbollar i så
fall)?”


Använder man besvärjelsen på en person inom räckhåll (inklusive sig själv), behövs ingen räckvidd, den står man själv för, men alla besvärjelser som är tänkta att färdas en viss sträcka, måste man lägga till en räckvidd på.

”Jag hoppas att du ser detta som konstruktiv kritik,
inte som klagomål.”


Det är alltid lite svårt att låta bli att sura, när någon ”klagar på” (kritiserar) det system man har tänkt sig, som man tyckte var så bra. Men som sagt, så länge det är konstruktiv kritik är det okej, då får man bita ihop och förstå att det faktiskt inte är på jävelskap folk klagar, utan för att det ska bli en förbättring. *ler*

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Men..

”Men..En magiker som kan "skapa", skapar han eld och pingisbollar med samma lätthet? Eller finns det specialiseringar?”

Det är upp till SL att avgöra skillnaden mellan att skapa eld och skapa en pingisboll. Det är också upp till SL att bedöma om rollpersonen ens känner till vad en pingisboll är. *flinar* Svaret är dock troligtvis: nej. Men för att skippa skitsnacket, så finns det inga specialiseringar. Än. Vi får väl se. Det vore ganska intressant att ha med, nu när du nämner det.
Spelaren: ”Hahaaa, jag är världens bäste magiker, när det gäller att skapa eld!”
SLP: ”Jaha, men vad kan du göra mer än det?”
Spelaren: ”Eh…jag kan dansa också?”

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
En alternativ lösning:

De sju Aspekterna verkar inte speciellt gångbara, som de ser ut just nu. Det har uppstått mycket kritik gällande dessa. Jag försökte göra det enkelt för mig: ett fåtal områden, som man lätt skulle kunna ha koll på, skulle styra hela Magins väsen. Jag försökte dela in det väldigt grovt, och det är väl där själva felet ligger. Systemet måste hur som helst struktureras om, men tanken ska fortfarande vara att man ska kunna uppnå nästan allt, med Magins hjälp. Jag vill inte frångå idén om att man ska ha flera olika delar (aspekter/effekter/whatever) som man pusslar ihop till en besvärjelse. Det verkar som att man måste splitta upp Aspekterna, för att förtydliga dem, och här är alltså ett förslag över vilka energier som man kommer att använda sig av, samt vilka effekter besvärjelserna kommer att bestå av. Jag betonar redan nu att både energierna och effekterna är ofullständiga, så ni är välkomna med förslag på vad som ska tas bort, läggas till, ändras, osv. Så länge grundidén består, är allt i sin ordning. De ord som tas upp under Effekter är tänkta som kommandoord för besvärjelsen, men orden kommer aldrig att yttras, utan endast styra besvärjelsen.

Tillägg: Det stod inget om det i det gamla systemet, men tanken är också att de fyra Magivägarna: Jord, Luft, Eld, och Vatten, inte ska ha samma tillgång till effekterna. Om nu denna lista över effekter ska användas istället, kommer Jord att vara väldigt bra på att skapa materiella saker, medan Eld troligtvis inte kommer att skapa speciellt mycket, däremot bra på att förstöra.

Energier:
Värme, ljud, ljus, kinetisk, psykisk, rörelse.

Effekter:
Skapa
Återskapa
Analysera
Sammanfoga
Skilja
Forma
Rikta
Förstora
Förminska
Öka
Minska
Läka
Skada
Förstöra
Rena
Förgifta
Välsigna
Förbanna
Varsebli
Absorbera
Reflekera
Upphäva
Kommunicera
Styra
Förflytta
Dölja
Visa
Förvanska
Förutse
Förflytta
Tidsförvränga
Rumsförvränga
Sända
Leda
Transformera
Animera
Stoppa
Kommendera
Förtrolla

/Skuggvarg
 
Top