Nekromanti Magi i biblioteksvärlden [långt]

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Basfakta: biblioteksvärlden är ett övergivet bibliotek som är så stort att det täcker en hel planet i ett kilometertjockt lager, och det är en rest av ett jättestort interstellärt imperium utan CD-skivor. Läs mer om världen här.

Eftersom magin i världen bygger på något som kallas för eter så kallas magiker för etereologer. Besvärjelser är grunden i vad en etereolog sysslar med. Varje besvärjelse består av två komponenter: en mängd eter och ett antal effekter.

Eter är så att säga bränslet till besvärjelsen. Eter finns i sju färger, och varje färg kan endast användas en gång per besvärjelse. Det innebär att man kan använda upp till sju färger eter i varje besvärjelse. Ju fler färger man stoppar in i en besvärjelse desto mer ”kräm” får besvärjelsen, men besvärjelsen blir också svårare och tar längre tid att kasta.

Effekter är helt enkelt vad besvärjelsen gör, från att skjuta blixtar till att flytta saker till att bygga magiska barriärer som man inte kan ta sig förbi, et cetera. Det finns två sorters effekter: grundeffekter som gör något, och tillvalseffekter som expanderar besvärjelsen på något sätt.

De flesta besvärjelser syns. Om ingenting annat sägs (det vill säga, man använder inte tillvalseffekten Osynlig), så märks alltid besvärjelser som ljussken och mystiska ljusmönster och cirklar med konstiga tecken av ljus. Även om man använder tillvalseffekten Osynlig så kommer det synas att man kastar besvärjelsen, i och med att den insamlade etern och grundeffekten alltid lyser innan man hinner få på tillvalseffekten Osynlig.

Magins färdigheter

(Fotnot: färdighetssystemet har grundfärdigheter, som vem som helst kan lära sig, och fördjupningsfärdigheter som har ett förkunskapskrav. Förkunskapskravet är att man måste kunna en annan angiven färdighet till minst nivå 4. Fördjupningsfärdigheten är inte en smalare gren av en grundfärdighet, utan en annan färdighet som har grundfärdigheten som förkunskapskrav. Läs mer om systemet här.)

De två grundfärdigheterna Etereologi och Taumaturgi är teoretiska kunskaper. Den förra är läran om eterns flöde och den senare är läran om mönster och effekter. De är essentiella för magi; utan dem så skulle man inte ha någon aning om vad magi gjorde eller hur man kontrollerade det.

Etereologi används när man vill ”känna” eterns flöde, samt avgöra vilka färger som ingår i ett mönster om man väl kan se det. Taumaturgi används när man ser ett mönster och försöker avgöra vad det gör för något.

Etereologi och Taumaturgi är grundfärdigheter i varsitt färdighetsschema. Dessa båda scheman är endast öppna för etereologer, men åtminstone grundfärdigheter kan andra lära sig. Efter Etereologi finns sju färdigheter, nämligen Röd etereonik, Orange etereonik, Gul etereonik, Grön etereonik, Blå etereonik, Indigo etereonik och Violett etereonik. De sju etereonikfärdigheterna används för att få fram och koncentrera eter av respektive färg. Som resultat av att etern koncentreras så börjar den lysa i motsvarande färg runt omkring etereologens stav, händer eller kropp.

Efter Taumaturgi finns XXX effektfärdigheter, varav YYY är grundeffekter och ZZZ är tillvalseffekter (exakta antalet är inte bestämt än, i och med att jag inte vet vilka de är än). Tillvalseffekterna har alla någon valfri grundeffekt som förkunskapskrav. Man måste alltså kunna minst en grundeffekt till +4 för att få lära sig tillvalseffekter, men vilken eller hur många spelar ingen roll, så länge det är minst en. När man använder effektfärdigheter så formas etern till ett mönster. Ju fler effektfärdigheter man använder desto fler mönster läggs till tidigare mönster och desto mer komplicerat blir det sammanlagda mönstret. Mönstret kan dyka upp framför etereologen eller runt omkring honom, men det består alltid av samma sorts ljus som kom fram när etern koncentrerades.

Hur man kastar en besvärjelse

Oavsett vad för slags besvärjelse man kastar så görs det alltid på samma sätt. Tre steg är obligatoriska, och ett steg är frivilligt. Det första obligatoriska steget är att koncentrera etern. Det gör man genom att slå för en eller flera Etereonik-färdigheter. Man får bara slå för varje Etereonik-färdighet en gång per besvärjelse. Nästa obligatoriska steg är att forma etern till ett mönster. Det gör man genom att slå för en grundeffektfärdighet. Det tredje steget, som är frivilligt, är att modifiera mönstret efter önskemål. Detta gör man genom att slå för ett antal tillvalseffekter. Det sista steget är att släppa lös besvärjelsen. Det gör man genom att säga att man är klar och släpper besvärjelsen. Då tar besvärjelsen effekt och något händer. Man kan släppa besvärjelsen precis när som helst, men när man väl har släppt den så kan man inte längre bygga på den. Då måste man börja om från början med en ny besvärjelse.

Normalt sett tar varje slag en runda. Även att släppa lös besvärjelsen tar en runda, även om man inte behöver slå något slag för det. Det innebär att det normalt sett tar minst tre rundor att kasta en besvärjelse. Det finns möjlighet att snabba upp besvärjelsen, men det blir svårare i så fall.

Normal lyckad besvärjelseprocedur
<ul type="square">[*]Det första slaget som slås är alltid ett slag för en Etereonik-färdighet.
[*]Därefter kan man om man vill slå slag för andra Etereonik-färdigheter.
[*]Man måste slå ett slag för en grundeffektfärdighet. Det kan ske före eller efter extra slag för Etereonik-färdigheter, men före eventuella tillvalseffektfärdigheter.
[*]Om man vill så får man slå för de etereonik-färdigheter som man inte har slagit för än, och man får slå för de tillvalseffekter om man vill ha några sådana.
[*]Om man under en runda säger att man aktiverar besvärjelsen, istället för att slå ett slag, så släpper man lös besvärjelsen i den form som den är. [/list]

Misslyckad besvärjelseprocedur
<ul type="square">[*]Om man misslyckas med grundeffektfärdigheten så tar den koncentrerade etern inte form, utan lossnar istället och försvinner. Etereologen tvingas att börja om från början med besvärjelsen.
[*]Om man misslyckas med någon Etereonik-färdighet innan man har slagit för grundeffektfärdigheten så lossnar all koncentrerad eter och försvinner, och man måste börja om med besvärjelsen.
[*]Om man misslyckas med någon Etereonik-färdighet efter att man har slagit för grundeffektfärdigheten så får man inte stoppa in etern i besvärjelsen, som därför inte blir lika kraftfull som man hade tänkt sig. Ansträngningen för att behålla besvärjelsen under kontroll ger etereologen en poäng Utmattning.
[*]Om man misslyckas med någon tillvalseffektfärdighet efter att ha slagit för grundeffektfärdigheten så aktiveras besvärjelsen omedelbart i den form den var innan den misslyckade tillvalseffekten skulle ha lagts till. Dessutom så får etereologen en poäng Utmattning när besvärjelsen sliter sig lös.
[*]Det går inte att ”spara” en besvärjelse genom att inte göra någonting. Om man tillbringar en runda med att inte vare sig slå för tillvalseffektfärdigheter eller Etereonik-färdigheter, och inte släpper lös besvärjelsen, så sliter sig besvärjelsen lös under nästa runda i den form den är. Etereologen får då en poäng Utmattning och besvärjelsen aktiveras i den form den är.[/list]

Några små tankar

Etereologer blir tvungna att hålla ordning på väldigt många färdigheter om denne ska bli heltäckande. Det är knappast möjligt att uppnå från början när man gör sin rollperson, och det kommer att ta lång tid bredda rollpersonen även under spel. Resultatet är att det förmodligen är vettigare att specialisera sig på ett par tre olika effekter och så många etereonik-färdigheter som behövs för att driva dem.

Vad som inte nämnts hittills

<ul type="square">[*]Fler färger = mer kräm. Motsvarar ungefär effektgrader, och har ungefär samma resultat.
[*]Grundeffekter är enkla applikationer av magi. De är rätt många, men tanken är att en etereolog inte ska kunna allt, utan tvingas specialisera sig. Grundeffekter kan exempelvis vara Öppna, Stänga, Skada, Hela, Flyga, Hålla fast, Varsebli, Dölja osv. De flesta grundeffekter har en motsats. Varje grundeffekt är en fördjupningsfärdighet, som har Taumatologi som förkunskapskrav.
[*]Grundeffekter påverkar normalt en person på armslängds avstånd, under en runda eller omedelbart. Allt som gör att man når längre, täcker större yta, håller på längre, når in i annan tid etc, är tillvalseffekter. Alla tillvalseffekter kan inte användas på alla grundeffekter. Varje tillvalseffekt är en fördjupningsfärdighet, som har någon (vilken som helst) grundeffekt som förkunskapskrav.
[*]Det går att kasta magi fortare, men man blir trött då.
[*]Det går att kontra en besvärjelse, men då måste man använda minst samma färger som den kontrade besvärjelsen.[/list]

---

Well, that's it. Som vanligt är ordet fritt.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Det verkar som om magi i din värld är något som tar tid - systemet verkar inte uppmuntra att man slänger iväg en snabb besvärjelse under pågående strid. Inte så mycket för att det kanske tar så mycket "in-game"-tid att slå alla eteronik- och effektslag, men för att det tar mycket tid för _spelaren_ att slå alla slag för sin rollperson.

Eftersom du är den du är förutsätter jag att detta är högst medvetet - ett system designat för att få en känsla av att varenda besvärjelse man slänger är individuell, speciell och kräver en särskild typ av ansträngning (snarare än att man chuckar standardiserade spells åt höger och vänster). Om det är det du vill uppnå så har du lyckats.

En fråga: finns det möjligheter för eterologerna att kasta sina besvärjelser snabbare eller enklare? Finns det möjligheter att lagra eter? Eftersom det är ett biblioteksspel kanske man lagrar eter genom att spärra in den i färgat papper med konstiga tecken på, a la kinesiska spökpengar eller bönelappar. Fast det kanske inte passar genren - men lite coolt är det allt med en magiker som ackompanjerar besvärjandet med att kasta virvlande konfettipapper omkring sej!

hälsar
Örnie
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Det verkar som om magi i din värld är något som tar tid - systemet verkar inte uppmuntra att man slänger iväg en snabb besvärjelse under pågående strid. Inte så mycket för att det kanske tar så mycket "in-game"-tid att slå alla eteronik- och effektslag, men för att det tar mycket tid för _spelaren_ att slå alla slag för sin rollperson."

Nej, det uppmuntrar definitivt inte till strid. Det är möjligt om man kastar en liten, snabb och mjäkig besvärjelse. Dock borde det inte ta så lång tid, eftersom magikerns slag sker ett i taget, och i ungefär samma takt som krigaren, och det händer hela tiden någonting.

"Eftersom du är den du är förutsätter jag att detta är högst medvetet - ett system designat för att få en känsla av att varenda besvärjelse man slänger är individuell, speciell och kräver en särskild typ av ansträngning (snarare än att man chuckar standardiserade spells åt höger och vänster)."

Jupp. Den tanken finns. Själva fröet till systemet uppstod i en diskussion på Sveroks forum om hur ett magisystem skulle kunna fungera. Jag utgick från att jag ville ha magiker som Tolkien menade det med sitt användande av wizard, härstammande från wys-ard eller vis man. Min tanke var att jag ville ha ett system där spelaren får känna sig listig och vis, genom att låta honom lista ut saker.

Ett exempel var en Lås dörrar-besvärjelse. Om man bara hade kastat en Öppna-besvärjelse för att få upp den, som i Drakar&Demoner, så känner sig spelaren inte listig. Möjligen är han glad att han lärde sig besvärjelsen och frustrerad om han inte gjorde det. Inte ens om han var tvungen att ta i tillräckligt mycket så var det särskilt mycket listighet involverat.

Så min tanke var att man hade olika aspekter av besvärjelserna, och valde färg som nominator. Färg är enkelt och lätt att visualisera. Tanken var att om någon lade en Lås dörr med tre färger så måste man matcha åtminstone de tre färgerna i en öppna-besvärjelse. Så spelet skulle bli någon slags Mastermind, fast i besvärjelseform: man måste helt enkelt pricka in rätt färger i sin besvärjelse för att få upp dörren. Man får gärna ta i med fler färger, men om lås-besvärjelsen har rött, grönt och blått så måste man ha med minst rött, grönt och blått i öppna-besvärjelsen. Någon form av feedback behövs då, så att man vet att minst en färg är rätt.

Den här mekanismen borde göra så att spelaren känner att han är listig när han lyckas pricka in rätt färger, lite på samma sätt som en kassaskåpsknäckare ungefär. Rent matematiskt så kan man säkert lösa det med ett par optimerade algoritmer beroende på hur mycket tid man har på sig, men de får faktiskt spelaren lista ut själv.

Så det är framförallt listighets-aspekten som ligger bakom metodvalet, även om individualismen framför spellchuckande var en del av det.

"En fråga: finns det möjligheter för eterologerna att kasta sina besvärjelser snabbare eller enklare?"

Ja, det kommer en möjlighet att göra saker snabbare. Det tröttar ut en, men gör att man följer handlingsmekanismen som föreslås i inlägget om färdighetsträd och handlingar. Då borde man kunna klämma in en anfallsbesvärjelse på en runda.

"Finns det möjligheter att lagra eter?"

Det har jag inte bestämt än, men i så fall skulle det ha mer med alkemi att göra. Jag gillar droppande vätskor och flaskor och bubblande kärl.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
En kort fråga?

Det var mycket på en gång.

Förstår jag det rätt om jag tror att det inte spelar någon roll vilken färg man använder, det är bara intressant när man ska matcha andra besvärjelser. Vore det inte kul om de olika färgerna var mest lämpade till olika typer av besvärjelser (som i Magic: the Gathering), eller skulle det göra systemet onödigt komplicerat? Det skulle i alla fall kunna skänka magin en ytterligare dimension av klurighet och ge magikerna möjlighet att framstå som smarta och kunniga. "Aha, en magisk barriär, då har vi antagligen att göra med orange och grön magi!"

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: En kort fråga?

"Förstår jag det rätt om jag tror att det inte spelar någon roll vilken färg man använder, det är bara intressant när man ska matcha andra besvärjelser."

Exakt. Och jag ser gärna att det ofta blir intressant att matcha andra besvärjelser. Helst så skulle jag se ett förhållande som i Magister Negi Magi, där en magiker har ett antal kumpaner. Ensam är magikern chanslös, eftersom magi tar för lång tid att kasta, så han är helt öppen för vanliga fysiska attacker. Därför samlar en magiker på sig en klase kumpaner, som tar hand om motståndarsidans kumpaner, så att respektive magiker kan hiva besvärjelser på varandra ifred. Eller nåt.

"Vore det inte kul om de olika färgerna var mest lämpade till olika typer av besvärjelser (som i Magic: the Gathering), eller skulle det göra systemet onödigt komplicerat? Det skulle i alla fall kunna skänka magin en ytterligare dimension av klurighet och ge magikerna möjlighet att framstå som smarta och kunniga. "Aha, en magisk barriär, då har vi antagligen att göra med orange och grön magi!""

Framförallt så tror jag att det gör magin enkelspårig, inte mångdimensionell. "Jaha, en magisk barriär. Då är det orange och grön magi igen" typ. Jag har hellre total valfrihet, men med tvång att specialisera sig på grund av att det blir för brett annars.

Utgår jag från T10-systemet och dess val av tio färdigheter, och att färger och effekter är fördjupningar, så är det åtta färdigheter kvar att ploppa ut på färger och fördjupningar. En magiker måste specialisera sig på något, antingen ett brett register av färger med få effekter, eller brett effektregister men få färger. Det i sin tur ger en annan variant av klurighet. "Aha, det är madame Evangeline vi har att göra med! Då kan vi förvänta oss livsutsugande magi men inget mer, men alla färger" alternativt "Aha, det är magister Negi vi har att göra med! Då kan vi förvänta oss massor med olika sorters magi, men bara blå och violett!"
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: En kort fråga?

Okej, man kanske inte vill ha olika inriktningar för olika färger, men kanske skulle man kunna ha små specialeffekter i alla fall? Det känns lite underligt att man ska välja vilka färger man inriktar sig på helt slumpmässigt. Kanske är vissa typer av effekter lättare att utföra med vissa färger (men det går att utföra vad som helst med vilken färg som helst) eller är blå eter mer lämpad för besvärjelser över långa avstånd, eller något ditåt.


/Dimfrost
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: En kort fråga?

"Okej, man kanske inte vill ha olika inriktningar för olika färger, men kanske skulle man kunna ha små specialeffekter i alla fall?"

Är det den där "effekt X är lättare att utföra med färg Y" som du tänker på?

"Det känns lite underligt att man ska välja vilka färger man inriktar sig på helt slumpmässigt."

Varför är det så underligt? Varför skulle just 106,4 MHz vara mer lämpad för nya och gamla hits än 98,1 MHz? Skulle man inte lika gärna kunna välja frekvens helt slumpvist?

"Kanske är vissa typer av effekter lättare att utföra med vissa färger (men det går att utföra vad som helst med vilken färg som helst) eller är blå eter mer lämpad för besvärjelser över långa avstånd, eller något ditåt."

Det känns som något som blir jobbigt att administrera.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: En kort fråga?

Varför är det så underligt? Varför skulle just 106,4 MHz vara mer lämpad för nya och gamla hits än 98,1 MHz? Skulle man inte lika gärna kunna välja frekvens helt slumpvist?
Tja, att frekvenser också är underligt godtyckliga är inget direkt argument för att magisystemet också ska vara det. :gremsmile:

Sedan anser inte jag att det skulle bli särskilt jobbigt att administrera, men det är mest en känsla.

Systemet är coolt, dock; jag glömde väl säga det. Jag gillade kluret redan när jag läste det på Sveroks forum. Gandalfeffekten är spännande.


/Dimfrost
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: En kort fråga?

"Tja, att frekvenser också är underligt godtyckliga är inget direkt argument för att magisystemet också ska vara det."

I och för sig, men å andra sidan så har jag ingen direkt lust att bygga in en massa d20-aktiga korsberoenden i systemet. Det räcker med förhandskrav.
 
G

Guest

Guest
Lite småtankar. Hade det inte varit tufft om en person kunnat koncentrera etern och låta någon annan använda den för att väva effekten.
Då kan man få fram coola scenarion där tre hopplösa underdogs kommer på att deras färdigheter kan kombineras för att göra en megablaffig besvärjelse som klubbar superskurken. Eller när en urgammal teoretisk trollkarl omger sig med yngre lärlingar för att underlätta det krävande eteralstrande arbetet.

Sen måste jag säga att jag håller med Gurgeh och Dimfrost om att färgerna ska särskilja sig från varandra.
Säg att man stöter på ett lås med tre okända färger. Om man bara ska stå och prova sig fram eller köra ett Mastermind-bokföringssystem så blir det inte direkt klurigt. Efter tre eller fyra gånger av det där så blir det nog snarare så att spelledaren säger "Ja, ni står och kastar magi i två timmar innan ni får fram rätt kombination". Lagom kul.
Om istället man får klura sig fram genom att tänka, "hmm skurken sprang från oss, då använde han säkert röd eter, eftersom det är snabbhetens färg. Dessutom är här kolmörkt, alltså svart eter, skuggornas färg. Slutligen så måste han ha varit upprörd, därför kan han inte ha nyttjat blå eter, lugnhetens färg." Eller nåt, (nu blev det här jäkligt lökigt, snabbhetens färg liksom)...
Och sen när de inte får upp låset men konfronterar skurken i slutet så kan han utbrista "Haha! Jag hade blå eter på flaska, och använde helt enkelt en lampa för att kunna nyttja gul eter, ljusets färg!"
För allvarligt talat, Mastermind är måhända småkul, men det är inte direkt något vidare bra rollspelsmaterial. Ungefär som om att magikern ska lösa en Rubiks kub för att få använda sin magi. Jättekul för de andra att sitta och glo på.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Hade det inte varit tufft om en person kunnat koncentrera etern och låta någon annan använda den för att väva effekten."

Eventuellt. Det är en balansfråga som måste speltestas. Det finns en mycket stor risk att ett sådant system ballar ur.

"Om istället man får klura sig fram genom att tänka, "hmm skurken sprang från oss, då använde han säkert röd eter, eftersom det är snabbhetens färg. Dessutom är här kolmörkt, alltså svart eter, skuggornas färg. Slutligen så måste han ha varit upprörd, därför kan han inte ha nyttjat blå eter, lugnhetens färg." Eller nåt, (nu blev det här jäkligt lökigt, snabbhetens färg liksom)..."

Det är inte lökigheten som är problemet, utan att jag som spelledare aldrig skulle orka hålla reda på sånt där. Så spelledarpersonen skulle förmodligen använda de där slumpmässiga färdigheterna i alla fall om jag var spelledare, eftersom jag helt enkelt inte skulle kunna hålla det i huvudet.

Så jag föredrar att lägga förutsägbarheten på annat håll, och det finns redan en plats: spelledarpersonen själv.

Om vi förutsätter att en rollperson får max åtta färdigheter att spendera på sju färger och X effekter, och att ungefär samma balans gäller för spelledarpersoner, så ser man snabbt att man antingen kan ha en magiker med en effekt och alla färger, eller en magiker med flera effekter och färre färger. Man blir tvungen att specialisera sig.

Och om vi förutsätter att det endast är spelare som är speciella nog att lära sig av erfarenhet, och alla andra får lära sig av sina lärare, så kommer de där specialiseringarna att gå i arv. I så fall har vi ju en sådan där listighet inbyggd: "Aha, hon klär sig som hus Kambodja! Då har hon bara fått lära sig rött, grönt och blått!"
 
G

Guest

Guest
Så jag föredrar att lägga förutsägbarheten på annat håll, och det finns redan en plats: spelledarpersonen själv.

Då kan man väl i.o.f.s. säga att du lägger in skillnader mellan färgerna, men de ligger i spelvärlden och inte i reglerna. Vilket väl funkar lika bra.
Men då tycker jag defintivt att du ska lägga in stora övergripande spelvärldsregler som gäller färgerna. Som att det i vissa delar av världen är en dödssynd att använda svart eter. Medan blå eter av vissa ses som ett tecken på gudomlighet. Så att färgerna får "färg" och inte bara är olika färger på magikerns fyrverkerier.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Men då tycker jag defintivt att du ska lägga in stora övergripande spelvärldsregler som gäller färgerna. Som att det i vissa delar av världen är en dödssynd att använda svart eter. Medan blå eter av vissa ses som ett tecken på gudomlighet. Så att färgerna får "färg" och inte bara är olika färger på magikerns fyrverkerier."

Det finns ett litet problem med det, och det är att biblioteket är omkring 500 miljoner kubikkilometer, give or take. Att vissa ser blå färg som lugnets färg och vissa som genomträngandets färg säger inte så läbbans mycket, eftersom det är femhundra miljoner kubikkilometer bibliotek som det bor folk i. Jag har inte sådär jättestor lust att speca upp alla dessa kubikkilometer bibliotek bara för att kartlägga vilka färger som används var.

Möjligen pusslar jag ihop sju stycken tabeller, en för varje färg, med tio utfall, och sen får man slå för åsikterna om färgerna när man kommer nånstans. "Blå eter anse vara (rassel) galenskapens färg här". Någon motsvarande behövs förstås för att slumpa fram olika hus.

Det finns ytterligare en sak att ta hänsyn till. Biblioteksvärlden kommer inte att specas upp. Punkt. Förutom att det är begränsat till ett bibliotek så ska spelet inte drabbas av nån splatbook-noja som vänder på varenda blad i biblioteket. Det gör att det är rätt meningslöst att speca upp olika magikerhus favvofärger, eftersom det alltid finns ett magikerhus till i nästa läsesal. Poängen är att spelet ska kunna spelas även utan att ha pluggat splatbooks. Biblioteksvärlden är inte en detaljerad dockskåpsvärld. Snarare tvärtom. Så alla världskunskaper som är nödvändiga för att kunna spela spelet, exempelvis färgrelationer till handlingar eller favvofärger i magikerhus, har inte där att göra, eftersom spelet inte är sådant.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Till skillnad från övriga skribenter i tråden grokkar jag grejen med de effektlösa färgerna, och håller med om att det är ballare om åtskillnaden ligger på figurerna. »Aha! Den här dörren bär Fab-Rikk-Ur-Beng-Zunns bomärke! Han är ju känd för sina blåröda formler!« låter helt enkelt coolare än »Aha, en dörrformel! Blåröd time!«
Så det tänkte jag inte fråga om. Jag tänkte väsnas lite om Wizard Bloat.

Wizard Bloat är alltså när en magikers magiförmågor är så svåra att lära sig att ingen magiker som försöker vara det minsta kompetent på något annat kan leka med de stora trollpojkarna, och i extremfall (som i DoD pre-6) när en vanlig rollpersons poäng inte räcker till för att göra en ens halvvägs kompetent formelgubbe. Det här systemet visar vissa tendenser åt det hållet, i och med de många färdigheterna.

Jag avskyr Wizard Bloat.

Jag vill alltså rekommendera att magiker får någon särskild tilldelning av magi-skills, eller någonting; en åtminstone delvis frikoppling från resten av färdighetssystemet. För som jag förstod den nuvarande varianten löper etereolog-figurer stor risk att framstå som en sorts halvkassa ficklampor bredvid sina schweizisk-armékniv-polare, särskilt som själva magin om jag förstått dig rätt inte ska vara särskilt kraftfull.
Om du ändå har klasser borde det ju inte heller vara så svårt att ordna, att etereologer får, säg, tre högar skills: Magi, Annat och Valfri (där de valfria alltså får användas till trolleri eller icke efter spelarens godtycke). Bara som ett exempel, alltså; du kan säkert komma på en smartare och mindre kludgig lösning på problemet.
Men ett problem vill jag i alla fall påstå att det är.


/Feliath — Machinator Suboptimus
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Jag avskyr Wizard Bloat."

Jag håller med. Det är därför som jag avsiktligt försöker undvika det. Men för att vi ska kunna tala om det så måste vi identifiera vad "kompetent" och de "stora trollpojkarna" innebär.

En av orsakerna till att det finns många färdigheter är att inte ens de "stora trollpojkarna" ska kunna allt. Även de ska bli tvungna att vara specialiserade, så att spelaren är tvungen att lista ut vad de kan och därmed vad de inte kan. Vad de inte kan är precis lika viktigt när det gäller att leka med de "stora trollpojkarna".

Vidare har jag aldrig sagt att magin ska vara särskilt mjäkig. Däremot är den inte särskilt praktisk i strid. Detta är avsiktligt, för att de därna scweizsk-armékniv-polarna som du pratar pratar om inte ska bli en armékniv bredvid en haubits. Jag tror nog att det går att göra en kompetent magiker, trots att man bara har tio färdigheter att ploppa ut. Man kommer bara inte att kunna allt. Till och med ärketokbästa magiker kommer ha svårt att kunna allt, och även det är avsiktligt.

Och nej, jag har inte klasser. Jag har hittills kallat det för "jobb", "yrken" eller motsvarande, men "klass" är någon annans påhitt.
 
Top