Krille
Super Moderator
Basfakta: biblioteksvärlden är ett övergivet bibliotek som är så stort att det täcker en hel planet i ett kilometertjockt lager, och det är en rest av ett jättestort interstellärt imperium utan CD-skivor. Läs mer om världen här.
Eftersom magin i världen bygger på något som kallas för eter så kallas magiker för etereologer. Besvärjelser är grunden i vad en etereolog sysslar med. Varje besvärjelse består av två komponenter: en mängd eter och ett antal effekter.
Eter är så att säga bränslet till besvärjelsen. Eter finns i sju färger, och varje färg kan endast användas en gång per besvärjelse. Det innebär att man kan använda upp till sju färger eter i varje besvärjelse. Ju fler färger man stoppar in i en besvärjelse desto mer ”kräm” får besvärjelsen, men besvärjelsen blir också svårare och tar längre tid att kasta.
Effekter är helt enkelt vad besvärjelsen gör, från att skjuta blixtar till att flytta saker till att bygga magiska barriärer som man inte kan ta sig förbi, et cetera. Det finns två sorters effekter: grundeffekter som gör något, och tillvalseffekter som expanderar besvärjelsen på något sätt.
De flesta besvärjelser syns. Om ingenting annat sägs (det vill säga, man använder inte tillvalseffekten Osynlig), så märks alltid besvärjelser som ljussken och mystiska ljusmönster och cirklar med konstiga tecken av ljus. Även om man använder tillvalseffekten Osynlig så kommer det synas att man kastar besvärjelsen, i och med att den insamlade etern och grundeffekten alltid lyser innan man hinner få på tillvalseffekten Osynlig.
Magins färdigheter
(Fotnot: färdighetssystemet har grundfärdigheter, som vem som helst kan lära sig, och fördjupningsfärdigheter som har ett förkunskapskrav. Förkunskapskravet är att man måste kunna en annan angiven färdighet till minst nivå 4. Fördjupningsfärdigheten är inte en smalare gren av en grundfärdighet, utan en annan färdighet som har grundfärdigheten som förkunskapskrav. Läs mer om systemet här.)
De två grundfärdigheterna Etereologi och Taumaturgi är teoretiska kunskaper. Den förra är läran om eterns flöde och den senare är läran om mönster och effekter. De är essentiella för magi; utan dem så skulle man inte ha någon aning om vad magi gjorde eller hur man kontrollerade det.
Etereologi används när man vill ”känna” eterns flöde, samt avgöra vilka färger som ingår i ett mönster om man väl kan se det. Taumaturgi används när man ser ett mönster och försöker avgöra vad det gör för något.
Etereologi och Taumaturgi är grundfärdigheter i varsitt färdighetsschema. Dessa båda scheman är endast öppna för etereologer, men åtminstone grundfärdigheter kan andra lära sig. Efter Etereologi finns sju färdigheter, nämligen Röd etereonik, Orange etereonik, Gul etereonik, Grön etereonik, Blå etereonik, Indigo etereonik och Violett etereonik. De sju etereonikfärdigheterna används för att få fram och koncentrera eter av respektive färg. Som resultat av att etern koncentreras så börjar den lysa i motsvarande färg runt omkring etereologens stav, händer eller kropp.
Efter Taumaturgi finns XXX effektfärdigheter, varav YYY är grundeffekter och ZZZ är tillvalseffekter (exakta antalet är inte bestämt än, i och med att jag inte vet vilka de är än). Tillvalseffekterna har alla någon valfri grundeffekt som förkunskapskrav. Man måste alltså kunna minst en grundeffekt till +4 för att få lära sig tillvalseffekter, men vilken eller hur många spelar ingen roll, så länge det är minst en. När man använder effektfärdigheter så formas etern till ett mönster. Ju fler effektfärdigheter man använder desto fler mönster läggs till tidigare mönster och desto mer komplicerat blir det sammanlagda mönstret. Mönstret kan dyka upp framför etereologen eller runt omkring honom, men det består alltid av samma sorts ljus som kom fram när etern koncentrerades.
Hur man kastar en besvärjelse
Oavsett vad för slags besvärjelse man kastar så görs det alltid på samma sätt. Tre steg är obligatoriska, och ett steg är frivilligt. Det första obligatoriska steget är att koncentrera etern. Det gör man genom att slå för en eller flera Etereonik-färdigheter. Man får bara slå för varje Etereonik-färdighet en gång per besvärjelse. Nästa obligatoriska steg är att forma etern till ett mönster. Det gör man genom att slå för en grundeffektfärdighet. Det tredje steget, som är frivilligt, är att modifiera mönstret efter önskemål. Detta gör man genom att slå för ett antal tillvalseffekter. Det sista steget är att släppa lös besvärjelsen. Det gör man genom att säga att man är klar och släpper besvärjelsen. Då tar besvärjelsen effekt och något händer. Man kan släppa besvärjelsen precis när som helst, men när man väl har släppt den så kan man inte längre bygga på den. Då måste man börja om från början med en ny besvärjelse.
Normalt sett tar varje slag en runda. Även att släppa lös besvärjelsen tar en runda, även om man inte behöver slå något slag för det. Det innebär att det normalt sett tar minst tre rundor att kasta en besvärjelse. Det finns möjlighet att snabba upp besvärjelsen, men det blir svårare i så fall.
Normal lyckad besvärjelseprocedur
<ul type="square">[*]Det första slaget som slås är alltid ett slag för en Etereonik-färdighet.
[*]Därefter kan man om man vill slå slag för andra Etereonik-färdigheter.
[*]Man måste slå ett slag för en grundeffektfärdighet. Det kan ske före eller efter extra slag för Etereonik-färdigheter, men före eventuella tillvalseffektfärdigheter.
[*]Om man vill så får man slå för de etereonik-färdigheter som man inte har slagit för än, och man får slå för de tillvalseffekter om man vill ha några sådana.
[*]Om man under en runda säger att man aktiverar besvärjelsen, istället för att slå ett slag, så släpper man lös besvärjelsen i den form som den är. [/list]
Misslyckad besvärjelseprocedur
<ul type="square">[*]Om man misslyckas med grundeffektfärdigheten så tar den koncentrerade etern inte form, utan lossnar istället och försvinner. Etereologen tvingas att börja om från början med besvärjelsen.
[*]Om man misslyckas med någon Etereonik-färdighet innan man har slagit för grundeffektfärdigheten så lossnar all koncentrerad eter och försvinner, och man måste börja om med besvärjelsen.
[*]Om man misslyckas med någon Etereonik-färdighet efter att man har slagit för grundeffektfärdigheten så får man inte stoppa in etern i besvärjelsen, som därför inte blir lika kraftfull som man hade tänkt sig. Ansträngningen för att behålla besvärjelsen under kontroll ger etereologen en poäng Utmattning.
[*]Om man misslyckas med någon tillvalseffektfärdighet efter att ha slagit för grundeffektfärdigheten så aktiveras besvärjelsen omedelbart i den form den var innan den misslyckade tillvalseffekten skulle ha lagts till. Dessutom så får etereologen en poäng Utmattning när besvärjelsen sliter sig lös.
[*]Det går inte att ”spara” en besvärjelse genom att inte göra någonting. Om man tillbringar en runda med att inte vare sig slå för tillvalseffektfärdigheter eller Etereonik-färdigheter, och inte släpper lös besvärjelsen, så sliter sig besvärjelsen lös under nästa runda i den form den är. Etereologen får då en poäng Utmattning och besvärjelsen aktiveras i den form den är.[/list]
Några små tankar
Etereologer blir tvungna att hålla ordning på väldigt många färdigheter om denne ska bli heltäckande. Det är knappast möjligt att uppnå från början när man gör sin rollperson, och det kommer att ta lång tid bredda rollpersonen även under spel. Resultatet är att det förmodligen är vettigare att specialisera sig på ett par tre olika effekter och så många etereonik-färdigheter som behövs för att driva dem.
Vad som inte nämnts hittills
<ul type="square">[*]Fler färger = mer kräm. Motsvarar ungefär effektgrader, och har ungefär samma resultat.
[*]Grundeffekter är enkla applikationer av magi. De är rätt många, men tanken är att en etereolog inte ska kunna allt, utan tvingas specialisera sig. Grundeffekter kan exempelvis vara Öppna, Stänga, Skada, Hela, Flyga, Hålla fast, Varsebli, Dölja osv. De flesta grundeffekter har en motsats. Varje grundeffekt är en fördjupningsfärdighet, som har Taumatologi som förkunskapskrav.
[*]Grundeffekter påverkar normalt en person på armslängds avstånd, under en runda eller omedelbart. Allt som gör att man når längre, täcker större yta, håller på längre, når in i annan tid etc, är tillvalseffekter. Alla tillvalseffekter kan inte användas på alla grundeffekter. Varje tillvalseffekt är en fördjupningsfärdighet, som har någon (vilken som helst) grundeffekt som förkunskapskrav.
[*]Det går att kasta magi fortare, men man blir trött då.
[*]Det går att kontra en besvärjelse, men då måste man använda minst samma färger som den kontrade besvärjelsen.[/list]
---
Well, that's it. Som vanligt är ordet fritt.
Eftersom magin i världen bygger på något som kallas för eter så kallas magiker för etereologer. Besvärjelser är grunden i vad en etereolog sysslar med. Varje besvärjelse består av två komponenter: en mängd eter och ett antal effekter.
Eter är så att säga bränslet till besvärjelsen. Eter finns i sju färger, och varje färg kan endast användas en gång per besvärjelse. Det innebär att man kan använda upp till sju färger eter i varje besvärjelse. Ju fler färger man stoppar in i en besvärjelse desto mer ”kräm” får besvärjelsen, men besvärjelsen blir också svårare och tar längre tid att kasta.
Effekter är helt enkelt vad besvärjelsen gör, från att skjuta blixtar till att flytta saker till att bygga magiska barriärer som man inte kan ta sig förbi, et cetera. Det finns två sorters effekter: grundeffekter som gör något, och tillvalseffekter som expanderar besvärjelsen på något sätt.
De flesta besvärjelser syns. Om ingenting annat sägs (det vill säga, man använder inte tillvalseffekten Osynlig), så märks alltid besvärjelser som ljussken och mystiska ljusmönster och cirklar med konstiga tecken av ljus. Även om man använder tillvalseffekten Osynlig så kommer det synas att man kastar besvärjelsen, i och med att den insamlade etern och grundeffekten alltid lyser innan man hinner få på tillvalseffekten Osynlig.
Magins färdigheter
(Fotnot: färdighetssystemet har grundfärdigheter, som vem som helst kan lära sig, och fördjupningsfärdigheter som har ett förkunskapskrav. Förkunskapskravet är att man måste kunna en annan angiven färdighet till minst nivå 4. Fördjupningsfärdigheten är inte en smalare gren av en grundfärdighet, utan en annan färdighet som har grundfärdigheten som förkunskapskrav. Läs mer om systemet här.)
De två grundfärdigheterna Etereologi och Taumaturgi är teoretiska kunskaper. Den förra är läran om eterns flöde och den senare är läran om mönster och effekter. De är essentiella för magi; utan dem så skulle man inte ha någon aning om vad magi gjorde eller hur man kontrollerade det.
Etereologi används när man vill ”känna” eterns flöde, samt avgöra vilka färger som ingår i ett mönster om man väl kan se det. Taumaturgi används när man ser ett mönster och försöker avgöra vad det gör för något.
Etereologi och Taumaturgi är grundfärdigheter i varsitt färdighetsschema. Dessa båda scheman är endast öppna för etereologer, men åtminstone grundfärdigheter kan andra lära sig. Efter Etereologi finns sju färdigheter, nämligen Röd etereonik, Orange etereonik, Gul etereonik, Grön etereonik, Blå etereonik, Indigo etereonik och Violett etereonik. De sju etereonikfärdigheterna används för att få fram och koncentrera eter av respektive färg. Som resultat av att etern koncentreras så börjar den lysa i motsvarande färg runt omkring etereologens stav, händer eller kropp.
Efter Taumaturgi finns XXX effektfärdigheter, varav YYY är grundeffekter och ZZZ är tillvalseffekter (exakta antalet är inte bestämt än, i och med att jag inte vet vilka de är än). Tillvalseffekterna har alla någon valfri grundeffekt som förkunskapskrav. Man måste alltså kunna minst en grundeffekt till +4 för att få lära sig tillvalseffekter, men vilken eller hur många spelar ingen roll, så länge det är minst en. När man använder effektfärdigheter så formas etern till ett mönster. Ju fler effektfärdigheter man använder desto fler mönster läggs till tidigare mönster och desto mer komplicerat blir det sammanlagda mönstret. Mönstret kan dyka upp framför etereologen eller runt omkring honom, men det består alltid av samma sorts ljus som kom fram när etern koncentrerades.
Hur man kastar en besvärjelse
Oavsett vad för slags besvärjelse man kastar så görs det alltid på samma sätt. Tre steg är obligatoriska, och ett steg är frivilligt. Det första obligatoriska steget är att koncentrera etern. Det gör man genom att slå för en eller flera Etereonik-färdigheter. Man får bara slå för varje Etereonik-färdighet en gång per besvärjelse. Nästa obligatoriska steg är att forma etern till ett mönster. Det gör man genom att slå för en grundeffektfärdighet. Det tredje steget, som är frivilligt, är att modifiera mönstret efter önskemål. Detta gör man genom att slå för ett antal tillvalseffekter. Det sista steget är att släppa lös besvärjelsen. Det gör man genom att säga att man är klar och släpper besvärjelsen. Då tar besvärjelsen effekt och något händer. Man kan släppa besvärjelsen precis när som helst, men när man väl har släppt den så kan man inte längre bygga på den. Då måste man börja om från början med en ny besvärjelse.
Normalt sett tar varje slag en runda. Även att släppa lös besvärjelsen tar en runda, även om man inte behöver slå något slag för det. Det innebär att det normalt sett tar minst tre rundor att kasta en besvärjelse. Det finns möjlighet att snabba upp besvärjelsen, men det blir svårare i så fall.
Normal lyckad besvärjelseprocedur
<ul type="square">[*]Det första slaget som slås är alltid ett slag för en Etereonik-färdighet.
[*]Därefter kan man om man vill slå slag för andra Etereonik-färdigheter.
[*]Man måste slå ett slag för en grundeffektfärdighet. Det kan ske före eller efter extra slag för Etereonik-färdigheter, men före eventuella tillvalseffektfärdigheter.
[*]Om man vill så får man slå för de etereonik-färdigheter som man inte har slagit för än, och man får slå för de tillvalseffekter om man vill ha några sådana.
[*]Om man under en runda säger att man aktiverar besvärjelsen, istället för att slå ett slag, så släpper man lös besvärjelsen i den form som den är. [/list]
Misslyckad besvärjelseprocedur
<ul type="square">[*]Om man misslyckas med grundeffektfärdigheten så tar den koncentrerade etern inte form, utan lossnar istället och försvinner. Etereologen tvingas att börja om från början med besvärjelsen.
[*]Om man misslyckas med någon Etereonik-färdighet innan man har slagit för grundeffektfärdigheten så lossnar all koncentrerad eter och försvinner, och man måste börja om med besvärjelsen.
[*]Om man misslyckas med någon Etereonik-färdighet efter att man har slagit för grundeffektfärdigheten så får man inte stoppa in etern i besvärjelsen, som därför inte blir lika kraftfull som man hade tänkt sig. Ansträngningen för att behålla besvärjelsen under kontroll ger etereologen en poäng Utmattning.
[*]Om man misslyckas med någon tillvalseffektfärdighet efter att ha slagit för grundeffektfärdigheten så aktiveras besvärjelsen omedelbart i den form den var innan den misslyckade tillvalseffekten skulle ha lagts till. Dessutom så får etereologen en poäng Utmattning när besvärjelsen sliter sig lös.
[*]Det går inte att ”spara” en besvärjelse genom att inte göra någonting. Om man tillbringar en runda med att inte vare sig slå för tillvalseffektfärdigheter eller Etereonik-färdigheter, och inte släpper lös besvärjelsen, så sliter sig besvärjelsen lös under nästa runda i den form den är. Etereologen får då en poäng Utmattning och besvärjelsen aktiveras i den form den är.[/list]
Några små tankar
Etereologer blir tvungna att hålla ordning på väldigt många färdigheter om denne ska bli heltäckande. Det är knappast möjligt att uppnå från början när man gör sin rollperson, och det kommer att ta lång tid bredda rollpersonen även under spel. Resultatet är att det förmodligen är vettigare att specialisera sig på ett par tre olika effekter och så många etereonik-färdigheter som behövs för att driva dem.
Vad som inte nämnts hittills
<ul type="square">[*]Fler färger = mer kräm. Motsvarar ungefär effektgrader, och har ungefär samma resultat.
[*]Grundeffekter är enkla applikationer av magi. De är rätt många, men tanken är att en etereolog inte ska kunna allt, utan tvingas specialisera sig. Grundeffekter kan exempelvis vara Öppna, Stänga, Skada, Hela, Flyga, Hålla fast, Varsebli, Dölja osv. De flesta grundeffekter har en motsats. Varje grundeffekt är en fördjupningsfärdighet, som har Taumatologi som förkunskapskrav.
[*]Grundeffekter påverkar normalt en person på armslängds avstånd, under en runda eller omedelbart. Allt som gör att man når längre, täcker större yta, håller på längre, når in i annan tid etc, är tillvalseffekter. Alla tillvalseffekter kan inte användas på alla grundeffekter. Varje tillvalseffekt är en fördjupningsfärdighet, som har någon (vilken som helst) grundeffekt som förkunskapskrav.
[*]Det går att kasta magi fortare, men man blir trött då.
[*]Det går att kontra en besvärjelse, men då måste man använda minst samma färger som den kontrade besvärjelsen.[/list]
---
Well, that's it. Som vanligt är ordet fritt.