Nekromanti Magi i eon.. För svårt?

Sora

Veteran
Hej hej allihopa^.^ Så jag har spelat Eon några gånger nu och nästan varje gång har jag spelat en stor stark krigare (Utom när jag var en dvärg, Då var jag en liten stark krigare XD)

I alla fall så tänkte jag att nästa gång jag ska göra en ny figur så vill jag köra något annorlunda så jag funderade på en magiker. Jag vet att magi ska vara svag i eon men den verkar ju nästan omöjlig att använda med saker som 3 olika alstra slag på 5d6 var och 2 transformera på 6d6 och 3 besvärja på 4, 5 och 6d6 och massor med sådant.

Hur ska man lyckas med alla dom slagen igentligen? Och varför ska man alstra ett aspect, Sedan transformera från ett helt annat aspect till det aspected man precis alstrade och sådana saker?

Bara undrar lite, Försöker lära mig, Och jag har aldrig spelat något annat än Eon så jag vet inte hur det går till i andra heller ^^

Fienden

Hero
... Först och främst, alstra inte fem filament i början. ._.

Sedan: Magin i Eon är inte svag, bara annorlunda.
En tredje magnitudens blixt kan lätt döda en person,
och då är det bara 2 stycken Ob3t6-slag.

Anledningen till heltransformerade besvärjelsen är helt enkelt att personen som skapat besvärjelsen har varit skicklig i att alstra en aspekt, men inte den andra.
(Diodactus har t.ex. gjort vissa termotropiska besvärjelser,
trots att han var pyromantiker)

Samt att man kan komma runt vissa praktiska...
Nackdelar som medföljer vissa aspekter.
Tänker då främst på nektrotropi, som kräver att man
offrar ett kilo levande varelse för varje filament du ska alstra.
Då gör du nog hellre den där transformeringen från kryotropi. :gremwink:

//Kraetyz

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Kraetyz said:
Samt att man kan komma runt vissa praktiska...
Nackdelar som medföljer vissa aspekter.
Tänker då främst på nektrotropi, som kräver att man
offrar ett kilo levande varelse för varje filament du ska alstra.
Då gör du nog hellre den där transformeringen från kryotropi. :gremwink:
För att inte tala om att vissa effekter är fullständigt meningslösa om de alstras från sin ursprungsaspekt, till exempel att använda fototropi (som kräver ljus att dra sin kraft från) för att frammana... lite mer ljus. Bättre då att basera formeln på transformerad termotropi.

Fienden

Hero
Bobby Magikern said:
För att inte tala om att vissa effekter är fullständigt meningslösa om de alstras från sin ursprungsaspekt, till exempel att använda fototropi (som kräver ljus att dra sin kraft från) för att frammana... lite mer ljus. Bättre då att basera formeln på transformerad termotropi.
Usch, ja.
Heh.
"Jag använder kroppslig alstring fototropi för att frammana ljus så att jag kan göra mig osynlig!".
>_>

Sora

Veteran
Alstra inte fem filament i början? Nu förstår jag inte riktigt... Vissa besvärjelser står det alstra samma aspect två gånger på 5t6 var, Och sedan en transformera på 4t6 och en besvärja på 4t6, Då måste man väll slå alla på en gång?

Fienden

Hero
Sora said:
Alstra inte fem filament i början? Nu förstår jag inte riktigt... Vissa besvärjelser står det alstra samma aspect två gånger på 5t6 var, Och sedan en transformera på 4t6 och en besvärja på 4t6, Då måste man väll slå alla på en gång?
Yeaaah, börja inte med dem besvärjelserna.
Det finns lättare, som Diodactus Fylgiska Urladdning, Augus' Gälar, etc. etc.

Samt... Alstra två gånger? :S Det tror jag inte på,
är du säker på att det där inte är en ritual?

Sora

Veteran
Nä, Den stod i spelarens bok under Besvärjelser. Ritualerna är ju ännu värre.. Jag har tyvär ingen av böckerna så jag kan inte kolla förens nästa gång jag ska spela och det vet jag inte riktigt hur länge det tar...

Jag måste försöka låna boken eller något nästa gång vi ska spela...

Och du sa alstra inte fem filament i början, Vad menar du med det? Om det står Alstra 5t6 betyder det att du alstrat ett filament med varje tärning? Kan man sära på dom? Fast om det är en besvärjelse som tar en runda att kasta så funkar det väll inte i alla fall

Sorry, Jag är en jätte newbie, Jag vet ingen tingen XD

Fienden

Hero
Jo, men i vilket fall: En (relativt) ny magiker ska inte sitta och leka
med Ob5t6-besvärjelser.

Magi är oerhört farligt, och oddsen att sänka din Quadosh till -30 på en timme ökar avsevärt mellan Ob3 och Ob5t6.

Jag tror att besvärjelsen du tänker på är Petromorfos, vilken Förstenar folk.
Enda Ob5t6 jag hittar.
Det ska nog fan vara svårt. >_>

Men dubbel alstring i en besvärjelse är livsfarligt, eftersom den första laddningen filament dissiperar okontrollerat om du försöker med det. :gremwink:
Jag tror du tänker på dubbla Besvärjelseslag, vilket är nödvändigt ganska ofta.

Jag tycker att du ska läsa lite i Mystik & Magi om du ska bli magiker.
Det hjälper avsevärt. =)

//Kraetyz

EDIT: Angående dina andra frågor: Ja. Varje filament du ska alstra är Ob1t6.
Nej, det går inte att sära på alstringsslag, du måste göra det i en alstring
(såvida du inte gör en ritual).

Detta av magiteoretiska skäl som vore offtopic för den här diskussionen.

Sora

Veteran
Tyvär har dom jag spelar med mest inte Mystik & Magi boken. Ibland så är vi en lite större grupp och en av dom andra har den boken, Fast jag har ingen aning om när jag skulle kunna läsa den eller prata med honom... Och jag vet inte vart man kan köpa böckerna heller

Sora

Veteran
Tack tack för länken ^.^ Vet inte riktigt om jag borde köpa böckerna dock, Jag har bara spelat fyra eller fem gånger, Och det tar ganska lång tid emellan gångerna. Och böckerna kostar ju en del, Kanske ska försöka låna dom och läsa igenom dom. Blir inte riktigt lika dyrt =P

Men jag hoppas att det blir mer spelande av snart^^ Det är ju skoj även om det inte blir av så ofta^^

Fienden

Hero
Klart att det är skoj!
Det är ju Eon, för sjuttsingen. Bästa rollspelet around, serrö.

Annars kan du ju alltid posta mer här om du behöver hjälp. :gremwink:

//Kraetyz, ska spela CoC: DCotE nu
EDIT
//Kraetyz, började gråta och stängde av CoC: DCotE

Regmolar

Swashbuckler
Tack tack för länken ^.^ Vet inte riktigt om jag borde köpa böckerna dock, Jag har bara spelat fyra eller fem gånger, Och det tar ganska lång tid emellan gångerna. Och böckerna kostar ju en del, Kanske ska försöka låna dom och läsa igenom dom. Blir inte riktigt lika dyrt =P
Starta en förening och låt Sverok (dvs. staten) betalar för modulerna ^^

Regmolar

Swashbuckler
Du har redan fått en del vettiga svar, men jag tycker att det första du ska göra är att läsa igenom de grundläggande magireglerna och sedan Magi & mystik om möjligt (den gör väldigt mycket! Framför allt om du vill göra egna magier.). Systemet är svårt till en början, men när du väl behärskar det bygger det på väldigt enkla principer.

Som magiker är det säkrast att inte använda svårigheter över Ob2T6 så länge du inte behöver det, även om du är bra på din magi. Du blir inte en D&D-artillerimagiker, men det finns gott om användbara effekter som inte bara handlar om strid. -Ob1T6 på alla sociala slag kan du t.ex. trolla till dig utan risker, och det är inget att skämmas för. Svårigheter över Ob4T6 bör du bara använda i nödfall och om du är väldigt bra (FV 15+, minst), om du vill behålla din positiva qadosh (vilket å andra sidan inte ger de roliga, verklighetsförändrande effekterna, men ändå :p)

Skaffa den en överblick och välj din magi med omsorg, helt enkelt.

Lycka till!

Fienden

Hero
Regmolar said:
om du vill behålla din positiva qadosh (vilket å andra sidan inte ger de roliga, verklighetsförändrande effekterna, men ändå :p)
*suck* När jag förklarade för extemporatören i vår grupp vad negativ quadosh <10 innebar blev han skitglad.
Borde det vara så? >_>

Poseur

Swashbuckler
Alltså problemet med verklighetsabnorma förändringar är att det är det "coolaste"(i ren D&D anda) i hela Eon. Det är så sjukt opassande och högstämt att en annan faktiskt vill kräkas på det.
Dock kan jag dock tycka att det är häftigt men opassande i just Eon.
Flera i min spelgrupp är helt kåta på dessa fenomen som spelare men deras karaktärer skyr såklart detta som pesten.

Helt enkelt, är spelaren för positiv och verkligen vill ha det, fråga snarare om hans karaktär vill vara en outcast.

Sorry about trådkapning.

/poseur med vinden i håret.

Sora

Veteran
En fråga till! Lite offtopic dock kanske. Jag hade en ide till min magiker, Jag tänkte mig att han skulle ha grått eller vitt hår, Av ett misslyckat magiskt experiment eller något. Går det?

Tänkte att det vore roligt, Han skulle se äldre ut än vad han är tack vare sitt stora vita skägg och vita hår, Men om han rakade av skägget och fixade håret lite så skulle han se ut som den ålder han faktiskt är

Jag har hört att låg Quadosh gör att man ser äldre ut men jag tänkte mer att det bara skulle vara håret och skägget som gav den effekten

Förlåt för alla frågorna XD

DesertRain

Hero
Verklighetsabnorma förändringar är väl lite roligt på pappret, men det är absolut inte något som jag skulle vilja ha på en rollperson. Dessutom är jag tveksam till hur mycket det passar in i Eon förövrigt.